Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τελεσίγραφο τραπεζών για υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης

Καταγγέλλουν τη σύμβαση του έργου της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης και αποχωρούν από τη χρηματοδότηση οι τράπεζες. Τελεσίγραφο προς το ΥΠΕΧΩΔΕ να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις του εντός του Μαΐου.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Τελεσίγραφο τραπεζών για υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης
Αποφασισμένα να καταγγείλουν τη σύμβαση για το έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης και να αποσυρθούν από τη χρηματοδότησή του σε περίπτωση που το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν δώσει εντός των προσεχών ημερών το πράσινο φως για την υλοποίηση του αυτοχρηματοδοτούμενου project είναι τα δεκαπέντε τραπεζικά ιδρύματα που συμμετέχουν στη δανειοδότηση της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας.

Πληροφορίες αναφέρουν πως η ομάδα των ελληνικών και ξένων τραπεζών -μετά τη δίμηνη παράταση που έδωσαν στη συμφωνία χρηματοδότησης του έργου (η ισχύς της έληξε κανονικά στις 18 Φεβρουαρίου 2009)- έχουν πλέον αποστείλει τελεσίγραφο στο υπουργείο ζητώντας να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις του και να πρωθήσει την υλοποίηση του έργου.

Μάλιστα, αν αυτό δεν γίνει εντός του Μαΐου, αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε καταγγελία της σύμβασης και του ελληνικού δημοσίου αλλά και να ακυρώσουν τη δανειοδότηση του έργου. Μια τέτοια εξέλιξη θα οδηγούσε ουσιαστικά στη ματαίωσή του, δεδομένης της δυσκολίας που υπάρχει πλέον στην τραπεζική αγορά -ιδίως στη διεθνή- σε ό,τι αφορά τις χρηματοδοτήσεις τέτοιου μεγέθους.

Υπενθυμίζεται πως οι δανειακές συμβάσεις της υποθαλάσσιας αρτηρίας έχουν εξασφαλιστεί από το 2006, όταν δηλαδή υπογράφηκε η σύμβαση ανάθεσης στην κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός (ΕΛΛΑΚΤΩΡ - Άκτωρ Παραχωρήσεις) με ποσοστό 50%, Archirodon Group με 32,5% και Boscalis με 17,5% αντίστοιχα και ασφαλώς πολύ πριν από την κρίση.

Στη χθεσινή επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς ανέφερε ότι υποστηρίζει την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας και σημείωσε πως το ΥΠΕΧΩΔΕ θα περιμένει την απόφαση του ΣτΕ επί της προσφυγής των κατοίκων, αλλά και την απάντηση της ευρωπαϊκής επιτροπής σχετικά με το αν πρέπει να διεξαχτεί νέος διαγωνισμός έπειτα από τις αλλαγές στον τρόπο κατασκευής προκειμένου να αποφασίσει για την τύχη του έργου (σ.σ.: η σήραγγα του αυτοκινητοδρόμου θα πρέπει πλέον να γίνει σε βάθος 25 μέτρων κάτω από τον πυθμένα με τη χρήση μετροπόντικα, σύμφωνα με την εισήγηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου).

Αλλάζει η περιβαλλοντική μελέτη του έργου

Σύμφωνα, όμως, με την παραχωρησιούχο κοινοπραξία, δεν τίθεται θέμα μεγαλύτερης αναμονής για τις οριστικές αποφάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, αφού η μεν Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη αποφανθεί πως δεν χρειάζεται να επαναληφθεί ο διαγωνισμός, η δε προσφυγή των κατοίκων που εκδικάζεται τον Οκτώβριο του 2009 δεν θα έχει ουσιαστικό αντίκτυπο αφού αλλάζει η περιβαλλοντική μελέτη του έργου.

"Οι περιβαλλοντικοί όροι κατά των οποίων υπάρχουν οι προσφυγές τροποποιούνται ώστε να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις των κατοίκων", αναφέρεται από την κοινοπραξία. Η σχετική διαδικασία εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τον προσεχή Ιούνιο.

Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης ανέρχεται στα 472 εκατ. ευρώ και οι εργασίες κατασκευής της έπρεπε κανονικά να έχουν ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια. Προσφυγές κατοίκων και ενστάσεις της αρχαιολογίας εμπόδισαν την έναρξη του έργου, ενώ προβληματισμός για τη χρησιμότητά του έχουν διατυπώσει εσχάτως και φορείς -  παράγοντες της Θεσσαλονίκης.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι πληροφορίες αναφέρουν πως το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει ανεπισήμως αποφασίσει να ακυρώσει το έργο και αποφεύγει να πάρει την ευθύνη μιας τέτοιας εξέλιξης εφόσον εκκρεμεί η απόφαση του ΣτΕ, το οποίο -αν κάνει δεκτή την προσφυγή των κατοίκων- θα βγάλει το υπουργείο από τη δύσκολη θέση.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v