Διαγωνισμός ΔΕΠΑ: Συμμετοχή μεγάλων παικτών

Η Motor Oil και ο Μυτιληναίος άνοιξαν το χορό για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ αναγγέλλοντας χθες την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό που προκήρυξε το Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Διαγωνισμός ΔΕΠΑ: Συμμετοχή μεγάλων παικτών
Oι ελληνικοί όμιλοι Motor Oil και Μυτιληναίου άνοιξαν το χορό για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ, αναγγέλλοντας χθες επισήμως την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στον διεθνή διαγωνισμό που προκήρυξε το Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας.

Αύριο, που είναι η καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση κατ' αρχήν ενδιαφέροντος, η διοίκηση του ταμείου ευελπιστεί ότι θα υπάρξει ικανοποιητικός αριθμός συμμετεχόντων.

Η αισιοδοξία προκύπτει από την πληθώρα ερωτημάτων που δέχτηκε την προπερασμένη Παρασκευή, όταν δηλαδή ανακοινώθηκε η παράταση κατά 7 ημέρες της καταληκτικής ημερομηνίας για την εκδήλωση ενδιαφέροντος, εξαιτίας των πολλών αιτημάτων για διευκρινίσεις.

Από τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, προκύπτει ότι το ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ θα εκδηλωθεί από δύο ομάδες εταιρειών.

Μία ομάδα εταιρειών θα επιδιώξει να ελέγξει την ελληνική εταιρεία αερίου, με την ιδιότητα των μεγάλων καταναλωτών, όπως η Motor Oil και ο Μυτιληναίος.

Όπως επισήμανε χθες στους αναλυτές, στο πλαίσιο του conference call, ο επικεφαλής της δεύτερης, Ευάγγελος Μυτιληναίoς, «θεωρούμε ότι είμαστε μια δυνατή στρατηγική συμμαχία που έχει νόημα να διεκδικήσει τη ΔΕΠΑ, καθώς μαζί με τη Motor Oil αποτελούμε το 40% της συνολικής ζήτησης φυσικού αερίου της χώρας».

Τόνισε, δε, ότι «το μοντέλο να ελέγχουν τις εταιρείες παροχής αερίου οι μεγαλύτεροι καταναλωτές τους είναι και το σύνηθες παγκοσμίως».

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το ελληνικό μικτό σχήμα θα διεκδικήσει αποκλειστικά το 100% της μητρικής, χωρίς την 100% θυγατρική ΔΕΣΦΑ, η οποία ελέγχει την υποδομή μεταφοράς (δίκτυο μεταφοράς, τερματικός LNG κ.λπ.).

Η δεύτερη κατηγορία αξιολογεί τη ΔΕΠΑ ως εμπλεκόμενη στα σχέδια διασυνοριακών αγωγών και για τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει στην περιοχή ως διαμεταφορέας φυσικού αερίου.

Με τη λογική αυτή προσεγγίζουν τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ η ρωσική Gazprom, που μάλλον θα καταθέσει προσφορά από κοινού με τη θυγατρική της στην Ελλάδα Προμηθέας Gaz (Κοπελούζος - Gazprom), αλλά και η αλγερινή Sonatrach, με την οποία η ΔΕΠΑ έχει μακροχρόνια σύμβαση προμήθειας υγροποιημένου αερίου.

Πληροφορίες ακόμη κάνουν λόγο και για ενδιαφέρον από την Κίνα, ενώ μετά την ανακάλυψη φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο και τον ρόλο που προσπαθεί να αναλάβει η ΔΕΠΑ για τη μεταφορά του συζητείται έντονα και η συμμετοχή ισραηλινής εταιρείας.

Εξάλλου, σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλώσουν επίσης η ισπανική Gaz Natural (συζητούσε την εξαγορά μειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ πριν από 10 χρόνια), η γαλλική Gaz de France - Suez, η ιταλική ΕΝΙ και η αυστριακή OMV (συζητούσε ανταλλαγή μετοχών με τα ΕΛ.ΠΕ. προ της συμμετοχής του ομίλου Λάτση).

Σχετικά με τα assets που διαθέτει η ΔΕΠΑ, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στο εμπορικό σκέλος καλύπτει περίπου το 90% της ζήτησης φυσικού αερίου στην Ελλάδα, που για το 2011 αντιστοιχεί σε 4,2 δισ. κυβικά μέτρα.

Επίσης, η ΔΕΠΑ από κοινού με την ιταλική Edison προωθεί τα σχέδια του ελληνοϊταλικού (IGI) και του ελληνοβουλγαρικού (IGB) αγωγού. Επίσης συμμετέχει με 51% στις 3 ΕΠΑ που λειτουργούν (Αττική, Θεσσαλονίκη, Θεσσαλία), ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για την ίδρυση ακόμη 3 ΕΠΑ σε Κεντρική Μακεδονία, Αν. Μακεδονία - Θράκη και Στερεά Ελλάδα (συνολικός πληθυσμός πάνω από 1 εκατομμύριο).

Επίσης, το 2011 ως όμιλος είχε κερδοφορία προ φόρων ύψους 244,7 εκατομμυρίων (152,3 εκατ. το 2010) και κύκλο εργασιών 1,76 δισ. ευρώ.

Ο ΔΕΣΦΑ, στον οποίο το ελληνικό δημόσιο θα διατηρήσει το 34%, λόγω του ρόλου του ως φυσικού μονοπωλίου, ελέγχει μία μικτή εταιρεία με την Gazprom για την προώθηση του σχεδίου του ρωσικής έμπνευσης αγωγού South Stream. Ωστόσο, η απόφαση για την επένδυση δείχνει ότι θα αργήσει λόγω διαφορετικών προτεραιοτήτων που έχει η ρωσική πλευρά.
 
Η εταιρεία, εκτός από τον έλεγχο του δικτύου μεταφοράς και του υφιστάμενου τερματικού υγροποιημένου αερίου στη Ρεβυθούσα Μεγάρων, προωθεί νέες επενδύσεις 160 εκατομμυρίων ευρώ.

Με αυτές θα αυξήσει τη δυναμικότητα αποθήκευσης του τερματικού με την προσθήκη τρίτης δεξαμενής χωρητικότητας 90.000 κυβικών μέτρων και τη δυναμικότητα αεριοποίησης κατά 40%, ώστε μόνο από υγροποιημένο αέριο να εισέρχονται στο δίκτυο έως και 7,5 δισ. κυβικά μέτρα σε ετήσια βάση.

Η αναβάθμιση αυτή θα διευκολύνει σημαντικά την πραγματοποίηση εξαγωγών από την Ελλάδα προς γειτονικές χώρες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v