Χαλαρώνουν τα "λουριά" για ασφαλιστικές

Σήμα χαλάρωσης της εποπτείας δίνει στις ασφαλιστικές η κυβέρνηση. Οι καθυστερήσεις στελέχωσης της ΕπΕΙΑ, η τρύπα των 500 εκατ. ευρώ και η "γκάφα" με τα κίνητρα συγχωνεύσεων.

  • του Χρήστου Κίτσιου
Χαλαρώνουν τα λουριά για ασφαλιστικές
Ως σήμα χαλάρωσης των μέτρων εποπτείας εκλαμβάνει πλέον η ασφαλιστική αγορά την αδρανή στάση που υιοθετεί απέναντί της η κυβέρνηση στην απαρχή ίσως της πλέον δύσκολης χρονιάς για τον κλάδο κατά την τελευταία τριακονταετία.

Το 2009 ξεκινά για τις ασφαλιστικές με τις πλέον δυσοίωνες προοπτικές. Η κρίση όχι μόνο εξαφάνισε τα έσοδα από επενδύσεις, αλλά οδήγησε και σε σημαντικές ζημίες που ξεπερνούν για κάποιες εταιρίες και τα 100 εκατ. ευρώ. Ζημίες που αναγκάζουν ήδη μεγάλες ασφαλιστικές όπως οι Εθνική, ΑΤΕ Ασφαλιστική να προχωρούν σε κινήσεις κεφαλαιακής ενδυνάμωσης.

Οι ασφαλιστικές δεν υπολογίζουν ούτε για φέτος έσοδα από επενδύσεις, καθώς οι τόκοι από τα χαρτοφυλάκια κρατικών ομολόγων απλώς θα αντισταθμίσουν την πίεση στις τιμές των ελληνικών ομολόγων που κατά κύριο λόγο κατέχουν, ενώ προς το παρόν μετρούν απώλειες και από τις θέσεις τους σε μετοχές που στην καλύτερη περίπτωση ανέρχονται στο 8% - 9% του συνολικού χαρτοφυλακίου επενδύσεων.

Ταυτόχρονα, η χρονιά ξεκινά με τις αντασφαλιστικές εταιρίες παγκοσμίως να αυξάνουν τα τιμολόγιά τους επιδιώκοντας να ενισχύσουν έσοδα και κερδοφορία μετά τα τεράστια πλήγματα που δέχτηκαν κατά την περυσινή χρονιά. Αυξήσεις που για την ελληνική αγορά θα είναι μεγαλύτερες λόγω της ανόδου των ορίων καλύψεων στον κλάδο Αυτοκινήτου, η οποία εκτινάσσει τον μέγιστο δυνητικό κίνδυνο αποζημίωσης (για ΙΧΕ) έως τα 25 εκατ. ευρώ ανά ατύχημα!

Το μέγιστο όμως πρόβλημα είναι η ανάγκη νέων κεφαλαίων και το κλείσιμο της τρύπας των αποθεμάτων. Μόνο το έλλειμμα των αποθεμάτων στον κλάδο Αυτοκινήτου εκτιμάται από στελέχη της αγοράς ότι αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ. Ποσό που αντιστοιχεί στη μισή ετήσια παραγωγή του κλάδου Ζημιών.

Οι έλεγχοι αποθεμάτων στις εταιρίες Αυτοκινήτου ολοκληρώθηκαν κατά τη διάρκεια του 2008 και αν εξαιρεθεί μία εταιρία με μικρό στόλο ασφαλισμένων οχημάτων η οποία οδηγείται σε "λουκέτο" αν δεν βρει στρατηγικό επενδυτή, για τις υπόλοιπες πέντε - έξι οι οποίες έχουν βρεθεί με σημαντικό έλλειμμα αποθεμάτων οι αποφάσεις εκκρεμούν από το περασμένο φθινόπωρο.

Βάσει της αυτοματοποιημένης διαδικασίας που έχει ανακοινώσει η νέα ανεξάρτητη αρχή εποπτείας των ασφαλιστικών (Επιτροπή Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης), οι εταιρίες με πρόβλημα αποθεματοποίησης συντάσσουν τριετές επιχειρησιακό σχέδιο και καλύπτουν εντός τριετίας το έλλειμμα των αποθεμάτων τους. Στην πρώτη δε από τις τρεις χρήσεις καλούνται να καταβάλουν το 40% του καταλογισθέντος ελλείμματος.

Και παρά το γεγονός ότι η συνολική τρύπα στον κλάδο του Αυτοκινήτου υπολογίζεται ότι φτάνει έως και τα 500 εκατ. ευρώ, η ΕπΕΙΑ δεν έχει λάβει ακόμη τις αποφάσεις της.

Αφορμή; Η αδρανοποίησή της, λόγω της λήξης της θητείας του διοικητικού συμβουλίου της. Λήξη που συνδυάζεται με την αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας στο υπουργείο Οικονομίας και την πρόθεση αλλαγής της σύνθεσης της ΕπΕΙΑ. Τυπικά η εγκατάσταση νέου Δ.Σ. καθυστερεί εδώ και 50 ημέρες, η ουσιαστική αδρανοποίηση όμως της εποπτικής αρχής έχει ξεκινήσει από το φθινόπωρο.

Η πραγματική αιτία, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, έγκειται στην… προεκλογική περίοδο. Με την κυβέρνηση να συνυπολογίζει πλέον το πολιτικό κόστος και την κρίση να μαστίζει την οικονομία, κανείς δεν θέλει να ακούσει για "λουκέτα" σε εταιρίες με 500 χιλιάδες ασφαλισμένα αυτοκίνητα και μέχρι 3.000 εργαζομένους.

Η αγορά έχει λάβει ήδη το σχετικό μήνυμα. Μόλις προ μηνός στην κοπή της πίτας της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών έπεσε η ιδέα να παράσχει η κυβέρνηση κίνητρα συγχωνεύσεων στις ασφαλιστικές μέσω χορήγησης ειδικών ομολόγων. Ιδέα την οποία έσπευσε να αποποιηθεί το υπουργείο Οικονομίας δηλώνοντας μέσω κύκλων του ότι δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση και η πρωτοβουλία της πρότασης έπεσε στο τραπέζι ανεπίσημα.

Η "γκάφα" είχε γίνει και το μήνυμα πέρασε αμέσως στην αγορά. Τι και αν στον χαιρετισμό που απηύθυνε στην έναρξη του ετήσιου συνεδρίου της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών ο υπουργός Οικονομίας κ. Γ. Παπαθανασίου υπογράμμιζε ότι οι έλεγχοι θα συνεχιστούν με την ίδια ένταση και συνέπεια. Ελάχιστοι από το ακροατήριο των ασφαλιστών ένιωσαν την απειλή να τους… διαπερνά.

Ο συνδυασμός προεκλογικής περιόδου και κρίσης κάνει τους ιδιοκτήτες των ασφαλιστικών να εκτιμούν ότι η κυβέρνηση μεταθέτει για μετά τις εκλογές τις επώδυνες αποφάσεις. "Μπορεί κίνητρα συγχωνεύσεων να μη δοθούν τελικά, αλλά ήρθε η ώρα η κυβέρνηση να κάνει ξανά τα στραβά μάτια" δήλωνε στέλεχος πολυεθνικής εταιρίας στο περιθώριο του συνεδρίου, διατυπώνοντας τον προβληματισμό του για τις συνέπειες από την ανακοπή της πορείας εξυγίανσης της αγοράς.

Οι ασφαλιστικές εταιρίες εκλαμβάνουν τη στάση του υπουργείου και της κυβέρνησης ως μήνυμα χαλάρωσης με αφορμή την οικονομική κρίση και αρχίζουν να αναδιατάσσουν τους σχεδιασμούς τους υπολογίζοντας ότι δεν θα χρειαστεί πιθανώς να σχηματίσουν προβλέψεις για τα διαπιστωθέντα ελλείμματα αποθεμάτων τους.

Η δε καθυστέρηση στον έτσι κι αλλιώς ζημιογόνο κλάδο Αυτοκινήτου μεταθέτει για το απώτερο μέλλον το "αγκάθι" του τι γίνεται με τα αποθέματα στον κλάδο Ζωής και στον παράπλευρο της Υγείας όπου έχουν επενδυθεί κεφάλαια μακροπρόθεσμου ορίζοντα από χιλιάδες ασφαλισμένους.

Οι εξαγορές και συγχωνεύσεις έχουν ήδη ξεκινήσει. Ο κ. Π. Ψωμιάδης, βασικός μέτοχος των Aspis Bank, Ασπίς Πρόνοια, Commercial Value και Aspis Holding, ανακοίνωσε ότι προχωρά στην εξαγορά των εταιριών General Union και General Trust από τον κ. Διαμαντόπουλο.

Οι δύο εταιρίες διαθέτουν στόλο 585 χιλιάδων ασφαλισμένων οχημάτων και ακολουθούσαν επί σειρά ετών πολιτική ιδιαίτερα ανταγωνιστικού ασφαλίστρου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v