Να… χωρέσει στον προϋπολογισμό του ΕΦΚΑ και του ΕΤΕΑΕΠ την ασφαλιστική μεταρρύθμιση που αναμένεται να προωθήσει προς ψήφιση στη Βουλή το επόμενο διάστημα επιδιώκει η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, καθώς η δέσμευση προς τους εκπροσώπους των δανειστών είναι ξεκάθαρη. Φάνηκε άλλωστε και στην πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν, στο πλαίσιο της 4ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, όπου αναφέρεται ξεκάθαρα η δέσμευση των ελληνικών αρχών πως οι όποιες αλλαγές προωθούνται, ώστε να υπάρξει συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Εργασίας.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το οικονομικό επιτελείο προσανατολίζεται στο να καταργήσει την παροχή που δόθηκε προεκλογικά από την προηγούμενη κυβέρνηση και παρουσιάστηκε ως «13η σύνταξη». Ένα μέρος από τα συνολικά 1 δισ. ευρώ που τελικά απαιτήθηκαν για να δοθούν στους 2,5 εκατ. συνταξιούχους ποσά που ξεκινούσαν από το 100% της σύνταξης (σε συνταξιούχους με έως 500 ευρώ κύρια σύνταξη) έως το 30% αυτής (για κύριες συντάξεις πάνω από 1.000 ευρώ), πιθανότατα θα χρηματοδοτήσει τις αλλαγές που προωθούνται στο πλαίσιο της συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του ΣτΕ.
Παράλληλα, όπως έχει δηλώσει σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, θα δημιουργηθεί ένας μόνιμος μηχανισμός στήριξης των χαμηλοσυνταξιούχων. Μάλιστα, σύμφωνα με τον υπουργό, η σχετική διάταξη θα υπάρχει και αυτή στο σχετικό σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή πιθανότατα τον Ιανουάριο.
Ακόμη και χθες, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, επίσης σε τηλεοπτική συνέντευξη, σε ερώτηση για τη λεγόμενη «13η σύνταξη» δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «θα διατηρηθεί το κονδύλι των 800 εκατομμυρίων για τους συνταξιούχους», χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο οικονομικό επιτελείο σχεδιάζουν τη δημιουργία ενός μόνιμου μηχανισμού διανομής μερίσματος, ενός νέου επιδόματος προς συνταξιούχους που έχουν εισόδημα (από κύριες και επικουρικές συντάξεις) έως 1.500 ευρώ. Στην πράξη, και αυτό το επίδομα θα δίνεται τμηματικά, θα είναι ακατάσχετο, ενώ υπάρχουν εισηγήσεις να είναι και αφορολόγητο. Βάσει των σεναρίων που εξετάζονται μάλιστα θα θεσμοθετηθούν αυστηρά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, βάσει των οποίων θα διαμορφώνεται το ύψος του επιδόματος.
Να σημειωθεί ότι η Κομισιόν, στην έκθεσή της, δεν χαρακτήρισε μόνο «δύσκολο» το εγχείρημα της ελληνικής πλευράς να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της για τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης στις κύριες συντάξεις και τις αυξήσεις στις επικουρικές, με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο, καλύπτοντας τις δαπάνες από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Εργασίας. Αναφέρθηκε και στο θέμα της παροχής που έδωσε στους συνταξιούχους η προηγούμενη κυβέρνηση ως «13η σύνταξη», θεωρώντας ότι η κυβέρνηση της ΝΔ αποφάσισε να εφαρμόσει τη νομοθεσία που είχε εγκρίνει η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που καταργεί σημαντικά στοιχεία των συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων που εγκρίθηκαν το 2012 και το 2016 και οδηγεί σε αύξηση των δαπανών για τις συντάξεις ως μερίδιο του ΑΕΠ.
Υπογράμμισε μάλιστα στην έκθεσή της ότι η παροχή αυτή, που καταβάλλεται μία φορά τον χρόνο από 30% έως και 100% των τρεχουσών συντάξεων (το υψηλότερο ποσοστό αφορά τους συνταξιούχους με παροχές κύριας σύνταξης κάτω των 500 ευρώ μηνιαίως και το χαμηλότερο για τις συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ ανά μήνα), θα κοστίσει μέχρι και 0,8 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί μάλιστα ότι τελικά το συνολικό κόστος της παροχής για το 2019 ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών βέβαια επανέλαβαν αυτό που και κατά τη διάρκεια που η χώρα μας βρισκόταν σε πρόγραμμα έλεγαν, ότι δηλαδή παροχές επιδοματικού τύπου προς τους συνταξιούχους μειώνουν το σχετικό μερίδιο των κοινωνικών παροχών που δαπανώνται για τους νέους και τις ομάδες ασφαλισμένων που βρίσκονται σε ηλικία εργασίας, όπου ο κίνδυνος φτώχειας είναι πολύ μεγαλύτερος.