Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αντιδράσεις τραπεζιτών στο ν/σ για δανειολήπτες

Η θεσμοθέτηση του ιδιωτικού πτωχευτικού δικαίου κρίνεται από τους τραπεζίτες απαραίτητη, αλλά πρέπει να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Πώς βλέπει το Σ/Ν η ΕΕΤ. Τι δηλώνει ο αναπληρωτής CEO της Πειραιώς.

Αντιδράσεις τραπεζιτών στο ν/σ για δανειολήπτες
Η θεσμοθέτηση του ιδιωτικού πτωχευτικού δικαίου κρίνεται από τους τραπεζίτες απαραίτητη, αλλά πρέπει να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, χωρίς να υπάρξει κατασπατάληση από το σύνολο των υπερχρεωμένων δανειοληπτών.

Η πρόταση νόμου δεν διαφέρει από την αντίστοιχη που είχε καταθέσει το ΠΑΣΟΚ τον Ιούλιο του 2009 και αναμένεται άμεσα να ξεκινήσει διαβούλευση με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών.

Σημειώνεται ότι νωρίτερα, με απόφασή της, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Λούκα Τ. Κατσέλη, ανακοίνωσε ότι αναρτάται σήμερα, 27 Οκτωβρίου 2009, μετά τις 20:00 μ.μ., στην ιστοσελίδα www.opengov.gr/ypoan το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τη «ρύθμιση των χρεών υπερχρεωμένων καταναλωτών», βάσει του οποίου θα ξεκινήσει η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης.

Μιλώντας στο euro2day ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς κ. Θεόδωρος Πανταλάκης τόνισε: "Η πρόταση νόμου για εισαγωγή του ιδιωτικού πτωχευτικού δικαίου στην ελληνική αγορά είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και θετική, αρκεί να μην υπάρξει κατασπατάληση με δόλιο τρόπο από δανειολήπτες που δύνανται να πληρώσουν τις τραπεζικές υποχρεώσεις τους".

Το euro2day εξασφάλισε τις προτάσεις που είχε καταθέσει το προεδρείο της ΕΕΤ στην υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη, όταν το ΠΑΣΟΚ έφερε την πρόταση νόμου στη Βουλή.

Στις κατ' άρθρο παρατηρήσεις η Ελληνική Ένωση Τραπεζών αναλύει τις θέσεις και τις αντιθέσεις σχετικά με το περιεχόμενο της πρότασης νόμου.

Στο άρθρο 1, "πεδίο εφαρμογής", η Ελληνική Ένωση Τραπεζών θέτει δύο θέματα: Πρώτον, ποια δραστηριότητα μπορεί να θεωρηθεί περιορισμένη σε έκταση επαγγελματική και με ποια κριτήρια; Προτείνει να χρησιμοποιηθούν ως κριτήρια, ενδεικτικά, ο χρόνος απασχόλησης, το απασχολούμενο στην περιορισμένη δραστηριότητα κεφάλαιο, ο κύκλος εργασιών, τα καθαρά κέρδη, προ ή μετά φόρων, ή συνδυασμός αυτών.

"Είναι προφανές ότι η χρησιμοποίηση σε διατάξεις νόμου απροσδιόριστων ή έστω δυσχερώς προσδιορισμών εννοιών καθιστά τις διατάξεις αόριστες" τονίζει στο έγγραφό της η ΕΕΤ και προσθέτει: "Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 1 πρέπει να απαλειφθεί" καθώς δεν προβλέπεται ούτε στη γερμανική ούτε στη γαλλική νομοθεσία.

Η ΕΕΤ εκτιμά επίσης πως με γνώμονα οι προτεινόμενες ρυθμίσεις να μη γίνουν εφαλτήριο για καταστρατηγήσεις των παρεχόμενων δυνατοτήτων δεν πρέπει να εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της πρότασης νόμου δάνεια και πιστώσεις που χορηγήθηκαν μέσα σε εύλογο διάστημα που προηγείται του χρονικού σημείου όπου ο οφειλέτης εκδηλώνει την πρόθεσή του να υπαχθεί στις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου.

Στην περίπτωση του δικαστηρίου που θα κρίνει τις εν λόγω υποθέσεις το προεδρείο της ΕΕΤ προτείνει το Πολυμελές Πρωτοδικείο και όχι το Ειρηνοδικείο καθώς το πρώτο έχει πείρα, στο μέτρο του εφικτού, εφαρμογής του πτωχευτικού κώδικα.

Την αντίθεσή της υπογραμμίζει η ΕΕΤ και ως προς την επιλογή του φορέα που θα εγγυάται για την άσχημη οικονομική κατάσταση του οφειλέτη. Η ΕΕΤ προτείνει η επιστολή να δίνεται από τις νομαρχίες ή από συμβολαιογράφους και όχι από απλούς δικηγόρους και ενώσεις καταναλωτών καθώς υπάρχει ο φόβος της δημιουργίας "φάμπρικας" με αναληθή στοιχεία. Επισημαίνει μάλιστα ότι στη Γερμανία η εξουσιόδοτηση παρέχεται από το υπουργείο Δικαιοσύνης.

* Το πλήρες κείμενο της πρότασης για σχέδιο νόμου που αφορά στη ρύθμιση χρεών υπερχρεωμένων καταναλωτών δημοσιεύεται αυτούσιο στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v