Πολλαπλά μηνύματα εξέπεμψε η αποσφράγιση των προσφορών που είχαν κατατεθεί στη Eurobank για το ξενοδοχειακό συγκρότημα Lakitira της Κω και η ανάδειξη ως πλειοδότη του ξενοδοχειακού ομίλου Atlantica, συμφερόντων του Κύπριου επιχειρηματία Νικολή Νικολαΐδη.
Το επικείμενο οριστικό ντιλ, ταυτόχρονα, αποτελεί πρόγευση για το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά ενώ αποτυπώνει το νέο συσχετισμό δυνάμεων που μορφοποιείται στον χώρο του ελληνικού τουρισμού. Προδιαγράφει, ταυτόχρονα, σημαντικές ανακατατάξεις στο «ισοζύγιο» των δημοφιλών προορισμών της χώρας ενώ εμπεριέχει συμβολισμούς που συνδέονται με τις εξελίξεις στις ελληνο-τουρκικές σχέσεις.
Η αποσφράγιση των φακέλων προσφορών που είχε στα χέρια της η Eurobank δεν άνοιξε, απλώς, τον δρόμο για την αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς του Lakitira. Εγκαινιάζει μια νέα φάση στην κόντρα των τραπεζών με βασικούς μετόχους/ιδιοκτήτες μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων με μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
Τραπεζικές πηγές αναφέρουν ότι στέλνεται αυστηρό μήνυμα σε κακοπληρωτές ξενοδόχους και γενικά επιχειρηματίες ότι θα χάσουν τα μαγαζιά τους, αν δεν αλλάξουν συμπεριφορά. Η διαδικασία που ακολουθήθηκε (ειδική εκκαθάριση χωρίς να προηγηθεί καν έκδοση διαταγής πληρωμής) και το γεγονός ότι αντιμετωπίστηκαν επιτυχώς όλα τα νομικά μέτρα που άσκησε η πλευρά βασικών μετόχων δείχνει τη θέληση των τραπεζών να στείλουν ένα έμπρακτο μήνυμα στον κλάδο και ευρύτερα στην αγορά
Στην περίπτωση του Lakitira, η ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης που «έτρεξε» η Eurobank έγινε δυνατή επειδή απενεργοποιήθηκε το διαφαινόμενο νέο δικαστικό μπλόκο που είχε προκύψει, όταν οι βασικοί μέτοχοι της επιχείρησης αιτήθηκαν ασφαλιστικά μέτρα σε συμμαχία με τον γερμανικών συμφερόντων ταξιδιωτικό όμιλο Thomas Cook.
O Thomas Cook, ωστόσο, απέσυρε το ενδιαφέρον του, η εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων ματαιώθηκε κι έτσι άνοιξε ο δρόμος για το άνοιγμα των προσφορών και την ανάδειξη πλειοδότη (Atlantica).
Η αποκωδικοποίηση του ενδιαφέροντος που εκδηλώθηκε για το συγκρότημα, το ύψος των επτά προσφορών αλλά και το τίμημα που πρόσφερε ο πλειοδότης Atlantica προδιαγράφει πολλά, σύμφωνα με εκτιμήσεις έμπειρων παραγόντων του χώρου, για το σκηνικό της επόμενης μέρας του ελληνικού τουρισμού.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι προσφορές κινήθηκαν ως εξής: Atlantica Hotels (Οικογένεια Νικολαΐδη και TUI): 62.901.000 ευρώ, Atrium Hotels (όμιλος ξενοδοχείων με έδρα τη Ρόδο) 52.170.000 ευρώ, DER Touristic (ο τρίτος μεγαλύτερος γερμανικός tour operator) 52.000.000 ευρώ, H Hotels (όμιλος ξενοδοχείων με έδρα τη Ρόδο) 51.650.000 ευρώ, Voldel (fund από το Ισραήλ με έδρα την Κύπρο) 51.500.000 ευρώ, Thomas Cook (ο 2ος μεγαλύτερος Γερμανός tour operator) 51.300.000 ευρώ, ενώ η Eurobank μέσω θυγατρικής προσέφερε 39.500.000 ευρώ.
Για να πλειοδοτήσει, δηλαδή, ο όμιλος Atlantica χρειάστηκε να φθάσει στα 62,9 εκατ. ευρώ. Πρόσφερε, δηλαδή, τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ περισσότερα από τους άλλους μνηστήρες και 20 εκατ. ευρώ περισσότερα από τον Thomas Cook.
Η επικράτηση του ομίλου Atlantica, ωστόσο, υποδηλώνει την απόφαση του ισχυρότερου ταξιδιωτικού ομίλου της Ευρώπης, TUI, να αποκτήσει τον έλεγχο του συγκεκριμένου συγκροτήματος. Κι αυτό καθώς ο όμιλος Atlantica αποτελεί το νέο στρατηγικό του συνεργάτη για την επέκτασή του στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά. Σημειώνεται πως παλαιότερα ο όμιλος ΤUI συνεργαζόταν στρατηγικά με την Grecotel του ομίλου Ν. Δασκαλαντωνάκη. Μια συνεργασία η οποία ολοκληρώθηκε με τον όμιλο Atlantica να αναλαμβάνει ρόλο ξενοδοχειακού βραχίονα της TUI στην Ελλάδα.
Η απόκτηση του Lakitira εντάσσεται στο σχέδιο ανάπτυξης του πανίσχυρου ομίλου στη χώρα μας το οποίο προβλέπει τη δημιουργία 10 νέων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων τεσσάρων και πέντε αστέρων.
Η περίπτωση Lakitira φαίνεται να αποτελεί ένα μόνο από τα θερμά «επεισόδια» της διαμάχης κορυφαίων τουρ οπερέιτορ επί ελληνικού εδάφους, με στόχο την απόκτηση ξενοδοχειακών φιλέτων.
Η παρουσία των Γερμανών τουρ οπερέιτορ Thomas Cook και DER στη λίστα των «μνηστήρων» για το Lakitira αποτυπώνει, σύμφωνα με ξενοδοχειακές πηγές, το σαφάρι που βρίσκεται σε εξέλιξη για την απόκτηση του ελέγχου ελληνικών ξενοδοχείων. TUI και Thomas Cook κατέχουν ήδη τις δύο κορυφαίες θέσεις στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, ελέγχοντας περί τις 20.000 δωμάτια.
Ο όμιλος TUI ελέγχει ήδη 10.500 δωμάτια στην Ελλάδα. Διαθέτει 32 ιδιόκτητα ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 8.500 δωματίων ενώ συνεργάζεται με άλλες 2.000 ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και έχει προαναγγείλει τη δημιουργία 10 νέων μονάδων τεσσάρων και πέντε αστέρων.
Ενδεικτική της δυναμικής επέκτασης του ομίλου TUI σε στρατηγικής σημασίας προορισμούς είναι η επένδυση ύψους 408 εκατ. ευρώ που υλοποιεί στη νότια Κρήτη για τη δημιουργία ενός νέου Robinson Club.
Το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για το Lakitira επιβεβαιώνει, ταυτόχρονα, το γεγονός πως η Κως αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους ισχυρών ξένων και εγχώριων ομίλων. Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με παράγοντες του χώρου, επειδή οι τουρ οπερέιτορ αναζητούσαν ένα δεύτερο ισχυρό ξενοδοχειακό πόλο στο νότιο Αιγαίο. Σαντορίνη και Μύκονος, εξηγούν, δεν προσφέρονται για την ανάπτυξη μαζικού τουρισμού αφού έχουν «ξεφύγει» προ πολλού ως οι δύο δημοφιλέστεροι -παγκόσμιοι πλέον- προορισμοί της Ελλάδας. Η Ρόδος, από την πλευρά της, παρουσιάζει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση ξενοδοχείων στην ελληνική επικράτεια κι έχει αγγίξει τα όρια δημιουργίας νέων.
Έτσι, εξηγούν οι ίδιες πηγές, η Κως συγκεντρώνει τα βλέμματα υποψήφιων επενδυτών και εξελίσσεται ίσως στον ταχύτερα ανερχόμενο προορισμό της Ελλάδας, ύστερα από μια περίοδο κάμψης.
Μετά την επικείμενη απόκτηση του Lakitira από τον όμιλο Atlantica, η Κως αναβαθμίζεται δραματικά στο χαρτοφυλάκιο ελληνικών προορισμών του ομίλου. Σημειώνεται πως η TUI λειτουργεί ήδη ένα Robinson Club στο νησί.
Την ίδια στιγμή, η Κως αποτελεί την πρώτη επιλογή για ισχυρούς ξενοδόχους των Δωδεκανήσων που αναζητούν τρόπους να υπερβούν τα στενά επιχειρηματικά όρια της Ρόδου. Απόδειξη αυτού αποτελεί το γεγονός πως μεταξύ των μνηστήρων για το Lakitira συμπεριλαμβανόταν και ο όμιλος Χατζηλαζάρου (Η Hotels), ένας από τους γνωστότερους «παίκτες» της ξενοδοχειακής αγοράς της Ρόδου.
Υπενθυμίζεται πως από το 2019 προγραμματίζεται να λειτουργήσει στην Κέφαλο της Κω το νέο συγκρότημα πέντε αστέρων Ikos Kefalos, της ξενοδοχειακής αλυσίδας που αναπτύσσουν από κοινού η Sani (συμφερόντων οικογένειας Ανδρεάδη) και η Oaktree.
Επενδύσεις οι οποίες, σύμφωνα με παράγοντες του χώρου, αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τις ροές τουριστών προς το νησί, να αναβαθμίσουν την αεροπορική του σύνδεση με το εξωτερικό και, κυρίως, να ενισχύσουν σημαντικά τη διεθνή του εικόνα.
Το ενδιαφέρον για το Lakitira από τους ισχυρότερους ταξιδιωτικούς ομίλους της Ευρώπης (TUI, Thomas Cook, DER αλλά και FTI) «εμπεριέχει συμβολισμούς που θα πρέπει να επισημανθούν» όπως ανέφερε στο Euro2day.gr γνωστός ξενοδόχος του Αιγαίου.
Σύμφωνα με την εν λόγω πηγή, το ενδιαφέρον των κορυφαίων τουρ οπερέιτορ θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως ψήφος εμπιστοσύνης σε έναν προορισμό όπως η Κως, που βρίσκεται ακριβώς στην οριογραμμή με την Τουρκία.
Άλλες ξενοδοχειακές πηγές, ωστόσο, επισημαίνουν πως οι συγκεκριμένοι ταξιδιωτικοί όμιλοι διατηρούν σημαντική επενδυτική παρουσία και από την άλλη πλευρά του Αιγαίου, στα μικρασιατικά παράλια.