Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΟΑΣΑ: Με επιτόκιο 8,4% δανείστηκε 170 εκατ.

Με εξοντωτικό επιτόκιο 8,4% αναγκάστηκε να δανειστεί ο ΟΑΣΑ για να καλύψει τις άμεσες ανάγκες του, μεταξύ των οποίων και την καταβολή των μισθών των εργαζομένων.

ΟΑΣΑ: Με επιτόκιο 8,4% δανείστηκε 170 εκατ.
Με εξοντωτικό επιτόκιο 8,4% αναγκάστηκε να δανειστεί ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών για να καλύψει τις άμεσες ανάγκες του, μεταξύ των οποίων και την καταβολή των μισθών των εργαζομένων.

Οι συσσωρευμένες ζημίες και οι επαχθείς όροι με τους οποίους αναγκάζεται να δανειστεί ο ΟΑΣΑ, σε συνδυασμό με τις ασφυκτικές πιέσεις της τρόικας, φέρνουν στην πρώτη γραμμή την ανάγκη αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών, με το πακέτο μέτρων να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και την ιδιωτικοποίηση της έκδοσης και του ελέγχου των εισιτηρίων.

Χθες ο ΟΑΣΑ κατάφερε να «κλείσει» με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου δάνειο 170 εκατ. ευρώ με πέντε ελληνικές τράπεζες, με κυμαινόμενο επιτόκιο euribor τριμήνου συν 7,5%, που με τα σημερινά δεδομένα οδηγεί σε επιτόκιο 8,4%!

Η διάρκεια του δανείου είναι τετραετής και ακόμα κι αν στην τετραετία το euribor παραμείνει στα σημερινά ιστορικά χαμηλά επίπεδα, μόνο για τόκους τα 170 εκατ. ευρώ θα στοιχίσουν περίπου 31 εκατ. ευρώ.

Το δάνειο ελήφθη από τις τράπεζες Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Alpha, Τράπεζα Πειραιώς και Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και υπολείπεται σαφώς του αιτήματος δανειοδότησης με 300 εκατ. ευρώ που είχε υποβάλει ο ΟΑΣΑ. Μάλιστα, η δεύτερη εναλλακτική που είχε ο οργανισμός ήταν η δανειοδότησή του από την Deutsche Bank, η οποία όμως δεχόταν να χρηματοδοτήσει τις ανάγκες του ΟΑΣΑ με επιτόκιο 11%.

Φέτος, ο ΟΑΣΑ εκτιμάται ότι θα εμφανίσει ζημίες ύψους 492 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσφατα η έλλειψη ρευστότητας οδήγησε σε καθυστερήσεις στη μισθοδοσία των εργαζομένων στην ΕΘΕΛ, που προχώρησαν σε επίσχεση εργασίας.

Η εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της τρόικας, που πιέζει για δραστικά μέτρα ώστε οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις να πάψουν να είναι ζημιογόνες. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης του ελέγχου και της έκδοσης των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών σε συνδυασμό με αύξηση της τιμής τους, ώστε να κλείσει σταδιακά τη μαύρη τρύπα των ελλειμμάτων, ενώ ριζικές αλλαγές προωθούνται και στον ΟΣΕ, ο οποίος εμφανίζει ζημίες της τάξεως του 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση για αρκετά χρόνια.

Ειδικότερα, το θέμα των αστικών συγκοινωνιών αναμένεται ότι θα κυριαρχήσει στη σημερινή συνάντηση του υπουργού Μεταφορών κ. Δημήτρη Ρέππα με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης κ. Θεόδωρο Πάγκαλο και τον υπουργό Επικρατείας κ. Χάρη Παμπούκη η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου.

Πηγές του υπουργείου Μεταφορών σημειώνουν ότι πρόκειται για τυπική συνάντηση στο πλαίσιο των τακτικών συσκέψεων που γίνονται για συντονισμό του κυβερνητικού έργου, ωστόσο δεν λείπουν και οι πληροφορίες που κάνουν λόγο για άσκηση πιέσεων προς τον κ. Ρέππα να επιταχύνει τις δράσεις που σχετίζονται με μείζονα θέμα αρμοδιότητάς του όπως οι αστικές συγκοινωνίες και ο ΟΣΕ.

Από την πλευρά του υπουργείου Μεταφορών δηλώνεται ετοιμότητα για την προώθηση ριζικών αλλαγών στις αστικές συγκοινωνίες και στον ΟΣΕ και μάλιστα τονίζεται ότι τα σχετικά νομοθετήματα είναι έτοιμα και θα τεθούν υπόψη του υπουργικού συμβουλίου για έγκριση στην επόμενη συνεδρίασή του.

Διπολικό το νέο σχήμα

Σε ό,τι αφορά τις αστικές συγκοινωνίες, μεταξύ άλλων, προβλέπονται συγχωνεύσεις των εταιριών συγκοινωνιακού έργου σε δύο σχήματα, εκ των οποίων το ένα θα απαρτίζουν λεωφορεία και τρόλεϊ και το άλλο τα μέσα σταθερής τροχιάς, δηλαδή μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και τραμ, τα οποία θα έχουν και τον κυρίαρχο ρόλο στην εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών της πόλης.

Ένα από τα σχέδια που εξετάζονται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών τουλάχιστον για κάποιους από τους φορείς συγκοινωνιών, π.χ. ΕΘΕΛ, είναι και η εφαρμογή ενός μοντέλου τύπου ΟΑΣΘ (λεωφορεία Θεσσαλονίκης), δηλαδή ένα πολυμετοχικό σχήμα με συμμετοχή των εργαζομένων στο μετοχικο κεφάλαιο της εταιρίας.

Βέβαιη θεωρείται η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων από τις αρχές του 2011, καθώς η επιδότηση του κράτους θα περιοριστεί στο 50% από 75% που είναι σήμερα.

Μάχη θα δοθεί και προς την κατεύθυνση της αύξησης των ακυρώσεων εισιτηρίων, αφού σήμερα μεγάλο ποσοστό επιβατών όλων των μέσων διακινείται λάθρα, χωρίς να ακυρώνει εισιτήρια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v