Αεροδρόμιο, ΕΛΤΑ, ΟΣΕ προς αποκρατικοποίηση

ΟΣΕ, ΕΛΤΑ και Διεθνής Αερολιμένας της Αθήνας θα αποτελέσουν τη δυναμική συμμετοχή του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που προωθεί εσπευσμένα η κυβέρνηση.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Αεροδρόμιο, ΕΛΤΑ, ΟΣΕ προς αποκρατικοποίηση
Στην αιχμή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων θα βρεθούν το αμέσως επόμενο διάστημα πολλές επιχειρήσεις και οργανισμοί που υπάγονται στην αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Ο ΟΣΕ, τα ΕΛΤΑ και ο Διεθνής Αερολιμένας της Αθήνας θα αποτελέσουν τη δυναμική συμμετοχή του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που προωθεί εσπευσμένα η κυβέρνηση προκειμένου να αυξήσει τα έσοδά της αλλά και να μειώσει τις δαπάνες ζημιογόνων οργανισμών.

Πέραν των τριών αυτών επιχειρήσεων, αλλαγές θα προωθηθούν και στην περίπτωση του ΟΑΣΑ, οργανισμού που επίσης αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα λόγω των μεγάλων ελλειμμάτων, ενώ στο προσκήνιο επανέρχεται, για μία ακόμη φορά, η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων μέσω σύμπραξης με ιδιώτες.

Η κάθε επιχείρηση αποτελεί ξεχωριστή και ιδιαίτερη περίπτωση και ανάλογα χαρακτηριστικά θα πρέπει βέβαια να έχει και η λύση που θα δοθεί. Ευκολότερα μοιάζουν τα πράγματα στις περιπτώσεις των ΕΛΤΑ και του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος", δύο επιχειρήσεων με θετική λειτουργία, από τις οποίες το Δημόσιο προσδοκά ότι θα αποκομίσει σημαντικά οφέλη μέσω της εισαγωγής των μετοχών τους στο χρηματιστήριο.

Αντίθετα, δυσεπίλυτοι γρίφοι μοιάζουν ο ΟΣΕ αλλά και ο ΟΑΣΑ, δύο δημόσιοι οργανισμοί με βαριά ελλειμματική λειτουργία, για τους οποίους αναζητείται επειγόντως λύση.

Αεροδρόμιο "Ελ. Βενιζέλος"

Ειδικότερα, η βαριά οικονομική δυσπραγία φαίνεται ότι οδηγεί την κυβέρνηση εσπευσμένα στην απόφαση να προχωρήσει σε αποκρατικοποίηση του αεροδρομίου της Αθήνας "Ελευθέριος Βενιζέλος", με την εισαγωγή των μετοχών της εταιρίας στο χρηματιστήριο.

Στην εταιρία του αεροδρομίου το Δημόσιο συμμετέχει με ποσοστό 55% και πολλές φορές στο παρελθόν έχει γίνει λόγος για μείωση της συμμετοχής αυτής με την εισαγωγή της εταιρίας στο χρηματιστήριο. Ωστόσο, οι σχεδιασμοί της προηγούμενης κυβέρνησης δεν προχώρησαν την προηγούμενη τριετία κυρίως λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας.

Να σημειώσουμε ότι το Δημόσιο θα πρέπει να έρθει σε συμφωνία με τη γερμανική εταιρία Ηochtief, η οποία προκειμένου να συναινέσει στην εισαγωγή του ΔΑΑ στη χρηματιστηριακή αγορά διεκδικεί επέκταση της σύμβασης παραχώρησης που λήγει το 2020, ενώ φέρεται να διεκδικεί και παράπλευρα οφέλη όπως π.χ. τη σύμβαση κατασκευής αλλά και τη διαχείριση του σχεδιαζόμενου αεροδρόμιου στο Καστέλι της Κρήτης. Ενδεικτικό της θετικής πορείας του αεροδρομίου της Αθήνας είναι ότι για τη χρήση του 2009 τα κέρδη μετά από φόρους ανέρχονται σε 181,7 εκατ. ευρώ έναντι 117,3 εκατ. το 2008.

Παράλληλα, λύση αναζητείται για τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας, τα οποία ανέρχονται περίπου σε 40.

Όλα τα αεροδρόμια βέβαια δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον για εμπορική εκμετάλλευση από ιδιώτες, αφού κάποια εξ αυτών έχουν ελάχιστη επιβατική κίνηση, όμως εκτιμάται ότι ένας σημαντικός αριθμός τους μπορεί να προσελκύσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον από ιδιώτες, οι οποίοι θα αναλάβουν την υλοποίηση έργων εκσυγχρονισμού με αντάλλαγμα την εκμετάλλευσή τους.

Σχετικός σχεδιασμός είχε γίνει από το παλιό υπουργείο Μεταφορών επί υπουργίας κ. Κωστή Χατζηδάκη, όμως με την αλλαγή της ηγεσίας του υπουργείου ο σχεδιασμός παρέμεινε επί χάρτου και ουδέποτε υλοποιήθηκε.

ΕΛΤΑ

Για την περίπτωση των ΕΛΤΑ και πάλι η κυβέρνηση φαίνεται να προκρίνει την εισαγωγή της εταιρίας στο χρηματιστήριο, χωρίς όμως να αποκλείονται και η σύμπραξη με στρατηγικό σύμμαχο που θα αγοράσει ποσοστό της εταιρίας αλλά και η ιδιωτικοποίηση της θυγατρικής της Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ.

Πρόκειται επίσης για σχεδιασμό που έρχεται από το παρελθόν, αφού είχε διενεργηθεί μάλιστα και σχετικός διαγωνισμός για την πώληση της ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές, όμως ύστερα από μακρά περίοδο αναμονής εν τέλει αυτός κηρύχθηκε άγονος καθώς στη διεκδίκηση της εταιρίας απέμενε ένα κοινοπρακτικό σχήμα.

Εκτός των άλλων, η προώθηση αλλαγών διαρθρωτικού χαρακτήρα είναι απαραίτητη προκειμένου τα Ελληνικά Ταχυδρομεία να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στις προκλήσεις που θα φέρει η πλήρης απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς από το 2013.

ΟΣΕ

Δύσκολη και ιδιαίτερη περίπτωση είναι ο ΟΣΕ, οργανισμός στον οποίο πρέπει άμεσα να δοθούν λύσεις προκειμένου να τιθασευτούν το τεράστιο χρέος του, το οποίο ξεπερνά τα 9 δισ. ευρώ, αλλά και η ελλειμματική λειτουργία του η οποία υπολογίζεται ότι καθημερινά γεννά έλλειμμα 2 εκατομμυρίων ευρώ.

Στον ΟΣΕ πρόκειται να εφαρμοστεί πρόγραμμα αναδιάρθρωσης το οποίο θα έχει ως κύριο στόχο του την αναζήτηση στρατηγικού εταίρου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρία που εκτελεί τις επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές, την εκμετάλλευση της σημαντικής ακίνητης περιουσίας του οργανισμού, τη μείωση του προσωπικού που σήμερα φθάνει τα 7.000 άτομα αλλά και την παύση δραστηριοτήτων που αποφέρουν σημαντική ζημία.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τον αριθμό του προσωπικού, ο στόχος είναι σε ορίζοντα τριετίας αυτός να μειωθεί κατά περίπου 3.000 άτομα, μέσω αποχωρήσεων λόγω συνταξιοδότησης αλλά και με εφαρμογή προγράμματος μετατάξεων.

ΟΑΣΑ

Αλλαγές, τέλος, θα πρέπει να αναμένονται και στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας, έναν φορέα που υπό τη σκέπη του συγκεντρώνονται οι φορείς εκτέλεσης μεταφορικού έργου της πρωτεύουσας. Κυρίως οι αλλαγές, σε πρώτη φάση, θα επικεντρωθούν στη συνένωση φορέων προκειμένου να υπάρξει μείωση του κόστους λειτουργίας.

Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται η συνένωση του μετρό με τον ΗΣΑΠ και της ΕΘΕΛ με τον ΗΛΠΑΠ.

Ωστόσο, θα πρέπει να αναμένονται περαιτέρω κινήσεις προς την κατεύθυνση της μείωσης ελλειμμάτων, καθώς αυτά που δημιουργούν οι φορείς αυτοί είναι ιδιαίτερα μεγάλα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v