Σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών όσον αφορά τον τρόπο αποτίμησης της επιδότησης που εισπράττουν οι δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας βρίσκεται το Υπερταμείο και οι θυγατρικές του εταιρείες ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑ.ΣΥ. σύμφωνα με τα όσα ανάφερε στο πλαίσιο χθεσινής συνέντευξης τύπου ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου Γρ. Δημητριάδης.
«Έως πρότινος η δημόσια πολιτική για την επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών ακολουθούσε τη λογική του να καλύψει την «τρύπα» των προϋπολογισμών των εταιρειών συγκοινωνιών» ανάφερε. Συμπλήρωσε δε πως σκοπός πλέον είναι η διαμόρφωση ενός λειτουργικού προτύπου που θα λαμβάνει υπόψη την ποιότητα των υπηρεσιών αλλά και τη βάση κόστους λειτουργίας.
Κοινώς επιχειρείται να δημιουργηθούν KPI’s που θα καταδεικνύουν την αποτελεσματικότητα των φορέων όπως εξήγησε ο κ. Δημητριάδης. Ερωτηθείς αν αυτό οδηγήσει σε αυξήσεις ή αναπροσαρμογή κομίστρων, αφενός εξήγησε πως αυτό αφορά σε πολιτική απόφαση των αρμόδιων υπουργείων και αφετέρου πως η δημόσια επιδότηση είναι δεδομένη, ωστόσο πρέπει να «αντικρίζει» αναβαθμισμένες συγκοινωνιακές υπηρεσίες.
Υπενθυμίζεται πως η κρατική επιδότηση ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ περίπου ετησίως ενώ η αποζημίωση των εταιρειών για τα μειωμένα εισιτήρια ανήλθε για τα έτη 2022-2023 σε 83,6 εκατ. ευρώ. Τονίστηκε δε πως το εισιτήριο στην Αθήνα (1,10 ευρώ) αποτελεί το δεύτερο φθηνότερο ανάμεσα στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.
Ανάκαμψη
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ, Γ. Σπηλιόπουλο τα έσοδα του οργανισμού ανήλθαν σε 217,3 εκατ. ευρώ το 2022 από 141,2 ευρώ το 2021 καλύπτοντας σημαντικά το κενό της πανδημίας, ενώ κατ’εκτίμηση αυτά θα ανέλθουν σε 234,1 εκατ. ευρώ το 2023. Διευκρινίστηκε δε η εισιτηριοδιαφυγή δείχνει να περιορίζεται αλλά εξακολουθεί να κυμαίνεται στο 10% για τα λεωφορεία και τρόλει και 5% για τα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ).
Το 2023 καταγράφηκαν 300 εκατομμύρια επικυρώσεις έναντι 356 εκατομμυρίων το 2019, γεγονός που καταδεικνύει αλλαγές στις μεταφορικές συνήθειες των πολιτών μετά την πανδημία, αλλά και την πιθανή μείωση των μετεπιβιβάσεων εξαιτίας της προσθήκης νέων σταθμών μετρό.
Πάντως σύμφωνα με τις επιμέρους ενδείξεις το 2023 τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 20,2% όταν η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 16,5%, στοιχείο που συνηγορεί στον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής. Αντιστοίχως στο α’ τρίμηνο του 2024 καταγράφεται αύξηση επιβατικής κίνησης κατά 12%-13% με τα έσοδα να αυξάνουν με υψηλότερο ρυθμό (+16%-17%), γεγονός που αποδίδεται και στον τουρισμό.
Επενδύσεις
Η σημαντικότερη ωστόσο κίνηση ενίσχυσης των αστικών συγκοινωνιών αφορά στην προμήθεια νέων λεωφορείων προς αντικατάσταση του πεπαλαιωμένου στόλου.
Κατά το τρέχον έτος και έως το τέλος του 2025, θα έχουν ενταχθεί 951 ολοκαίνουργια λεωφορεία (140 ηλεκτρικά λεωφορεία, 300 λεωφορεία φυσικού αερίου, 300 οχήματα με leasing και 211 λεωφορεία με ανάθεση έργου για τις περιαστικές διαδρομές), που αφορούν βεβαίως σε ολοκληρωμένους και τρέχοντες διαγωνισμούς του υπουργείου Μεταφορών.
Ταυτόχρονα τρέχουν εργασίες παρεμβάσεων στους σταθμούς του μετρό ύψους 2,5 εκατ. ευρώ και στο εν εξελίξει έργο αναβάθμισης των 14 συρμών της Γραμμής 1 (ηλεκτρικός), οι οποίοι θα παραδίδονται τμηματικά μέσα στο 2025, όπως ανάφερε ο πρόεδρος της ΣΤΑ.ΣΥ. κ. Θ. Κοτταράς. Επιπλέον, έχουν αναταχθεί 15 συρμοί μετρό και 5 συρμοί του ηλεκτρικού, ωστόσο η μεγαλύτερη προσθήκη αφορά στην προμήθεια 15 νέων συρμών μετρό, μέσω διαγωνισμού που προετοιμάζει η Ελληνικό Μετρό, προκειμένου να ικανοποιηθεί η αυξημένη επιβατική κίνηση αλλά και να εξυπηρετηθεί η νέα υπό κατασκευή γραμμή 4.
Επίσης, εισάγονται οι ανέπαφες συναλλαγές (EMV) με το πρόγραμμα Tap ‘n Pay για τις μετακινήσεις με τα ΜΜΜ με τη χρήση τραπεζικών καρτών, που αποτελεί τομή στις αστικές συγκοινωνίες (ξεκίνησε πιλοτικά στη γραμμή Χ95 για Αεροδρόμιο).