Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τρόικα: Δρακόντειες ρυθμίσεις για σπατάλες

Σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων που θα διασφαλίζουν την πιστή εφαρμογή του ΠΣΑ αλλά και τη δημοσιονομική σταθερότητα μακροπρόθεσμα προωθεί η τριμερής για την Ελλάδα. Οι φόβοι για καθυστερήσεις.

Τρόικα: Δρακόντειες ρυθμίσεις για σπατάλες
Σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων που θα διασφαλίζουν την πιστή εφαρμογή του Προγράμματος Σταθερότητας αλλά και τη δημοσιονομική σταθερότητα μακροπρόθεσμα προωθεί η τριμερής για την Ελλάδα, φοβούμενη τις καθυστερήσεις που ήδη έχουν διαφανεί.

Το υπουργείο Οικονομίας επεξεργάζεται τους τρόπους ώστε να περάσουν όσο το δυνατόν πιο... ανώδυνα οι ρυθμίσεις. Τις επόμενες μέρες καταφθάνει στη χώρα μας το ανώτερο κλιμάκιο της τριμερούς ώστε να κάνει τον τελευταίο έλεγχο πριν συντάξει την πρώτη επίσημη αξιολόγηση της πορείας της ελληνικής οικονομίας.

Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί -μετά και το τελευταίο Ecofin- ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο θα βρει το νομοθετικό πλαίσιο ώστε να περάσει τον λεγόμενο δημοσιονομικό κανόνα (fiscal rule) στα πρότυπα του γερμανικού. Στόχοι της Ε.Ε. είναι να υπάρξει ελληνική δέσμευση για χαμηλά ελλείμματα ακόμα και μετά την έξοδό μας από την επιτήρηση και να αποφευχθούν τα λάθη του παρελθόντος, όταν η οικονομική πολιτική άλλαζε κάθε φορά που γινόταν αλλαγή σκυτάλης στο ΥΠΟΙΟ ή η χώρα βρισκόταν σε προεκλογική περίοδο.

Ο δημοσιονομικός κανόνας προβλέπει ότι η εκάστοτε κυβέρνηση θα δεσμεύεται να μην ξεπερνά το όριο του 3% στο έλλειμμα, σε καιρούς είτε κρίσης είτε ανάπτυξης. Εάν σε όποια περίπτωση το έλλειμμα τείνει να αγγίξει το 3%, η κυβέρνηση θα είναι υποχρεωμένη να υιοθετεί μέτρα ανά έτος, ώστε να φθάσει σε πλεονασματικούς προϋπολογισμούς. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, ο δημοσιονομικός κανόνας προβλέπει ότι η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να μειώνει το έλλειμμα κατά 0,5% του ΑΕΠ ανά έτος.

Δεν χρειάστηκαν ιδιαίτερες πιέσεις, όμως, για να προχωρήσει η Ελλάδα στην υιοθέτηση του δημοσιονομικού κανόνα. Υπέρ του fiscal rule έχουν ταχθεί ανοιχτά σε ανύποπτο χρόνο τόσο ο κ. Γιώργος Παπανδρέου, μιλώντας στην ολομέλεια της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ τον περασμένο Νοέμβριο, όσο και ο κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου, σε συζητήσεις του στο Eurogroup αλλά και σε συναντήσεις που πραγματοποίησε τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο με μεγαλοεπενδυτές της Ε.Ε., τότε δηλαδή όπου ξεκίνησε εκστρατεία ενημέρωσης της διεθνούς κοινότητας.

Μάλιστα, η πρώτη διαρροή περί προθέσεως της ελληνικής κυβέρνησης να εφαρμόσει τον κανόνα έγινε από Γερμανούς επενδυτές έπειτα από τηλεδιάσκεψη με τον Έλληνα υπουργό.
 
Επίσης, σύμφωνα με το μνημόνιο που έχει υπογράψει η χώρα μας με την τρόικα, από την 1η Ιουλίου 2010, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους θα είναι υποχρεωμένο να δημοσιεύει ανά μήνα τα στοιχεία για την πορεία των δαπανών και των υποχρεώσεων του κράτους, συμπεριλαμβανομένων και των καθυστερήσεων.

Παράλληλα, κάθε τέλος του μήνα, τα υπουργεία θα πρέπει να γνωστοποιούν τα στοιχεία της πορείας των προϋπολογισμών τους και με τη σειρά του το ΥΠΟΙΟ θα πρέπει να ενημερώνει την τρόικα. Επιπλέον, το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να δίνει αναλυτικά στοιχεία για την κατάσταση όλων των ενεργών λογαριασμών αλλά και των μεγάλων κρατικών εταιριών.

Τόσο οι Βρυξέλλες όσο και η Ουάσιγκτον δεν φαίνονται διατεθειμένες να κάνουν υπομονή στις καθυστερήσεις που ήδη παρουσιάζονται και έχουν να κάνουν κυρίως με την εφαρμογή των διαρθρωτικών αλλαγών. Ήδη εκφράζεται δυσαρέσκεια στο γεγονός ότι δεν έχει καταγραφεί πλήρως ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων και δεν υπάρχει σαφής εικόνα για την άσπρη τρύπα στα νοσοκομεία.

Σε μια προσπάθεια οι ευθύνες να μην επικεντρωθούν στο πρόσωπο του κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, το οικονομικό επιτελείο σκέφτεται να προωθήσει σχετική διάταξη με την οποία θα καταλογίζονται ευθύνες σε υπουργούς, διευθυντές υπουργείων, γενικούς γραμματείς, προέδρους ασφαλιστικών ταμείων και διοικητές ΔΕΚΟ σε περίπτωση όπου η τρόικα διαπιστώσει καθυστερήσεις που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές τους.

Επίσης, το μνημόνιο επιβάλλει και τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου σώματος που θα εποπτεύει τη δημοσιονομική πορεία των προϋπολογισμών.

Μέχρι το τέλος Ιουνίου αλλαγές σε εργασιακό - ασφαλιστικό

Κοινοτικές πληροφορίες αναφέρουν ότι οι αλλαγές στο εργασιακό που μας περιμένουν θα είναι το κύριο σημείο της έκθεσης αξιολόγησης. Οι επιτηρητές θεωρούν ότι μόνο μέσω διαρθρωτικών αλλαγών μπορεί να ανακάμψει η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, να μειωθεί το δημόσιο χρέος και να περιοριστεί η αυξανόμενη ανεργία και γι' αυτόν τον λόγο έχουν ζητήσει οι μεταρρυθμίσεις να ολοκληρωθούν έως το τέλος Ιουνίου.

Τις επόμενες μέρες, μάλιστα, καταφθάνει εκ νέου στη χώρα μας κλιμάκιο της τριμερούς (αυτήν τη φορά ανώτερα στελέχη), το οποίο αναμένεται να πιέσει προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Η "σύγχυση" που έχει προκληθεί τις τελευταίες ημέρες γύρω από τις αλλαγές στο ασφαλιστικό έχει προβληματίσει ιδιαίτερα τις Βρυξέλλες, που φροντίζουν τώρα να υπενθυμίσουν τι ακριβώς προνοεί για τη φιλελευθεροποίηση της αγοράς εργασίας το μνημόνιο που έχει υπογραφεί.

Για το εργασιακό (σελ. 56 - 59 του αναλυτικού μνημονίου) υπάρχουν επτά σαφείς δεσμεύσεις γύρω από τις οποίες τα περιθώρια των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης φαίνονται περιορισμένα. Οι δεσμεύσεις για αλλαγές αφορούν στα εξής:

1. Μειώσεις μισθών και στον ιδιωτικό τομέα ώστε να γίνουν πιο ελαστικοί και να μειωθεί το κόστος εργασίας για σημαντικό χρονικό διάστημα.

2. Χαμηλός κατώτατος μισθός για ομάδες μακροχρόνια ανέργων και ιδιαίτερα νέων.
 
3. Νέο σύστημα ελέγχου για την αδήλωτη εργασία και εκμοντερνισμός των οργανισμών που αφορούν στην αγορά εργασίας.
 
4. Αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου προστασίας των εργαζομένων - συμπεριλαμβανομένης της αύξησης του ορίου απολύσεων (ειδικά σε μεγάλες επιχειρήσεις), ώστε να ενισχυθεί η μερική απασχόληση.
 
5. Αλλαγή στον κανόνα διαιτησίας η οποία θα χρησιμοποιείται πλέον μόνο όταν συμφωνούν και τα δύο μέρη.

6. Μείωση των αποζημιώσεων σε περίπτωση απόλυσης.

7. Μεγαλύτερη χρησιμοποίηση των εποχικών υπαλλήλων και της μερικής απασχόλησης.
 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v