Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΥΠΕΧΩΔΕ:Προς κατάργηση μειοδοτικής ανάθεσης έργων

Θέλοντας να ικανοποιήσει το αίτημα αρκετών κατασκευαστών, το ΥΠΕΧΩΔΕ αλλάζει το μειοδοτικό σύστημα ανάθεσης των δημοσίων έργων και προχωρά στην πιλοτική εφαρμογή του συστήματος της ελεύθερης συμπλήρωσης τιμολογίου.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
ΥΠΕΧΩΔΕ:Προς κατάργηση μειοδοτικής ανάθεσης έργων
Να προλάβει τις εξελίξεις και εν μέρει να ικανοποιήσει το αίτημα αρκετών κατασκευαστών που ζητούν έντονα το τελευταίο διάστημα να αλλάξει το μειοδοτικό σύστημα ανάθεσης των δημοσίων έργων επιχειρεί το ΥΠΕΧΩΔΕ με την πιλοτική εφαρμογή ενός νέου συστήματος δημοπράτησης και συγκεκριμένα αυτού της ελεύθερης συμπλήρωσης τιμολογίου.

Παρά το γεγονός ότι η ηγεσία του υπουργείου δηλώνει με κάθε ευκαιρία ικανοποιημένη από τη διενέργεια των μειοδοτικών διαγωνισμών, τους οποίους επανέφερε ο κ. Γ. Σουφλιάς το 2004 σε αντικατάσταση του περίφημου μαθηματικού τύπου, εντούτοις δεν έχει αντίρρηση να δοκιμάσει για πρώτη φορά σε έργο οδοποιίας στη χώρα μας έναν καινούργιο τρόπο επιλογής αναδόχου.

Σημειώνεται πως την εφαρμογή του συστήματος της ελεύθερης συμπλήρωσης τιμολογίου έχει υποστηρίξει ο ΣΤΕΑΤ (Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιριών Ανωτέρων Τάξεων), θεωρώντας πως θα συμβάλει στην ανάκαμψη του κλάδου και στη βελτίωση της ποιότητας των έργων.

Το σύστημα αυτό, το οποίο όπως ανακοίνωσε το ΥΠΕΧΩΔΕ θα δοκιμαστεί καταρχήν σε μία από τις τέσσερις εργολαβίες του έργου κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο - Αμβρακία, προβλέπει την υποβολή οικονομικών προσφορών από τις ενδιαφερόμενες εταιρίες ή κοινοπραξίες βάσει των ποσοτήτων των υλικών που απαιτεί η εργολαβία και έχει καθορίσει ο κύριος του έργου στα τεύχη δημοπράτησης.

Οι διεκδικητές θα μπορούν να τιμολογούν ελεύθερα το κάθε υλικό και εκείνος που θα κάνει την πλέον συμφέρουσα για το Δημόσιο προσφορά θα κηρύσσεται ανάδοχος.

---Κατασκευαστές κατά μειοδοσιών

Το μειοδοτικό σύστημα δέχεται σχεδόν από την αρχή της επαναφοράς του τα «πυρά» των περισσότερων κατασκευαστών, οι οποίοι θεωρούν πως έχει οδηγήσει σε μεγάλες εκπτώσεις που είτε καθιστούν ζημιογόνα τα έργα είτε -στην καλύτερη περίπτωση- εκμηδενίζουν τα περιθώρια κέρδους.

Μάλιστα, σε πρόσφατη μελέτη του ΣΑΤΕ (Σύνδεσμος Ανωνύμων Τεχνικών Εταιριών) γίνεται λόγος για αποτυχία του νόμου 3263/2004 που επανέφερε το σύστημα της μειοδοσίας στην ανάθεση δημοσίων έργων, αφού δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από αυτά που θεωρητικά επιχείρησε να επιλύσει.

Στη μελέτη του ΣΑΤΕ αναφέρεται χαρακτηριστικά πως «η εφαρμογή της μειοδοσίας στο σύστημα παραγωγής δημοσίων έργων, σε συνδυασμό με τις στρεβλές συνθήκες που παρατηρούνται στη δομή και στη διάρθρωση των εργοληπτικών επιχειρήσεων, δεν είχε τα απαιτούμενα αποτελέσματα.

Αντιθέτως, επέβαλε αλόγιστες εκπτώσεις στα δημοπρατούμενα έργα και δημιούργησε χάος και προβλήματα στον κλάδο».

Πάντως, το ΥΠΕΧΩΔΕ υποστηρίζει πως ο μέσος όρος των ποσοστών των εκπτώσεων κινείται στο επίπεδο του 25%, χαρακτηρίζοντάς το λογικό. Οι κατασκευαστές από την πλευρά τους κάνουν λόγο για εκπτώσεις που φτάνουν ακόμη και το 60% και επιμένουν σε αλλαγές του τρόπου δημοπράτησης των δημοσίων έργων.

Αίτημα που το ΥΠΕΧΩΔΕ δείχνει πλέον πρόθυμο να συζητήσει…

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v