Πώς τα αναψυκτικά νίκησαν τον... πληθωρισμό

Ισχυρές αντιστάσεις έναντι του πληθωρισμού και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος κατέγραψαν για μια ακόμη χρονιά τα αναψυκτικά. Οι μεγάλοι κερδισμένοι και η χαμένη μάχη των private label.

Πώς τα αναψυκτικά νίκησαν τον... πληθωρισμό

Τη στιγμή που οι πωλήσεις βασικών κατηγοριών όπως είναι τα γαλακτοκομικά και τα τυροκομικά συνεχίζουν να πιέζονται καταγράφοντας σημαντικές απώλειες σε αξία και όγκο, η κατηγορία των αναψυκτικών εμφάνισε ισχυρές αντιστάσεις, έναντι του πληθωρισμού και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος.

Από τα στοιχεία μέτρησης της κατανάλωσης που έχει στη διάθεσή του το Euro2day.gr προκύπτει ότι οι πωλήσεις σε αξία ενισχύθηκαν πέρυσι κατά 6,6% σε σχέση με το 2021, ξεπερνώντας τα 193 εκατ. ευρώ. Έναντι του 2019, οι πωλήσεις σε αξία έχουν αυξηθεί κατά 11%.

Σε μεγάλο βαθμό η ανάπτυξη αυτή οφείλεται στην αύξηση των τιμών, όχι όμως αποκλειστικά σε αυτή. Οι πωλήσεις σε όγκο αυξήθηκαν πέρυσι κοντά στο 2% σε σχέση με το 2021 και +8,2% έναντι του 2019. Το ακόμη πιο εντυπωσιακό της κατηγορίας είναι η χαμηλή διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων μειώθηκε πέρυσι στο 1,4% σε αξία από 1,6% το 2021 και 2,2% που ήταν το 2019, ενώ υποχώρησε στο 2,4% σε όγκο από 3% το 2021 και 3,8% το 2019.

Η πορεία αυτή οφείλεται όπως λένε στο Euro2day.gr παράγοντες της αγοράς στην πίστη των καταναλωτών στα brands, στη μετακίνηση καταναλωτών από την κρύα αγορά (HORECA) στη ζεστή (super market) και στον «πόλεμο» προσφορών στον οποίο έχουν επιδοθεί ορισμένοι παίκτες, σε μια προσπάθεια να «αγοράσουν» μερίδιο.

Η ουσία είναι ότι οι εταιρείες αναψυκτικών διατηρούν τις δυνάμεις τους. Η Coca-Cοla 3E, για παράδειγμα, παρότι από το 2019 και μετά έχει χάσει πάνω από 1 μονάδα, συνεχίζει να απολαμβάνει ηγεμονικό μερίδιο στο σύνολο της αγοράς αναψυκτικών άνω του 62% σε αξία και πάνω από 56% σε όγκο. Στα αναψυκτικά τύπου cola, το μερίδιο της Coca Cola ξεπερνά το 80% σε αξία και το 73% σε όγκο.

Στη δεύτερη θέση, σε πολύ μεγάλη απόσταση από την Coca-Cοla 3E βρίσκεται η πατρινή ΛΟΥΞ που διατήρησε το μερίδιό της πέρυσι στο σύνολο της κατηγορίας των αναψυκτικών στο 8,4% σε αξία -το 2019 ήταν στο 9,1%- και 9,3% σε όγκο, έναντι 9,6 που ήταν το 2021 και το 2019. Από κοντά η Pepsico, με μερίδιο 7,7% σε αξία από 7,4% το 2021 και 8% το 2019 και 10,6% σε όγκο έναντι 10,1% το 2021 και 10,8% το 2019. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται ο Βίκος. Το μερίδιο του Ηπειρώτη βιομήχανου, γνωστού κυρίως για το εμφιαλωμένο νερό του, άγγιξε πέρυσι το 5,4% από 4,6% το 2021 και 3,2% το 2019 ενώ σε επίπεδο όγκου πωλήσεων διαμορφώθηκε στο 7,1% από 6,2% το 2021 και 4,1% το 2019.

Με μερίδιο 4,3% σε αξία από 4,5% το 2021 και 4,3% το 2019 στην πέμπτη θέση βρίσκεται η Green Cola που ελέγχει βάσει όγκου πωλήσεων το 5% της αγοράς από 5,2% το 2021 και 4,6% το 2019. Σχεδόν αμετάβλητο την τελευταία 3ετία παραμένει το μερίδιο των ΕΨΑ στο 2,1% σε αξία και 2,3% σε όγκο, Γεράνι στο 0,3% σε αξία και όγκο και Frutop στο 0,3% σε αξία και όγκο. Οριακές είναι οι απώλειες της Σουρωτής στο σύνολο της κατηγορίας των αναψυκτικών σε αξία από 2,3% το 2019 σε 2,1% πέρυσι και μεγαλύτερες στον όγκο πωλήσεών της από 1,8% το 2019 σε 1,4% πέρυσι. Ενώ σημαντική είναι η άνοδος των αναψυκτικών Κλιάφα, που ελέγχονται από τους αδελφούς Σαράντη της Ελληνική Γαλακτοκομεία, από το 0,1% το 2019 στο 0,7% σε αξία και 0,8% σε όγκο πέρυσι.

Σε ό,τι αφορά την πορεία της κατανάλωσης, η Statista εκτιμά ότι ο όγκος πώλησης αναψυκτικών αναμένεται να ανέλθει σε 639,7 εκατ. λίτρα έως το 2027 και η μέση κατά κεφαλή κατανάλωση υπολογίζει ότι θα αγγίξει εφέτος τα 62,95 λίτρα. Σύμφωνα με άλλη έρευνα, το 2018 οι Έλληνες κατανάλωναν 47,7 λίτρα. Ποσότητα τρεις φορές μικρότερη από αυτή που κατανάλωναν οι Γερμανοί που ήταν 139,6 λίτρα και οι Δανοί που ήταν στα 125 λίτρα. Όμως η εγχώρια κατανάλωση ενισχύεται σημαντικά από τους τουρίστες και σε αυτούς «ποντάρουν» οι εταιρείες του κλάδου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v