Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΑΑ: Νέα κεφάλαια θα φέρει φυγή της Hochtief

Aφετηρία για την είσοδο νέων επενδυτικών κεφαλαίων στο αεροδρόμιο της Αθήνας μπορεί να αποτελέσει ενδεχόμενη αποχώρηση της Hochtief Airport από τη μετοχική σύνθεση του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος".

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΔΑΑ: Νέα κεφάλαια θα φέρει φυγή της Hochtief
Aφετηρία για την είσοδο νέων επενδυτικών κεφαλαίων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, στο πλαίσιο της διαδικασίας διαπραγμάτευσης για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα, μπορεί να αποτελέσει ενδεχόμενη αποχώρηση της Hochtief Airport από τη μετοχική σύνθεση του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος".

Σχολιάζοντας τα επαναλαμβανόμενα δημοσιεύματα του ξένου Τύπου τις τελευταίες ημέρες, που φέρουν τη Hochtief να έχει ήδη δρομολογήσει την πώληση του κλάδου διαχείρισης των αεροδρομίων στοχεύοντας στη συγκέντρωση 1,6 δισ. ευρώ, παράγοντες του αεροδρομίου εκφράζουν την πεποίθηση ότι μια τέτοια εξέλιξη δεν προκαλεί κανένα πρόβλημα στο αεροδρόμιο της Αθήνας, αλλά αντίθετα μπορεί να εξελιχθεί σε ευκαιρία για την είσοδο νέων κεφαλαίων στην εταιρία.

Με αφορμή δηλώσεις εκπροσώπων της Hochtief Airport στον διεθνή Τύπο για δρομολόγηση της πώλησης του τομέα της διαχείρισης αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και του "Ελευθέριος Βενιζέλος", στο οποίο η γερμανοϊσπανική εταιρία κατέχει περίπου το 26,7%, παράγοντες του αεροδρομίου υποστηρίζουν ότι η διαδικασία θα εξελιχθεί σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει γίνει από την ελληνική πλευρά.

Μετοχική σύνθεση

Η διαπραγμάτευση για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου, που λήγει το 2026, μεταξύ της εταιρίας διαχείρισης του αεροδρομίου και του ελληνικού δημοσίου, το οποίο είναι και ο βασικός μέτοχος κατέχοντας το 55%, θα διεξαχθεί χωρίς πρόβλημα, ενώ η μετοχική ισορροπία του αεροδρομίου δεν αλλάζει ανεξαρτήτως του ποιος θα είναι κάτοχος του ποσοστού που κατέχει σήμερα η Hochtief AirPort GmbH.

Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ συμμετέχουν:
- Το ελληνικό δημόσιο κατέχει 16.500.000 μετοχές και ποσοστό 55%,
- η Hochtief AirPort GmbH 8.000.004 μετοχές και ποσοστό 26,667%,
- η Hochtief AirPort Capital GmbH (επενδυτικά κεφάλαια Καναδών και Αυστραλών που διαχειρίζεται η Hochtief) 4.000.002 μετοχές και ποσοστό 13,333% και
- η οικογένεια Κοπελούζου περίπου 1,5 εκατομμύρια μετοχές και ποσοστό 5%.

Ο διεθνής Τύπος εμφανίζει τη Hochtief αποφασισμένη να προχωρήσει στην πώληση του κλάδου διαχείρισης των αεροδρομίων με στόχο να επικεντρωθεί στις βασικές δραστηριότητές της.

Πέραν του αεροδρομίου της Αθήνας, η γερμανική εταιρία διατηρεί συμμετοχές στα αεροδρόμια του Σίδνεϋ, των Τιράνων, της Βουδαπέστης, του Ντίσελντορφ και του Αμβούργου.

Ενδιαφέρον από Fraport

Ακόμη όμως και αν η Hochtief αποχωρήσει, είναι πολύ πιθανό το αεροδρόμιο της Αθήνας να συνεχίσει να... μιλάει γερμανικά, αφού επανειλημμένως η γερμανική εταιρία Fraport, η οποία μεταξύ άλλων διαχειρίζεται και το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της να τοποθετηθεί στο ελληνικό αεροδρόμιο και όχι μόνο.

Η Fraport, η οποία συμμετέχει στην εκμετάλλευση 12 διεθνών αεροδρομίων -μεταξύ αυτών στο Ντακάρ, στο Κάιρο, στο Ριάντ, στην Τζέντα, στο Νέο Δελχί, στη Λίμα, στην Αγία Πετρούπολη- έχει πολλές φορές εκφράσει ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο γνωρίζει καλά καθώς είχε παράσχει στο κοινοπρακτικό σχήμα με επικεφαλής τη Hochtief τεχνογνωσία για την ανάπτυξη του αεροδρομίου.

Πάντως, στους υποψήφιους αγοραστές της Hochtief Airport και των συμμετοχών της περιλαμβάνονται ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος Vinci, η Global Infrastructure Partners και το αεροδρόμιο Changi της Σιγκαπούρης.

Την ίδια ώρα, για την επέκταση της σύμβασης του αερολιμένα της Αθήνας η κυβέρνηση έχει ορίσει συμβούλους (BNP Paribas, Εθνική Τράπεζα και Δικηγορική Εταιρία Μπερνίτσα) με καταρχήν στόχο την αποτίμηση της ανανέωσης της υφιστάμενης σύμβασης.

Το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών έχει στον σχεδιασμό του την επέκταση της σύμβασης κατά 20 χρόνια, ενώ προβλέπεται ότι θα προχωρήσει και η πώληση ποσοστού έως 21% του ΔΑΑ που θα γίνει με διεθνή διαγωνισμό.

Στόχος του Δημοσίου είναι να διατηρήσει το ποσοστό του σε επίπεδα άνω του 33%.

Να σημειώσουμε ότι την προηγούμενη χρονιά το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος" κατέγραψε υποχώρηση των μεγεθών καθώς το 2010 τα λειτουργικά έσοδα ανήλθαν στα 356 εκατ. ευρώ, έναντι 457 εκατ. το 2009.
 
Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 158 εκατ. ευρώ, έναντι 264 εκατ. ευρώ το 2009, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους μειώθηκαν στα 96 εκατ., έναντι 181 εκατ. το 2009. Πάντως, τα στοιχεία των δύο ετών δεν είναι απολύτως συγκρίσιμα, καθώς τα μεγέθη του 2009 περιελάμβαναν και έκτακτα, μη επαναλαμβανόμενα, έσοδα ύψους 91,5 εκατομμυρίων.

Λαμβανομένου υπόψη του δεδομένου αυτού, κατά το 2010 η μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 5% επηρέασε αρνητικά τα λειτουργικά έσοδα και το Τέλος Ανάπτυξης Αεροδρομίου της Εταιρίας, τα οποία μειώθηκαν κατά 3,1%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v