Νέο τοπίο το 2020 στο λιανεμπόριο

Τα deals και οι μετακινήσεις φιρμών και αντιπροσωπειών που αναδιατάσσουν τα μερίδια στην ελληνική αγορά. Οι εκκρεμούσες αναδιαρθρώσεις και το νέο μοντέλο συνεργασίας με τους ξένους οίκους.

Νέο τοπίο το 2020 στο λιανεμπόριο

Θεμελιώδεις ανακατατάξεις πραγματοποιήθηκαν το 2019 στο εγχώριο λιανεμπόριο, που εντός του 2020 αναμένεται να αποδώσουν και να αναδιαμορφώσουν τον επιχειρηματικό χάρτη.

Στις σημαντικότερες εξ αυτών περιλαμβάνεται η εμπορική κατάρρευση της Folli Follie και η διασπορά των αντιπροσωπειών της σε ένδυση και καλλυντικά στους υπόλοιπους παίκτες, η προσπάθεια ανασύνταξης της Notos Com, το νέο στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του ομίλου Αttica Πολυκαταστήματα και η κεφαλαιακή του ενίσχυση από ισχυρό pool επιχειρηματιών και εφοπλιστών, αλλά και η απορρόφηση της Media Markt από την Public και τον όμιλο Olympia Development.

Συγκεκριμένα, η παραπάνω συμφωνία έλαβε το πράσινο φως των εποπτικών αρχών μόλις τον Δεκέμβριο του 2019, οπότε αναμένεται να ξεδιπλωθεί εντός του 2020 στο επιχειρησιακό της σκέλος. Ωστόσο, ήδη η αγορά προσμετρά τη δραστηριοποίηση ενός μεγάλου εμπορικού πόλου, με κύκλο εργασιών άνω των 450 εκατ. ευρώ, ο οποίος αναρριχάται στη δεύτερη θέση του εγχώριου λιανεμπορίου ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών, μειώνοντας μάλιστα την απόσταση από τον πρώτο (Κωτσόβολος).

Η αριθμητική του deal ανακατεύει τα μερίδια αγοράς στους υποκλάδους, καθώς η Public είχε ισχυρή παρουσία στον τομέα των ειδών υψηλής τεχνολογίας, ενώ η Mediamarkt κατείχε τη δεύτερη θέση στα παραδοσιακά ηλεκτρικά. Η πλήρης ενοποίηση των δύο φορέων σε εταιρικό επίπεδο τοποθετείται μέσα στο 2020, ωστόσο ήδη το νέο σχήμα έχει δίκτυο 67 καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο αλλά και 4 ισχυρών e-shops που αθροιστικά εμφανίζουν επισκεψιμότητα 100 εκατομμυρίων πελατών ετησίως.

Οι φίρμες της Folli Follie

Η μεγαλύτερη μετακίνηση αντιπροσωπειών και σημάτων από τη δεκαετία του 2010 και την κατάρρευση της Ridenco πραγματοποιήθηκε την περασμένη χρονιά, ενισχύοντας τα χαρτοφυλάκια των υφιστάμενων παικτών. Εκτός από τις φίρμες -πρώην συνεργάτες της Folli Follie- που επέλεξαν να δραστηριοποιηθούν αυτόνομα, όπως η Ermenegildo Zegna, στην πλειονότητά τους οι ξένοι οίκοι επέλεξαν νέους συνεργάτες.

Στο πλαίσιο αυτό, ο μεγάλος κερδισμένος αποδείχθηκε η μεικτή εταιρεία RVU Distribution, που έχουν συστήσει ο επιχειρηματίας Αλέξανδρος Στράτος και το γκρουπ μετόχων της Αττικά Πολυκαταστήματα. Η εταιρεία απέκτησε την αντιπροσωπεία της Samsonite, της φίρμας Scotch&Soda, αλλά και τη διαχείριση πολυθεματικών καταστημάτων, όπως στο τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino (υπό την επωνυμία Collective).

Η δημοφιλής αυστραλιανή φίρμα υποδημάτων UGG πέρασε στον όμιλο Φάις, ενώ μερίδιο από τον διαμοιρασμό των ιματίων της FF έλαβε και η συνδεδεμένη εταιρεία SARKK (συμφερόντων της οικογένειας Σαράντη), αναλαμβάνοντας την αντιπροσωπεία της φίρμας ένδυσης Calvin Klein.

Τέλος, η αντιπροσωπεία της πολυεθνικής Nike και Converse για την οποία είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον πολλές ελληνικές επιχειρήσεις κατέληξε στον ιταλικό όμιλο Percassi ως τον νέο διαχειριστή της φίρμας στην ελληνική αγορά.

Πέρα από την ένδυση, οι διαπραγματεύσεις των μεγάλων ξένων οίκων καλλυντικών ανέδειξαν νέους Έλληνες αντιπροσώπους. Έτσι, ο όμιλος Σαράντη ανέλαβε όλο το χαρτοφυλάκιο του ομίλου Coty, ενώ η Shiseido πέρασε στον όμιλο Notos Com.

Αναδιαρθρώσεις

Όσον αφορά τον τελευταίο, ο εμπορικός όμιλος o οποίος βρίσκεται σε διαδικασία ανασύνταξης από το 2017, αναμένει μέσα στο 2020 να ολοκληρωθεί η νέα συμφωνία εισόδου στρατηγικού επενδυτή.

Κατά τις εκτιμήσεις της διοίκησης της Notos Com, η όλη διαδικασία υποκατάστασης της Pillarstone από το βρετανικό fund M&G International αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιανουαρίου 2020, οπότε και θα «ξεκλειδώσει» η ενδιάμεση χρηματοδότηση εκ μέρους του M&G Fund, η οποία αγγίζει τα 7 εκατ. ευρώ.

Έως τότε ο εμπορικός όμιλος κινείται με τις ταμειακές ροές που παράγει, ακολουθώντας το πλαίσιο αναδιάρθρωσης που ήδη είχε συμφωνηθεί κατά την πρώτη και αποτυχημένη συμφωνία με την Pillarstone.

Το νέο μοντέλο

H μετακίνηση μικρότερων αντιπροσωπειών σημάτων ένδυσης και αξεσουάρ ενδέχεται να συνεχιστεί και το 2020, χωρίς ωστόσο να δημιουργεί συνθήκες ανακατατάξεων στα μερίδια αγοράς. Ωστόσο, αυτό που διαφαίνεται και σημειώνουν διάφοροι παράγοντες του εμπορίου είναι η αλλαγή των εμπορικών συμφωνιών.

Ειδικότερα, στην αγορά εμφανίζονται νέες ad hoc συμφωνίες για τη λειτουργία μεμονωμένων καταστημάτων και εκπροσώπηση φιρμών (π.χ. Armani Exchange, Clarks κ.ά.), αντί για την ανάληψη ολοκληρωμένων συμβολαίων αντιπροσώπευσης χονδρικής και λιανικής.

Η τάση φαίνεται ότι απαντά στα ρηχά χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς και εξυπηρετεί τόσο τους εγχώριους παίκτες όσο και τους ξένους οίκους που δεν επιθυμούν να εκτεθούν σε μεγάλα συμβόλαια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v