Σημαντική μετατόπιση του μέσου καταναλωτή στις online αγορές τροφίμων και αγαθών στο α’ τρίμηνο του 2020 καταγράφει πρόσφατη ανάλυση της ConvertGroup, αποτυπώνοντας τις νέες συνθήκες που επέβαλε η επιδημία κορωνοϊού με απότομο τρόπο.
Αν και το ψηφιακό κανάλι των σούπερ μάρκετ διατηρούσε έως πρότινος χαμηλό ποσοστό διείσδυσης (έναντι άλλων κλάδων που κινούνται πλέον σε διψήφιο ποσοστό διείσδυσης), εντούτοις οι αγορές τροφίμων εισήλθαν στο παιχνίδι και αύξησαν το «καλάθι» αγορών με προϊόντα που έως πρότινος ο καταναλωτής δεν αγόραζε διαδικτυακά, όπως τα νωπά τρόφιμα και τα προϊόντα επί ζυγίω.
Αναλυτικότερα, η έρευνα καταδεικνύει ότι η αξία των αγορών στα online σούπερ μάρκετ εκτοξεύτηκε κατά 307% τον Μάρτιο του 2020 έναντι του αντίστοιχου περυσινού μήνα. Ειδικά τη 12η εβδομάδα του 2020 (16-22 Μαρτίου) οι online αγορές κατέγραψαν ρεκόρ, με αύξηση 501% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα το 2019.
Την ίδια εβδομάδα, το ποσοστό των online αγορών σε σχέση με τον συνολικό τζίρο του κλάδου λιανεμπορίου αυξήθηκε 4,5 φορές σε σχέση με την πρώτη εβδομάδα του έτους (από 0,4% σε 1,8%). Για τη σύγκριση αγορών μεταξύ ψηφιακού και φυσικού δικτύου, συνεργάστηκαν οι Convert Group και Nielsen Ελλάδας.
Συνολικά στο α’ τρίμηνο η αύξηση επισκεψιμότητας στα βασικά online σούπερ μάρκετ ήταν 26% ενώ τον Μάρτιο εκτοξεύτηκε στο 61% (όταν τον Ιανουάριο άγγιζε το 3% και τον Φεβρουάριο 6%). Κατά τους αναλυτές, μέσα σ’ ένα μήνα παρουσιάστηκε εξέλιξη «πενταετίας», καθώς η διείσδυση έφτασε το 1,8% (ή αλλιώς 4 εκατομμύρια επισκέψεις), ωστόσο μένει να φανεί αν η συγκεκριμένη τάση είναι διατηρήσιμη, και πόσοι από τους νέους πελάτες θα παραμείνουν πιστοί στο ψηφιακό κανάλι.
Σημειώνεται ότι τα παραπάνω δεδομένα αντλήθηκαν από τα sites των οκτώ μεγαλύτερων online super markets ab.gr (ΑΒ Βασιλόπουλος κεντρικό site), bazaar-online.gr (Bazaar Ομίλου Βερούκα), caremarket.gr (Σκλαβενίτης), e-fresh.gr (το μόνο αμιγώς online super market), kritikos-easy.gr (Κρητικός), eshop.masoutis.gr (Μασούτης) eshop.mymarket.gr (MyMarket), thanopoulos.gr (Δ. Θανόπουλος με παρουσία κυρίως στα Β. Προάστια της Αττικής).
Αύξηση ψηφιακών επισκέψεων κατέγραψαν επίσης σε ποσοστό 52% τόσο τα cash&carry όσο και μικρότεροι παίκτες της αγοράς, ενώ αν συνυπολογιστεί και η παράπλευρη δραστηριότητα των τηλεφωνικών παραγγελιών (που υιοθέτησε ο όμιλος Σκλαβενίτη, η ΑΒ Βασιλόπουλος, ο όμιλος Γαλαξίας αλλά και πολλά τοπικά παντοπωλεία, μίνι μάρκετ και μανάβικα), ο αριθμός των καταναλωτών που αξιοποίησαν εναλλακτικά κανάλια αυξάνει.
Οι αναλυτές της Convert Group σημειώνουν επίσης ότι η επίδοση θα ήταν ενδεχομένως μεγαλύτερη, καθώς εξαιτίας της αδυναμίας παραδόσεων, πολλές παραγγελίες δεν κατάφεραν να εξυπηρετηθούν από τα σούπερ μάρκετ. Σημειώνεται ότι αυτό το φαινόμενο είναι παγκόσμιο, με μερικούς από τους παγκόσμιους κολοσσούς του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου όπως Tesco, ASDA, Kroger και Ocado να αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις με τα ελληνικά online super markets.
Το καλάθι
Αν και το μέσο καλάθι αγορών έβαινε μειούμενο την τελευταία 3τία, στο α’ τρίμηνο του 2020 αυξήθηκε στα 101 ευρώ (+11 ευρώ σε σχέση με πέρυσι). Άλλαξε και η σύστασή του καθώς από τα 51 προϊόντα του μέσου καλαθιού τα 40 αφορούσαν τρόφιμα (9 περισσότερα απ’ ό,τι το 2019).
Μελετώντας όλες τις κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών στην περίοδο, παρατηρείται ανάπτυξη κατά 1.234% σε αλεύρι και σιμιγδάλι, 614% σε ρύζι και όσπρια, 540% σε καλλυντικά περιποίησης σώματος, 509% σε ζυμαρικά, 468% σε φαρμακευτικά προϊόντα προσωπικής προστασίας (γάντια, μάσκες, καθαρό οινόπνευμα), 447% σε κονσέρβες, 436% σε κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά, 431% σε κατεψυγμένες πίτσες και τέλος, 427% σε χαρτικά είδη καθαρισμού.
Σημειώνεται ότι σε αξία, το μέσο καλάθι καταλαμβάνεται επίσης κατά 30% από νωπά τρόφιμα.