Olympic-Aegean:Tα σχέδια της επόμενης μέρας

Τις κινήσεις της επόμενης μέρας σχεδιάζουν πλέον τα επιτελεία των αεροπορικών εταιρειών Olympic Air και Aegean Airlines μετά την αρνητική απάντηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του αιτήματος συγχώνευσης που είχαν καταθέσει.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Olympic-Aegean:Tα σχέδια της επόμενης μέρας
Τις κινήσεις της επόμενης μέρας σχεδιάζουν πλέον τα επιτελεία των αεροπορικών εταιρειών Olympic Air και Aegean Airlines μετά την αρνητική απάντηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του αιτήματος συγχώνευσης που είχαν καταθέσει.

Παρότι η αρνητική απόφαση ήταν σχεδόν αναμενόμενη μετά τις δηλώσεις του αρμόδιου Επιτρόπου κ. Αλμούνια αναφορικά με τα προβλήματα ανταγωνισμού που θα προκαλούσε τυχόν έγκριση της συγχώνευσης αλλά και τον παραλληλισμό της υπόθεσης των δύο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών με το εγχείρημα συγχώνευσης των Ιρλανδικών αεροπορικών εταιρειών Air Lingus – Ryanair, που επίσης είχε απορριφθεί από την ΕΕ, εντούτοις η οριστικοποίηση της άρνησης δημιουργεί ανησυχία για τις εξελίξεις στην ελληνική αεροπορική αγορά.

Μικρή η αγορά για δύο μεγάλες εταιρείες

Την ανησυχία αυτή εντείνει ακόμη περισσότερο το γεγονός ότι βασικό επιχείρημα στο οποίο οι δύο εταιρείες στήριζαν την ανάγκη να προχωρήσει η συγχώνευσή τους ήταν ότι το μέγεθος της ελληνικής αεροπορικής αγοράς είναι εξαιρετικά μικρό για να στηρίξει την βιώσιμη λειτουργία δύο full service αεροπορικών εταιρειών.

Με δεδομένο λοιπόν ότι μέγεθος της συγκεκριμένης αγοράς στην Ελλάδα κάθε άλλο παρά διευρύνθηκε τους τελευταίους μήνες το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι ποια θα είναι η απάντηση των δύο εταιρειών στο «μπλόκο» της Επιτροπής.

Εναλλακτικές λύσεις

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο εταιρείες έχουν επεξεργαστεί εναλλακτικές λύσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν την άρνηση του Κολλεγίου των Επιτρόπων να εγκρίνει την πρόταση συγχώνευσης. Στο πλαίσιο αυτό οι εταιρείες θα συνεχίσουν να λειτουργούν ως δύο ξεχωριστές επιχειρηματικές οντότητες, όπως και σήμερα, αλλά ο στόχος των επιχειρηματικών τους δράσεων θα είναι η επιβίωση και των δύο, αφού μια τακτική σκληρού ανταγωνισμού θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα επιβίωσης και στις δύο εταιρείες.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο OA και Aegean αναμένεται να συνεχίσουν την ανασυγκρότηση του πλέγματος δρομολογίων και την αναδιάρθρωση του στόλου τους ενώ προσπάθεια μείωσης του κόστους θα υπάρξει και στο επίπεδο του προσωπικού, με την συγκράτηση του μισθολογικού κόστους και ενδεχομένως με μείωση του αριθμού των εργαζομένων.

Επίσης πιθανή θεωρείται η συνεργασία των δύο εταιρειών με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι είναι πολύ πιθανό η Olympic Air να προχωρήσει σε μίσθωση (wet-leasing) αεροσκαφών και πληρωμάτων στην Aegean Airlines. Μια λύση που θεωρείται ότι μπορεί να «σταθεί» είναι το να προχωρήσουν οι δύο εταιρείες σε «μοίρασμα» της αγοράς και επικέντρωση των δραστηριοτήτων τους η μεν Αegean στην αγορά του εξωτερικού η δε OA στην αγορά εσωτερικού.

Προτάσεις

Οι δύο αεροπορικές εταιρείες φέρονται κατά την διάρκεια της διαπραγμάτευσης να είχαν προτείνει στην ΕΕ, προκειμένου να εγκρίνει την συγχώνευσή τους εκτός από την παραχώρηση χρονοθυρίδων προσαπογείωσης (slots), να διατηρήσουν «παγωμένες» τις τιμές των εισιτηρίων για διάστημα δύο ετών.

Οι προτάσεις αυτές δεν στάθηκαν ικανές να πείσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ανάγκη συγχώνευσης των δύο εταιρειών. Το βασικό επιχείρημα που χρησιμοποίησε η ΕΕ για να αιτιολογήσει το όχι της ήταν ότι η συγχώνευση θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπώλιο της ελληνικής αγοράς αεροπορικών μεταφορών και η συνέπεια θα ήταν υψηλότεροι ναύλοι για τα δρομολόγια εσωτερικού.

Αλμούνια: Ακριβό το Ελ. Βενιζέλος

Από την πλευρά της Επιτροπής η εναλλακτική επιλογή που δόθηκε ήταν στις δύο εταιρείες ήταν είτε να μειώσουν το στόλο τους που εξυπηρετεί τις εσωτερικές πτήσεις, κοινώς δηλαδή να «απελευθερώσουν» πτήσεις, είτε η μια από τις δύο να πωλήσει στοιχεία της σε τρίτη εταιρεία προκειμένου να μπορέσει να εισέλθει με αξιώσεις στην ελληνική αγορά. ωστόσο οι προτάσεις αυτές απορρίφθηκαν ως μη συμφέρουσες από τους δύο αερομεταφορείς.

Εν κατακλείδι αξίζει να αναφέρουμε ότι και ο ίδιος ο αρμόδιος Επίτροπος κ. Αλμούνια παραδέχθηκε ότι σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, όπως η παρούσα, η χθεσινή απόφαση μπορεί να δημιουργήσει δυσκολίες στις δύο εταιρείες. Επιπλέον την δική της αξία και η αναφορά του ότι οι υψηλές χρεώσεις του αεροδρομίου της Αθήνας λειτουργεί αποθαρρυντικά για τους υποψήφιους επενδυτές προκειμένου αυτοί να αναπτύξουν δραστηριότητα στη χώρα μας.

Για την ιστορία, τέλος, να σημειωθεί ότι την τελευταία εξαετία η ΕΕ εξέτασε 11 προταθείσες συγχωνεύσεις στις αεροπορικές μεταφορές και εξ’ αυτών έχει απορρίψει μόλις δύο. Το 2007 το εγχείρημα συγχώνευσης των ιρλανδικών εταιρειών Aιr Lingus- Ryanair και το 2011, με παραπλήσιο σκεπτικό, την πρόταση συγχώνευσης Aegean Airlines-Olympic Air.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v