Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πιέζεται η αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών

Ντόμινο εξελίξεων στον κλάδο της εμπορίας πετρελαιοειδών προοιωνίζονται το κλείσιμο της El Petrol και η αδυναμία, λόγω έλλειψης ρευστότητας, της Sun Oil να εφοδιάσει η ίδια το δίκτυο των πρατηρίων της.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Πιέζεται η αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών
Ντόμινο εξελίξεων στον κλάδο της εμπορίας πετρελαιοειδών προοιωνίζονται το κλείσιμο της El Petrol και η αδυναμία, λόγω έλλειψης ρευστότητας, της Sun Oil να εφοδιάσει η ίδια το δίκτυο των πρατηρίων της.

Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν "αναγκαία διόρθωση" τα φαινόμενα αυτά και προειδοποιούν ότι σύντομα ανάλογα προβλήματα θα αντιμετωπίσουν και άλλες εταιρίες εμπορίας με μερίδιο κάτω του 2%.

Ήδη, τα πρώτα μηνύματα για το τρέχον έτος δείχνουν ότι η αγορά πετρελαιοειδών θα πιεστεί όπως και το 2008 σε ό,τι έχει να κάνει με τις πωλήσεις καυσίμων, λόγω της ύφεσης στην πραγματική οικονομία που προκαλεί η οικονομική κρίση.

Χαριστική βολή θεωρείται και η διακοπή πιστώσεων τόσο από τα διυλιστήρια όσο και από τράπεζες, που αναμένεται να επιταχύνουν την έκρηξη των λουκέτων στον κλάδο. Ήδη, τα Ελληνικά Πετρέλαια ανακοίνωσαν σε πελάτες τους ότι κόβουν τις πιστώσεις από την 1η Απριλίου, ενώ άγνωστη είναι προς το παρόν η πολιτική που θα ακολουθήσει στο θέμα αυτό η Motor Oil.

Τα ΕΛΠΕ, ειδικότερα, έχουν ενημερώσει ότι μετά την παρέλευση είκοσι ημερών ο πελάτης θα χρεώνεται με επιτόκιο υπερημερίας αν δεν έχει εξοφλήσει τις υποχρεώσεις του.
Στην εμπορία πετρελαιοειδών δραστηριοποιούνται, με στοιχεία 2008, είκοσι εταιρίες, εκ των οποίων μόνο οι οκτώ μοιράζονται το 80% της συνολικής πίτας, με μερίδια πάνω από 5,5%.

Πρόκειται για τις εταιρίες BP, Shell, ΕΚΟ, Aegean Oil, Jet Oil, Elin, Avin και Revoil. Κατά το προηγούμενο έτος καταγράφηκε μείωση 2% στην κατανάλωση των motor fuels, ενώ στο πετρέλαιο θέρμανσης η κάμψη άγγιξε σχεδόν το 12%. Από τους πρώτους μήνες του 2009 φαίνεται ότι σε γενικές γραμμές οι μεγάλες εταιρίες καταφέρνουν να διατηρούν τα μερίδιά τους, ενώ οι πωλήσεις καυσίμων ακολουθούν τις ίδιες τάσεις υστέρησης όπως και το προηγούμενο έτος.

Η εκτίμηση που διατυπώνεται είναι ότι σε ένα περιβάλλον που ήδη κλυδωνίζεται στεγανά δεν μπορούν να υπάρξουν. Για παράδειγμα, η BP, από τις leader του χώρου, βλέπει την κερδοφορία της από το 2006 και μετά να συρρικνώνεται, η Shell έχασε σημαντικούς πόντους από τα μερίδιά της το 2008 στις βενζίνες, γεγονός το οποίο αναμένεται να αποτυπωθεί και στα αποτελέσματά της το 2008.
 
Έτσι κι αλλιώς το 2009 θα αποδειχτεί κρίσιμο έτος για την παρουσία της τελευταίας στην ελληνική αγορά. Η σχετική μελέτη για την αποτίμηση του status της ολοκληρώνεται μέχρι τα τέλη του μηνός, οπότε αναμένεται να ληφθούν και οι τελικές αποφάσεις για το τι μέλλει γενέσθαι.

Πάντως, τα ΕΛΠΕ δεν έκρυψαν ότι ενδιαφέρονται να αποκτήσουν το δίκτυο της Shell στην περίπτωση που η εταιρία αποφασίσει να αποχωρήσει από την Ελλάδα, και μάλιστα έχουν γίνει και σχετικές συζητήσεις. Αλλά και η ΕΚΟ των ΕΛΠΕ, που είναι η πρώτη τριάδα στον κλάδο, αναμένεται να παρουσιάσει σημαντική συρρίκνωση της κερδοφορίας της το 2008.

Και βέβαια εκτός από τις εταιρίες εμπορίας εκτιμάται ότι δεν μπορεί να μείνουν ανεπηρέαστες και οι δύο εταιρίες διύλισης, ΕΛΠΕ και Motor Oil, η κερδοφορία των οποίων πιέστηκε το 2008, κυρίως λόγω της μείωσης των τιμών του πετρελαίου, που απομείωσε λογιστικά την αξία των πετρελαϊκών τους αποθεμάτων. Το 2009 μάλιστα αναμένεται να είναι δύσκολη χρονιά από την άποψη των περιθωρίων κέρδους, τάση που ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια.

Παράγοντες του χώρου εμπορίας πετρελαιοειδών εκτιμούν ότι οι εξελίξεις αυτές θα επιταχύνουν σενάρια συνεργασίας, αν όχι μεταξύ των μεγάλων εταιριών στο επίπεδο τουλάχιστον μεγάλων με μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν αποκλείεται να προσδεθούν στο άρμα των πρώτων, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσουν τα πιεστικά προβλήματα που είναι μπροστά τους.
 
Στις αρχές Φεβρουαρίου έκλεισε η El Petrol που διέθετε 144 πρατήρια, με μερίδιο 2% της αγοράς. Ήδη, η Jet Oil έχει εκμισθώσει τους αποθηκευτικούς χώρους της εταιρίας στο Πέραμα και σιγά-σιγά εντάσσει και το δίκτυο πρατηρίων της στο δικό της δυναμικό.

Την προηγούμενη εβδομάδα παρουσιάστηκε και το πρόβλημα με τη Sun Oil, που σταμάτησε να εφοδιάζει τα 95 πρατήριά της (μερίδιο 1%) με καύσιμα. Η εταιρία με ανακοίνωσή της υποστήριξε ότι δεν έχει βάλει λουκέτο, το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει λόγω αδυναμίας επισφαλών πελατών να αποπληρώσουν τις οφειλές τους είναι προσωρινό και σύντομα θα είναι σε θέση να επαναλειτουργήσει κανονικά.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα προβλήματα της εταιρίας επιτάθηκαν όταν μεγάλο διυλιστήριο σταμάτησε να την προμηθεύει με καύσιμα επί πιστώσει λόγω των ληξιπρόθεσμων χρεών που είχε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v