Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευές: 500 εκ. από Βαλκάνια στους ισχυρούς

Από Βαλκάνια προέρχεται η πλειονότητα των νέων συμβάσεων συνολικά περίπου μισού δισ. που υπέγραψαν από τις αρχές του έτους οι δύο ισχυρότεροι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Κατασκευές: 500 εκ. από Βαλκάνια στους ισχυρούς
Από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Βουλγαρία προέρχεται η πλειονότητα των νέων συμβάσεων, συνολικού ύψους περί το μισό δισ. ευρώ, που υπέγραψαν από τις αρχές του έτους οι δύο ισχυρότεροι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι Ελλάκτωρ και ΓΕΚ Τέρνα.
 
Τα Βαλκάνια φαίνεται πως στηρίζουν τους εργολήπτες καθώς αναπληρώνουν μερικώς το βάλτωμα των δημοσίων έργων στην Ελλάδα και τους χαμηλότερους ρυθμούς με τους οποίους κινούνται στην Εγγύς Ανατολή.

Η διοίκηση του ομίλου Ελλάκτωρ στις αρχές της εβδομάδας, κατά τη διάρκεια παρουσίασης των αποτελεσμάτων 2011 στους αναλυτές, υποστήριξε πως στο μέτωπο των κατασκευών «παρατηρούνται τα πρώτα ενθαρρυντικά σημάδια με ανάληψη έργων κυρίως στα Βαλκάνια με υπογραφές συμβάσεων ποσού 226 εκατ. ευρώ από τις αρχές του 2012».

Το 7% των πωλήσεων του ομίλου στον τομέα των κατασκευών, ύψους 830,3 εκατ. ευρώ, προήλθε πέρυσι από τα Βαλκάνια και το 11% από τη Μέση Ανατολή.

Αλλά και η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα ανέφερε πως στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου "υπογράφηκαν νέες κατασκευαστικές συμβάσεις συνολικού ποσού 215 εκατ. ευρώ κυρίως στη ΝΑ. Ευρώπη".

Ο κύκλος εργασιών του κλάδου κατασκευών του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, ύψους 641 εκατ. ευρώ για το 2011, προήλθε κατά 80,7% από τις δραστηριότητες στην Ελλάδα, κατά 4,5% από δραστηριότητες σε βαλκανικές χώρες και κατά 14,8% από δραστηριότητες σε χώρες της Μέσης Ανατολής.

Η Σερβία, όπου κατασκευάζεται ο κάθετος άξονας που διασχίζει τη χώρα από τα σύνορα με τα Σκόπια μέχρι την Ουγγαρία (και αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού άξονα Χ), η Ρουμανία (όπου ετοιμάζονται δημοπρατήσεις του οδικού άξονα Α3 καθώς και μικρότερων οδικών αρτηριών) και η Βουλγαρία στηρίζουν τους τελευταίους μήνες το ανεκτέλεστο των δύο ισχυρών εργολάβων.

Στη Ρουμανία, το ενδιαφέρον των εργοληπτών επικεντρώνεται σε άξονες όπως το τμήμα Sibiu - Pitesti, συνολικού κόστους περίπου 3,2 δισ. ευρώ, και η τοπική κυβέρνηση εξετάζει ακόμα και τη σύμβαση παραχώρησης.

Οι ρουμανικοί αυτοκινητόδρομοι

Η εμπειρία του υπό κατασκευή οδικού άξονα Α3 (Autostrada Transilvania) στη Ρουμανία, μήκους 588 χιλιομέτρων, που συνδέει το Βουκουρέστι με τα σύνορα με την Ουγγαρία, είναι διδακτική για τους Έλληνες και τους διεθνείς εργολάβους. Το 2004 η κυβέρνηση του σοσιαλδημοκράτη πρωθυπουργού Αντρ. Ναστάζε ανέθεσε απευθείας σε κοινοπραξία της αμερικανικής Bechtel με την τουρκική ENKA (συνεταίρου του ομίλου Ελλάκτωρ στο βαλτωμένο έργο Blue City του Ομάν) την κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγαλύτερου τμήματός του.

Η ανάθεση έγινε με συνοπτικές διαδικασίες και η κυβέρνηση Ναστάζε επικαλέστηκε λόγους εθνικής ασφάλειας!

Το αρχικό κόστος για το τμήμα από την πόλη Μπρασόβ μέχρι τα σύνορα με την Ουγγαρία το 2004 ήταν 2,8 δισ. ευρώ και το 2007 είχε εκτοξευθεί στα 4,7 δισ. ευρώ. Έπειτα από πολυετή παζάρια, οι Αμερικανοί δέχθηκαν να κατεβάσουν το κόστος κατασκευής κατά 50%, στα 6,9 εκατ. ευρώ περίπου στα τέλη του περασμένου Ιουλίου.
 
Εν μέσω αντιδράσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους πανίσχυρους διεθνείς ομίλους των κατασκευών, το ρουμανικό δημόσιο συμφώνησε με την Bechtel να κατασκευάσει τελικά μόνο δύο από τα τμήματα του οδικού άξονα (Bors - Suplacu de Barcau και Gilau - Campia Turzii) και τα υπόλοιπα ανατίθενται σιγά-σιγά με διαγωνισμούς, στους οποίους συμμετέχουν και οι Έλληνες εργολήπτες.

Η Ελλάκτωρ είχε εμπλακεί σε ένα άλλο επεισόδιο σχετικά με τον ίδιο οδικό άξονα: Το 2010 η τότε ρουμανική κυβέρνηση είχε συμφωνήσει την 25ετή παραχώρηση της εκμετάλλευσης του τμήματος Comarnic - Brasov (του κομματιού που δεν είχε η Bechtel, δηλαδή) σε μια κοινοπραξία της γαλλικής Vinci με την ΑΚΤΩΡ.

Όπως είχε ανακοινωθεί, η κοινοπραξία θα κατασκεύαζε και θα εκμεταλλευόταν τα διόδια στο ορεινό τμήμα, αλλά το υπουργείο Μεταφορών της Ρουμανίας ακύρωσε τη συμφωνία. Αιτία θεωρήθηκαν όροι της σύμβασης χρηματοδότησης καθώς και οι εγγυήσεις που απαιτούσαν οι ανάδοχοι. Αυτήν την περίοδο, η κυβέρνηση της Ρουμανίας ετοιμάζεται να προχωρήσει στην επαναπροκήρυξη του συγκεκριμένου τμήματος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v