Αισιόδοξοι αλλά συγκρατημένοι όσον αφορά την ανάπτυξη των εταιριών που διοικούν εμφανίζονται οι Έλληνες CEO’s, που συμμετείχαν για πρώτη φορά στην παγκόσμια σχετική έρευνα που διεξάγει η KPMG.
Ανάμεσα στα 1.300 ανώτατα διοικητικά στελέχη που αποτέλεσαν το σώμα των ερωτηθέντων, οι 25 Έλληνες CEO’s που επιλέχθηκαν ως αντιπροσωπευτικό δείγμα για την εγχώρια αγορά, εμφανίστηκαν αισιόδοξοι σε ποσοστό 80% όσον αφορά την πορεία του κλάδου όπου δραστηριοποιούνται.
Οι ίδιοι ταυτόχρονα εμφανίζονται πιο συγκρατημένοι όσον αφορά την προοπτική της εγχώριας οικονομίας, καθώς το 72% αυτών δηλώνει αισιόδοξο. Πάντως το 92% των Ελλήνων CEO’s αναμένει αύξηση των ακαθάριστων εσόδων έως 1,99% το χρόνο για την επόμενη τριετία και επιπλέον προβλέπει αύξηση του αριθμού των απασχολούμενων έως 5%.
Το κλειδί για την ανάπτυξη αυτή κατά το 36% των Ελλήνων CEOs είναι η εφαρμογή στρατηγικής οργανικής ανάπτυξης, δηλαδή μέσω κεφαλαιακών επενδύσεων, προσλήψεων, καινοτομιών και ερευνών.
Περισσότεροι από τους μισούς (52%) κατατάσσουν τις στρατηγικές συμμαχίες ως τη δεύτερη πιο σημαντική στρατηγική, σε σύγκριση με το 36% των CEOs στις κύριες χώρες. Λιγότερο από το ένα τέταρτο (24%) συμφωνούν ότι η οικονομική ανάπτυξη είναι το κύριο μέσο για τη μακροπρόθεσμη επιτυχία, ενώ σε ποσοστό μόλις 4% λένε πως χρειάζεται να βελτιώσουν τις διαδικασίες καινοτομίας τους (σε σύγκριση με το 35% των CEOs στις κύριες χώρες).
Ειδικότερα και σε ότι αφορά τα ευρήματα της έρευνας σε παγκόσμιο επίπεδο, οι CEO’s αναγνωρίζουν τις προκλήσεις, καθώς 4 στους 10 (38%) παραδέχονται ότι πρέπει να επαναπροσδιορίσουν την επιχείρησή τους προκειμένου να αντεπεξέρχεται στις ανάγκες των Millennials.
Επιπλέον, ενισχύεται η αίσθηση ότι οι κυβερνοεπιθέσεις είναι αναπόφευκτες, με τους μισούς περίπου CEOs (49%) να διερωτώνται «πότε», και όχι «εάν», θα πέσουν θύματα κυβερνοεπίθεσης. Δεδομένων των γεωπολιτικών συνθηκών που επικρατούν σήμερα, μάλλον δεν θα έπρεπε να προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι αρκετοί CEOs υπέδειξαν την «επιστροφή στον εδαφισμό» (‘return to territorialism’) ως τη μεγαλύτερη απειλή για τη φετινή ανάπτυξη.
Οι CEOs εμφανίζονται αισιόδοξοι όσον αφορά στις μακροοικονομικές συνθήκες και πεπεισμένοι για τις θετικές προοπτικές ανάπτυξης σε επίπεδο παγκόσμιας οικονομίας και κλάδων (67% και 78% αντίστοιχα).
Εμφανίζονται αισιόδοξοι και για την ανάπτυξη σε επίπεδο χώρας (δηλώνουν αισιόδοξοι σε ποσοστό 74% -τρεις ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από το 2017). Όσον αφορά στις προοπτικές ανάπτυξης της επιχειρήσεις τους, όμως, η εικόνα γίνεται πιο σύνθετη:
- Το 90% δηλώνουν αισιόδοξοι για τις προοπτικές ανάπτυξης της εταιρείας τους (αύξηση κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες από το 2017).
- Ωστόσο, μόνο το 37% σκοπεύει να ενισχύσει το ανθρώπινο δυναμικό με ρυθμό άνω του 6% την επόμενη τριετία (μείωση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες).
- Το 55% αναμένουν συγκρατημένο ρυθμό ανάπτυξης των εσόδων έως 2% την επόμενη 3ετία.
Οι CEOs παίρνουν την ψηφιακή ατζέντα πιο προσωπικά από ποτέ και αναλαμβάνουν την ευθύνη των δεδομένων και της εμπιστοσύνης:
- Το 71% δηλώνουν προσωπικά έτοιμοι να ηγηθούν του δραστικού μετασχηματισμού της επιχείρησης.
- Το 59% θεωρούν την προστασία των δεδομένων πελατών ως προσωπική τους ευθύνη ζωτικής σημασίας.
- Σε αντίθεση με την εντύπωση που επικρατεί ευρέως, το 62% των CEOs εκτιμά ότι η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) θα δημιουργήσει περισσότερες θέσεις απ’ όσες θα καταργήσει.
Στο πλαίσιο αυτό, οι Έλληνες CEOs τοποθετούνται ως εξής:
- Ένας στους πέντε Έλληνες CEOs δηλώνει ότι η εταιρεία του δυσκολεύεται να ακολουθήσει τους ρυθμούς της τεχνολογικής καινοτομίας στον κλάδο τους, ενώ όλοι (100%) βλέπουν τις τεχνολογικές αλλαγές περισσότερο ως ευκαιρία παρά ως απειλή. Περισσότεροι από τους μισούς (56%) συμφωνούν ότι οι τεχνολογικές αλλαγές αποτελούν τη μοναδική σημαντική αλλαγή που αντιμετωπίζουν.
- Η πλειοψηφία (88%) των Ελλήνων CEOs απάντησε πως δυσκολεύονται στην εκτέλεση παράλληλων διαδικασιών για τον ψηφιακό και τον μη ψηφιακό μετασχηματισμό, σε σύγκριση με το 30% των CEOs στις κύριες χώρες. Η επένδυσή τους στην τεχνολογία γίνεται περισσότερο με όρους στρατηγικής παρά τακτικής. Το θετικό είναι πως μόνο το 4% των Ελλήνων Διευθύνοντων Συμβούλων έχουν υποστεί οικονομικές απώλειες στο παρελθόν επενδύοντας περιστασιακά στις λάθος νεοεμφανιζόμενες τεχνολογίες, ποσοστό που αγγίζει το 26% για τις κύριες χώρες.
Καθώς οι ανάγκες των καταναλωτών αλλάζουν διαρκώς, και οι τεχνολογικές συνθήκες είναι μονίμως ρευστές, η ευελιξία και η διαίσθηση διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο.
- Για το 59% των CEOs, η ευελιξία (agility) είναι το νέο «οξυγόνο» της επιχείρησης, εκτιμώντας ότι χωρίς την απαραίτητη ταχύτητα ανταπόκρισης, η επιχείρηση δεν θα επιβιώσει.
- Περισσότεροι από τους μισούς (51%) έχουν λιγότερη εμπιστοσύνη στην ακρίβεια των στοιχείων αναλυτικής πρόβλεψης (predictive analytics) σε σύγκριση με τα ιστορικά στοιχεία, ενώ περισσότερο από κάθε άλλη πηγή εμπιστεύονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
- Το 67% παραδέχονται ότι την τελευταία τριετία έχουν εμπιστευτεί κυρίως το ένστικτό τους για να λάβουν στρατηγικές αποφάσεις, παρά τα δεδομένα που έχουν στη διάθεσή τους.
Η απειλή της κυβερνοεπίθεσης, πιο επίκαιρη από ποτέ, ανεβαίνει στο «ραντάρ» των CEOs από την πέμπτη θέση στη δεύτερη θέση συνολικά για το τρέχον έτος, ως ένας από τους σημαντικότερους κινδύνους για τη μελλοντική ανάπτυξη. Μόνο οι μισοί από τους συμμετέχοντες (51%) δήλωσαν καλά προετοιμασμένοι για μια κυβερνοεπίθεση, παρότι περισσότεροι από τους μισούς (55%) επισήμαναν ότι μια ισχυρή στρατηγική κυβερνοασφάλειας είναι καθοριστικής σημασίας για την εδραίωση της εμπιστοσύνης με τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Οι περισσότερες Ελληνικές εταιρείες (84%) έχουν προετοιμαστεί για τη διαχείριση των εξωτερικών ενδιαφερομένων μερών στην περίπτωση κυβερνοεπίθεσης, ενώ σε ποσοστό 68% έχουν προετοιμαστεί για τον περιορισμό του στρατηγικού αντικτύπου. Ωστόσο, λιγότεροι από τους μισούς (48%) δήλωσαν ότι είναι «πολύ καλά» ή «καλά» προετοιμασμένοι για μια επίθεση γενικά. Έκπληξη προκαλεί το γεγονός πως πάνω από το 60% των εταιρειών και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό δηλώνουν πως είναι ικανές κι έχουν τα μέσα να αναγνωρίζουν νέες πιθανές κυβερνοαπειλές.
Το 70% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι αναδυόμενες αγορές είναι η υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητά τους όσον αφορά στη γεωγραφική εξάπλωση, με την περιοχή της κεντρικής/νότιας Αμερικής να θεωρείται η πιο σημαντική περιοχή.
Περισσότεροι από τους μισούς (56%) Έλληνες CEOs δηλώνουν ότι οι εταιρείες τους σκοπεύουν να επιδιώξουν την ανάπτυξη τα επόμενα 3 έτη εισερχόμενες σε κλαδικές κοινοπραξίες για την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, ενώ το ίδιο ποσοστό σκοπεύει να αυξήσει τις επενδύσεις στον εντοπισμό των αλλαγών και στην καινοτομία.