Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συνεργασία ΠΕΧΩΔΕ - ΥΜΕ για εμπορευμετικά κέντρα

Την σύμπραξη με το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ προκειμένου να αρθούν τα σοβαρά εμπόδια που αντιμετωπίζει στη χώρα μας η προώθηση της κατασκευής εμπορευματικών κέντρων επιδιώκει το υπουργείο Μεταφορών.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συνεργασία ΠΕΧΩΔΕ - ΥΜΕ για εμπορευμετικά κέντρα
Την σύμπραξη με το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ προκειμένου να αρθούν τα σοβαρά εμπόδια που αντιμετωπίζει στη χώρα μας η προώθηση της κατασκευής εμπορευματικών κέντρων επιδιώκει το υπουργείο Μεταφορών.

Μάλιστα η σχετική διαβούλευση μεταξύ των δύο υπουργείων έχει ήδη ξεκινήσει καθώς η ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο για τις εμπορευματικές μεταφορές σε ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αποτελεί πρώτιστο στόχο του υπουργού Μεταφορών.

Παρά τις φιλόδοξες εξαγγελίες που πολλές φορές έχουν γίνει η χώρας έως σήμερα δεν έχει κανένα εμπορευματικό κέντρο ενώ σοβαρό πρόβλημα φαίνεται ότι αποτελεί η ανυπαρξία ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου, από τα δυο συναρμόδια υπουργεία (Μεταφορών και ΠΕΧΩΔΕ), για το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας που εμποδίζει την ουσιαστική ανάπτυξη του κλάδου και συντελεί σημαντικά στην παρακώλυση της δημιουργίας εμπορευματικών κέντρων.Και αυτά παρότι ο εγχώριος κλάδος των logistics αποτελεί το 12% του ΑΕΠ με τζίρο 36 δις. δολαρίων ετησίως.

Προς την κατεύθυνση της διευκόλυνσης δημιουργίας εμπορευματικών κέντρων κινείται η πρόβλεψη του νόμου ότι νόμου 3710/2008 που προβλέπει ότι διευρύνεται η δυνατότητα λειτουργίας εμπορευματικών κέντρων και σε περιοχές μη εφαπτόμενες μεταξύ τους. Με βάση τις προβλέψεις αυτές υπάρχει η δυνατότητα για την δημιουργία για παράδειγμα στην περιοχή της Αττικής εμπορευματικού κέντρου που θα μπορούσε να έχει ξεχωριστούς λειτουργικούς «πυρήνες» σε διαφορετικά σημεία.

Πάντως είναι πλέον πιθανόν ότι σε περίπου δύο χρόνια η περιοχή της Αττικής θα αποκτήσει το πρώτο εμπορευματικό της κέντρο καθώς η αποχώρηση της μίας εκ των δύο κοινοπραξιών από τον διαγωνισμό για το εμπορευματικό του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο δημιουργεί πλέον τις προϋποθέσεις για την ευνοϊκή κατάληξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού ο οποίος σε διαφορετική περίπτωση θα κηρύσσονταν άγονος.

Η αποχώρηση όμως του σχήματος Prologis - J&P Aβαξ, που κατά κύριο λόγο σχετίζεται με την αρνητική οικονομική συγκυρία αλλά και την μεγάλη καθυστέρηση που κατέγραψε η διαγωνιστική διαδικασία, δημιουργεί πλέον τις προϋποθέσεις για την κατακύρωση του διαγωνισμού στο έτερο σχήμα Aκτωρ - Συγγελίδης - Θεοχαράκης - Goldair Cargo καθώς δεν τίθεται θέμα ακυρότητας της διαδικασίας.

Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο θα καλύψει ένα μεγάλο μέρος των αναγκών διαμετακίνησης της χώρας καθώς θα έχει τα απαιτούμενα μεγέθη, συνολική επιφάνεια γης 590 στρέμματα, συνολική δομήσιμη επιφάνεια 240.000 m². Ωστόσο η λειτουργία στην καλύτερη περίπτωση δεν θα πρέπει να αναμένεται πριν το 2011.

Πέραν του Θριασίου υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα μπορούν να λειτουργήσουν τουλάχιστον ακόμη 3 - 4 logistic centers. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό ένα ακόμη εμπορευματικό έχει χωροθετηθεί, αρκετά χρόνια πριν, στο στρατόπεδο Γκόνου στην Θεσσαλονίκη χωρίς όμως ακόμη να έχει γίνει καμία κίνηση για την προώθηση του συγκεκριμένου έργου.

Επίσης η Αλεξανδρούπολη και η Ηγουμενίτσα, δηλαδή οι δύο απολήξεις της Εγνατίας Οδού θεωρούνται δύο περιοχές που μπορούν να στηρίξουν την βιώσιμη λειτουργία εμπορευματικών κέντρων λειτουργώντας ως πύλες εισόδου – εξόδου εμπορευμάτων από ανατολή και δύση αντίστοιχα.

Η ολοκλήρωση και η παράδοση της Εγνατίας Οδού εκτιμάται ότι μπορεί να δρομολογήσει την κατασκευή αντίστοιχων εμπορευματικών κέντρων στις δύο περιοχές.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v