Ανοίγουν 4 καυτοί φάκελοι από την Ε.Α.

Nέα δεδομένα δρομολογούνται σε ευαίσθητους καταναλωτικούς τομείς, που άπτονται καθημερινών συμφερόντων του πολίτη, μετά την ευρεία αναδιάρθρωση που επιχειρείται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Ανοίγουν 4 καυτοί φάκελοι από την Ε.Α.
Nέα δεδομένα δρομολογούνται σε ευαίσθητους καταναλωτικούς τομείς, που άπτονται καθημερινών συμφερόντων του πολίτη, μετά την ευρεία αναδιάρθρωση που επιχειρείται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
 
Το θέμα μπορεί να περνά (προς ώρας) στα... ψιλά, χωρίς να έχουν γίνει ευρύτερα γνωστές οι ουσιώδεις αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο και στον ρόλο που θα διαδραματίσουν τα πέντε πλέον μόνιμα και αποκλειστικής απασχόλησης μέλη της Επιτροπής, με διευρυμένες μάλιστα αρμοδιότητες και εκτελεστική ισχύ.

Η ακτοπλοΐα, τα καύσιμα, η ζυθοποιία και οι υπερτιμολογήσεις στο λιανικό εμπόριο είναι οι πρώτες τέσσερις υποθέσεις που προχωρά άμεσα η Επιτροπή. Με νέα αναβαθμισμένη μορφή και ισχυρότερο νομοθετικό πλαίσιο, η Επιτροπή, που αποκτά επί της ουσίας εκτελεστική αρμοδιότητα, θέτει αυστηρότερα χρονικά περιθώρια ώστε οι τελικές εισηγήσεις να επιδίδονται στο «τμήμα υλοποίησης».

Σύμφωνα με αυτό το νέο νομοθετικό πλαίσιο, το προηγούμενο ενδεκαμελές διοικητικό συμβούλιο έχει αντικατασταθεί από εννεαμελές, με ειδοποιό διαφορά την απουσία εκπροσώπων κοινωνικών και επιχειρηματικών φορέων (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕ), κυρίως όμως την πλήρη και αποκλειστική εργασία τεσσάρων μελών του συμβουλίου.

Μέχρι πρότινος μόνο ο πρόεδρος του Δ.Σ. ήταν αυτής της σχέσης απασχόλησης, ενώ πλέον τα τέσσερα μέλη, οι καλούμενοι εισηγητές, θα αναλαμβάνουν ισάριθμους «φακέλους-υποθέσεις» για τελική διερεύνηση.

Το κάθε ένα θα πρέπει το πολύ μέσα σε τρεις μήνες να έχει παραδώσει πλήρη και απόλυτα τεκμηριωμένο φάκελο, προκειμένου η όποια τελεσίδικη απόφαση να μην επιδέχεται νομική αμφισβήτηση και να δύναται άμεσα να εκτελεστεί. Επιπρόσθετα, το μέλος-εισηγητής δεν θα έχει δικαίωμα ψήφου στο Δ.Σ. για την υπόθεση που έχει αναλάβει.

Όπως σημείωναν καλά ενημερωμένες κυβερνητικές πηγές, στόχοι της νέας αρχής είναι η αυτεπάγγελτη παρέμβαση σε τομείς και δραστηριότητες όπου κρίνεται πως δημιουργείται βλάβη για το κοινωνικό σύνολο και η πιο ευέλικτη και ταχύτερη έρευνα ώστε να παταχθούν φαινόμενα κερδοσκοπίας και διαφθοράς, που φέρνουν την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις της ευρωζώνης.

Με αυτόν τον τρόπο προσδοκάται πως θα περιοριστούν φαινόμενα δημιουργίας μονοπωλιακών αγορών, άσκησης εναρμονισμένης τιμολογιακής πολιτικής και κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης από θυγατρικές ισχυρών πολυεθνικών ομίλων.

--- Τα ανοιχτά μέτωπα

* Ο φάκελος ακτοπλοΐα, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, περιλαμβάνει την κρίση που δημιουργήθηκε μετά την απόφαση της Blue Star Ferries να παγώσει τις τιμές των ναύλων (ενέργεια η οποία επέφερε την αποπομπή της εταιρείας και του διευθύνοντος συμβούλου κ. Μιχάλη Σακέλλη από την Ένωση Ακτοπλόων).

Επίσης περιλαμβάνει τον έμμεσο καθορισμό τιμών βάσει της εναρμόνισης του ναύλου σύμφωνα με το κόστος καυσίμου και τη συγκέντρωση που έχει δημιουργηθεί στον κλάδο μετά τις διαδοχικές μετοχικές αλλαγές και συγχωνεύσεις εταιρειών.

Η περίπτωση αναδείχθηκε όταν ο όμιλος MIG αποφάσισε να ακολουθήσει φιλοκαταναλωτική πολιτική και να κρατήσει σταθερούς ναύλους στα δρομολόγια των σύγχρονων σκαφών της Blue Star στο Αιγαίο, πυροδοτώντας έτσι την αντίδραση των άλλων ακτοπλόων. Ακριβώς αυτή τη συντονισμένη αντίδραση των υπόλοιπων εξετάζει η Επιτροπή για να διαπιστωθεί εάν υφίστανται ενδείξεις-προϋποθέσεις για εναρμονισμένη πολιτική.

* Ο φάκελος καύσιμα αφορά κυρίως στους όρους της συμφωνίας των Ελληνικών Πετρελαίων και της ΒΡ, συνεξετάζει ωστόσο τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στον κλάδο λιανικής μετά και τη συμφωνία Motor Oil - Shell Hellas.

Σημειωτέον πως η Επιτροπή είχε επιβάλει κατ’ αρχάς ως βασικό όρο της συνεργασίας ΕΛΠΕ - ΒΡ τον περιορισμό των πρατηρίων σε έξι νομούς, στους οποίους οι πωλήσεις των πρατηρίων ΕΚΟ και ΒΡ ξεπερνούν το 55% των τοπικών αγορών για βενζίνες και ντίζελ.

Επιπλέον όρος που είχε θέσει η Επιτροπή ήταν το άνοιγμα από τα ΕΛΠΕ της χρήσης αποθηκευτικών χώρων (δεξαμενών) της Κρήτης σε τρίτες εταιρείες. Όμως, στον ίδιο φάκελο έχουν συμπεριληφθεί καταγγελίες πως ο επιπλέον δανεισμός (100 εκατ. ευρώ) που θα εξασφαλίσουν τα ΕΛΠΕ προκειμένου να χρηματοδοτήσουν το δίκτυο και τους αποθηκευτικούς χώρους της BP καθιστά ετεροβαρή τη συμφωνία των δύο πλευρών.

* Ο τρίτος φάκελος καταπιάνεται με την εισήγηση για το καθεστώς το οποίο επικρατεί στην εγχώρια αγορά ζυθοποιίας, μετά τις καταγγελίες που εδώ και έξι χρόνια έχει κάνει η Ζυθοποιία Μακεδονίας - Θράκης και προ τριετίας ο κ. Τζον Καμβυσέλης (μέχρι πρότινος διευθύνων σύμβουλος της Μύθος - Carlsberg). Η αρμόδια υπηρεσία φέρεται να έχει «δέσει» καταγγελίες για «αντιανταγωνιστικές πρακτικές» της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης σε χώρους μαζικής εστίασης και σε δίκτυα διανομής στη λιανική.

* Στα χέρια του τέταρτου εισηγητή παραδίδεται φάκελος στον οποίο περιλαμβάνονται τεκμηριωμένες υποθέσεις για υπερτιμολόγηση προϊόντων θυγατρικών πολυεθνικών ομίλων και πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού.

Τα στοιχεία, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, αφορούν σε κωδικούς ειδών υγιεινής, προϊόντων καθαρισμού και προσωπικής περιποίησης, που σύμφωνα με την Επιτροπή πωλούνται στην εγχώρια αγορά έως και 120% ακριβότερα απ’ όσο σε άλλες, όπου επίσης οι πολυεθνικοί όμιλοι πωλούν προϊόντα τους.

Μάλιστα σε αυτόν τον φάκελο λέγεται πως συμπεριλαμβάνονται τεκμηριωμένα στοιχεία για προϊόντα που εισάγουν χονδρέμποροι της δυτικής Ελλάδας (Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Καλαμάτα, Ναύπακτος κ.ά.) από τη γειτονική Ιταλία σε τιμές χαμηλότερες από αυτές στις οποίες πωλούν οι θυγατρικές των ίδιων πολυεθνικών στην εγχώρια αγορά.

* Αναδημοσίευση από το 611ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 4-8 Δεκεμβρίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v