Ισχυρή βάση πωλήσεων σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια εμφανίζεται να διαμορφώνει φέτος ο ελληνικός τουρισμός, ενόψει του 2018, στις δύο μεγαλύτερες αγορές-δεξαμενές του, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Αυτό προκύπτει από στοιχεία της εταιρείας καταναλωτικών ερευνών Gfk στις δύο χώρες, τα οποία αφορούν στις πωλήσεις τουριστικών πακέτων για την καλοκαιρινή περίοδο του 2017, η οποία ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο.
Η Ελλάδα εμφανίζεται να σταθεροποιείται στη δεύτερη θέση των προτιμήσεων Γερμανών και Βρετανών για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, καταγράφοντας, σύμφωνα με την Gfk, αύξηση πωλήσεων ταξιδιωτικών πακέτων 29,8% στη γερμανική και 7,3% στη βρετανική αγορά έναντι του 2016.
Οι αναλυτές της Gfk διαπιστώνουν σημαντική αύξηση στις πωλήσεις καλοκαιρινών πακέτων στη Γερμανία και στο Ην. Βασίλειο προς όλους τους προορισμούς της Μεσογείου, με μοναδική εξαίρεση την Τουρκία.
Η βελτίωση της οικονομικής κατάστασης στη Γερμανία και η επάνοδος της «ηρεμίας» στο Ην. Βασίλειο μετά το δημοψήφισμα για το Brexit και τη δρομολόγηση των διαδικασιών αποχώρησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση συγκαταλέγονται, σύμφωνα με τους ερευνητές της Gfk, στους βασικούς λόγους για το αυξημένο τουριστικό ρεύμα «εξόδου» από τις δύο χώρες.
Η διόγκωση του τουριστικού ρεύματος από Γερμανία και Ην. Βασίλειο προς την Ελλάδα υποδηλώνει, σύμφωνα με παράγοντες της ελληνικής αγοράς, την πρόθεση των κορυφαίων τουρ οπερέιτορ της αγοράς να αναβαθμίσουν σημαντικά τη θέση της Ελλάδας στα χαρτοφυλάκια προορισμών τους.
Οι ισχυρότεροι ταξιδιωτικοί όμιλοι της Ευρώπης (γερμανικών συμφερόντων) εξηγούν, ελέγχουν και τις δύο μεγάλες χώρες-δεξαμενές τουριστών της Ευρώπης, Γερμανία και Ην. Βασίλειο. Γι’ αυτό, υποστηρίζουν, καταγράφεται ισχυρή ανοδική τάση πωλήσεων της Ελλάδας στις δύο αγορές, παρά το γεγονός πως το ποσοστό αύξησης διαφοροποιείται εξαιτίας και των διαφορετικών καταναλωτικών προτιμήσεων Γερμανών και Βρετανών.
Οι μεγάλοι τουρ οπερέιτορ, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, εμφανίζονται να έχουν αποφασίσει να αναβαθμίσουν την Ελλάδα στον δεύτερο μεγαλύτερο προορισμό καλοκαιρινών διακοπών της Μεσογείου, μετά την Ισπανία. Οι λόγοι, εξηγούν, συνδέονται με την κατάσταση στην Τουρκία αλλά και την εύθραυστη ανάκαμψη των προορισμών της Βορ. Αφρικής, εκτίμηση η οποία επιβεβαιώθηκε από το πρόσφατο αιματηρό χτύπημα στη Χερσόνησο του Σινά στην Αίγυπτο. Επιπλέον, λένε, η Ισπανία δείχνει να έχει πλησιάσει στα όρια των δυνατοτήτων της να υποδέχεται ολοένα περισσότερους τουρίστες, χωρίς να προκαλούνται αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες.
Την ίδια στιγμή, οι τουρ οπερέιτορ εμφανίζονται να επιδιώκουν να χρησιμοποιήσουν την υψηλή ζήτηση για την Ελλάδα ως διαπραγματευτικό όπλο προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις αυξήσεις τιμών που διεκδικούν οι ξενοδόχοι της Ισπανίας, αξιοποιώντας από την πλευρά τους την υψηλή ζήτηση για τη χώρα τους.
Στην αγορά της Γερμανίας, η Ελλάδα ήταν δεύτερη στις προτιμήσεις των Γερμανών, πίσω από τα Κανάρια νησιά της Ισπανίας. Η χώρα μας κατέγραψε αύξηση πωλήσεων πακέτων 29,9%, την ίδια στιγμή που η Τουρκία κατέγραφε νέα πτώση 25,2%. Στοιχείο που επιβεβαιώνει πως η Τουρκία εξελίσσεται σε ανοιχτή «πληγή» για τους Γερμανούς τουρ οπερέιτορ, οι οποίοι στρέφονται στην Ελλάδα αναζητώντας αξιόπιστους εναλλακτικούς προορισμούς άμεσης απόδοσης.
Οι αυξημένες τιμές των πακέτων στην Ισπανία είχαν ως αποτέλεσμα να φρενάρει η αύξηση πωλήσεων στην αγορά της Γερμανίας. Κανάρια και προορισμοί της ηπειρωτικής Ισπανίας κινήθηκαν οριακά στα περυσινά επίπεδα (+0,4% και +1,1% αντίστοιχα) ενώ οι Βαλεαρίδες «κοκκίνισαν», καταγράφοντας υποχώρηση 5,3%.
Σε τροχιά ολικής επαναφοράς κινήθηκαν οι προορισμοί της Βόρειας Αφρικής. Η Αίγυπτος κατέγραψε άνοδο πωλήσεων πακέτων 55,7% (σ.σ. το μακελειό στο Σινά έγινε μετά τη λήξη της καλοκαιρινής περιόδου) ενώ Τυνησία και Μαρόκο σημείωσαν άνοδο 35,5% και 46,2% αντίστοιχα.
Ο κύριος όγκος των Γερμανών έκανε τις κρατήσεις των καλοκαιρινών του διακοπών τουλάχιστον έξι μήνες πριν το ταξίδι. Δωδεκάνησα και Κρήτη ήταν φέτος οι δημοφιλέστεροι ελληνικοί προορισμοί των Γερμανών ενώ ακολούθησαν οι προορισμοί του Ιονίου.
Σύμφωνα με την Gfk, η πλειοψηφία των Γερμανών επέλεξαν πακέτα διάρκειας 7-10 διανυκτερεύσεων ενώ ενισχύεται η ζήτηση για πακέτα δύο εβδομάδων.
Σε μονοψήφιο ποσοστό (7,3%) διαμορφώθηκε η αύξηση κρατήσεων για την Ελλάδα στην αγορά του Ην. Βασιλείου, σύμφωνα με την Gfk. Άνοδο κατέγραψαν, επίσης, οι κρατήσεις Βρετανών για την Κύπρο, την Πορτογαλία και την Κροατία, ενώ οι πωλήσεις πακέτων για Τουρκία κινήθηκαν σε αρνητικό έδαφος.
Φανατικοί οπαδοί του «all inclusive» αλλά και των πακέτων που περιλαμβάνουν πλήρη διατροφή εμφανίζονται οι Βρετανοί, σύμφωνα με τα στοιχεία της Gfk. Η μέση τιμή των πακέτων που επιλέγουν, ωστόσο, είναι υψηλή ενώ η διάρκεια παραμονής τους στην Ελλάδα είναι συνήθως 7 νύχτες.