Φ.Αέριο: Ανοίγει ο δρόμος για τρίτους προμηθευτές

"Κλειδί" για την εξυπηρέτηση τρίτων προμηθευτών πλην ΔΕΠΑ αλλά και για την προώθηση νέων αγωγών χαρακτηρίζεται ο Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που ενέκρινε το ΥΠΕΚΑ.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Φ.Αέριο: Ανοίγει ο δρόμος για τρίτους προμηθευτές
"Κλειδί" για την εξυπηρέτηση τρίτων προμηθευτών πλην της ΔΕΠΑ αλλά και για την προώθηση νέων αγωγών χαρακτηρίζεται ο Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που ενέκρινε το ΥΠΕΚΑ.

Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day, ο όμιλος Μυτιληναίου, από κοινού με τη Motor Oil ετοιμάζονται να φέρουν αμέσως μετά το Πάσχα συνολικό φορτίο LNG 135.000 κ.μ. το οποίο θα είναι σπασμένο σε τρία μικρότερα φορτία των 45.000 κ.μ. το καθένα.

Σε αυτήν τη φάση ρυθμίζονται οι τεχνικές λεπτομέρειες και απομένει να προσδιοριστεί η ακριβής ημέρα έλευσης του πλοίου μεταφοράς του αερίου.

Εξάλλου, η έγκριση του κώδικα ανοίγει τον δρόμο πλέον και για τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline (TAP), τον οποίο προωθούν δύο μεγάλα ενεργειακά "σπίτια" της Ευρώπης, η ελβετική EGL και η νορβηγική Statoil.

Εντός του επόμενου τριμήνου η φερώνυμη εταιρία διά του γραφείου της στην Αθήνα θα επικαιροποιήσει στη ΡΑΕ την αίτηση της για άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου.

Ο Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΦΑ μπορεί να μη δημιουργεί ενιαία αγορά φυσικού αερίου, ωστόσο εκτιμάται ότι αποσαφηνίζει την πρόσβαση τρίτων στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.

Οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνει είναι σαφείς και δεν χρειάζεται, όπως επισημαίνεται, ο ΔΕΣΦΑ να προβεί σε νέες διαδικαστικές ρυθμίσεις, δεδομένου ότι καλύπτεται πλήρως από τον κώδικα.

Το ίδιο το ΥΠΕΚΑ τον χαρακτηρίζει άλλωστε το σημαντικότερο κείμενο της δευτερογενούς νομοθεσίας, καθώς "θέτει τους λεπτομερείς κανόνες με βάση τους οποίους θα πραγματοποιείται η πρόσβαση στο ΕΣΦΑ (δηλαδή, στο σύνολο των αγωγών μεταφοράς, καθώς και στον τερματικό σταθμό ΥΦΑ της Ρεβυθούσας) όλων των προμηθευτών ή και των καταναλωτών φυσικού αερίου, οι οποίοι θα θελήσουν να προμηθευτούν το σύνολο ή μέρος των αναγκών τους σε φυσικό αέριο, από δικούς τους προμηθευτές εντός και εκτός Ελλάδος".

Επίσης, "θέτει τις βάσεις για τη μετεξέλιξη του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου σε πύλη εισόδου φυσικού αερίου για τις χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης και την καθιέρωση της Ελλάδας ως σημαντικού κρίκου του νότιου διαδρόμου φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης".

Αυτήν τη στιγμή, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, πλην της σύμπραξης Μυτιληναίου - Motor Oil, δεν υπάρχουν άλλοι ενδιαφερόμενοι για να φέρουν φορτία LNG. Όπως διευκρινίζεται από γνωρίζοντες την αγορά, οι όροι που τίθενται είναι δυσβάστακτοι, δεδομένου ότι προαπαιτούνται τεράστιες εγγυήσεις, αφού στην ουσία προαγοράζεται το προϊόν, κάτι το οποίο απαιτεί ισχυρό cash flow.
 
Όμως, η θεσμοθέτηση του κώδικα δίνει μια σημαντική δυνατότητα για τη μελλοντική είσοδο των παικτών εκείνων που θα διαθέτουν τις προϋποθέσεις αυτές και βεβαίως καταργεί το μονοπώλιο της ΔΕΠΑ.

Σε ό,τι αφορά τον TAP, η εξέλιξη αυτή βάζει τέλος σε μια εκκρεμότητα που διαρκούσε περίπου δυόμισι χρόνια από την πρώτη αίτηση που κατέθεσε η εταιρία και ανοίγει τον δρόμο για την τακτοποίηση των απαιτούμενων διαδικασιών εντός του ελληνικού εδάφους για τον συγκεκριμένο αγωγό, για τον οποίο σε μεγάλο βαθμό έχουν προωθηθεί οι αντίστοιχες διαδικασίες στην Ιταλία και στην Αλβανία, με πιο πρόσφατη εξέλιξη την έγκριση για τη σύνδεση του TAP με το δίκτυο του ιταλικού ΔΕΣΦΑ, τη Rete Nazionale Gas, με επίγειο αγωγό 15 χλμ. στην Πούλια, από το Μπρίντιζι έως τη Mesagne.

Παράλληλα και εξίσου σημαντικό θεωρείται το γεγονός ότι διευκολύνει και μια σειρά επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που ενδιαφέρεται να προωθήσει η διοίκηση του αγωγού.

Πιο συγκεκριμένα, στην τελική ευθεία έχουν εισέλθει οι διαπραγματεύσεις για την είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της επιχείρησης που διαχειρίζεται το όλο project δύο ακόμη ευρωπαϊκών ενεργειακών εταιριών. Οι μέχρι στιγμής πληροφορίες μιλούν για την Enel και την Ε.ΟΝ, ωστόσο, επίσημες ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν στα μέσα Απριλίου. Εκτός όμως από τους νέους εταίρους που πρόκειται να προσεταιριστούν η EGL και η Statoil, ενδιαφέρονται να αποκτήσουν στρατηγικές συμμαχίες και με ελληνικές εταιρίες, για την ανάπτυξη του έργου στο ελληνικό έδαφος. Ήδη, έχουν ξεκινήσει οι διερευνητικές επαφές, χωρίς να υπάρχει κατάληξη ως τώρα.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο TAP αφορά στην κατασκευή αγωγού 520 χλμ. σε μια επιλεγμένη διαδρομή, από τη Θεσσαλονίκη, την Αυλώνα της Αλβανίας και κατάληξη στο Μπρίντιζι της Ιταλίας. Ο αγωγόςTAP φιλοδοξεί να φέρνει στην Ευρώπη φυσικό αέριο από το Ιράν, που θα καλύπτει το 50% της δυναμικότητας του (10 δισ. κ.μ. ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 20 δισ. κ.μ.), καθώς και από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ 2, στο Αζερμπαϊτζάν. Η Statoil συμμετέχει με ποσοστό 25% στην κοινή εταιρία που έχει συσταθεί για την αξιοποίηση του συγκεκριμένου κοιτάσματος, μαζί με την BP (25%) και την αζερική Σόκαρ (50%).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v