Η οικονομική κρίση «χτύπησε» και το Ελ. Βενιζέλος

Σοβαρό πλήγμα στις επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας σε ότι αφορά τον αριθμό των μετακινούμενων επιβατών και τις πραγματοποιηθείσες πτήσεις επέφερε η οικονομική κρίση την προηγούμενη χρονιά.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Η οικονομική κρίση «χτύπησε» και το Ελ. Βενιζέλος
Σοβαρό πλήγμα στις επιδόσεις του αεροδρομίου της Αθήνας σε ότι αφορά τον αριθμό των μετακινούμενων επιβατών και τις πραγματοποιηθείσες πτήσεις επέφερε η οικονομική κρίση την προηγούμενη χρονιά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου και τα οποία δεν αναμένεται να διαφοροποιηθούν σημαντικά με την προσθήκη των στοιχείων του Δεκεμβρίου, η συνολική επιβατική κίνηση στο εν λόγω διάστημα ήταν μειωμένη κατά 4,3% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2009. Ο αριθμός των διακινούμενων επιβατών ανήλθε σε 14.439.266 άτομα το 2010 έναντι 15.086.758 άτομα στο 11μηνο του 2009.

Πλήγμα και η καθυστέρηση απόφαση της Κομισιόν για OA – Aegean

Η μείωση του αριθμού των επιβατών ήταν, κυρίως, συνέπεια της καθίζησης που υπέστη η κίνηση εσωτερικού η οποία χάνοντας περισσότερους από 400.000 επιβάτες βρέθηκε να καταγράφει απώλειες της τάξης του 8,2%.

Η εκτεταμένη αναδιάρθρωση του δικτύου τους στην οποία προχωρούν οι δύο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, Olympic Air και Aegean Airlines αναμένοντας την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την μεταξύ τους συγχώνευση, είχε τα αρνητικά αποτελέσματά της και στην κίνηση του αεροδρομίου καθώς οι δύο εταιρείες αποτελούν τους δύο κυριότερους πελάτες του.

Ενδεικτικό είναι ότι η επιβατική κίνηση εσωτερικού κινούνταν ανοδικά τους τρεις πρώτους μήνες του 2010 ενώ από τον Απρίλιο άρχισε να καταγράφει αρνητικό πρόσημο και συνέχισε έτσι όλους τους επόμενους μήνες.

Η πτωτική τάση κορυφώθηκε τον Νοέμβριο οπότε ο αριθμός των μετακινούμενων επιβατών στο εσωτερικό της χώρας έπεσε, για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο του 2009, κάτω από τους 400.000 επιβάτες καταγράφοντας ποσοστιαία μείωση της τάξης του 18,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου χρόνου.

Καλύτερες οι επιδόσεις της κίνησης εξωτερικού

Αντίθετα ισχυρές αντιστάσεις καταγράφει η επιβατική κίνηση επιβατών εξωτερικού η οποία στο ενδεκάμηνο του 2010 κατέγραψε μικρή μείωση 1,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους ενώ σε απόλυτα νούμερα το 2010 οι επιβάτες ήταν 180.000 χιλιάδες λιγότεροι εν συγκρίσει με την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του προηγούμενου έτους.

Αισθητά μειωμένος ήταν στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου και ο αριθμός των πτήσεων από και προς τον αερολιμένα Ελευθέριο Βενιζέλο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του αεροδρομίου φέτος στο διάστημα αυτό πραγματοποιήθηκαν 179.178 πτήσεις έναντι 193.955 πτήσεις πέρυσι, δηλαδή σημειώθηκε μείωση 7,6%. Από την εταιρεία του αεροδρομίου η μείωση αυτή αποδίδεται επίσης στην αναδιάρθρωση του δικτύου στην οποία προχωρούν η ελληνική αερομεταφορείς αλλά και την συνολική αναδιάρθρωση της χωρητικότητας σε διεθνή δρομολόγια.

Εγκαταλείπουν δρομολόγια οι ελληνικές εταιρείες

Να σημειώσουμε ότι στο πλαίσιο της πρόθεσής τους για την δημιουργία κοινού δικτύου οι δύο ελληνικές εταιρείες έχουν εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα αρχίσει να εγκαταλείπουν σταδιακά προορισμούς σε εσωτερικό και εξωτερικό με διπλό στόχο αφενός να μην υπάρχει αλληλοκάλυψη προορισμών, αφετέρου να απελευθερωθούν ορισμένοι προορισμοί κυρίως του εσωτερικού δικτύου στον ανταγωνισμό προκειμένου με την συγχώνευσή τους να μην δημιουργείται ζήτημα μονοπωλιακής κατάστασης με δεδομένο ότι αυτό είναι και το βασικό «κόλλημα» της ΕΕ η οποία έχει δώσει έως τώρα απανωτές παρατάσεις για την λήψη της απόφασή της που αναμένεται να ανακοινωθεί μέσα στο μήνα.

Ενδεικτικό είναι ότι η Olympic Air έχει διακόψει τις πτήσεις της προς Κέρκυρα, Μιλάνο και Ρώμη, ενώ αύξησε τη συχνότητα των δρομολογίων της προς Βιέννη, Τίρανα, Ιωάννινα, Καβάλα και Λήμνο. Από την πλευρά της η Aegean Airlines προχώρησε στην διακοπή των δρομολογίων προς Ιωάννινα, Καβάλα Τίρανα, Βιέννη και Βελιγράδι.

Η ανακοίνωση της απόφασης της Κομισιόν για την Olympic Air και τηνAegean Airlines αναμένεται με ενδιαφέρον και από το αεροδρόμιο της Αθήνας αφού, όπως αναφέραμε, οι δύο εταιρείες αποτελούν τους κυριότερους χρήστες του αεροδρομίου.

Σε κάθε περίπτωση οι επιδόσεις της χρονιάς που άρχισε αναμένεται ότι θα συνεχίσουν να καθορίζονται από την οικονομική κρίση η οποία βαθαίνει όλο και περισσότερο πλήττοντας και τις δαπάνες για αεροπορικά ταξίδια.

Έρχεται και η παράταση της σύμβασης μέσα στο 2011

Πάντως για το τρέχον έτος τα σπουδαία για τον αερολιμένα «Ελευθέριο Βενιζέλος» αναμένονται από το μέτωπο της παράτασης της σύμβασης που, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, πρόκειται να συμβεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους.

Η κυβέρνηση, με την βοήθεια εξειδικευμένου συμβούλου, προτίθεται να διαπραγματευτεί με τη γερμανική εταιρεία Hochtief τη χρονική επέκταση της σύμβασης, ένα αίτημα που έχει τεθεί εδώ και χρόνια από την εταιρεία. Εφόσον υπάρξει συμφωνία ανάμεσα στους δύο βασικούς μετόχους, εξαιρετικά πιθανό θεωρείται το σενάριο οι δύο πλευρές να προχωρήσουν σε από κοινού διάθεση ποσοστού του ΔΑΑ είτε σε άλλο μέτοχο είτε στο χρηματιστήριο, εφόσον το κλίμα είναι ευνοϊκό για μία τέτοια κίνηση.

Κύριο αντικείμενο της διαπραγμάτευσης μεταξύ Hochtief και ελληνικού δημοσίου θα είναι η χρονική διάρκεια που θα έχει η επέκταση σύμβασης με τις πληροφορίες να φέρουν το δημόσιο διατεθειμένο, εφόσον βέβαια λάβει τα ανάλογα ανταλλάγματα, να διαπραγματευθεί για ένα διάστημα 10 και 30 ετών, όπως επιθυμεί η γερμανική εταιρεία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v