"Μάχη της Κρήτης" για 7+1 ομίλους

Σκληρή μάχη θα δώσουν 8 ηχηρά ονόματα των κατασκευών για το έργο του αεροδρομίου στο Καστέλι του Ηρακλείου, προϋπολογισμού περίπου 800 εκατ. ευρώ. Οι διαφαινόμενες συμμαχίες, το παρασκήνιο.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Μάχη της Κρήτης για 7+1 ομίλους
Σε "μάχη της Κρήτης" φαίνεται πως θα εξελιχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι, το πρώτο από τη νέα γενιά έργων παραχώρησης που προωθεί το υπουργείο Υποδομών, καθώς όσο πλησιάζει η ημερομηνία για τη διεξαγωγή του τόσο μεγαλώνει η λίστα των διεκδικητών με την προσθήκη ισχυρών κατασκευαστικών οίκων του εξωτερικού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά τη γαλλική Vinci, τη γερμανική Hochtief και φυσικά τους τρεις μεγάλους ελληνικούς ομίλους (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα), οι οποίοι ήδη έχουν κάνει γνωστή την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, ακόμα δύο ηχηρά ονόματα του κλάδου των κατασκευών σε πανευρωπαϊκό και σε παγκόσμιο επίπεδο -η γαλλική Bouygues και η ολλανδική Archirodon Group- σκοπεύουν να διεκδικήσουν το εν λόγω project, επιβεβαιώνοντας την εκτίμηση ότι το αεροδρόμιο του Καστελίου -λόγω των προσδοκιών για υψηλές αποδόσεις- θα αποτελέσει μήλον της έριδος για τις περισσότερες από τις μεγάλες κατασκευαστικές δυνάμεις της Ευρώπης.

Πιο συγκεκριμένα, ο γαλλικός κολοσσός Bouygues, ο οποίος ουσιαστικά επανέρχεται στην ελληνική αγορά έπειτα από περίπου πέντε χρόνια απουσίας, έχει συμφωνήσει με τον όμιλο J&P Άβαξ να συγκροτήσει κοινοπραξία με στόχο τη συμμετοχή της στον σχετικό διαγωνισμό. Στο σχήμα θα μετέχει η επίσης γαλλική εταιρία Aeroports de Paris Management,που σήμερα διαχειρίζεται το αεροδρόμιο του Παρισιού και με την οποία η J&P Άβαξ συνεργάζεται ήδη στο έργο ανάπτυξης - λειτουργίας του αεροδρομίου Queen Alia στο Αμμάν της Ιορδανίας.

Η Bouygues, η οποία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστικός οίκος της Γαλλίας μετά τη Vinci και ένας από τους ισχυρότερους σε πανευρωπαϊκό και σε παγκόσμιο επίπεδο (απασχολεί περίπου 145 χιλιάδες εργαζομένους και πέρυσι εμφάνισε κύκλο εργασιών 31,4 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 1,3 δισ. ευρώ), την περίοδο 2003 - 2005 είχε επιχειρήσει να αναλάβει κάποια από τα οδικά έργα παραχώρησης (Ιονία Οδός, αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, τμήμα Μαλιακός - Κλειδί) χωρίς όμως να τα καταφέρει.

Υπενθυμίζεται ότι την περίοδο εκείνη ο γαλλικός οίκος είχε συνάψει στρατηγική συνεργασία με τον όμιλο ΑΛΤΕ του κ. Απόστολου Αλλαμανή, με τον οποίο εξάλλου συμμετείχε στους διαγωνισμούς για τα οδικά έργα παραχώρησης.

Ωστόσο, η οικονομική κατάρρευση της ΑΛΤΕ ανέτρεψε τα σχέδια της Bouygues για την ελληνική αγορά και την οδήγησε στην απόφαση να απέχει προσωρινά από αυτήν.

Πάντως, ο γαλλικός οίκος δεν έπαψε να ενδιαφέρεται για τις συμβάσεις παραχώρησης στη χώρα μας κι έτσι επανέρχεται στο προσκήνιο με την ευκαιρία του διαγωνισμού για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Στη "μάχη" και η Archirodon

Το "παρών" στον διαγωνισμό για το έργο στο Καστέλι, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, σκοπεύει να δώσει όμως και ο ελληνικών συμφερόντων ολλανδικός οίκος Archirodon Group.

Αν και απογοητευμένος από την εξέλιξη του πρώτου έργου που ανέλαβε στη χώρα μας, που αφορούσε στη ματαιωθείσα τελικά υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης, ο όμιλος Archirodon βρίσκεται ήδη σε επαφή και σε συζητήσεις με άλλες μεγάλες δυτικοευρωπαϊκές εταιρίες προκειμένου να λάβουν από κοινού μέρος στον επικείμενο διαγωνισμό.

Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η συμφωνία συνεργασίας έχει σχεδόν κλείσει και έτσι ο ολλανδικός οίκος -ο οποίος δραστηριοποιείται κυρίως στις χώρες της Μέσης και της Εγγύς Ανατολής- θα έχει μια δεύτερη ευκαιρία για να επεκτείνει την παρουσία του και στην ελληνική αγορά.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο παραχώρησης στο Καστέλι έχουν κάνει γνωστό πως θα διεκδικήσουν ο όμιλος Ελλάκτωρ από κοινού με τον οίκο Vinci, η Hochtief πιθανότατα με τον όμιλο Κοπελούζο, με τον οποίο ήδη συνεργάζονται στη διαχείριση του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" αλλά και ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα σε συνεργασία ενδεχομένως με ξένο οίκο.

Παρούσες στον διαγωνισμό δεν αποκλείεται να δηλώσουν επίσης η ΑΕΓΕΚ και η Intrakat.

Για συμμετοχή στο project έχουν δείξει όμως ενδιαφέρον και όμιλοι κινεζικών συμφερόντων.

Φυσικά, δεν αποκλείεται μέχρι τη διεξαγωγή του διαγωνισμού να υπάρξουν αλλαγές στα σχήματα που φαίνεται να έχουν συγκροτηθεί προς το παρόν.

Δίμηνη μετάθεση του διαγωνισμού;

Ο διαγωνισμός, σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών, έχει οριστεί να γίνει στις 19 Οκτωβρίου 2010, ημερομηνία κατά την οποία οι ενδιαφερόμενοι ανάδοχοι θα πρέπει να υποβάλουν τις τεχνικοοικονομικές προσφορές τους. Ωστόσο, από την πλευρά του υπουργείου εκκρεμούν ακόμη κάποιες αποφάσεις για περιβαλλοντικά ζητήματα και για θέματα όπως αυτό του ποσοστού του project που θα παραχωρηθεί στον ιδιώτη επενδυτή.

Για το τελευταίο, πάντως, εκτιμάται ότι πιθανότατα θα ακολουθηθεί μοντέλο ανάλογο με εκείνο του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" (55% συμμετοχή του Δημοσίου, 45% ιδιωτών). Οι εκκρεμότητες αυτές δεν αποκλείεται να οδηγήσουν σε νέα, δεύτερη κατά σειρά ύστερα εκείνη του περυσινού Δεκεμβρίου, χρονική μετάθεση του διαγωνισμού, ώστε οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες να μελετήσουν τα τεύχη δημοπράτησης και να ετοιμάσουν τις προσφορές τους.

Εκτιμάται πως τελικά ο διαγωνισμός, εκτός απροόπτου, είναι δυνατόν να διεξαχθεί είτε τον προσεχή Δεκέμβριο είτε τον Ιανουάριο του 2011. Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση για το αεροδρόμιο του Καστελίου έχει προϋπολογισμό περίπου 800 εκατ. ευρώ και η ανάδοχος κοινοπραξία θα έχει τη διαχείριση του έργου για διάστημα 35 ετών.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v