Υπέρ μόνιμης πλωτής δεξαμενής στη Ρεβυθούσα ο ΔΕΣΦΑ

Σε διαβούλευση η μελέτη με τις εναλλακτικές λύσεις για την ενίσχυση των υποδομών στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας. Τα δυο σενάρια και γιατί ο φορέας τάσσεται υπέρ μιας μόνιμης πλωτής κατασκευής.

Υπέρ μόνιμης πλωτής δεξαμενής στη Ρεβυθούσα ο ΔΕΣΦΑ

Πιο συμφέρουσα οικονομικά αναδεικνύεται η αγορά μιας μόνιμης πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης LNG, που θα πλαισιώσει τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, του ΔΕΣΦΑ. Με το σχεδιαζόμενο FSU θα είναι δυνατή η υποδοχή περισσότερων πλοίων, ώστε να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο διακοπής του ρωσικού φυσικού αερίου και να διασφαλιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η ενεργειακή τροφοδοσία της χώρας. Ακόμη κι αν δεν συμβεί αυτό, το FSU χρειάζεται να προωθηθεί, γιατί μπορεί να συμβάλει στην περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας της ευρύτερης περιοχής με φυσικό αέριο.

Αυτά αναφέρονται στη μελέτη κόστους-οφέλους για το FSU του ΔΕΣΦΑ που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η ΡΑΕ και η οποία θα ολοκληρωθεί στις 15 Απριλίου.

Στη μελέτη εξετάζονται δύο σενάρια για τη νέα υποδομή με ορίζοντα 5ετίας: η μίσθωση ενός κατάλληλα εξοπλισμένου δεξαμενοπλοίου LNG και η αγορά και προσθήκη μόνιμης πλωτής δεξαμενής. Στην πρώτη περίπτωση, η μίσθωση για πέντε χρόνια αποτιμάται στα 110,6 εκατ. ευρώ. Στη δεύτερη, η αγορά εκτιμάται στα 172,8 εκατ. ευρώ. Όμως, η απομένουσα αξία της υποδομής μετά την 5ετία υπολογίζεται στα 108 εκατ. ευρώ και θα μπορούσε να ανακτηθεί με τη μεταπώληση της, αν κρινόταν ότι η υποδομή δεν χρειάζεται πλέον. Άρα, το κόστος της δεύτερης επιλογής φθάνει στα 62,2 εκατ. ευρώ.

Το FSU που σχεδιάζει να αποκτήσει ο ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να έχει χωρητικότητα τουλάχιστον 150.000 κ.μ. ΥΦΑ. Έτσι, θα αυξηθεί κατά 70% η δυναμικότητα των τριών υφιστάμενων χερσαίων δεξαμενών της Ρεβυθούσας, από τα 225.000 κ.μ. σήμερα σε τουλάχιστον 380.000 κ.μ. Με την ποσότητα αυτή εκτιμάται ότι ο τερματικός σταθμός θα μπορεί να καλύψει το 25% της επιπλέον ζήτησης φυσικού αερίου, αν δεν έχουμε ρωσικό αέριο. Η ικανότητα διακίνησης φορτίων LNG από τη Ρεβυθούσα, όχι μόνον για την εσωτερική αγορά, αλλά και τη ΝΑ Ευρώπη, θα ενισχυθεί κατά 27 TWh.

Για να μην υπάρξουν περικοπές στην προμήθεια αερίου, σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, θα πρέπει στο επόμενο 12μηνο, από τα τέλη Μαρτίου 2022 έως τα τέλη Απριλίου 2023, να παραγγελθούν 45 TWh ΥΦΑ, δηλαδή, 50 επιπλέον φορτία. Αυτά τα φορτία θα έρθουν να προστεθούν στα 46 φορτία (38 TWh) που είναι προγραμματισμένο να εισαχθούν στη χώρα μας μέσω της Ρεβυθούσας στο ίδιο χρονικό διάστημα.

Επειδή, λοιπόν, δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν με τις υφιστάμενες υποδομές της Ρεβυθούσας, χρειάζεται το FSU, το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να ανταποκριθεί σε τόσο σφιχτό πρόγραμμα αφίξεων. Όπως επισημαίνεται, μία αστοχία άφιξης φορτίου LNG, έστω και μικρού, θα σήμαινε ζημία 250 εκατ. δολαρίων.

Ενδιαφέρον έχει και η επισήμανση του ΔΕΣΦΑ για τις δυνατότητες που προσφέρουν τα FSRU, που περιλαμβάνουν και επαναεριοποίηση. Τόσα πολλά και συχνά φορτία ΥΦΑ δεν θα ήταν δυνατόν, λέει ο Διαχειριστής, να εξυπηρετηθούν από FSRU, γιατί δεν διαθέτουν την απαραίτητη ευελιξία στην εισαγωγή παραγγελιών. Η παραλαβή των φορτίων γίνεται σειριακά, συνεπώς, ένα νέο φορτίο μπορεί να εισαχθεί μόνον όταν το προηγούμενο έχει εκφορτωθεί πλήρως στο δίκτυο. Να σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ θα έχει δυνατότητα επαναεριοποίησης των φορτίων που θα παραλαμβάνονται από το FSU στις χερσαίες υποδομές της Ρεβυθούσας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v