Μωραϊτάκης: 30 προτάσεις για έξοδο από την κρίση

Τριάντα νέες προτάσεις χωρίς δημοσιονομικό κόστος για: α) άμεση έξοδο από την κρίση, β) την ανάπτυξη του χρημ/κού τομέα (και όχι μόνο) και γ) τη μείωση δημοσίων δαπανών προτείνει ο κ. Αλ. Μωραϊτάκης.

Μωραϊτάκης: 30 προτάσεις για έξοδο από την κρίση
Τριάντα νέες προτάσεις χωρίς δημοσιονομικό κόστος για: α) άμεση έξοδο από την κρίση, β) την ανάπτυξη του χρημ/κού τομέα (και όχι μόνο) και γ) τη μείωση δημοσίων δαπανών προτείνει σε άρθρο του ο πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ, κ. Αλ. Μωραϊτάκης.

Το άρθρο του κ. Αλ. Μωραϊτάκη

"Είναι πλέον περισσότερο από εμφανές ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει και να αποφέρει τα αναμενόμενα το μνημόνιο. Ειδικά, σε ό,τι έχει να κάνει με τη φορολογία των επιχειρήσεων θεωρούμε πως θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη υστέρηση, ενώ και οι ξένοι θεσμικοί επενδυτές έχουν ήδη απομακρυνθεί από τη χώρα λόγω της υψηλής φορολόγησης αλλά και των δυσμενών προοπτικών ανάπτυξης. Τα κέρδη των εισηγμένων στο εννεάμηνο αποδεικνύουν τα παραπάνω.

Πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες ώστε να μειωθούν περαιτέρω οι δαπάνες από συγκεκριμένα υπουργεία που έχουν τη δυνατότητα και η κυβέρνηση να πάρει πίσω τον φόρο διανομής στα μερίσματα και την έκτακτη εισφορά στις κερδοφόρες επιχειρήσεις. Μία προσεκτική μελέτη του προϋπολογισμού δείχνει πως υπάρχουν πολλά υπουργεία που θα μπορούσαν να περικόψουν περαιτέρω τις δαπάνες. Γίνεται παρακάτω αναλυτική αναφορά. Αν αφαιρεθούν αυτοί οι φόροι, θα εισρεύσουν κεφάλαια από το εξωτερικό στο Χ.Α. και τη χώρα και οι επιχειρήσεις θα αρχίσουν και πάλι να λειτουργούν.

Η κυβέρνηση έχει μείνει πίσω στην υιοθέτηση μέτρων που θα φέρουν έσοδα μέσω επενδύσεων που δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος. Παράλληλα, όμως, έχει μείνει πίσω και στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και στην παρουσίαση προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Δεν είναι δυνατόν να χρωστάει κάποιος τόσα και να μην έχει καταστρώσει έστω ένα πλάνο αξιοποίησης της περιουσίας του ύστερα από τόσους μήνες.

Ο χρόνος πλέον πιέζει ασφυκτικά. Οι ελληνικές επιχειρήσεις και οι πολίτες δεν θα αντέξουν μία ακόμα χρονιά μεγάλης ύφεσης. Αν δεν αλλάξουμε πορεία, η ανεργία θα αυξηθεί περαιτέρω, οι επιχειρήσεις θα κλείσουν και όσες αντέξουν θα μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό.

O χρηματοοικονομικός τομέας, ο οποίος απαρτίζεται από τις τράπεζες, τις χρηματιστηριακές εταιρίες, τις ασφαλιστικές εταιρίες και τις επενδυτικές εταιρίες, και επιπλέον υπάρχουν και οι εποπτεύοντες οργανισμοί, όπως η Τράπεζα της Ελλάδος, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και το χρηματιστήριο, πρέπει να αλλάξει και να υιοθετηθούν όσα ισχύουν στο Λουξεμβούργο ή/και στην Κύπρο, ή/και στη Μάλτα ή στο Λονδίνο. Σημειώνεται πως, εκτός από τους παραπάνω φορείς, υπάρχουν και οι δικηγόροι που για παράδειγμα βοηθούν στη δημιουργία εταιριών και κερδίζουν από αυτήν τη διαδικασία. Οι λογιστές επίσης κερδίζουν από τη διαδικασία.

Πολλοί ειρωνεύονται, λόγω άγνοιας ή προσωπικών συμφερόντων ή διότι έχουν άμεσα ή έμμεσα προνομιακή μονοπωλιακή εγκατάσταση εκεί, την άποψη η Αθήνα να γίνει διεθνές χρηματοοικονομικό κέντρο όπως το Λουξεμβούργο. Πρέπει να πούμε πως δεν έχει κάνει κάτι το ιδιαίτερο το Λουξεμβούργο, απλώς έχει εφαρμόσει κάποια έξυπνα συστήματα, αξιοποιώντας με δημιουργικό τρόπο τις δυνατότητες που παρέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η φορολογία στο Λουξεμβούργο είναι κανονικά πολύ μεγαλύτερη από αυτήν στην Κύπρο. Όμως, παρέχει το έδαφός του και τις υπηρεσίες του με κατάλληλους, έξυπνους και δημιουργικούς νόμους στη δημιουργία ευρωπαϊκών εταιριών για Ευρωπαίους κατοίκους. Σήμερα υιοθετούν αντίστοιχα μέτρα η Κύπρος και η Μάλτα. Εάν δεν θέλουν να γίνουμε Λουξεμβούργο στη θεσμική και φορολογική νομοθεσία, ας μιμηθούμε την Κύπρο και τη Μάλτα, με μια πινελιά Αγγλίας. Θεωρούμε πως και οι δικηγόροι και οι λογιστές θα έπρεπε να συνεισφέρουν με τεχνογνωσία, οι εξειδικευμένοι τουλάχιστον σε χρηματοοικονομικά θέματα και σε θέματα κεφαλαιαγοράς και διεθνούς φορολογίας.

Χωρίς βιομηχανία και χωρίς πρώτες ύλες, η χώρα μας έχει μοναδική διέξοδο και ελπίδα τις υπηρεσίες (χρηματοοικονομικές, ναυτιλιακές, τουριστικές κ.λπ.). Πρέπει άμεσα να τις αναπτύξουμε. Πρώτα, βέβαια, λόγω του επείγοντος να αξιοποιήσουμε τις υπάρχουσες υποδομές και δυνατότητες.

Από την πείρα που έχουμε αποκτήσει προτείνουμε:

1. Καταλυτικός της άμεσης ανάπτυξης νόμος (αυτά τα αγγλικά πρότυπα)

Προσέλκυση ξένων εταιριών μέσω κινήτρων προσέλκυσης ανώτατων στελεχών πολυεθνικών εταιριών και εύπορων αλλοδαπών φυσικών προσώπων και εύπορων ημεδαπών, με ψήφιση νόμου που θα απαλλάσσει όλους τους κατοίκους της Ελλάδας, Έλληνες και ξένους, από τα εισοδήματα που αποκτούν (προφανώς όχι όταν τα στέλνουν) ή κατέχουν εκτός Ελλάδος.
 
Όταν τα φέρνουν στην Ελλάδα μόνο για κατανάλωση, όχι για τοποθέτηση σε τράπεζα ή επένδυση, επιβάλλεται επιθετική φορολογία μηδέν ή έστω το πολύ 10%. Το ελληνικό δημόσιο από τη διαμονή και κατανάλωση θα κερδίσει ΦΠΑ, φόρο στην κατοικία και του γραφείου, απασχόληση εργαζομένων, ενίσχυση των καταθέσεων, επενδύσεις από την γνώση των τοπικών συνθηκών, φαγητά, εστιατόρια κτλ. Για τους ξένους μπορεί να ζητηθεί, όπως συμβαίνει αλλού, να έχουν καταθέσεις σε τράπεζα που λειτουργεί στην Ελλάδα τουλάχιστον 250.000 ευρώ, για να τους δοθεί η άδεια παραμονής, που θα ανανεώνεται κάθε χρόνο, ή κάθε 3 χρόνια. Ισχύει στη Μεγάλη Βρετανία αυτός ο νόμος.

Μάλιστα, δίνουν και αγγλικά διαβατήρια αντί 5 εκατ. ?, ενώ στην Ελλάδα τα δίνουμε ως κράτος δωρεάν, χωρίς να γνωρίζουμε βέβαια εάν υπουργοί λαμβάνουν "δώρο" γι' αυτό. Ιδού ο λόγος για τον οποίο πάρα πολλοί εύποροι και Κροίσοι διεθνείς πολίτες, όπως ο Αμπράμοβιτς, και άλλοι Κροίσοι ξοδεύουν, επενδύουν, δραστηριοποιούνται διεθνώς, στο Λονδίνο και από το Λονδίνο. Ομοιάζει με τον Ν. 89/67, αλλά ισχύει και για φυσικά πρόσωπα. Ομοιάζει επίσης με τον νόμο περί διεθνών ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.

Στην Ελλάδα αυτός ο νόμος ισχύει στην πράξη, αλλά όχι επίσημα. Κανένας δεν πληρώνει φόρους για τα εκτός Ελλάδος εισοδήματα, διότι ποτέ δεν μπορούν να συλληφθούν τα εκτός Ελλάδος εισοδήματα, επενδυτικά προϊόντα και κεφάλαια, όταν εφαρμόζονται νόμιμα κατάλληλα επενδυτικά σχήματα. Ακόμη και οι ελληνικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό χρησιμοποιούν μια ενδιάμεση εταιρία συμμετοχών στην Κύπρο και αφήνουν εκεί κεφάλαια και σημαντικά κέρδη. Μια διαχρονική εξέταση όλων αυτών των εσόδων θα αποδείξει την πραγματικότητα.

Είναι άσχετοι και εκτός πραγματικότητας όσοι πιστεύουν διαφορετικά. Ας δώσουν νούμερα. Επειδή όμως ο επίσημος νόμος το απαγορεύει, αφού στην Ελλάδα φορολογείται ο κάτοικος για όλα τα διεθνή και εγχώρια εισοδήματα, οι νομοταγείς Κροίσοι δεν έρχονται, αφού βρίσκουν αλλού νόμιμη και επίσημη θαλπωρή. Απαιτούνται η νομιμοποίηση και επισημοποίηση της ήδη υφιστάμενης κατάστασης, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία. Θα έρθει όπως είναι προφανές ο πλούτος του κόσμου στην Ελλάδα.

Θα κερδίσουμε οπωσδήποτε, ενώ τώρα δεν έχουμε αυτό τα αναπτυξιακά κεφάλαια και εισοδήματα. Ο Σουμάχερ, με 100 εκατομμύρια ετήσια εισοδήματα, πληρώνει σε καντόνι της Ελβετίας, όπου ισχύει η φορολογική διαπραγμάτευση, ετήσιο φόρο 700.000. Το ίδιο γίνεται και με άλλους επώνυμους στο Monaco, που δεν υποβάλλουν φορολογική δήλωση για τα διεθνή εισοδήματα, εκτός της χώρας τους. Σκεφτείτε με αυτόν τον νόμο τι πολλαπλασιαστικά οφέλη θα κέρδιζε η Ελλάδα. Προσκομίζουν όμως επιστολή τραπέζης ότι έχουν τα χρήματα να ζήσουν εκεί.

Πρόσθετοι λόγοι υπέρ της χώρας μας, όπως το κλίμα, τα νησιά, τα σκάφη, ο θαλάσσιος τουρισμός, θα συντελέσουν ώστε να ακμάσει οικονομικά και πολιτιστικά η χώρα μας με τέτοιον νόμο άμεσα. Επιπλέον, όπως γίνεται στο Λονδίνο, όλοι οι εργαζόμενοι-μεγαλοστελέχη, που αποφασίζουν για τις πολυεθνικές εταιρίες λόγω των πλεονεκτημάτων διπλών συμβολαίων που θα ισχύσουν όπως στη Μεγάλη Βρετανία, θα ήθελαν να εργάζονται στην Ελλάδα. Πολλοί Έλληνες εργαζόμενοι, μεγαλοστελέχη του Λονδίνου, έχουν τώρα διπλά συμβόλαια, ένα εσωτερικού (χψζ Αγγλίας) και ένα εξωτερικού (με τη χψζ International) με άλλη εταιρία του ομίλου.

Τα συμβόλαια εξωτερικού έχουν κάποιους κανόνες και είναι περίπου στο 50% του εσωτερικού, αλλά αφορολόγητα, διότι θεωρείται ότι όταν ταξιδεύουν εκτός Αγγλίας κι εργάζονται για άλλη εταιρία του ομίλου. Εδώ όμως, σε αντίθεση με το Λονδίνο, επιβάλλεται φόρος και για τα διεθνή εισοδήματα επίσης με την πρόσθετη φορολογία 90% στα μπόνους για στελέχη, ακόμη και ξένων τραπεζών, που δεν έχουν σχέση με τις κρατικές ενισχύσεις της Ελλάδας, απομακρύνονται από τη χώρα μας. Ας γίνει κατανοητό ότι τα μεγάλα στελέχη των εταιριών αποφασίζουν για τις πολυεθνικές και όχι αόριστα οι μέτοχοι. Ο πρόεδρος της HSBC μετέφερε την έδρα στο HONG KONG για να μην πληρώνει φόρους. Στην Πορτογαλία όποιος αγοράσει ακίνητο εκεί παίρνει δικαίωμα παραμονής (όχι υποχρέωση) και σε 3 χρόνια το πορτογαλικό διαβατήριο.

2. Επαναπατρισμός κεφαλαίων

Για να στεφθεί με επιτυχία και να επιστρέψουν κεφάλαια στη χώρα θα πρέπει να ακολουθήσουμε την πρόταση της Ιταλίας και να δώσουμε τα κίνητρα που έδωσε και αυτή. Σε αντίθετη περίπτωση, μικρή θα είναι η ανταπόκριση.

3. Εφοπλιστές - ναυτιλιακό κέντρο

Αναφέρομαι στο μεγάλο αυτό ελληνικό κεφάλαιο, που παραμένει αδρανές, διότι πρώτα-πρώτα πρέπει να αξιοποιήσουμε άμεσα τις ελληνικές δυνατότητες, αντί να θέτουμε ανόητες δυσχέρειες.

(α) Με το ισχύον καθεστώς, όπως είναι λογικό, δεν πληρώνουν φόρο για ναυτιλιακές δραστηριότητες. Η ναυτιλιακή δραστηριότητα είναι στην πράξη και ιδιωτική και επενδυτική, αφού είναι οι ίδιοι μέτοχοι. Για τις εκτός Ελλάδος συναλλαγές πρέπει θεωρητικά να πληρώνουν φόρους. Πρέπει αυτοί οι φόροι να καταργηθούν γιατί οι εφοπλιστές, όπως και όλοι όσοι μπορούν, εύκολα δημιουργούν πλατφόρμες και μέσω επενδυτικών σχημάτων ξένων τραπεζών αποφεύγουν τους φόρους με διπλή ζημία για την Ελλάδα. Δεν μπορεί να διαχωριστεί η ιδιωτική επένδυση από τη ναυτιλιακή.

Τα κεφάλαια μεταφέρονται ευκολότερα από τα πλοία. Αφού δεν φορολογούνται τα πλοία, με ποια λογική επιβάλλονται ανόητοι φόροι στα διεθνή επενδυτικά προϊόντα; Πρέπει να φέρουμε τους πατριώτες Έλληνες εφοπλιστές και σε χρηματοοικονομικά θέματα στην Ελλάδα ή τουλάχιστον μέσω Ελλάδος. Έτσι, εκτός των άλλων, ξένες τράπεζες θα έρθουν στην Αθήνα για private banking, σύνθετα χρημ/κά εργαλεία κ.λπ., αντί να εργάζονται από το εξωτερικό. Τα κεφάλαια φεύγουν πιο εύκολα από τα πλοία. Στη UBS Γενεύης 35 υπάλληλοι εργάζονται στο ελληνικό desk. Σε άλλη τράπεζα του Λουξεμβούργου εργάζονται 40 υπάλληλοι. Σε κάθε ξένη τράπεζα τουλάχιστον 2 - 4 υπάλληλοι ασχολούνται με την Ελλάδα, αλλά από το εξωτερικό.

(β) Υπάρχουν λόγοι που απαιτείται για ναυτιλιακές εργασίες να έχουν off shore οι εφοπλιστές, για πλοία, ακίνητα κ.λπ., όπως σε περίπτωση περιβαλλοντικής ρύπανσης και άλλων απρόβλεπτων συνθηκών σε τριτοκοσμικές χώρες. Πρέπει η χώρα να διαφυλάξει τα περιουσιακά στοιχεία των πολιτών της και να δώσει τη δυνατότητα δημιουργίας off shore ελληνικών εταιριών για άμεση ανάπτυξη. Πρέπει να μπορεί να επιτρέπεται να ιδρυθεί off shore ελληνική εταιρία, αντί να προσφέρονται από Έλληνες παρόμοια χρήματα για off shore σε άλλες χώρες.

γ) Ναυτιλιακό κέντρο: συζήτηση κυβέρνησης και ΕΕΕ για θέσπιση συγκεκριμένων μέτρων, ώστε ο Πειραιάς και η Ελλάδα να αποτελέσουν ένα πλήρες ναυτιλιακό κέντρο με ανάλογα δικαστήρια, δικηγόρους, γραμματείς, λογιστές, ναυπηγοεπισκευαστικές

4. Σύγχρονα φορολογικά μέτρα που στοχεύουν στην ανάπτυξη

1. Αντικειμενικότητα των φορολογικών ελέγχων, ώστε να μην έρχεται σε επαφή ο ελεγκτής με την επιχείρηση.
2. Σταθερή και ανταγωνιστική με άλλες χώρες φορολογία για τις επιχειρήσεις. Η Ιρλανδία στο μνημόνιό της θεώρησε κόκκινη γραμμή τη διατήρηση της χαμηλής φορολογίας επιχειρήσεων.
3. Χρειάζεται και λογική φορολογία φυσικών προσώπων (30% μέγιστη), σε συνδυασμό με τη λειτουργία του ELENXIS, των νέων ελεγκτικών κέντρων και της δ/νσης ελέγχου του ΥΠΟΙΚ.
4. Γρήγορη υλοποίηση του προγράμματος πιστοποίησης φορολογικών υποχρεώσεων από ορκωτούς ελεγκτές για εταιρίες που ελέγχονται υποχρεωτικά από ορκωτούς και επέκταση προαιρετικά σε όλες τις εταιρίες και ατομικές επιχειρήσεις.

5. Την υιοθέτηση φορολογικής και θεσμικής νομοθεσίας του Λουξεμβούργου σε όλα τα χρηματοοικονομικά θέματα

Πρέπει να ανατεθούν σε οίκο εξειδικευμένο σε θέματα κεφαλαιαγοράς, χρηματιστηρίου, ασφαλιστικών θεμάτων κτλ, η μελέτη και η καταγραφή των προτερημάτων της φορολογικής και θεσμικής νομοθεσίας του Λουξεμβούργου και στη συνέχεια το υπουργείο να υιοθετήσει τα σημεία εκείνα που θα φέρουν ανάπτυξη στη χώρα και θα μετατρέψουν την Αθήνα σε διεθνές χρηματοοικονομικό κέντρο.

Εναλλακτικά ή/και αθροιστικά πρέπει να υποχρεωθούν να φέρουν άμεσα τέτοια μελέτη οι εποπτικές αρχές (ΤτΕ, ΕΚ) και η ΕΧΑΕ ως διαχειρίστρια της αγοράς.

6. Δυνατότητα ίδρυσης ΑΕΔΑΚ της Ε.Ε. και στα πρότυπα του Λουξεμβούργου.

Ο σχηματισμός ΑΕΔΑΚ να γίνεται με 125.000 ευρώ κεφάλαιο, όπως ισχύει στο Λουξεμβούργο, αντί 1,2 εκατ. ευρώ, αλλά από μητρική 9.000.000 ευρώ που ισχύει σήμερα στην Ελλάδα. Τα Α/Κ θα έχουν πάντοτε θεματοφύλακα τράπεζες που λειτουργούν στην Ελλάδα. Πρόσφατα, ελληνική χρηματιστηριακή επέλεξε να κάνει Α/Κ στο Λουξεμβούργο με τράπεζα που έχει παρουσία στο Λουξεμβούργο, γιατί η ίδια δεν μπορεί να σχηματίσει ΑΕΔΑΚ και επίσης για να αποφύγει την ελληνική γραφειοκρατία και το υψηλό κόστος. Η φορολογία επί του ενεργητικού των Α/Κ πρέπει να είναι όπως και στο Λουξεμβούργο και την Ε.Ε. Πρέπει άμεσα να εφαρμοστεί η ευρωπαϊκή οδηγία. Άλλο είναι τα κεφάλαια μιας ΑΕΔΑΚ και άλλο τα κεφάλαια εντός Α/Κ. Οι ειδοποιήσεις και τα υπόλοιπα έξοδα επιβαρύνουν τα Α/Κ και όχι την ΑΕΔΑΚ. Η αξιοπιστία μετόχων και διαχειριστών είναι ανεξάρτητη του ύψους των κεφαλαίων. Το παράδειγμα Lehman, CITI κτλ είναι χαρακτηριστικό.

Είναι περίεργο να υπάρχουν ακόμη τα εμπόδια που καθιέρωσε η προηγούμενη διοίκηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, επειδή ήθελε να περιορίσει με τεχνικό τρόπο τον ανταγωνισμό. Η απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων πρέπει να ισχύσει παντού και στις τραπεζικές - επενδυτικές δραστηριότητες. Το αποτέλεσμα είναι να γίνονται αμοιβαία κεφάλαια στο εξωτερικό.

Όλες οι ελληνικές τράπεζες έχουν εγκατάσταση ΑΕΔΑΚ εκεί και τα διαχειρίζονται τα αμοιβαία κεφάλαια από εδώ. Επίσης, διαχέονται σε ξένη χώρα και άλλες εργασίες - υπηρεσίες, όπως συμβουλευτικές, λογιστικές, νομικές κ.ά. Πρέπει επίσης η φορολογία των εγχώριων αμοιβαίων κεφαλαίων να ταυτιστούν με τη φορολογία του Λουξεμβούργου.

Η Μάλτα και η Κύπρος είναι επίσης δύο χώρες που έχουν δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές και παροχές για ίδρυση αμοιβαίων κεφαλαίων. Πρέπει να ακολουθήσουμε και εμείς. Η εξακολουθούμενη μονοπώληση της αγοράς Α/Κ και διαχείρισης από τράπεζες, πέρα από τον περιορισμό του ανταγωνισμού, δημιουργεί και σύγκρουση συμφερόντων. Τα ασφαλιστικά ταμεία και τα Α/Κ με διαχειριστή ΑΕΔΑΚ αγόρασαν ομόλογα (απλά, perpetuals, σύνθετα), ενώ πωλητής και αντισυμβαλλόμενος ήταν τράπεζα του ομίλου. Τα πρακτικά της εξεταστικής της Βουλής για τα δομημένα αποκάλυψαν συγκεκριμένα στοιχεία.

Οι τράπεζες και θεματοφύλακες όχι μόνο δεν θα χάσουν, όπως φοβούνται, αλλά θα κερδίσουν ρευστότητα, αφού χρήματα σε ρευστό και τίτλους εναλλάσσονται.

Παράδειγμα εταιρίας στο Λουξεμβούργο

7. Family Wealth Management Company

Με ελάχιστα κεφάλαια (31.000 ευρώ) ιδρύονται εταιρίες και υπόκεινται σε πολύ μικρή φορολογία (0,25% στο net asset value) για επενδύσεις μέσω της συγκεκριμένης χώρας σε άλλες χώρες. Πολλαπλασιαστικά είναι τα οφέλη για το Δημόσιο του Λουξεμβούργου. Υπάρχουν σχήματα πολλά που πρέπει να υιοθετήσουμε.

8. Δυνατότητα δημιουργίας fund στην Ελλάδα

Η Κύπρος έχει κάνει ήδη τις απαραίτητες ενέργειες, ενώ υπενθυμίζεται πως η φορολόγηση των επιχειρήσεων είναι πολύ μικρότερη έναντι της ελληνικής νομοθεσίας αλλά και της Ευρώπης συνολικά.

9. Μείωση στα κόστη της ΕΧΑΕ

Είναι καιρός να κάνουμε το χρηματιστήριό μας ανταγωνιστικό προκειμένου να συγκεντρώσει διεθνή κεφάλαια. Σήμερα είναι το ακριβότερο και είναι επιτακτική η ανάγκη να μειωθούν τα κόστη. Πρέπει, επίσης, οι επαφές και τα κεφάλαια που δαπανήθηκαν τόσα χρόνια άσκοπα σε όλες τις χώρες του κόσμου, χωρίς ελπίδες ανάπτυξης της κεφαλαιαγοράς, κάποια στιγμή να φέρουν αποτέλεσμα. Πρέπει επιπλέον και η κυβέρνηση να δείξει έμπρακτα ότι δεν ενδιαφέρεται μόνο για την αγορά ομολόγων αλλά και για το Χ.Α. Σήμερα η αγορά ομολόγων είναι έξι φορές μεγαλύτερη από την αγορά του Χ.Α.! Η επιστροφή στις αγορές για άντληση κεφαλαίων στην παρούσα φάση είναι μόνο ένα όνειρο. Είναι πιο εύκολο να αντλήσει κεφάλαια το κράτος από την αγορά μετοχών.

10. Διεύρυνση θεσμικού ρόλου ΕΧΑΕ

Να αντιγραφεί το θεσμικό πλαίσιο του Λουξεμβούργου.

11. Ένταξη της αγοράς ομολόγων του Δημοσίου στο Χ.Α.

Οι χρηματιστηριακές να αποκτήσουν πρόσβαση στην αγορά ομολόγων. Μπορούν ομόλογα σε μικρές υποδιαιρέσεις να είναι διαπραγματεύσιμα στο Χ.Α. με θεματοφυλακή στο όνομα του επενδυτή. Έτσι θα βοηθηθεί και το Δημόσιο αντλώντας φθηνότερο χρήμα.

12. Ανάπτυξη της αγοράς εταιρικών ομολόγων στο Χ.Α.

Τα εταιρικά ομόλογα ακόμη και κρατικών εταιριών ή εταιριών των οποίων οι διοικήσεις είναι επιλογή της κυβέρνησης εισάγονται και διαπραγματεύονται στο Λουξεμβούργο. Θεωρούσα μέχρι τώρα εμπόδιο το 0,60% που επιβάλλεται εισφορά στην Ελλάδα, ενώ είναι 0 στο Λουξεμβούργο. Φαίνεται όμως ότι υπάρχουν και επιπλέον λόγοι. Ιδού οι απόψεις που εκφράζει ο διευθυντής εκκαθάρισης συναλλαγών της ΕΧΑΕ κ. Παντελής Λάμπρου:

"• Το Χ.Α. διαθέτει ένα πλήρες κανονιστικό περιβάλλον εισαγωγής, διαπραγμάτευσης, εκκαθάρισης εταιρικών ομολόγων. Το περιβάλλον αυτό του Χ.Α. δεν υπολείπεται σε ευκολία, δυνατότητες και κόστος άλλων επιτυχημένων αγορών στην Ευρώπη. Οι εκδόσεις που έχουν εισαχθεί μέχρι στιγμής είναι λίγες και μικρού μεγέθους.

• Είναι εμφανής η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου ώριμου και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος παροχής υπηρεσιών έκδοσης χρέους στους υποψήφιους εκδότες. Το Λουξεμβούργο παρέχει αυτό το περιβάλλον και γι' αυτό επιλέγεται από εκατοντάδες Ευρωπαίους εκδότες αλλά και πολλές ελληνικές εισηγμένες ή μη εταιρίες.

• Συγκεκριμένα, στο Λουξεμβούργο έχει διαμορφωθεί μια 'βιομηχανία' εισαγωγής εκδόσεων με μικρό κόστος και χρόνο. Αυτό είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας που έχουν διαμορφωθεί. Αυτή η αγορά για να λειτουργήσει αποτελεσματικά απαιτεί αποδοτική συλειτουργία και συνεργασία όλων των συντελεστών: εποπτική αρχή, χρηματιστήριο, αποθετήριο, ανάδοχοι, δικηγορικά γραφεία, registrars, εταιρίες πληροφορικής και εκδότες. Στο Λουξεμβούργο αυτό έχει επιτευχθεί συνθέτοντας τη σχετική 'βιομηχανία'. Έτσι, οι συμμετέχοντες έχουν την αίσθηση ότι υπάρχει σε επίπεδο αγοράς το μοντέλο του 'one stop shop'.

• Το Λουξεμβούργο αποτελεί την πρώτη επιλογή όλων των υποψήφιων εκδοτών. Αυτό στη διαδρομή των χρόνων λειτουργεί πολλαπλασιαστικά, αποφέροντας και επιπλέον πλεονεκτήματα, όπως το ότι οι εκδόσεις μπορούν να τοποθετηθούν αποτελεσματικά ως collateral στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ιδιαίτερα χρήσιμο για εκδότες τράπεζες).

Τέλος, θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι το 2009 το Χ.Α. πραγματοποίησε με επιτυχία έλεγχο συμβατότητας του περιβάλλοντος που διαθέτει (κανονιστικό και υποδομών), ώστε να μπορεί να προσελκύσει την εισαγωγή εταιρικών ομολόγων και σύνθετων χρηματοοικονομικών προϊόντων τόσο πρωτογενώς όσο και δευτερογενώς".

Είναι λοιπόν τόσο δύσκολο να γίνουν αυτές οι εκδόσεις στην Ελλάδα; Είναι δύσκολο να αρθεί το 0,60%, που έτσι και αλλιώς δεν το εισπράττει το ελληνικό δημόσιο; Είναι καλύτερο να πηγαίνουν αυτές οι επιχειρήσεις στο Λουξεμβούργο και να δίνουν χρήματα σε τράπεζες, λογιστές και δικηγόρους στο Λουξεμβούργο μαζί με το χρηματιστήριο και όλα τα υπόλοιπα; Συγχαρητήρια σε όσους μέχρι τώρα είχαν την ευθύνη αυτής της αδράνειας, είτε είναι κυβερνητικοί αξιωματούχοι είτε εκλεκτοί διοικητές τραπεζών και ΔΕΚΟ της επιλογής της εκάστοτε κυβέρνησης!

13. Κρατικές ιδιωτικοποιήσεις μέσω του Χ.Α.

Οι ιδιωτικοποιήσεις κρατικών εταιριών πρέπει να γίνουν μέσω του Χ.Α. με τρόπο που να εξασφαλίζονται η διαφάνεια, το δημόσιο συμφέρον και η συμμετοχή όλων των ΑΧΕΠΕΥ και όχι μόνο λίγων εκλεκτών τραπεζών.

14. Αξιοποίηση της ελληνικής προστιθέμενης αξίας

Πριν δοθούν αναθέσεις και μάλιστα απευθείας από την κυβέρνηση σε ξένους οίκους, να εξετάζεται η περίπτωση αναθέσεων σε ελληνικές ΑΧΕΠΕΥ όταν έχουν τεχνογνωσία. Είναι γεγονός ότι αυτό πρόσφατα δεν έγινε. Δανειστήκαμε κεφάλαια για να δώσει η κυβέρνηση σε ξένους απευθείας συμβουλευτικές εργασίες, ενώ οι Έλληνες είχαν την τεχνογνωσία.

15. Άμεση κατάργηση του φόρου υπεραξίας ή εφαρμογή του με φορολογική εισαγωγή της υποαξίας

Είναι άδικος για τον μικρό Έλληνα επενδυτή και ευνοεί μόνο τους μεγαλομετόχους, που κατά κανόνα κρατούν για πάνω από 12 μήνες τις μετοχές. Αυτοί δεν θα πληρώνουν τίποτα για τυχόν πώληση μετοχών ή της επιχείρησής τους. Προτείνεται η αντικατάστασή του με φορολόγηση στο ίδιο ποσοστό που ισχύει στην Ελλάδα για τα Α/Κ επί της καθαρής θέσης του ενεργητικού κάθε πολίτη κατοίκου της Ελλάδας, και ει δυνατόν κάθε κατοίκου Έλληνα ή ξένου. Εναλλακτικά, προτείνεται η αύξηση του φόρου επί των πωλήσεων σε 20 basis points από 15 basis points που είναι σήμερα.

Επιπλέον, πρέπει να καταργηθούν ο φόρος υπεραξίας καθώς και ο φόρος επί των συναλλαγών και επί ξένων μετοχών εκτός Χ.Α. Είναι λάθος και λέγεται εσφαλμένα στον υπουργό ότι ισχύει αυτός ο φόρος σε όλες τις χώρες. Δεν ισχύει στο Βέλγιο, στη Ρουμανία, στην Τουρκία, στην Κύπρο και στην Ολλανδία. Στην Ολλανδία ισχύει μόνο για όσους έχουν πάνω από το 5% του μετοχικού κεφαλαίου. Σε εμάς ψηφίστηκε πριν από 8 μήνες το αντίθετο. Τυχόν εφαρμογή που θα μειώσει την εμπορευσιμότητα και θα αυξήσει τα spreads, δηλαδή το κόστος για τον επενδυτή. Εναλλακτικά, ας γίνει δεκτή η φορολογική υποαξία.

16. Φορολόγηση των παροχών σε χρήμα που καταβάλλουν τα πιστωτικά ιδρύματα στα στελέχη τους

Η νομοθεσία της χώρας προβλέπει τη φορολόγηση αυτή. Ο νομοθέτης πρόσφατα θέσπισε νόμο για τις υπέρογκες αμοιβές των στελεχών στα ιδρύματα τα οποία έλαβαν το πακέτο στήριξης από το ελληνικό κράτος. Η επιβολή, βέβαια, φόρου έως και 90% στα μπόνους έχει τα χαρακτηριστικά δήμευσης της περιουσίας και δεν αποκλείεται να αμφισβητηθεί η συνταγματικότητά της. Δεν παίρνουν όλες οι τράπεζες ενίσχυση από την ΕΚΤ. Με την υψηλή φορολόγηση δεν θα έρχονται και ξένα τραπεζικά στελέχη στην Ελλάδα, τα οποία θα μπορούσαν να προσφέρουν με νέες ιδέες και νέες θέσεις εργασίας. Πολλές φορές οι ξένες τράπεζες που δεν λαμβάνουν ενίσχυση της κυβέρνησης δίνουν χαμηλό μισθό και μπόνους ανάλογα με τον κύκλο εργασιών που προσφέρουν στην τράπεζα όπου εργάζονται.

17. Ασφαλιστικά θέματα

α) Ο εργαζόμενος κάθε μήνα για τις ασφαλιστικές του εισφορές δίνει το 16% των μικτών αποδοχών του, χωρίς οι υπηρεσίες που του παρέχονται να είναι ανάλογες. Η επιχείρηση καταβάλλει επιπλέον 28% των μικτών αποδοχών για εργοδοτικές εισφορές. Συνολικά, ένας εργαζόμενος χάνει το 45% - 55% του εργασιακού κόστους του μηνιαίως, ποσό που κατευθύνεται σε παροχές υγείας, με αμφίβολη ποιότητα και συνταξιοδοτικές εισφορές, σε ένα ταμείο με αβέβαιο μέλλον.

Είναι διαφορετικό το κόστος εργασίας για την επιχείρηση και διαφορετικό το έσοδο που έχει ο εργαζόμενος. Ενώ ο εργαζόμενος λαμβάνει 14 μισθούς, έχοντας πληρώσει τις εισφορές του και στη συνέχεια φορολογείται, ο εργοδότης καταβάλλει κεφάλαια που αντιστοιχούν σε 20 μισθούς. Αυτό είναι απίστευτο. Είμαστε η 2η χώρα στον κόσμο σε ασφαλιστικές εισφορές, χωρίς να έχουμε ασφαλιστικό σύστημα!

β) Αναφορικά με το ασφαλιστικό, θα πρέπει να δούμε και την ατομική ασφάλιση. Αφού δεν μπορούν οι συντάξεις να είναι αξιόλογες, πρέπει όπως στην Αμερική ή στην Αγγλία με ένα ποσό ανά έτος οι εργαζόμενοι να βάζουν στην άκρη κεφάλαια χωρίς φόρο και στο μέλλον, όταν πάρουν σύνταξη, να πληρώσουν τον φόρο. Να υπάρχει αφορολόγητο ποσό για κάθε χρόνο που διοχετεύεται για συντάξεις του μέλλοντος και να δούμε σταδιακά πώς θα κατευθυνθούμε και στην ατομική ασφάλιση. Αυτό θα βοηθήσει την κεφαλαιαγορά. Παραδείγματα πολλά υπάρχουν στις ΗΠΑ (401Κ, Ira/Keough Plan κτλ), στην Αγγλία (ISSA) και σε άλλες χώρες.

18. Επαναφορά των συμβάσεων μαθητείας

Αμοιβή μαθητείας σε όλους τους εργαζομένους για τα πρώτα δύο χρόνια του εργασιακού βίου στο 50% των συλλογικών συμβάσεων. Δεδομένου ότι δυστυχώς η κατάρτιση στα πανεπιστήμια έχει αποδειχθεί θεωρητική και μακριά από την πράξη, η εργασιακή εμπειρία είναι απαραίτητη και ενισχυτική της καλής σταδιοδρομίας.

19. Ασφαλιστικές εταιρίες

Στο Λουξεμβούργο αλλά μάλλον και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε περίπτωση χρεοκοπίας μιας ασφαλιστικής εταιρίας, προτεραιότητα έχουν τα χρήματα των ασφαλισμένων. Μάλιστα, κάποια συγκεκριμένα προϊόντα μπαίνουν σε τράπεζα την οποία γνωρίζει ή και διαλέγει ο πελάτης. Ο πελάτης λοιπόν είναι έμεση προτεραιότητα. Στην Ελλάδα είναι τρίτη. Είναι απίστευτο. Πρώτη προτεραιότητα έχει ο εκκαθαριστής, μετά οι εργαζόμενοι και τρίτος έρχεται ο πελάτης. Επομένως δεν υπάρχει καμία ασφάλεια γι' αυτόν που τοποθετεί τα κεφάλαιά του.

Πρέπει επίσης να διευκρινιστεί τι ισχύει για κάποιον που είναι Έλληνας πολίτης και έχει ασφαλιστήριο του εξωτερικού. Στη λήξη θα πληρώσει το 15% που προβλέπεται ή θα θεωρηθεί όλο το ποσό κεφαλαιακό κέρδος και άρα θα φορολογηθεί με 45%; Πρέπει να γίνει αυτή η διευκρίνιση. Η φορολογία σε ασφαλιστικά προϊόντα είναι η επαχθέστερη στην Ευρώπη. Είναι ο λόγος για τον οποίο όλα τα μεγάλα συμβόλαια γίνονται με ξένες ασφαλιστικές εταιρίες.

Προφανώς, υπάρχουν και άλλα θέματα. Υπάρχει μία υπερβολική ή μάλλον απαγορευτική φορολογία 5% στο premium για ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο στον πρώτο χρόνο. Δηλαδή, μπορεί να πληρώσει για τον πρώτο χρόνο 100 ευρώ και να πληρώσει 5 ευρώ και μετά να βάλει 10 εκατ. ευρώ. Πρέπει να λυθούν και να ξεκαθαριστούν αυτά τα θέματα, αλλιώς κανείς σοβαρός ασφαλισμένος ή ασφαλιστική εταιρία δεν θα κάνει κινήσεις στην Ελλάδα. Όλα τα ασφαλιστικοεπενδυτικά προϊόντα θα αγοράζονται μόνο στο εξωτερικό από Έλληνες.Υπάρχουν και άλλα θέματα που κάνουν την Ελλάδα την πιο ακριβή χώρα, σύμφωνα και με έρευνα της KPMG.

20. Συμμετοχή εκπροσώπων ΣΜΕΧΑ, ΕΕΤ, ΕΝΕΙΣΕΤ κ.λπ. σε Δ.Σ. Ε.Κ. - ΕΧΑΕ - Χ.Α.

Να εξετάσουμε πώς λειτουργούν στο Λουξεμβούργο η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και το χρηματιστήριο. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς εκεί είναι ευέλικτη και παίρνει μέτρα υπέρ της ανάπτυξης. Στο χρηματιστήριο γράφονται προϊόντα που μπορεί να μην είναι διαπραγματεύσιμα, αλλά γράφεται η τελική τιμή. Αυτό πρέπει να δούμε αν επιτρέπεται και να γίνει και στην Ελλάδα, αλλιώς να καταργηθεί και εκεί.

Πρέπει να συμμετέχει και ο ΣΜΕΧΑ, όπως και μέλη της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών και της Ένωσης Εισηγμένων Εταιριών στο διοικητικό συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, της ΕΧΑΕ και του Χ.Α., για αναπτυξιακούς λόγους και για λόγους διαφάνειας. Γίνεται και στο εξωτερικό και στο Δ.Σ. της ΤτΕ.

Ο νόμος που δεν επιτρέπει στον ΣΜΕΧΑ να συμμετέχει στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς οφείλεται σε εμπάθεια και πρέπει να αλλάξει και να γίνει όπως ήταν πριν από την αλλαγή των κ. Παπαθανασίου και Αλογοσκούφη, το 2009. Υπάρχουν συγκρούσεις συμφερόντων πολύ μεγαλύτερες από την υπάρχουσα δομή, από αυτές που θα υπήρχαν όταν συμμετείχε ο ΣΜΕΧΑ. H EXAE υφίσταται διπλή εποπτεία ως διαχειρίστρια της αγοράς και ως εισηγμένη εταιρία, κι όμως συμμετέχει με εκπρόσωπο του οποίου η τύχη και η σταδιοδρομία εξαρτώνται από τις εισηγμένες τράπεζες.

Όποιος διαβάσει τα πρακτικά της Βουλής για το θέμα των δομημένων ομολόγων μπορεί να επιβεβαιώσει την άποψή μας. Όποιος είναι πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς έχει τώρα θεσμική ανεξέλεγκτη και ανέλεγκτη δυνατότητα α) "να κρύψει", β) "να αποκαλύψει με όποιον χρωματισμό θέλει", γ) να φανερώσει μέρος των πληροφοριών ακόμη και σε συνεργάτες του.

21. Εκκαθάριση στο όνομα του τελικού πελάτη

Πρέπει να ανασταλεί μέχρι να φτιάξει η κατάσταση. Υπάρχει ο κίνδυνος να φύγουν τράπεζες χωρών που δεν θέλουν να αποκαλύπτουν τον τελικό πελάτη τους. Αν φτιάξει η κατάσταση, το εξετάζουμε.

22. Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων

Πρέπει να έχει τα χρήματά του ανεξάρτητα. Να λειτουργήσει όπως το συνεγγυητικό με ίδιους όρους και συνθήκες. Να γίνει σοβαρή αναλογιστική μελέτη, δεδομένου ότι με τον ισχύοντα νόμο το 80% των κεφαλαίων αποζημίωσης του ΤΕΚΕ βρίσκεται στην ίδια τράπεζα. Αυτό δεν είναι λογικό. Να εγγυηθούν οι αρμόδιοι ότι το ΤΕΚΕ είναι σωστά θεσμοθετημένο με επαρκή κεφάλαια.

23. Ξέπλυμα χρήματος

Ο έλεγχος για ξέπλυμα χρήματος δεν πρέπει να γίνεται από όλους τους φορείς. Οι τράπεζες κάνουν τον έλεγχο. Γιατί να κάνουν και οι επενδυτικές, οι ΑΕΔΑΚ, οι ασφαλιστικές, οι μεσίτες και οι χρηματιστηριακές και να επιβαρύνονται με πρόσθετο κόστος; Ένας πρέπει να κάνει τον έλεγχο και αυτός είναι ο τραπεζικός κλάδος. Δεν υπάρχει λόγος να γίνεται ξανά και ξανά ο ίδιος έλεγχος. Το κόστος περιττών συνεχών ελέγχων είναι δυσβάσταχτο για τις παρούσες οικονομικές δυνατότητες της Ελλάδας.

Ακολουθούν δαπάνες που θα μπορούσαν να μειωθούν για να εξοικονομηθούν οι πόροι που θα δημιουργήσουν ανάπτυξη.

ΔΑΠΑΝΕΣ

1. Βουλή των Ελλήνων

Παρά τη μείωση στον προϋπολογισμό, ο αριθμός των βουλευτών είναι μεγάλος όπως και ο αριθμός των συμβούλων που απασχολεί κάθε βουλευτής. Περαιτέρω μείωση κονδυλίων και κατάργηση δυνατότητας μονιμοποίησης προσωπικού που απασχολείται για δύο έτη σε γραφείο βουλευτή.

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 30 εκατ. ευρώ.

2. Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

• Άμεσο κλείσιμο στρατοπέδων στην Αττική και σε νομούς όπου υπάρχουν περισσότερα από ένα στρατόπεδα.

• Περιορισμός ασκήσεων στρατευμένων, καμία αγορά εξοπλισμού.

• Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας.

Παράδειγμα: Στη Νέα Πέραμο υπάρχουν σε πολύ κοντινή απόσταση δύο στρατόπεδα (εκπαίδευσης ειδικών δυνάμεων και πυροβολικού, στο Ρέθυμνο κέντρο εκπαίδευσης πεζικού, ενώ υπάρχουν πολύ μεγάλες μονάδες στα Χανιά και στο Ηράκλειο). Με το άμεσο κλείσιμο και με τη μεταφορά του προσωπικού σε στρατόπεδα όπου η στελέχωση υστερεί γεμίζουμε κενά και μπορούμε να μειώσουμε τη δύναμη στελεχών πενταετίας στο μέλλον. Επίσης, γλιτώνουμε λειτουργικά έξοδα και άλλα έξοδα όπως μεταφορών κ.λπ. Η ακίνητη περιουσία που ελευθερώνεται πρέπει να αξιοποιηθεί.

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 1,5 δισ. ευρώ.

3. Υπουργείο Παιδείας

• Μείωση αριθμού αναπληρωτών, έως μηδενισμός.

Νεοδιόριστος απασχολείται 21 ώρες την εβδομάδα, εκ των οποίων κάνει μάθημα μόνο 14 ώρες και τις υπόλοιπες δηλώνεται ότι απασχολείται σε δουλειά γραφείου. Σε κοντινά σχολεία ένας καθηγητής μπορεί να διδάξει σε τουλάχιστον δύο σχολεία. Τουλάχιστον 25 ώρες θα πρέπει να κάνουν μάθημα ακόμα και οι παλαιοί καθηγητές. Σήμερα κάνουν επτά έως δέκα ώρες. Υπενθυμίζεται πως δουλεύουν εννέα μήνες τον χρόνο. Με αυτόν τον τρόπο μειώνουμε το προσωπικό των αναπληρωτών. Αποδοχές και συντάξεις σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 500 εκατ. ευρώ.

4. Υπουργείο Πολιτισμού

• Μείωση προσωπικού
• Ακύρωση προσλήψεων

Στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, για παράδειγμα, σε κάθε δωμάτιο 20 - 30 τ.μ. υπάρχει ένας φύλακας. Αν υπήρχε ανά δύο δωμάτια ή και ανά τρία, θα μειώναμε το προσωπικό τουλάχιστον στο μισό. Σημειώνεται πως υπάρχουν και ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης.

Η ΕΡΤ ετοιμάζει προσλήψεις, ενώ θα μπορούσε να γίνει συγχώνευση ΕΤ και ΝΕΤ και να μη χρειαστούν νέες προσλήψεις. Οι περιφερειακοί σταθμοί δεν έχουν λόγο ύπαρξης και εξυπηρετούν μόνο τα συμφέροντα των τοπικών βουλευτών. Επίσης, το κανάλι της Βουλής θα πρέπει ή να κλείσει ή να μεταδίδει μόνο συνεδριάσεις, χωρίς επιπλέον πρόγραμμα, και να απασχολεί ελάχιστο τεχνικό προσωπικό.

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 30 εκατ. ευρώ.

5. Υπουργείο Εσωτερικών

75 εκατ. ευρώ θα δοθούν για τη χρηματοδότηση των κομμάτων. Θα πρέπει η δαπάνη να μειωθεί στο μισό. 78 εκατ. ευρώ θα δοθούν στις γενικές γραμματείες ενημέρωσης και επικοινωνίας. Σημειώνεται πως, παρά το γεγονός ότι έχουν πολλαπλάσιο των αναγκών τους προσωπικό και το κράτος έχει πέντε τηλεοπτικούς σταθμούς, πληρώνει εταιρίες για τηλεοπτική κάλυψη εκδηλώσεων και μοντάζ.

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ: 70 εκατ. ευρώ.

6. Υπουργείο Εργασίας

4,7 εκατ. ευρώ στοιχίζει η γενική γραμματεία νέας γενιάς και 1,3 εκατ. ευρώ η γενική γραμματεία καταναλωτή.

7. Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

24 εκατ. ευρώ στοιχίζει η αγροφυλακή.

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ ΣΥΝΟΛΙΚΑ: Μεγαλύτερη των 2,1 δισ. ευρώ με αυτόν τον πολύ πρόχειρο υπολογισμό. Χρειάζεται όμως να παρθούν γενναίες αποφάσεις προς όφελος των πολλών και όχι των λίγων".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v