Τον ερχόμενο Απρίλιο, όταν το υπουργείο Οικονομικών θα υποβάλει στην Κομισιόν το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής για την περίοδο 2021-2024, στο ευνοϊκό σενάριο θα υπάρχει μία καλή εικόνα των επικείμενων αποφάσεων για αλλαγή χρήσης των κερδών από ANFAs -SMPs. Στο ιδανικό σενάριο, θα υπάρχει και μια επίσης καλή εικόνα των πιθανών αποφάσεων για τις γέφυρες πλεονασμάτων και την εξαίρεση δαπανών για το προσφυγικό από τις μετρήσεις του πρωτογενούς. Σε κανένα σενάριο, όμως, δεν προβλέπεται να έχουν ληφθεί αποφάσεις για μείωση του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος από το 3,5% στο 2%-2,5% του ΑΕΠ (τη διετία 2021-22), όπως στοχεύει η ελληνική κυβέρνηση.
Η κατάθεση Μεσοπρόθεσμου για μια κυβέρνηση η οποία επιδιώκει ενίσχυση της αξιοπιστίας της είναι ανελαστική. Η λύση για να ξεπεραστεί το πρόβλημα του θολού τοπίου, προφανής: εναλλακτικά σενάρια.
Σκιαγραφούνται στην εγκύκλιο οδηγιών του υφυπουργού Οικονομικών Θεόδωρου Σκυλακάκη για την κατάρτιση του νέου Μεσοπρόθεσμου, με την οποία «υπενθυμίζεται ότι η χώρα, ως βασικό σενάριο, έχει δεσμευθεί στην υλοποίηση συγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων για την περίοδο 2021-2024, οι οποίοι στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας προβλέπουν την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης μέχρι το 2022».
Το σενάριο βάσης, σύμφωνα με τις οδηγίες, είναι η προβολή της εξέλιξης των δημοσιονομικών μεγεθών των φορέων της γενικής κυβέρνησης, χωρίς πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα. Δεν θα περιλαμβάνονται επομένως στο βασικό σενάριο, οι σχεδιαζόμενες για φέτος μειώσεις στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης, ούτε -ακόμα περισσότερο- η κατάργηση της εισφοράς το 2021, ούτε η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ και η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τα οποία έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση σε ορίζοντα τετραετίας.
Στο εναλλακτικό σενάριο, δεν μπορεί παρά να «φωτογραφίζονται» σε συνάρτηση με τις εξελίξεις στο μέτωπο του δημοσιονομικού χώρου. Σύμφωνα με την εγκύκλιο, ως βάση για τη διενέργεια προβολών των εσόδων - εξόδων στο διάστημα 2020-2024 θα ληφθούν υπόψη τα απολογιστικά στοιχεία του 2019, αφού εξαιρεθούν τυχόν εφάπαξ γεγονότα που διαμόρφωσαν το τελικό ύψος τους. Ειδικά για τους εποπτευόμενους φορείς, τα στοιχεία που θα χρησιμοποιηθούν για το αποτέλεσμα του 2019 θα είναι αυτά που πρόκειται να κοινοποιηθούν στην ΕΛΣΤΑΤ και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο πλαίσιο της ετήσιας υποβολής στοιχείων.
Με την εγκύκλιο, ο υφυπουργός Οικονομικών εφιστά ιδιαιτέρως την προσοχή όλων των ενδιαφερόμενων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αλλά και την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου.
Ζητείται αναλυτική καταγραφή όλων των στοιχείων εσόδων και εξόδων αλλά και το ύψος (stock) των συσσωρευμένων απλήρωτων υποχρεώσεων με διάκριση προς τρίτους και μη στο τέλος του προηγούμενου έτους, ακριβώς όπως κοινοποιείται και στην ΕΛΣΤΑΤ. Ειδικότερα, «στο ύψος των συσσωρευμένων οφειλών θα καταγράφονται όλες ανεξαιρέτως οι απλήρωτες υποχρεώσεις, ασχέτως αν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες ή όχι. Επίσης, θα γίνεται πρόβλεψη για το εκάστοτε ύψος των απλήρωτων υποχρεώσεων για κάθε έτος της περιόδου 2020-2024.
Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις και εκκρεμείς επιστροφές φόρου στο τέλος του περασμένου έτους ήταν οριακά χαμηλότερες από 2 δισ. ευρώ.