Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"H μάχη της Κρήτης" στην ακτοπλοΐα

Νέο γύρο ανταγωνισμού και νέα δυναμική στη μάχη αντοχών σηματοδοτεί για την ακτοπλοΐα η απόφαση της Attica Group να μπει σφήνα στις γραμμές της Κρήτης. Η πίτα, ο κρίσιμος ρόλος των φορτηγατζήδων και οι συσχετισμοί.

  • του Χρήστου Κίτσιου
H μάχη της Κρήτης στην ακτοπλοΐα
Νέο γύρο ανταγωνισμού και νέα δυναμική στη μάχη αντοχών σηματοδοτεί για την ακτοπλοΐα η απόφαση της Attica Group να μπει σφήνα στις γραμμές της Κρήτης. Η πίτα, ο κρίσιμος ρόλος των φορτηγατζήδων και οι συσχετισμοί.

Με "μάχη της Κρήτης" θα συνεχιστεί η δοκιμασία αντοχών για τον κλάδο της ακτοπλοΐας μιας και η απόφαση της Attica Group να εισέλθει στη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο με ένα πλοίο απειλεί μερίδια, ισορροπίες και κερδοφορία στις κερδοφόρες γραμμές της διασύνδεσης της μεγαλονήσου με τον Πειραιά.

Η Αttica Group κατέθεσε στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας, αίτημα δρομολόγησης του πλοίου της "SUPERFAST 12", στη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο από τις 12 Μαρτίου. Αίτημα που όπως όλα δείχνουν, θα γίνει αποδεκτό από το Ηράκλειο σε αυτήν τη σεζόν και θα εξυπηρετήσει στη σύνδεσή του με τον Πειραιά με 5 πλοία (2 Μινωικές, 2 ΑΝΕΚ και 1 Attica Group).

Τόσο οι Μινωικές όσο και η ΑΝΕΚ δείχνουν έτοιμες να προασπιστούν τις θέσεις τους στη γραμμή, προσδοκώντας σε όσο το δυνατόν μικρότερη απώλεια μεριδίου. Συνεχίζουν άλλωστε, να διατηρούν το πλεονέκτημα των δύο δρομολογημένων πλοίων και βέβαια, των πολυπλόκαμων σχέσεων με την τοπική οικονομία ως τέως εταιρίες λαϊκής βάσης.

Η αγορά της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης της Κρήτης με τον Πειραιά και δευτερευόντως με τους υπόλοιπους προορισμούς είναι μεγαλύτερη σε όγκο διακίνησης ακόμη και από αυτή της Αδριατικής. Διακινούνται, δηλαδή, περί τα 2,5 εκατ. επιβάτες ετησίως, περί τα 500 χιλ. φορτηγά και περί τα 350 χιλ. Ι.Χ. Οι γραμμές όμως της Αδριατικής εξυπηρετούνται από 20 πλοία, ενώ οι γραμμές λιμανιών Κρήτης - Πειραιά από 6 πλοία και οι αποστάσεις είναι σημαντικά μικρότερες.

Η διακίνηση μεγάλου αριθμού φορτηγών δείχνει να αποτελεί και το κλειδί της "μάχης της Κρήτης". Η περίοδος της οικονομικής κρίσης κάνει τις μεταφορικές εταιρίες να αναζητούν καλύτερα τιμολόγια αλλά και προσφορές σε χρόνους εξόφλησης. Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι η Attica Group θα εστιάσει την παρουσία της στη γραμμή και θα προσφέρει την καλύτερη και τη φθηνότερη εξυπηρέτηση των φορτηγών αναζητώντας κρίσιμη μάζα σταθερής και προσοδοφόρου πελατείας.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι αν με ένα δρομολόγιο την ημέρα θα μπορέσει να αποσπάσει μερίδιο σε αυτήν την κατηγορία και το κυριότερο, πως θα υποδεχτεί η Κρήτη μια εταιρία που δεν έχει προκύψει από τα σπλάχνα της. O όμιλος Attica είχε επιχειρήσει να μπει σφήνα σε Μινωικές και ΑΝΕΚ προ ετών με τη δρομολόγηση πλοίου της Blue Star στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά. Αναγκάστηκε όμως να αποχωρήσει λόγω του έντονου ανταγωνισμού.

Το σκηνικό στις ακτοπλοϊκές εταιρίες της Κρήτης έχει αλλάξει την τελευταία διετία καθώς τόσο οι Μινωικές όσο και η ΑΝΕΚ δεν αποτελούν πλέον εταιρίες λαϊκής βάσης, με την πρώτη να ελέγχεται από τον όμιλο Εμ. Γκριμάλντι και τη δεύτερη από τη συμφερόντων Γ. Βαρδινογιάννη Sea Star.

Η ένταση του ανταγωνισμού θα δράσει, σύμφωνα με Κρήτες επιχειρηματίες, υπέρ της τοπικής οικονομίας σε μια κρίσιμη, μάλιστα, περίοδο οικονομικής κρίσης και θα βοηθήσει στη βελτίωση του service και της τιμολόγησης σε όλα τα επίπεδα.

Η απόφαση της Attica ανοίγει και τη δεύτερη φάση της μάχης αντοχών στην ακτοπλοΐα. Την προηγούμενη διετία οι ακτοπλοϊκές εταιρίες "χτυπήθηκαν" από τη μεγάλη άνοδο των τιμών των καυσίμων. Τώρα με τα καύσιμα να έχουν υποχωρήσει σημαντικά, όλοι φοβούνται έναν περιορισμό της εγχώριας κίνησης λόγω της κρίσης με την αβεβαιότητα πώς θα κινηθεί η τουριστική κίνηση τη σεζόν που έρχεται.

Παρά την προηγούμενη δύσκολη διετία πάντως, οι τρεις μεγάλοι παίκτες δείχνουν να έχουν αντοχές καθώς αφενός δραστηριοποιούνται σε έναν μη κυκλικό κλάδο και αφετέρου αναχρηματοδότησαν τον δανεισμό τους (Μινωικές - ΑΝΕΚ) εντός του 2007 ή μείωσαν σημαντικά τα δάνειά τους (Attica) μέσω της πώλησης συμμετοχών και πλοίων.

Η Attica βρίσκεται αυτή τη στιγμή στην πλεονεκτικότερη θέση καθώς διαθέτει μακροπρόθεσμα δάνεια 325,2 εκατ. ευρώ (στοιχεία 30/9/08) και βραχυπρόθεσμα 36,5 εκατ. ευρώ. Ο καθαρός της δανεισμός, αν αφαιρεθούν ταμειακά διαθέσιμα 172 εκατ. ευρώ, ανέρχεται σε 189,7 εκατ. ευρώ. Οι αποσβέσεις της μειώνονται και οι ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες στο 9μηνο ανήλθαν στα 21,7 εκατ. ευρώ.

Η ΑΝΕΚ διαθέτει μακροπρόθεσμα δάνεια 218,7 εκατ. ευρώ και βραχυπρόθεσμα 39,5 εκατ. ευρώ με ταμειακά διαθέσιμα 27,9 εκατ. ευρώ. Η καθαρή της θέση στις 30/9 διαμορφωνόταν σε 218,4 εκατ. ευρώ. Η εταιρία έχει αναχρηματοδοτήσει τον δανεισμό της και έτσι μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2009 πρέπει να καταβάλει δόσεις 18 εκατ. ευρώ.

Οι Μινωικές Γραμμές είχαν στις 30/9 μακροπρόθεσμα δάνεια 348,1 και βραχυπρόθεσμα 18,7 εκατ. ευρώ. Τα ταμειακά τους διαθέσιμα κατά την ίδια ημερομηνία ανέρχονταν στα 14,1 εκατ. ευρώ και οι ταμειακές λειτουργικές ροές στα 4,7 εκατ. ευρώ. Η αναχρηματοδότηση του δανεισμού της με το ομολογιακό δάνειο ύψους 375 εκατ. ευρώ επέτρεψε μικρή αύξηση του κόστους εξυπηρέτησης (16,7 εκατ. ευρώ οι τόκοι του 9μήνου έναντι 16,1 εκατ. ευρώ του 9μήνου του 2007), ενώ έως τον Σεπτέμβριο του 2009 θα πρέπει να καταβάλει δόσεις μόλις 18,7 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v