Επενδύσεις ιδιωτών στην αποθήκευση φυσικού αερίου

Tη «μόδα» του LNG, το οποίο, ως χρηματιστηριακό προϊόν, εμφανίζει διακυμάνσεις τιμής, φαίνεται πως ακολουθούν διάφοροι «παίκτες» της εγχώριας αγοράς ενέργειας. Ποια είναι τα 4 μεγάλα projects που τρέχουν τώρα.

Επενδύσεις ιδιωτών στην αποθήκευση φυσικού αερίου
«μόδα» του LNG, του υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο, ως χρηματιστηριακό προϊόν, εμφανίζει διακυμάνσεις τιμής και στην παρούσα φάση ανταγωνιστική τιμολόγηση, φαίνεται πως ακολουθούν διάφοροι «παίκτες» της εγχώριας αγοράς ενέργειας, οι οποίοι διαβλέπουν ότι προσφέρει πιθανές επενδυτικές ευκαιρίες.

Από τις αρχές του έτους και μέχρι στιγμής έχουν ανακοινωθεί τέσσερα επενδυτικά σχέδια συνολικού ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ, που αφορούν σε υποδομές για την αποθήκευση και την αεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου, με αντικειμενικό σκοπό την κάλυψη των αναγκών τόσο των ιδιωτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, της βιομηχανίας όσο και της ίδιας της ΔΕΗ.

Σημειώνεται ότι οι τιμές LNG κυμαίνονται τουλάχιστον 30% χαμηλότερα από τις μέσες τιμές αγοράς φυσικού αερίου από αγωγό.

* Το μεγαλύτερο επενδυτικό σχέδιο στον τομέα αφορά στην εγκατάσταση τερματικού σταθμού LNG στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας, από το Εμιράτο του Κατάρ. Το επενδυτικό σχέδιο, το οποίο ολοκληρωμένο θα δημιουργήσει περίπου 1.500 νέες θέσεις εργασίας, προβλέπει τη δημιουργία σταθμού, αντίστοιχου με αυτόν της Ρεβυθούσας, ο οποίος θα τροφοδοτείται με υγροποιημένο αέριο από το Κατάρ, που εξελίσσεται σε έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς παγκοσμίως.

Μέρος του υγροποιημένου αερίου θα χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής που σχεδιάζει να δημιουργήσει επίσης στον Αστακό το Κατάρ και το μεγαλύτερο θα διατίθεται στο δίκτυο, είτε για κατανάλωση στο εσωτερικό είτε για εξαγωγή προς τη Βουλγαρία ή την Ιταλία, όταν κατασκευαστεί ο ελληνοϊταλικός αγωγός.

Η συνολική επένδυση του εμιράτου για σταθμό, μονάδα ηλεκτροπαραγωγής και βιομάζας εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 3 δισ. ευρώ, ενώ ενδιαφέρον για συμμετοχή στην επένδυση έχουν εκφράσει τόσο φορείς της Μέσης Ανατολής όσο και εγχώριοι όμιλοι με δραστηριότητα στον τομέα της ενέργειας, εφόσον ολοκληρωθούν οι αδειοδοτικές διαδικασίες.

* Μικρότερης εμβέλειας αλλά σαφούς προσανατολισμού είναι επίσης τα σχέδια εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων. Ειδικότερα, η Eνεργειακή Aιγαίου προωθεί επένδυση για την αποθήκευση αερίου στις εγκαταστάσεις του κοιτάσματος στη νότια Kαβάλα, το οποίο εκμεταλλεύεται η εταιρεία με άδεια που λήγει το 2014 και για το οποίο έχει ζητήσει από το ΥΠΕΚΑ τη μετατροπή σε άδεια αποθήκευσης.

Το έργο αποσκοπεί στην αξιοποίηση των υφιστάμενων φυσικών και τεχνικών υποδομών της περιοχής και της υπάρχουσας τεχνογνωσίας για αποθήκευση εισαγόμενου φυσικού αερίου, με στόχο τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας στη χώρα και στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή. Το επενδυτικό πρόγραμμα, εκτιμώμενου ύψους 400 εκατ. ευρώ, διασφαλίζει άμεσα 300 θέσεις εργασίας.

* Αναπτυξιακά σχέδια στο νέο περιβάλλον απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου επεξεργάζεται και η διοίκηση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου, η οποία προωθεί τη δημιουργία νέων δεξαμενών αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου (LNG) στη βόρεια Ελλάδα.

Ειδικότερα, η ΔΕΠΑ εξετάζει σχέδιο περί δημιουργίας πλωτού terminal αεριοποίησης LNG στην Καβάλα, επένδυση που εκτιμάται ότι απαιτεί μικρότερο κόστος απ’ ό,τι μια επίγεια δεξαμενή, αλλά διατηρεί χαρακτηριστικά υψηλής αποτελεσματικότητας. Το πλωτό terminal προβλέπεται να είναι δυναμικότητας περί τα 175.000 κ.μ. LNG και κόστους της τάξης των 600 εκατ. δολαρίων, ενώ η λειτουργία του θα συνδυαστεί με την αποθήκευση αερίου στο εξαντλημένο κοίτασμα Πρίνου.
 
Σ’ αυτό το πλαίσιο, η διοίκηση της ΔΕΠΑ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο συνεργασίας με την Ενεργειακή Αιγαίου για τη μετατροπή του ανενεργού κοιτάσματος «Νότιος Καβάλα» στον Πρίνο σε αποθήκη φυσικού αερίου, σχέδιο που έχει ήδη υποβληθεί στο ΥΠΕΚΑ.

Σημειώνεται ότι ήδη η ΔΕΠΑ συμμετέχει μαζί με τη ΡΑΕ και τον ΔΕΣΦΑ σε επιτροπή η οποία θα ελέγξει όλα τα υφιστάμενα νομοθετικά και ρυθμιστικά κενά και ασάφειες, για να καταστεί νομικά και διαχειριστικά διαφανής και σύννομη οποιαδήποτε πρωτοβουλία υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου.

Το δυναμικό αποθήκευσης στον Πρίνο υπολογίζεται σε 1 εκατ. κ.μ. αερίου, εκ των οποίων τα 500.000 θα είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμα, καθώς τα υπόλοιπα προορίζονται για στρατηγικό απόθεμα. Σημειώνεται ότι η εν λόγω επένδυση εκτιμάται ότι θα ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ.

* Μικρότερης δυναμικότητας έργο αποθήκευσης LNG, το οποίο προορίζεται κυρίως για την κάλυψη ιδίων αναγκών, σχεδιάζουν από κοινού οι όμιλοι Mυτιληναίου και Bαρδινογιάννη. Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή πλωτού terminal κοντά στις εγκαταστάσεις της Motor Oil στην Kόρινθο, συνολικού κόστους 200 εκατ. ευρώ περίπου.

Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις όσον αφορά στην προώθηση της επένδυσης, καθώς το κοινοπρακτικό σχήμα εξετάζει τις οικονομικές παραμέτρους της.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v