Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εφικτός ο τετραπλασιασμός των εξαγωγών ως το 2012

Η δυνατότητα να τετραπλασιαστούν οι εξαγωγές μέχρι το 2012, η αναγκαιότητα της συνεργασίας των τραπεζών, οι εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης είναι μερικά από τα συμπεράσματα του Exports Money Conference.

Εφικτός ο τετραπλασιασμός των εξαγωγών ως το 2012
Η δυνατότητα να τετραπλασιαστούν οι ελληνικές εξαγωγές μέχρι το 2012, η αναγκαιότητα της συνεργασίας των τραπεζών για την επίτευξη του στόχου, οι τρεις εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης των εξαγωγικών επιχειρήσεων και η ενίσχυση των γραφείων ΟΕΥ στο εξωτερικό, είναι μερικά από τα συμπεράσματα του Exports Money Conference με τίτλο ΕΞΑΓΩΓΕΣ: ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ», που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, 17 Μαρτίου, στο ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental, με τη συμμετοχή περίπου 300 εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών, καταμετρήθηκαν εξάλλου, πάνω από 220 ραντεβού που πραγματοποιήθηκαν σε παράλληλη εκδήλωση, ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους εξαγωγείς-συνέδρους με εκπροσώπους του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ), με έμπειρα στελέχη του ΥΠΕΞ που έχουν υπηρετήσει πρόσφατα ως προϊστάμενοι σε γραφεία ΟΕΥ και με εμπορικούς συμβούλους.
 
Χριστίνα Σακελλαρίδη: Εφικτός ο τετραπλασιασμός μέχρι το 2012

Εφικτό, χαρακτήρισε η κα Χριστίνα Σακελλαρίδη, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (Π.Σ.Ε), τον στόχο τετραπλασιασμού των ελληνικών εξαγωγών μέχρι το 2014. Απευθύνοντας χαιρετισμό στους συνέδρους, η πρόεδρος του ΠΣΕ ανέφερε χαρακτηριστικά τα εξής: «κόντρα στους καιροσκόπους και τις Κασσάνδρες για πτώχευση και παρά την κατάρρευση του 2009, το 2010 οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 10,75%, πολύ πιο πάνω από τις προσδοκίες μας. Η ελληνική οικονομία έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στα ελληνικά προϊόντα και κυρίως στα καινοτόμα, με υψηλή τεχνολογία και ποιότητα. Ο στόχος δε του κ. Χρυσοχοΐδη για τετραπλασιασμό τους μέχρι το 2014 είναι πλέον εφικτός».

Σε ότι αφορά τη συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας, η πρόεδρος του ΠΣΕ τόνισε ότι «λόγω κρίσης, παρατηρείται σήμερα καθολική στροφή των επιχειρήσεων προς το εξωτερικό. Εδώ, πρέπει να υπάρξει μία αλυσίδα συνεργασίας, σημαντικοί κρίκοι της οποίας είναι οι επιχειρηματίες, αλλά και η πολιτεία που θέτει το αναγκαίο πλαίσιο με τη διεξαγωγή προγραμμάτων. Το αίτημα των εξαγωγέων είναι να προστεθεί στην αλυσίδα ένας εξίσου ισχυρός κρίκος, οι τράπεζες, οι οποίες έχουν ήδη δώσει εξαγωγικό παράδειγμα».

Αναστάσιος Αλεξανδρίδης: Πώς θα φθάσουμε στο 16% του ΑΕΠ

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Αναστάσιος Αλεξανδρίδης, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), επεσήμανε ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην οποία ο αριθμός των εισαγωγέων εμπορευμάτων είναι υπερδιπλάσιος του αντίστοιχου των εξαγωγέων. Προκειμένου να φθάσουν οι εξαγωγές μέχρι το 2014 να αντιπροσωπεύουν το 16% του ΑΕΠ, που είναι ένας φιλόδοξος στόχος θα πρέπει να συντρέξουν οι εξής προϋποθέσεις: να κινητοποιηθούν νέες επιχειρήσεις, να υπάρξει συνολικότερη στρατηγική, αλλά και παράλληλη εξειδίκευση σε επιμέρους στόχους και προϊόντα. Αναφερόμενος στο Πρόγραμμα Εξωστρέφεια για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ, συνεχάρη το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για την προσπάθεια του, επισημαίνοντας ότι «μέχρι τώρα, σε σχέση με την εκπόνηση τέτοιων προγραμμάτων, λαμβάναμε ως απάντηση ότι τα απαγορεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή». Τέλος, σχετικά με το ΕΤΕΑΝ και το Ταμείο Εξωστρέφειας ο κ. Αλεξανδρίδης εκτίμησε ότι «θα ήταν καλύτερο να δίνει εγγυήσεις για δάνεια και όχι δάνεια».

Αλκιβιάδης Καλαμπόκης: Με οδηγό το cluster εξωστρέφειας

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ), κ. Αλκιβιάδης Καλαμπόκης τόνισε ότι η χρονική συγκυρία είναι καθοριστική για τις εξαγωγές που αποτελούν ανάχωμα μίας αρνητικής πτώσης για την ελληνική οικονομία και παράλληλα έναν μακροοικονομικό δείκτη με θετικό πρόσημα. Ο μόνος δρόμος για την επίτευξη των εξαγωγικών στόχων είναι οι συνέργιες του ιδιωτικού με τον δημόσιο, αλλά και τον τραπεζικό τομέα. Προς αυτήν την κατεύθυνση, κινείται και το cluster εξωστρέφειας που ίδρυσαν οι τρεις εξαγωγικοί σύνδεσμοι ΠΣΕ, ΣΕΒΕ και ΣΕΚ. Σχετικά με το πρόγραμμα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και ανταγωνιστικότητας που ήδη τρέχει, ο κ. Καλαμπόκης, τόνισε ιδιαίτερα, ότι το 50% του προϋπολογισμού του προγράμματος μπορεί να αξιοποιηθεί για άϋλες δράσεις. Κλείνοντας τόνισε ότι αποτελεί αναγκαιότητα «η συνεργασία όλων των φορέων, η αποφυγή αλληλοεπικάλυψης δράσεων και η ύπαρξη ολοκληρωμένων business plan».

Αλέξανδρος Χολέβας: Αναζωπύρωση ενδιαφέροντος

Στο δικό του χαιρετισμό, ο κ. Αλέξανδρος Χολέβας, Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ), ανέφερε ότι το ζητούμενο δεν είναι μόνο η αύξηση των εξαγωγών, αλλά και η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου. Ο ΟΠΕ υποδέχεται καθημερινά επιχειρήσεις που θέλουν να εξάγουν και ζητούν πληροφορίες, στα πλαίσια μιας μεγάλης αναζωπύρωσης του ενδιαφέροντος. Από την πλευρά του, ο Οργανισμός καλύπτει αυτά τα αυξημένα ενδιαφέροντα μέσα από τις δικές του δράσεις αλλά και σε συνεργασία με άλλους φορείς όπως ο ΕΟΤ κα. Άλλωστε, η αντιμετώπιση των εξαγωγών και από πλευράς κρατικών φορέων είναι σημαντική, καθώς και οι κρατικοί οργανισμοί πρέπει να εκσυγχρονίζονται και να βελτιώνονται συνεχώς.

Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος: Στροφή του ΥΠΕΞ στην εξωστρέφεια

Στην επανεξέταση του ρόλου του Υπουργείου Εξωτερικών και στην επιβεβαίωση της προσήλωσής του στην εξωστρέφεια, αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων (ΔΟΣ) κ. Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδόπουλος, η σημασία του εξωτερικού τομέα της οικονομίας έχει γίνει πλήρως αντιληπτή, και δεν είναι τυχαίο ότι οι προσπάθειες που σχετίζονται με την προώθηση της εξωστρέφειας έχουν πυκνώσει τον τελευταίο καιρό.

Οι θετικές επιδόσεις στον εξωτερικό τομέα είναι ακόμα πιο σημαντικές σε περιόδους ύφεσης, αφενός γιατί η εξωστρέφεια αποτελεί διέξοδο για τον επιχειρηματία, αφετέρου γιατί η εξωστρεφής δραστηριότητα αξιοποιεί την ανάκαμψη σε άλλες χώρες. Πέρυσι, ο ρυθμός ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας ανήλθε στο 5% και το τρέχον έτος σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ θα είναι 4,4%.

Πάντως, η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση, σε συνδυασμό με την εσωτερική κρίση, έφερε στην επιφάνεια προβλήματα όπως η χαμηλή παραγωγικότητα και οι μειωμένες εισροές ξένων επενδύσεων. Το πρόγραμμα σταθεροποίησης περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας χρησιμοποιώντας ως εργαλεία τη δραστηριοποίηση των διπλωματικών αρχών του εξωτερικού, την αποτελεσματική διάχυση πληροφοριών μέσω διαδικτυακών διαύλων και εκπαίδευσης, τον προσανατολισμό επιχειρηματιών που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό και τη διευκόλυνση της εξωστρέφειας.

Γιάννης Δρυμούσης: εθνικό brand και συλλογική συνεργασία για την επίτευξη του 16%

Κατά την εκτίμηση του κ. Γιάννη Δρυμούση, Γενικού Γραμματέα Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, «στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και του ανταγωνισμού η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων αποτελεί εγγύηση για τη μακροχρόνια ανάπτυξη. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2010 το εμπορικό έλλειμμα ήταν 18,5 δις. ευρώ και το ποσοστό συμμετοχής στο ΑΕΠ ήταν στο 8,7%. Τον Ιανουάριο του 2011 η αξία εξαγωγών αυξήθηκε κατά 40% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2010. Στόχος του υπουργείου, είναι η δημιουργία φιλικού περιβάλλοντος, η μείωση της γραφειοκρατίας, η απλοποίηση διαδικασιών, η διάχυση της ενημέρωσης, η ενθάρρυνση των εξαγωγέων και η στήριξη των νέων επιχειρήσεων. Μέχρι το τέλος Μαρτίου εξάλλου, θα υλοποιηθεί και στην πράξη, η δυνατότητα ίδρυσης επιχειρήσεων σε μία μέρα.

Ο κ. Δρυμούσης, χαρακτήρισε επίσης ως ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία δημιουργίας cluster από πλευράς των τριών εξαγωγικών συνδέσμων, προσθέτοντας ότι ο στόχος του 16% δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς στρατηγική. Βασικά σημεία της εξαγωγικής στρατηγικής της Πολιτείας είναι το εθνικό brand, που θα πιστοποιεί την ταυτότητα με βάση τρεις πυλώνες, η συνεργασία του υπουργείου Εξωτερικών, Τουρισμού και Οικονομικών και η αναμόρφωση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών, που θα λειτουργεί ως συμβουλευτικό όργανο στο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Σε σχέση με το υπό ίδρυση Ταμείο Εξωστρέφειας, το «GO TO MARKET»θα έχει προϋπολογισμό δαπάνης 70 εκατ. ευρώ, ενώ μέσα στο 2011 θα διατεθούν 1,6 δις. ευρώ μέσω όλων των ταμείων του ΕΤΕΑΝ.

Σε ότι αφορά πάλι το πρόγραμμα για την Εξωστρέφεια και Ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων που τρέχει, παρέχει 30 εκατ. ευρώ για σειρά ενεργειών ανάμεσα στις οποίες ενέργειες προώθησης.

Αλέξανδρος Φούρλας: αναγκαίες οι συνεργασίες

Ο Αλέξανδρος Φούρλας, γενικός γραμματέας Βιομηχανίας, Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σε ομιλία του με θέμα «Βιομηχανία και Εξωστρέφεια» επισήμανε την ανάγκη επιστροφής στις βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας τις οποίες τα τελευταία χρόνια είχαμε ξεχάσει με αποτέλεσμα να φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση.
Αναφέρθηκε στη στρατηγική του υπουργείου για τις εξαγωγές, στόχος της οποίας είναι να φτάσουν στο 10% του ΑΕΠ μέχρι το 2012 και στο 16% το 2014. Μία από τις δράσεις που βοηθούν στη βελτίωση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων είναι το πρόγραμμα «Εξωστρέφεια -ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων» το οποίο στοχεύει στην ενίσχυση των μικρομεσαίων κατ’ αρχάς επιχειρήσεων αλλά και σε κάποιες μεγαλύτερες με κάποιες προϋποθέσεις.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις, πρέπει σύμφωνα με τον κ. Φούρλα να περάσουν από την ατομική πρωτοβουλία στη δημιουργία συνεργασιών για να υπάρξουν συνέργιες που θα δημιουργήσουν υπεραξίες για τα ελληνικά προϊόντα και τις υπηρεσίες. Η επιχορήγηση του συγκεκριμένου προγράμματος φτάνει έως και τα 250.000 ευρώ ποσό το οποίο μπορεί να καλύψει μέχρι και το 50% της επένδυσης σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε κάποιο κοινοπρακτικό σχήμα.

Νέλος Γεωργούδης:στροφή στην ποιότητα

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Νέλος Γεωργούδης, προέδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Μεταποιητών–Τυποποιητών Εξαγωγέων Επιτραπέζιων Ελιών (ΠΕΜΕΤΕ), ανέφερε ότι τα 60 μέλη του ΠΕΜΕΤΕ είτε πρόκειται για ιδιωτικές επιχειρήσεις είτε για συνεταιρισμούς προωθούν ελληνικά προϊόντα σε 80 χώρες σε όλο τον κόσμο. Η επιτραπέζια ελιά εξάγεται κατά 70% , ποσοστό που μεταφράζεται σε 80-90.000 τόνους το χρόνο. Ο κ. Γεωργούδης επισήμανε επίσης ότι τα τρόφιμα είναι πάντα στην πρώτη τριάδα των ελληνικών εξαγωγών και το 7% των τροφίμων που εξάγονται, αφορά στην επιτραπέζια ελιά.

Για να προσθέσει ότι η έμφαση πρέπει να δοθεί στην ποιότητα δεδομένου ότι δεν μπορούμε να είμαστε φθηνότεροι από άλλες ανταγωνίστριες χώρες, που βρίσκονται για παράδειγμα στη Ν. Αμερική ή την Αφρική. Συνεπώς η στροφή σε ποιοτικά προϊόντα με υψηλή προστιθέμενη αξία και τα οποία θα διαφέρουν από τον ανταγωνισμό είναι μονόδρομος. Επίσης απαραίτητη για την ενίσχυση των εξαγωγών είναι η αύξηση της παραγωγικότητας και η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.

ΣΕΒΙΤΕΛ: Ο πόλεμος των χαμηλών τιμών

Από την δική του πλευρά. ο γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελαιόλαδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), κ. Γιώργος Οικονόμου, τόνισε ότι το ελαιόλαδο είναι το πιο σημαντικό εξαγωγικό προϊόν της χώρας που αποφέρει σημαντικά έσοδα, αν και το μεγαλύτερο ποσοστό του εξάγεται χύμα χωρίς

δηλαδή μεγάλη προστιθέμενη αξία. Αναφέρθηκε σε έρευνες που έχουν γίνει σε Γερμανία και ΗΠΑ για την εικόνα των ελληνικών προϊόντων από τις οποίες προκύπτει ότι υπάρχει καλή αίσθηση για αυτά αλλά όχι όσο θα έπρεπε.

Ο κ. Οικονόμου υπογράμμισε ότι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα είναι ότι η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων φθίνει, καθώς αυτά έχουν εμπλακεί σε έναν πόλεμο χαμηλών τιμών όταν τα ανταγωνιστικά προϊόντα άλλων χωρών βελτιώνουν συστηματικά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους. Πολλοί παραγωγοί εστιάζουν στην παράδοση ενώ όλα γύρω αλλάζουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Επίσης η χώρα μας υστερεί στην προωθητική στήριξη των προϊόντων της παράγοντας πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη των πωλήσεων εκτός συνόρων.

Εξαγωγικά δάνεια του ΕΤΕΑΝ , factoring, ασφάλιση : Οι 3 εναλλακτικές χρηματοδότησης των εξαγωγών

Τρεις είναι οι εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης των εξαγωγικών επιχειρήσεων, έναντι των κλασσικών τραπεζικών ορίων, που περιορίζονται καθημερινά: Το νεοσύστατο Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ), το factoring και η ασφάλιση των εξαγωγών, με παράλληλη εκχώρηση του ασφαλιστηρίου συμβολαίου προς τις τράπεζες για διευκόλυνση της χρηματοδότησης.

Οι εναλλακτικές αυτές, συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια των πάνελ του συνεδρίου Exports Money Conference, «ΕΞΑΓΩΓΕΣ: ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ» και τα οποία είχαν ως βασικό θέμα τη χρηματοδότηση και ασφάλιση των εξαγωγών.

Σε μια περίοδο, κατά την οποία, η εξαγωγική δραστηριότητα αντισταθμίζει τις απώλειες από τη συρρίκνωση της ζήτησης στην εσωτερική αγορά, η χρηματοδότηση, παραμένει το μεγάλο ζητούμενο για τις ελληνικές εξαγωγές, όπως αποδείχτηκε και από τα ερωτήματα που έθεσαν στους καθ ύλην αρμόδιους, οι εξαγωγείς.

Στο τραπεζικό πάνελ του συνεδρίου, έλαβε μέρος ο κ. Αλ. Παπαρσένος, επικεφαλής του ΕΤΕΑΝ, Νέλλη Τζάκου, Γενική Διευθύντρια Λειτουργιών Εθνικής Τράπεζας, Πάνος Παπαθεοδώρου, Διευθύνων Σύμβουλος, Marfin Factors & Forfaiters, και μέλος του Executive Board της Διεθνούς Οργάνωσης Factors Chain International, ενώ τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Άντα Σεϊμανίδη.

Τα «εξωστρεφή» δάνεια του ΕΤΕΑΝ

Από τη δική του πλευρά, ο πρόεδρος του νεοσύστατου Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ ), Δρ. Αλέξανδρος Παπαρσένος, αναφέρθηκε στη λειτουργία και στους στόχους του ΕΤΕΑΝ, που, διαδεχόμενο το ΤΕΜΠΜΕ, αναμένεται ότι θα αποτελέσει τη σημαντικότερη πηγή ρευστότητας για τα επόμενα δύο πολύ δύσκολα χρόνια.

Το ΕΤΕΑΝ, ως χρηματοδοτικός πυλώνας για τις επιχειρήσεις, περιλαμβάνει τέσσερα επιμέρους ταμεία , μέσω των οποίων θα χρηματοδοτηθούν φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις με 3 δις ευρώ περίπου, μέσα στην επόμενη διετία. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του, το Ταμείο, έχει τη δυνατότητα να στηρίξει οποιοδήποτε επιχειρηματικό σχέδιο είτε πρόκειται για μικρές ή και μεγάλες επιχειρήσεις. Οι επιχειρηματικές προσπάθειες, θα χρηματοδοτούνται με κεφάλαια του ΕΤΕΑΝ σε συνδυασμό με τραπεζικό δανεισμό, με επιτόκια πολύ ελκυστικά. Αυτά, θα διαμορφώνονται κοντά στο 4% και θα είναι τα χαμηλότερα στην αγορά. Ειδική αναφορά, έκανε ο πρόεδρος του ΕΤΕΑΝ και στο Ταμείο Εξωστρέφειας (Go to Market ), το οποίο, αναμένεται να εξυπηρετήσει περίπου 800 με 1000 εξαγωγικές επιχειρήσεις με 200 εκατ. ευρώ και τα οποία θα διατεθούν με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους.

Επίσης, η ελληνική πλευρά, έχει υποβάλει αίτημα στην ΕΕ, προκειμένου να της επιτραπεί η δυνατότητα παροχής εγγυοδοσίας και για δάνεια εξαγωγικών επιχειρήσεων( μέχρι στιγμής αυτά δεν περιλαμβάνονται στους όρους λειτουργίας του Ταμείου) και αναμένει την σχετική απάντηση στο τέλος του μήνα.

Στο ερώτημα, κατά πόσο θα ανταποκριθούν οι ελληνικές τράπεζες στη μόχλευση των δικών τους κεφαλαίων με αυτά του ΕΤΕΑΝ, ο κ. Παπαρσένος, δήλωσε αισιόδοξος, κρίνοντας από την ανταπόκριση που υπάρχει ήδη για το «Ταμείο Εξοικονομώ κατ’ οίκον», το πρώτο από τα ταμεία του ΕΤΕΑΝ που έχει ήδη ενεργοποιηθεί. Συγκεκριμένα, οι 4 τράπεζες που επιλέγησαν μετά από τη σχετική διαγωνιστική διαδικασία για την υλοποίηση του προγράμματος, υπερκάλυψαν τα αιτούμενα ποσά κατά τέσσερις φορές.

Εκείνο που δεν έγινε απολύτως σαφές, είναι κατά πόσο θα διασφαλισθεί στο ΕΤΕΑΝ η αντιμετώπιση των αιτήσεων των επιχειρηματικών δανείων, στη βάση σύγχρονων κριτηρίων καινοτομίας και υλοποίησης επιχειρηματικών ιδεών και όχι με βάση την κλασσική τραπεζική λογική.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, το ΕΤΕΑΝ θα προσφέρει νέες εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης των επιχειρήσεων, με την εισαγωγή της «υβριδικής χρηματοδότησης» (mezzanine finance) των ΜΜΕ, τη χρηματοδότηση αρχικών σταδίων μιας επιχείρησης (early-stage) και τη χρηματοδότηση «Επιχειρηματικών Αγγέλων» (business angels).

Οι εκτιμήσεις της Εθνικής Τράπεζας

Από την δική της πλευρά, η επίσης συμμετέχουσα στο πάνελ Γενική Διευθύντρια Λειτουργιών Εθνικής Τράπεζας κ. Ν. Τζάκου, ανέφερε ότι το ΕΤΕΑΝ, υπό το συντονισμό του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και με τη συνεργασία του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων (ΕΤΕ) και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), θα αποτελέσει βασικό εργαλείο στις προσπάθειες και του Τραπεζικού Συστήματος να στηρίξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ερωτώμενη πάντως σχετικά με τα κριτήρια δανειοδότησης των επιχειρήσεων, ανέφερε, ότι δεν θα αλλάξουν σημαντικά από τα υφιστάμενα καθώς είναι ποιοτικά και στόχος τους, είναι η προστασία τόσο των κεφαλαίων του ΕΤΕΑΝ όσο και των ίδιων των τραπεζών. Προσέθεσε όμως, ότι η λειτουργία του ΕΤΕΑΝ υπόσχεται βασικά οφέλη που είναι εξαιρετικά κρίσιμα στην τρέχουσα συγκυρία. Για παράδειγμα, η άμεση απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων ή οι νέοι τρόποι χρηματοδότησης που εισάγει (βραχυπρόθεσμα και μεσο-μακροπρόθεσμα ανακυκλούμενα δάνεια, προϊόντα εγγυοδοσίας, υβριδικής χρηματοδότησης, venture capital, κλπ.), οι οποίοι θα συμβάλλουν στην ίδρυση και διατήρηση επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας.

Η εναλλακτική του factoring

Κατά την κ. Τζάκου πάντα, το Factoring ήταν και παραμένει την περίοδο της κρίσης και με το πλήγμα της αξιοπιστίας των μεταχρονολογημένων επιταγών, το καταλληλότερο εργαλείο χρηματοδότησης κεφαλαίου κίνησης για τις επιχειρήσεις των περισσότερων κλάδων της ελληνικής οικονομίας.

Ο εξαγωγέας έχει μια επίσης εναλλακτική λύση χρηματοδότησης μέσα από τη νέα μορφή εγγυοδοσίας του TSU. Αυτή, οποία λειτουργεί συμπληρωματικά με τον μηχανισμό διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας, επιτρέπει την κοινοπρακτική ανάληψη κινδύνων ( Risk Participation ) από περισσότερες Τράπεζες, καλύπτει το 100% της απαίτησης και είναι μία αυτόνομη ανάληψη υποχρέωσης για πληρωμή που ενεργοποιείται άμεσα χωρίς διαδικασίες εφόσον οι εμπορικοί όροι της συγκεκριμένης συναλλαγής έχουν εκπληρωθεί.

Η Εθνική Τράπεζα, είναι η μόνη ελληνική τράπεζα που έχει σε περιβάλλον παραγωγής διαθέσιμο το μηχανισμό ενώ έχει προχωρήσει σε στρατηγικές συνεργασίες σε χώρες ενδιαφέροντος όπως η Γερμανία , Γαλλία , Κίνα .

Επίσης, η παρουσία των ελληνικών τραπεζών στα Βαλκάνια, μπορεί να στηρίξει σχήματα Reverse Forfaiting και να αγοράσει χωρίς αναγωγή στους Εξαγωγείς απαιτήσεις έχοντας αναγωγή στους αγοραστές εφόσον αυτοί είναι πελάτες των θυγατρικών μας. Με αυτό το σχήμα ο αγοραστής προσφέροντας τα όρια του μπορεί να επωφεληθεί παρατείνοντας την προθεσμία πληρωμής των υποχρεώσεών του ενώ ο Εξαγωγέας να ρευστοποιήσει τις απαιτήσεις του».

Marfin: δεν είναι ακριβό το factoring

Ο κ. Παπαθεοδώρου, διευθύνων σύμβουλος της Marfin Factors & Forfaiters, τόνισε και από τη δική του πλευρά, ότι το factoring, αποτελεί το καλύτερο και ασφαλέστερο χρηματοδοτικό εργαλείο για τις εξαγωγές και όχι μόνον.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι πέρυσι, παρά το γεγονός ότι το ελληνικό ΑΕΠ σημείωσε πτώση, οι εξαγωγές αυξήθηκαν, με αποτέλεσμα το εξαγωγικό factoring να αναπτυχθεί κατά 60%. Για το 2011, η πρόβλεψη, είναι ότι η κατακόρυφη αυτή αύξηση θα συνεχιστεί.
Σημείωσε επίσης, ότι οι ελληνικές εταιρείες factoring προσφέρουν υψηλό επίπεδο υπηρεσιών και είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ 252 εταιρειών σε όλο τον
κόσμο, δύο ελληνικές εταιρείες factoring, αυτές της Eurobank και της Marfin, βρίσκονται μέσα στην πρώτη δωδεκάδα.

Στο ερώτημα, κατά πόσο το factoring είναι ακριβό, ο κ. Παπαθεοδώρου απάντησε ότι η συγκεκριμένη χρηματοδότηση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακριβό μόνο αν δει κανείς το liquidity. Αν όμως συνυπολογιστεί στο σύνολο της, η δέσμη υπηρεσιών που περιλαμβάνει, τότε η υπηρεσία δεν είναι ακριβή και είναι άδικο να χαρακτηρίζεται έτσι, συγκρινόμενη με τον απλό τραπεζικό δανεισμό. Όπως διευκρίνισε ο κ. Παπαθεοδώρου, η χρηματοδότηση είναι συνήθως μια από τις παρεχόμενες υπηρεσίες, εξίσου πολύτιμες, ωστόσο, είναι και η είσπραξη των απαιτήσεων και η διαχείριση και η ασφαλιστική κάλυψη. Ως απόδειξη, πολυεθνικοί όμιλοι, κάνουν χρήση υπηρεσιών, είτε μόνο για διαχείριση και είσπραξη απαιτήσεων, χωρίς χρηματοδότηση, είτε επίσης ωθώντας προμηθευτές τους να κάνουν Factoring με ευνοϊκούς όρους, όπως για παράδειγμα το reverse Factoring. Στο ερώτημα τέλος, αν ένας πελάτης με δυσμενή οικονομικά στοιχεία μπορεί να κάνει χρήση του factoring, ο κ. Παπαθεοδώρου απάντησε με συγκεκριμένη περίπτωση επιχείρησης, που είχε μπει στην «Τειρεσία» και παρολαυτά για μεγάλο διάστημα, κατάφερε να συνεχίσει την εξαγωγική της δραστηριότητα μέσω factoring.

Όταν η ασφάλιση διευκολύνει τη χρηματοδότηση

Στο δεύτερο μέρος του πάνελ με θέμα «Ασφάλιση και χρηματοδότηση» συμμετείχαν οι κ.κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη, Πρόεδρος Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων, Γεράσιμος Τζέης, Managing Director της Atradius Credit Insurance N.V., Χρήστος Χασιώτης, Προιστάμενος κλάδου Αστικής Ευθύνης και Διαχείρισης Κρίσεων της Chartis Greece.

Η κ. Σακελλαρίδη, αναφέρθηκε στα τρία βασικά «άγχη» που έχουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, και είναι: α) η εξεύρεση πελάτη, β) η αξιολόγηση του ρίσκου της αγοράς σε σχέση με το που θα πρέπει να απευθυνθούν και γ) το πώς θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση και σε μερικές περιπτώσεις την προχρηματοδότηση.

Ο ΟΑΕΠ, φροντίζει τα δύο πρώτα «άγχη» σύμφωνα με την κ. Σακελλαρίδη, καθώς πληροφορεί την ελληνική επιχείρηση για την φερεγγυότητα του πελάτη, ενώ σε περίπτωση ζημιάς την καλύπτει ο οργανισμός.
Την τελευταία 6ετία, ο ΟΑΕΠ έχει αποζημιώσει ελληνικές εταιρίες με περίπου 3,3 εκατ. ευρώ. Τα ασφάλιστρα είναι χαμηλά, σε μία προσπάθεια ενθάρρυνσης των εξαγωγών και μάλιστα σε μία περίοδο που σύμφωνα με την πρόεδρο του οργανισμού, οι ξένες ασφαλιστικές εταιρείες αρνούνται να ασφαλίσουν τις ελληνικές εταιρείες.

Από τη δική του πλευρά, ο κ. Τζέης, επεσήμανε, ότι ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις, συνδέουν την ασφάλιση της εξαγωγικής διαδικασίας με τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης μια τάση που ολοταχώς αυξάνεται.

Το ασφαλιστικό πακέτο δε, ανοίγει συχνά και την πόρτα της χρηματοδότησης, αφού είναι πολύ συχνό το φαινόμενο, εξαγωγικές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν ασφαλίσει τον πιστωτικό κίνδυνο σε ασφαλιστικές εταιρείες, να απευθύνονται στις τράπεζες εκχωρώντας το ασφαλιστήριο συμβόλαιο είτε και να κάνουν χρήση υπηρεσιών Factoring μόνο για τη χρηματοδοτική και την εισπρακτική λειτουργία.

Αποδεκτό το κόστος

Όπως προσέθεσε ο κ. Τζέης, η παρουσία της Atradius στο εξωτερικό συνεχώς αυξάνεται, ενώ σε σχετικό ερώτημα σχετικά με το κόστος των υπηρεσιών απάντησε ότι είναι «αποδεκτό» καλύπτοντας τη διαχείριση του cash flow, την παροχή πληροφοριών και γενικά την αποτροπή της ζημιάς για την επιχείρηση. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω της μεγάλης βάσης δεδομένων της Atradius, η οποία έχει στοιχεία για περίπου 55 εκατ. επιχειρήσεις διεθνώς. Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Τζέη η εταιρεία καλύπτει και την ασφάλιση έναντι πολιτικού ρίσκου όπου αυτό απαιτείται.

Από τη δική του πλευρά ο κ. Χασιώτης τόνισε, ότι το σημαντικότερο μεγαλύτερο κριτήριο για την ασφάλιση μίας επιχείρησης είναι το ίδιο το προϊόν που παράγει και κατά πόσο αυτό είναι ανταγωνιστικό και μπορεί να πετύχει σε ξένες αγορές. Τη μεγαλύτερη εξαγωγική δραστηριότητα και κατ’ επέκταση ανάγκη για ασφάλιση έχουν οι επιχειρήσεις του κλάδου τροφίμων και ποτών, όμως υπάρχει ανάγκη ασφάλισης και σε άλλα διαρκή προϊόντα.
Ο κ. Χασιώτης επεσήμανε επίσης, ότι πέρα από όλα τα άλλα, οι επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν και την αυστηρή νομοθεσία Προστασίας του Καταναλωτή, ιδιαίτερα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Βόρειας Αμερικής που θεσπίζει την ευθύνη του παραγωγού προϊόντων. Μάλιστα, η ευθύνη αυτή είναι «αντικειμενική», δηλαδή αρκεί ο καταναλωτής να αποδείξει ότι υπέστη βλάβη από το συγκεκριμένο ελαττωματικό προϊόν. Επίσης, η ευθύνη αυτή είναι «απεριόριστη», δηλαδή η επιχείρηση καλείται να καταβάλει το οσοδήποτε υψηλό ποσό αποζημίωσης επιδικαστεί. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία αποζημιώσεων Αστικής Ευθύνης στις ΗΠΑ για το 2009 όπου το συνολικό ποσό έφτασε τα 170δις.

WORKSHOP : Όμιλος Εθνικής Τράπεζας: «Η εξωστρέφεια χρειάζεται εμπειρία και εξειδίκευση»

Ακολούθησε workshop στο οποίο συμμετείχαν η κ. Εύη Πασσά, Διευθύντρια-Επικεφαλής της Διεύθυνσης Συναλλακτικής Τραπεζικής ομίλου Εθνικής Τράπεζας, και ο Αλέξανδρος Κοντόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Factors. Η κ. Πασσά στην ομιλία της, αναφέρθηκε στα οφέλη που προκύπτουν από την εμπλοκή της τράπεζας σε όλη τη διαδικασία της εφοδιαστικής αλυσίδας, κάτι που δημιουργεί ασφάλεια και κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ επιχείρησης και πελάτη.

Οι ανάγκες των επιχειρήσεων, σύμφωνα με την κ. Πασσά, εντοπίζονται στην βελτίωση της ρευστότητας τους, τη βελτίωση των οικονομικών τους καταστάσεων και στην εξασφάλιση κλίματος εμπιστοσύνης απέναντι στους πελάτες τους. Η τράπεζα, βοηθά, στο επίπεδο της αποτελεσματικότερης διαχείρισης των ισολογισμών, στην καλύτερη διαχείριση της ρευστότητας, στις δυναμικές πωλήσεις και στη σύσφιξη των σχέσεων με τους πελάτες.
Οι εταιρείες απαλλάσσονται από τις χρονοβόρες διαδικασίες διαχείρισης των απαιτήσεων τους, αποκτούν άμεση πληροφόρηση για τους πελάτες τους, μειώνουν τον πιστωτικό τους κίνδυνο και αποκτούν πρόσβαση σε πρόσθετη χρηματοδότηση.

Η Εθνική εξάλλου, εξακολουθεί να προσφέρει και τις παραδοσιακές υπηρεσίες όπως την προεξόφληση και την προκαταβολή των πιστώσεων των επιχειρήσεων, αλλά και υπηρεσίες forfeiting. Η κ. Πασσά, ανέφερε ότι η Εθνική αποτελεί περιφερειακή δύναμη με παρουσία σε 11 χώρες με μονάδες και γραφεία σε όλες μέχρι και την Κίνα.

Ο κ. Κοντόπουλος, αναφέρθηκε στη σημασία του εξαγωγικού Factoring για το παγκόσμιο εμπόριο, καθώς σημαντικό ποσοστό συναλλαγών γίνεται αυτή τη στιγμή με ανοικτούς λογαριασμούς, κάτι που σημαίνει ότι απαιτείται η ασφάλεια των πιστώσεων. Τόνισε ότι το factoring στην Ελλάδα έχει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης καθώς υπάρχουν προσδοκίες ότι οι ελληνικές εξαγωγές μπορούν να αυξηθούν κατακόρυφα μέσα στην προσεχή πενταετία. Υπενθύμισε, ότι η Εθνική έχει μπει από το 1994 στο factoring ενώ το 2008 ο τομέας αυτονομήθηκε «βγαίνοντας» από την τράπεζα.

Μέσα υποστήριξης και προώθησης των εξαγωγών

Στο δεύτερο πάνελ του συνεδρίου με τίτλο «Μέσα υποστήριξης και προώθησης των εξαγωγών» με συντονιστή τον κ. Ηλία Σιακαντάρη, κατέθεσαν τις απόψεις τους οι κ.κ. Σταύρος Αρναουτάκης, Περιφερειάρχης Κρήτης, ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, ο κ. Παναγιώτης Αγνιάδης, Γενικός Γραμματέας Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και πρόεδρος Επιμελητηρίου Βοιωτίας, ο κ. Παπαστεργιόπουλος, στέλεχος του ΟΠΕ και ο κ. Αθ. Κακούδης, Υπεύθυνος Ενδιάμεσου Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα (ΕΦΕΠΑΕ) για τη Δράση «Εξωστρέφεια– Ανταγωνιστικότητα των Επιχειρήσεων».
Πριν το πάνελ, προηγήθηκε ομιλία του κ. Χρήστου Αθανασόπουλου, Γενικού Σύμβούλου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Α, Διευθυντή διεύθυνσης Β8 Επιχειρηματικής Ανάπτυξης υπουργείου Εξωτερικών με θέμα «Τα εργαλεία Οικονομικής Διπλωματίας του υπουργείου Εξωτερικών».

Χρήστος Αθανασόπουλος: η σημασία των εμπορικών γραφείων

Ο κ. Αθανασόπουλος, ανέφερε ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα του Υπουργείου Εξωτερικών είναι οι αρχές και τα γραφεία στο εξωτερικό. Συνολικά, υπάρχουν 60 εμπορικά γραφεία σε 49 χώρες με φιλοσοφία επίλυσης των προβλημάτων κάθε μιας επιχείρησης ξεχωριστά.
Παράλληλα, επεκτείνοντας το πρόγραμμα εξωστρέφειας, το υπουργείο προχώρησε στη δημιουργία χάρτη με τις βασικές ομάδες προϊόντων αλλά και τις χώρες στις οποίες επιλέγουμε να τα προωθήσουμε. Στις δέκα μεγάλες κατηγορίες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα τρόφιμα, η ενέργεια, τα δομικά υλικά, ο τουρισμός και οι κατασκευές ενώ στις χώρες άμεσης προτεραιότητας, οι χώρες της Βορείου Αμερικής, της ΕΕ, της Αυστραλίας, των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής, της Βορείου Αφρικής, του Εύξεινου Πόντου, του Καυκάσου κ.α.
Ο κ. Αθανασόπουλος αναφέρθηκε, επίσης, στους βασικούς πυλώνες της Διπλωματικής Οικονομίας, που συνίστανται στη διακρατική συνεργασία, τη στήριξη επιχειρηματικής ανάπτυξης και συνεργασίας, το πρόγραμμα ανάπτυξης σχέσεων, την επιχειρηματική πληροφόρηση και το σύστημα διαχείρισης ποιότητας.

Contact Days

Ανάμεσα στις δράσεις που θα συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της Οικονομικής Διπλωματίας περιλαμβάνεται κι ένα πρόγραμμα επιχειρηματικών αποστολών στο εξωτερικό για συγκεκριμένους κλάδους, στις εξής αγορές: Ουγγαρία, Αζερμπαϊτζάν, Καναδά, Ουζμπεκιστάν, Ινδία, Ν. Κορέα, Σερβία και Ιράκ.

Επίσης, τρεις φορές το χρόνο, διεξάγονται τα Contact Days, στα οποία καλούνται εμπορικοί ακόλουθοι για να ενημερώσουν τους επιχειρηματίες. Διοργανώνεται, επίσης, ημερίδα με το υπουργείο Εξωτερικών κυρίως για τους νέους επιχειρηματίες, ενώ παράλληλα, επιλεγμένοι managers επιτυχημένων εταιρειών, ενημερώνουν μικρότερες επιχειρήσεις σχετικά με τις διεισδύσεις σε άλλες αγορές.

AGORA και διάχυση της πληροφορίας

Έχει ακόμα δημιουργηθεί η πλατφόρμα για τη δικτύωση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ενώ πέρα από αυτά υπάρχουν στοχευμένες δράσεις εντατικοποίησης της συνεργασίας με όλους τους φορείς για την αποτελεσματική προστασία των ελληνικών αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Άλλες δράσεις είναι: Διαδικτυακά σεμινάρια ενημέρωσης και εκπαίδευσης για τα στελέχη των γραφείων στο εξωτερικό, εμβάθυνση της συνεργασίας με τον επιχειρηματικό κόσμο του απόδημου ελληνισμού, συνεργασία με τη HELEXPO στο Hosted Buyers Program με προσκλήσεις εμπορικών επισκεπτών και δυνητικών πελατών.
Μέσω εξάλλου της ηλεκτρονικής πύλης AGORA γίνεται διάχυση της πληροφόρησης. Η πύλη, τροφοδοτείται από 60 γραφεία ΟΕΥ και περιέχει οικονομικές και επιχειρηματικές πληροφορίες.

Σταύρος Αρναουτάκης: βοηθά ο Καλλικράτης

Από τη δική του πλευρά ο κ. Σταύρος Αρναουτάκης, Περιφερειάρχης Κρήτης τόνισε ότι «βασική προϋπόθεση για να έχουμε ανταγωνιστικά προϊόντα είναι να έχουμε ποιοτικά προϊόντα. Πρέπει να επενδύσουμε στην ποιότητα για να ανταγωνιστούμε τις χώρες που έχουν φθηνό εργατικό δυναμικό. Προς αυτήν την κατεύθυνση, στην περιφέρεια χρειάζεται ολοκληρωμένος σχεδιασμός για την προώθηση της εξωστρέφειας. Το σχέδιο Καλλικράτης βοηθά, γιατί παρέχει πλέον τη δυνατότητα συνεργασίας όλων των αρμόδιων φορέων». Ο κ. Αρναουτάκης, αναφέρθηκε επιπλέον στη σύσταση του θεσμού Περιφερειακού Συμβούλου Καινοτομίας, που απολαμβάνει τη συμμετοχή όλων των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της Κρήτης. Οι αρμόδιοι φορείς προχωρούν στη σύνταξη προτάσεων και η Περιφέρεια, εξετάζοντας όλες τις προτάσεις καταρτίζει στη συνέχεια τον πολιτικό σχεδιασμό.

Δράσεις από τον ΟΠΕ

Ο κ. Παπαστεργιόπουλος, ανέφερε ότι «η Ελλάδα είναι ουραγός σε ευρωπαϊκό επίπεδο στις εξαγωγές, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο η χώρα μας κατατάσσεται στην 64η θέση. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν πως έχουμε χάσει σημαντικό έδαφος, αλλά παρόλα αυτά υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Η αισιοδοξία πηγάζει από την αυξητική πορεία των παγκόσμιων εξαγωγών, την οποία και μπορούμε να εκμεταλλευτούμε». Ο εκπρόσωπος του ΟΠΕ, ανέφερε επίσης ότι είναι σημαντικός ο ρόλος που πρέπει να διαδραματίσουν οι περιφέρειες στην επικοινωνία και την εκπαίδευση όλων των εμπλεκομένων. Προς αυτή την κατεύθυνση, ο ΟΠΕ δρομολογεί ήδη δράσεις, όπως η συμμετοχή σε επιλεγμένες εκθέσεις του εξωτερικού.

Βασίλης Κορκίδης: μπορούμε όλοι να γίνουμε εξαγωγείς

Στη δική του παρέμβαση, ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου ανέφερε, ότι το επιζητούμενο σήμερα εξαγωγικό μοντέλο θα είναι μία λύση στην κρίση και ταυτόχρονα παράγοντας ανάπτυξης μακροπρόθεσμα. Επιβεβαίωσε επίσης, την στροφή του εμπορίου στην εξωστρέφεια. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «όλοι θέλουμε και μπορούμε να γίνουμε εξαγωγείς. Πλην όμως, χρειάζεται χρόνος. Προκειμένου να προβληθεί το ελληνικό προϊόν πρέπει πρώτα από όλα να το γνωρίζουμε. Υπάρχει μία σειρά διαδικασιών που πρέπει πρώτα να ελεγχθούν όπως το εξαγωγικό μάρκετινγκ, έρευνα για την αγορά - στόχο, το εκεί φορολογικό καθεστώς , τις μεταφορικές εταιρείες, τη διασφάλιση πληρωμής κ.α. Αυτό τελικά που χρειάζεται ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας για να στραφεί εξαγωγικά είναι καλή συνεργασία, συμφωνία, συνέχεια και διάρκεια».

Παναγιώτης Αγνιάδης: με συντονιστή την ιδιωτική πρωτοβουλία

Σε ότι αφορά στο ρόλο των Επιμελητηρίων στην εξωστρέφεια, ο κ. Παναγιώτης Αγνιάδης, γενικός γραμματέας της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων, επεσήμανε την αναγκαιότητα να υπάρξει συνεργασία ανάμεσα στην ιδιωτική πρωτοβουλία και το κράτος για την εξουδετέρωση της δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας που καθυστερεί και την εξαγωγική προσπάθεια. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αγνιάδης, «με τραυματισμένη αξιοπιστία στα προϊόντα της χώρας δε θα έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα στις εξαγωγές αν στο ρόλο του συντονιστή δεν τοποθετηθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία». Σε ότι αφορά τέλος τους Έλληνες επιχειρηματίες της ομογένειας τόνισε, ότι ούτε σε αυτόν τον τομέα δεν υπάρχει ο κατάλληλος συντονισμός προκειμένου να γίνει καλύτερη αξιοποίηση των ομογενών σε επιχειρηματικό επίπεδο.

Το πρόγραμμα «Εξωστρέφεια» και οι Δικλείδες ασφαλείας

Ο κ. Αθανάσιος Κακούδης, υπεύθυνος Ενδιάμεσου Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα (ΕΦΕΠΑΕ) για τη Δράση «Εξωστρέφεια – Ανταγωνιστικότητα των Επιχειρήσεων», κατά την παρέμβαση του, αναφέρθηκε στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτού του νέου προγράμματος που προκηρύχτηκε στις 4/2/11 και η δημόσια δαπάνη του, ανέρχεται στα 30 εκατ. ευρώ με συγκεκριμένη γεωγραφική κατανομή. Το πρόγραμμα, αφορά επίσης όλο το φάσμα του μεγέθους των επιχειρήσεων και η υποβολή των αιτήσεων γίνεται ηλεκτρονικά.

Στόχος του, είναι η ενίσχυση του ήδη υφιστάμενου εξωστρεφή χαρακτήρα των προϊόντων μίας επιχείρησης. Σε ότι αφορά τους πόρους του προγράμματος και τη διασφάλιση ορθής κατανομής τους, ο κ. Κακούδης τόνισε ότι «υφίστανται δικλείδες ασφαλείας». Το πρόγραμμα αυτό υπήρξε άλλωστε αποτέλεσμα εκτεταμένης διαβούλευσης όλων των εμπλεκομένων φορέων. Πέρα όμως από αυτό υπάρχει εκτεταμένη διαδικασία ελέγχου για την υλοποίηση από τις επιχειρήσεις των στόχων που τέθηκαν.

Σύνδεσμος Βιομηχάνων Πειραιά: πολλά τα προβλήματα…

Σε παρέμβαση του, ο κ. Μαθιός, πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχάνων Πειραιά επεσήμανε ότι «δεν έχουμε όσες εξαγωγές θα έπρεπε διότι δεν παράγουμε. Πέρα από αυτό, για να λάβει κανείς μία επιδότηση πρέπει να περάσει το χρονικό διάστημα δύο ετών. Δυστυχώς όμως και οι διπλωμάτες μας δεν έχουν επιχειρηματική σκέψη. Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στην εξαγωγική μας προσπάθεια, είναι ότι πολλοί πελάτες που βρίσκονται στο εξωτερικό δεν μπορούν να έρθουν στην Ελλάδα γιατί δεν τους δίνει βίζα το υπουργείο Εξωτερικών».

Από τη δική της πλευρά, η Αλεξία Κ. Κουκκουλλή, δικηγόρος Εταίρος στο δικηγορικό Γραφείο Κωνσταντίνος Ν. Κουκκουλλής και Συνεργάτες μέλος της Warwick Legal Network Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Δικηγορικών Εταιρειών αναφέρθηκε στην «Ευρωπαϊκή Εταιρεία και πως μπορεί να συνδράμει στην άντληση χρηματοδοτήσεων από το εξωτερικό».

Η Ευρωπαϊκή Εταιρεία, ιδρύεται από τουλάχιστον δύο νομικά πρόσωπα που εδρεύουν σε διαφορετικά κράτη μέλη. Στη διοίκηση της εταιρείας, όχι σε καθημερινό επίπεδο, θα πρέπει να συμμετέχουν και οι εργαζόμενοι. Το φορολογικό καθεστώς δεν αποτελεί αντικείμενο ρύθμισης του κανονισμού με αποτέλεσμα οι εθνικές φορολογικές διαφοροποιήσεις να οδηγούν στο φαινόμενο του Country shopping. Η έδρα προσήλωσης πρέπει να βρίσκεται σε ένα από τα κράτη μέλη της Ένωσης και υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς της, χωρίς τη διάλυση του νομικού προσώπου.

Η εμπειρία των επιτυχημένων εξαγωγέων

Στο τρίτο πάνελ με θέμα «Η εμπειρία των επιτυχημένων εξαγωγέων προϊόντων και υπηρεσιών» συμμετείχαν οι κ.κ Βασίλης Θεοχαράκης πρόεδρος της Nanofos, Δημήτρης Κυριακόπουλος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της ΕΛΒΑΛ, Γεώργιος Λάλλος, Διευθυντής Εφοδιασμού και Εμπορίας Πετροχημικών ΕΛΠΕ, Δημήτρης Παρασκευάς, Δικηγόρος, του Δικηγορικού Γραφείου «Ηλίας Παρασκευάς» , Δρ. Ανδρέας Περσίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Biovista, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Βιοτεχνολογίας. Ο κ. Θεοχαράκης έκανε αναφορά στη δραστηριότητα της εταιρίας του με έδρα το Λαύριο, η οποία αφορά στη παραγωγή υλικών νανοτεχνολογίας, τα οποία χρησιμοποιούνται στις κατασκευές για την προστασία των κατοικιών από υγρασία, ή υλικών που κάνουν τα πλακίδια αυτοκαθαριζόμενα κλπ. Η εταιρία εξάγει σε 25 χώρες σε όλο τον κόσμο μεταξύ των οποίων είναι η Ιαπωνία , το Ντουμπάι, και οι Σκανδιναβικές χώρες.

ΕΛΒΑΛ: τεχνολογία, ποιότητα και focus στον πελάτη

Ο κ. Κυριακόπουλος, αναφέρθηκε στον όμιλο που ανήκει η ΕΛΒΑΛ ( ΒΙΟΧΑΛΚΟ) που είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στην Ελλάδα με 75% των πωλήσεων να γίνεται στο εξωτερικό, ποσοστό που αντιστοιχεί σε εξαγωγές αξίας 2,2 δις ευρώ. Σύμφωνα με τον ίδιο, η επιτυχία μίας εξαγωγικής εταιρίας συνίσταται στο τρίπτυχο τεχνολογία, ποιότητα και focus στον πελάτη. Επίσης είναι σημαντικό τα ελληνικά προϊόντα να πιστοποιούνται από τους διεθνείς οργανισμούς για να αποδεικνύουν έτσι ότι μπορούν να σταθούν στην παγκόσμια αγορά.

ΕΛΠΕ: εξαγωγή του 70% των πετροχημικών

Ο κ. Λάλλος ανέφερε για τον κλάδο πετροχημικών των ΕΛΠΕ ότι εξάγει αυτή τη στιγμή γύρω στα 3 εκατ. τόνους προϊόντος αλλά η ποσότητα αυτή θα διπλασιαστεί όταν ολοκληρωθεί η επένδυση στην Ελευσίνα. Τόνισε ότι στα πετροχημικά οι εξαγωγές των ΕΛΠΕ αφορούν στο 65-70% της παραγωγής και γίνονται κυρίως σε χώρες της Μεσογείου, τη Β. Αφρική και τα Βαλκάνια.

Ο κ. Περσίδης ανέφερε για την εταιρία του ότι είναι κατά 100% εξαγωγική και αφορά σε καθαρά B2B δραστηριότητα. Τόνισε ότι στον κόσμο υπάρχουν μόνο άλλες 5-10 εταιρείες
ανταγωνιστικές της Biovista. Για το θέμα του κόστους της τεχνολογίας είπε ότι είναι σημαντικό αν θέλει κάποιος να βρίσκεται στην αιχμή των εξελίξεων.

Ο κ. Παρασκευάς υπογράμμισε ότι το 99,5% των εργασιών του δικηγορικού του γραφείου, αφορά σε ξένους πελάτες. Μίλησε για την ανάγκη ώστε το ελληνικό δίκαιο να διέπει σε παγκόσμιο επίπεδο κάποιους τομείς στους οποίους έχει πλεονέκτημα όπως είναι η ναυτιλία. Ως το μεγαλύτερο πρόβλημα των ελληνικών επιχειρήσεων χαρακτήρισε το ελληνικό κράτος το οποίο αλλάζει συνεχώς τους νόμους δυσκολεύοντας την επιχειρηματική δραστηριότητα.

Οι μεγάλες και οι νέες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες

Στο τελευταίο πάνελ του συνεδρίου με θέμα «Οι μεγάλες και οι νέες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες» έλαβαν μέρος οι κ.κ. Μιχαέλα Μπαλή, εκπρόσωπος Germany Trade and Invest Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Ιωάννης Τζεν, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνο-ρωσικού Επιμελητηρίου, Dr Salleh Jalad, αντιπρόεδρος Ελληνοαραβικού Επιμελητηρίου και 3rd Vice President Treasury, Insurance & Relations f Consolidated Contractors Company (CCC) και Παναγιώτης Αρμακόλας Διευθύνων Σύμβουλος Kondor S.A.

Γερμανία: δεν επηρεάστηκαν οι διμερείς σχέσεις με Ελλάδα

Η κ. Μ. Μπαλή κατά την παρέμβαση της, ανέφερε ότι η Γερμανία είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική χώρα και ακολουθεί η Ιταλία. Η Γερμανία είναι σημαντική ως χώρα για την Ελλάδα, αλλά η σχέση αυτή δε λειτουργεί και αντίστροφα. Σε ότι αφορά τα νούμερα, πέρυσι υπήρξε πτώση από την πλευρά των ελληνικών εισαγωγών από τη Γερμανία, αλλά αυξήθηκαν κατά 6% οι εξαγωγές της Ελλάδας προς τη Γερμανία. Η συγκυριακή κρίση που προκλήθηκε από μία μερίδα του τύπου δεν επηρέασε τις διμερείς σχέσεις των δύο κρατών. Ιδιαίτερα σημαντικό εργαλείο χαρακτήρισε τις εμπορικές εκθέσεις επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα έχει κάνει το τελευταίο διάστημα προσπάθεια να αναπτύξει την εκθεσιακή αγορά.

Ελλιπείς οι εξαγωγικές προσπάθειες προς Ρωσία

Ο κ. Ιωάννης Τζεν, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνο-ρωσικού Επιμελητηρίου ανάφερε ότι «η Ρωσία είναι μία μεγάλη αγορά με προοπτική και δυναμισμό στην οποία η Ελλάδα δεν έχει τη θέση που της αναλογεί, λόγω των ελλείψεων στην εξαγωγική προσπάθεια προς την Ρωσία. Τα προϊόντα που εξάγει η Ελλάδα στη Ρωσία είναι κυρίως γουναρικά, περλίτης, φρούτα και λαχανικά. Η ρωσική αγορά έχει ιδιαιτερότητες οι οποίες όμως μπορούν να ξεπεραστούν. Το ελληνικό ενδιαφέρον , εστιάζεται κυρίως στην αγορά της Μόσχας και της Πετρούπολης. Οι προσπάθειες που γίνονται σήμερα είναι αποσπασματικές και χωρίς συνέπεια την ώρα που ειδικά στη ρωσική αγορά, η Ελλάδα πρέπει να έχει παρουσία με σταθερές και δομημένες ενέργειες. Οι εξαγωγές της Ελλάδας προς τη Ρωσία είναι 321 εκατ. ευρώ και οι εισαγωγές 4 δις. ευρώ λόγω του πετρελαίου.

Μόσχα , χωρίς εμπορικό ακόλουθο…

Ο κ. Τζεν επεσήμανε επίσης, ότι αν και οι οικονομικοί διπλωμάτες διακατέχονται από αίσθημα ευθύνης, η πολιτεία αδυνατεί να εφοδιάσει τους αφανείς αυτούς ήρωες με τα απαραίτητα μέσα για να επιτελέσουν αποτελεσματικά το έργο τους. Στη Ρωσία, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή εμπορικός ακόλουθος, καθώς, μετά τη μετάθεση του ακόλουθου που υπήρχε η θέση του δεν έχει καλυφθεί.

Όσον αφορά στις σχέσεις της Ρωσίας με την Τουρκία με την οποία έχει προχωρήσει σε αρκετές διμερείς συμφωνίες είναι θετικό το ότι δεν έχει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της βίζας. Η Ρωσία πάντως είναι μια χώρα που λόγω θρησκευτικών δεσμών διάκειται περισσότερο φιλικά προς την Ελλάδα.

Τέλος, ο κ. Τζεν πρότεινε τη δημιουργία Σχολής Στελεχών Εξαγωγέων αλλά και να γίνουν τα ελληνικά προϊόντα πιο επώνυμα.

Σημαντικό το πρόβλημα της βίζας για τα αραβικά κράτη

Ο Dr Salleh Jalad, 3rd Vice President Treasury, Insurance & Relations f Consolidated Contractors Company (CCC) από την πλευρά του αναφέρθηκε στις εξαγωγικές σχέσεις της Ελλάδας με τα αραβικά κράτη. Σύμφωνα με τα στοιχεία για τις εξαγωγές και τις εισαγωγές, το διάστημα 2006-10, φαίνεται πως στην Ελλάδα υπάρχει έλλειμμα της τάξεως των 50 δισ. δολαρίων.
Σε ότι αφορά τις εισαγωγές, η Ελλάδα έχει περιορισμένες δυνατότητες να τις μειώσει λόγω φυσικού αερίου και πετρελαίου. Οι Έλληνες έχουν εξαιρετικό επιχειρηματικό πνεύμα και μπορούν να βρουν τρόπους και μεθόδους να βελτιώσουν τη θέση τους ως προς τις εξαγωγικές τους σχέσεις με τα αραβικά κράτη.

Σε ότι αφορά α προβλήματα στη Μέση Ανατολή και την επίδραση τους στις εμπορικές σχέσεις με την Ελλάδα, επεσήμανε ότι οι επενδυτές γνωρίζουν ότι σε περιοχές με δικτατορικά καθεστώτα υπάρχουν καταστάσεις που εγκυμονούν κινδύνους. Από εδώ και πέρα εξαρτάται από το ποιος θα επικρατήσει. Αυτοί πάντως που δεν αντιλαμβάνονται εύκολα τις αλλαγές μπορεί να πληγούν. Επομένως πρέπει κανείς να αντιλαμβάνεται αν υπάρχει δίπλα του κινούμενη άμμος.
Το έλλειμμα που παρατηρείται μπορεί να μειωθεί με δύο τρόπους την ενίσχυση των εξαγωγών ή την αύξηση των επενδύσεων. Σε ότι αφορά όμως το δεύτερο, πρέπει να επισημανθεί ότι μετά από την είσοδο της Ελλάδας στην ΕΕ οι σχέσεις της με τα αραβικά κράτη έχουν μεταβληθεί και ένας από τους σημαντικότερους λόγους είναι τα προβλήματα που προκύπτουν με την έκδοση βίζας. «Θέλετε να κοιτάξετε στην Ευρώπη και είναι δική σας απόφαση, αλλά μη νομίζετε ότι στη Μ. Ανατολή δε θα κινηθούν προς την Τουρκία ή προς άλλες χώρες εκτός ΕΕ» είπε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής πολιτείας ως προς την ενίσχυση των εξαγωγών, ο Dr Salleh Jalad, του οποίου η εταιρεία δραστηριοποιείται από το 1976 στην Ελλάδα και είναι η 14η μεγαλύτερη εξαγωγική εταιρεία, τόνισε χαρακτηριστικά ότι το ελληνικό κράτος, όταν θέλει, μπορεί να διευκολύνει τους επιχειρηματίες, όπως με την αλλαγή του νόμου του 1989. Βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες είναι η χρονική καθυστέρηση από τις δημόσιες υπηρεσίες όσον αφορά τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

100 κωδικοί για το ελληνικό κρασί στην Κίνα

Τέλος ο κ. Παναγιώτης Αρμακόλας Διευθύνων Σύμβουλος Kondor S.A., αναφέρθηκε στη σχέση των ελληνικών προϊόντων με την αγορά της Κίνας.

«Το 2009, όπως είπε, «ιδρύσαμε Γραφείο στο Πεκίνο με στόχο να υπάρχει αντιπροσώπευση για τα ελληνικά προϊόντα. Αποδείχτηκε, ότι οι Κινέζοι αγνοούσαν την ύπαρξη πολλών ελληνικών προϊόντων όπως του κρασιού. Καταφέραμε να τοποθετήσουμε περίπου 100 κωδικούς ελληνικών προϊόντων σε περισσότερα από 150 καταστήματα στην Κίνα. Στόχος τώρα είναι να επεκταθούμε και σε όλες τις επαρχίες της Κίνας.

Οι προοπτικές για τα ελληνικά προϊόντα στην κινεζική αγορά είναι θετικές καθώς οι παραγγελίες αυξάνονται και οι Κινέζοι καταναλωτές αποδέχονται ολοένα και περισσότερο τα ελληνικά προϊόντα».

Αναφερόμενος στην Πολιτεία και το ρόλο της ως προς την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών στην Κίνα, ο κ. Αρμακόλας, επεσήμανε την έλλειψη εμπορικού ακολούθου τους τελευταίους έξι μήνες από το γραφείο του Πεκίνου αλλά την έλλειψη πόρων από την πλευρά της πρεσβείας για τη στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων.

Σε κάθε περίπτωση, οι προοπτικές που εμφανίζει η αγορά της Κίνας είναι πολλές αρκεί να υπάρχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις: σωστή και αρμονική συνεργασία τόσο από πλευράς επιχείρησης όσο και από πλευράς κράτους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v