Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ μάζεψαν όλο το «χαρτί»

Στα 847,249 εκατ. ευρώ ο επιπλέον τζίρος που έφερε στα ταμεία των σούπερ μάρκετ η πανδημία. Τι κέρδισαν οι 10 μεγάλοι και πόσα έμειναν για να μοιραστούν οι «μικροί» παίκτες της αγοράς.

Ποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ μάζεψαν όλο το «χαρτί»

Με πωλήσεις 9,977 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 9,54% σε σχέση με το 2019 και κέρδη ενισχυμένα κατά 113,6% στις 190.871 ευρώ, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ ήταν ο μεγάλος κερδισμένος της περσινής χρονιάς. Όμως αυτή η ανάπτυξη, που έφερε στο ταμείο του κλάδου επιπλέον 847,249 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019, δεν μοιράστηκε ισομερώς. Κάποιοι όπως ο Σκλαβενίτης μάζεψαν τη μερίδα του λέοντος από αυτή την αύξηση ενώ κάποιοι όπως ο ΣΥΝΚΑ και το Bazaar κατέγραψαν απώλειες.

Από την ανάλυση των ισολογισμών των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ που έκανε το Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2021 -το δείγμα είναι 34 επιχειρήσεις-, τις υψηλότερες πωλήσεις εμφάνισε ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, με τζίρο 3,79 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 15,59% και πρόσθετο τζίρο 511,46 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Στη δεύτερη θέση βάσει κύκλου εργασιών βρίσκεται ο όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος με 2,02 δισ. ευρώ, αύξηση 3,76% σε σχέση με το 2019 και επιπλέον τζίρο 70,20 εκατ. ευρώ. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μετρό, με αύξηση 6%, και ακολουθεί η Δ. Μασούτης με 882,47 εκατ. ευρώ και αύξηση 6,34%. Από την 10άδα απουσιάζει η Lidl, που δεν δημοσιεύει ισολογισμό.

Όταν ο Γολιάθ κερδίζει τον Δαυίδ

Συνολικά οι 10 μεγάλοι του κλάδου τζίραραν πέρυσι 9,732 δισ. ευρώ από 8,885 δισ. ευρώ (+9,54%) ενώ εμφάνισαν κέρδη 171,730 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 167,56% σε σχέση με το 2019. Δηλαδή παρήγαγαν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων που μπήκε στα ταμεία των 34 αλυσίδων του δείγματος. Συνολικά οι 10 μεγάλοι ενίσχυσαν τις πωλήσεις τους κατά 868,771 εκατ. ευρώ, αφήνοντας τις υπόλοιπες 24 αλυσίδες μόλις 21,522 εκατ. ευρώ από τις επιπλέον πωλήσεις του 2020.

Για να αντιληφθούμε το χάσμα μεταξύ μεγάλων και μικρών, θα πρέπει να αναφέρουμε πως το 2019, οι 24 μικροί έκαναν τζίρο 223 εκατ. ευρώ και πέρυσι 245 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχη εικόνα και σε επίπεδο κερδών. Οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες εμφάνισαν κέρδη προ φόρων 171,73 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 167,56% σε σχέση με τα 64,18 εκατ. ευρώ του 2019. Ως εκ τούτου, ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας τους διαμορφώθηκε στο 1,76% από 0,72% το 2019.

H κερδοφορία για το σύνολο των 34 υπό εξέταση επιχειρήσεων το 2020 είναι λίγο υψηλότερη, αλλά παρουσιάζει μικρότερη ποσοστιαία μεταβολή, λόγω της επίδρασης των μεγεθών των μεγαλύτερων εταιρειών.
Συγκεκριμένα, τα καθαρά αποτελέσματα εμφανίζονται αυξημένα κατά 113,60% από 89,36 εκατ. ευρώ σε 190,87 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους επομένως διαμορφώθηκε σε 1,91% έναντι 0,98% το 2019.

Συγκεκριμένα, οι 8 από τις 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις-ομίλους καταγράφουν συνολικά αυξημένα κέρδη, όπως και οι 28 από τις 34 στο σύνολο. Το EBITDA, παρουσίασε μεγάλη αύξηση, από 5,50% σε 6,26% για τους 10 μεγαλύτερους ομίλους και εταιρείες, ενώ για το σύνολο των 34 εταιρειών και ομίλων αυξήθηκε από 5,69% σε 6,48%.

Το στοίχημα του 2021 και η ανάπτυξη 28% στην τετραετία

Για τη φετινή χρονιά, η πρόβλεψη είναι για ανάπτυξη των πωλήσεων της τάξεως του 2-3% σε σχέση με το 2020, όπου ήταν η τέταρτη συνεχόμενη που τα σούπερ μάρκετ κέρδισαν τη μάχη της κατανάλωσης. Συνολικά την τελευταία τετραετία, η αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ ξεπερνά το 28% και αντιπροσωπεύει επιπλέον ποσό ύψους 2,19 δισ. ευρώ. Αυτό αποδίδεται σε τρεις παράγοντες: στην πανδημία Covid-19 και στα επακόλουθα lockdown, στην ολοκλήρωση της επαναλειτουργίας του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος, αλλά και στην οργανική ανάπτυξη του κλάδου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v