Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λιγότερο κατασκευαστικό αντικείμενο στο εξάμηνο

Σοβαρή συρρίκνωση του κατασκευαστικού αντικειμένου των δημοσίων έργων που δημοπρατήθηκαν στη διάρκεια των πρώτων έξι μηνών του 2010 καταδεικνύουν τα σχετικά στοιχεία.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Λιγότερο κατασκευαστικό αντικείμενο στο εξάμηνο
Σοβαρή συρρίκνωση του κατασκευαστικού αντικειμένου των δημοσίων έργων που δημοπρατήθηκαν στη διάρκεια των πρώτων έξι μηνών του 2010 καταδεικνύουν τα σχετικά στοιχεία, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά τις εκτιμήσεις ότι η φετινή χρονιά θα είναι ίσως η χειρότερη της τελευταίας δεκαετίας για τις τεχνικές εταιρίες που πλήττονται ήδη από την απουσία αξιόλογου ανεκτέλεστου συμβάσεων.

Βάσει των στοιχείων που προκύπτουν από τη μελέτη των δημοπρατήσεων του διαστήματος Ιανουαρίου - Ιουνίου, φέτος προκηρύχθηκαν μεν σχεδόν διπλάσιοι διαγωνισμοί σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό χρονικό διάστημα (περί τα 287 δημόσια έργα με προϋπολογισμό άνω των δύο εκατ. ευρώ, έναντι 156 έργων το 2009), ωστόσο ο συνολικός προϋπολογισμός τους εμφανίζεται μειωμένος κατά περίπου 12%.

Συγκεκριμένα, η αξία των καινούργιων δημοσίων έργων -σημαντικός αριθμός των οποίων αφορά σε υποδομές της ΔΕΗ και των ΟΤΑ- κινήθηκε φέτος σε επίπεδα κάτω των 2 δισ. ευρώ, τη στιγμή όπου το περυσινό εξάμηνο δημοπρατήθηκαν έργα με συνολικό προϋπολογισμό 2,22 δισ. ευρώ.

Δηλαδή, το κατασκευαστικό αντικείμενο που δημοπρατήθηκε στη διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου ήταν μειωμένο κατά περίπου 250 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό.

Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι ο μέσος προϋπολογισμός των νέων αυτών έργων διαμορφώθηκε μόλις στα 6,8 εκατ. ευρώ έναντι 14,2 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Εντείνονται οι πιέσεις για καταβολή οφειλών από το Δημόσιο

Η συρρίκνωση του αντικειμένου εργασιών των τεχνικών εταιριών έχει κινητοποιήσει τις εργοληπτικές οργανώσεις που ζητούν πλέον επιτακτικά από το υπουργείο Υποδομών να λάβει πρωτοβουλίες για την επίσπευση των δημοπρατήσεων νέων έργων. Πάντως, από την πλευρά του το υπουργείο δεν φαίνεται να βιάζεται, επικαλούμενο για τους αργούς ρυθμούς σε ό,τι αφορά την προώθηση νέων δημοπρατήσεων την επιχειρούμενη αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για την παραγωγή - ανάθεση των δημοσίων έργων.

Στη πλειονότητά τους οι κατασκευαστές εμφανίζονται απογοητευμένοι από τη στάση του υπουργείου τόσο στο θέμα των δημοπρατήσεων όσο και στην υπόθεση της αποπληρωμής των οφειλών του Δημοσίου.

Μάλιστα, μετά την πρόσφατη δήλωση του υπουργού Υποδομών κ. Δημήτρη Ρέππα ότι έχει ήδη καταβληθεί το 1,2 δισ. ευρώ από το 1,5 δισ. ευρώ των συνολικών οφειλών προς τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις, ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιριών (ΣΑΤΕ) καλεί τα μέλη του να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία για τα χρήματα που τους οφείλει το κράτος.

Έτσι, με σχετική επιστολή που απέστειλε προχθές, ο ΣΑΤΕ ζητά από κάθε εργοληπτική εταιρία να ενημερώσει για το ύψος των απλήρωτων πιστοποιήσεων αλλά και για τις πιστοποιήσεις εκτελεσμένων έργων που δεν μπορούν να υποβληθούν εξαιτίας της μη έγκρισης του ΑΠΕ.

Με την «απογραφή» αυτή ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιριών θα εξασφαλίσει σύντομα έγκυρα στοιχεία για το ακριβές ύψος των οφειλών του Δημοσίου, ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να ασκήσει μεγαλύτερη πίεση για την καταβολή τους.

Πάντως, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο το υπουργείο Υποδομών να προχωρήσει τελικά σε ρύθμιση σε ό,τι αφορά τα χρέη του Δημοσίου προς τις τεχνικές εταιρίες, ακολουθώντας μοντέλο ανάλογο εκείνου για τις οφειλές σε φαρμακευτικές επιχειρήσεις.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v