Ένας κρυφός θησαυρός... του ΔΕΣΦΑ, της τάξης τουλάχιστον των 260 εκατ. ευρώ, φαίνεται να αποτελεί τον κρυφό άσο στο μανίκι της κυβέρνησης για το ύψος του τιμήματος που θα κληθούν να προσφέρουν τα δύο υποψήφια επενδυτικά γκρουπ.
Πρόκειται για το μέρισμα στους μετόχους, ήτοι δημόσιο και ΕΛ.ΠΕ, καθώς και η επιστροφή κεφαλαίου. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στο Euro2day.gr, τα ταμειακά διαθέσιμα του ΔΕΣΦΑ βρίσκονται στα 170 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή εκτιμάται πως τα κέρδη μετά φόρων για το τρέχον έτος θα ανέλθουν τουλάχιστον στα 90 εκατ. ευρώ. Ήδη τα κέρδη εξαμήνου έκλεισαν στα 60 εκατ. ευρώ, όταν όλο το 2016 ανήλθαν στα 34,3 εκατ. ευρώ.
Το μέρισμα που έδωσε πέρυσι ο ΔΕΣΦΑ στους μετόχους ήταν 50% και φέτος, σύμφωνα με πληροφορίες, υπολογίζεται σε 85%. Οι μέτοχοι πρέπει να αποφασίσουν αν ενόψει της πώλησης του 66% θα πρέπει να εισπράξουν μέρισμα ή και επιστροφή κεφαλαίου. Υπάρχει βέβαια και το σενάριο να μην υλοποιηθούν τα παραπάνω κι έτσι ένα ποσό τουλάχιστον της τάξης των 260 εκατ. ευρώ να παραμείνει ως «προίκα» στον νέο επενδυτή. Σε μία τέτοια περίπτωση, οι δύο υποψήφιοι επενδυτές, η κοινοπραξία των Snam S.p.A. (Ιταλία), Enagás Internacional S.L.U. (Ισπανία), Fluxys S.A. (Βέλγιο) και N.V. Nederlandse Gasunie (Ολλανδία) και η άλλη ισπανική εταιρία και διαχειριστής Regasificadora del Noroeste S.A., θα πρέπει να υποβάλουν προσφορές πολύ υψηλές.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν στο Euro2day.gr ότι το τίμημα που προσδοκάται είναι πολύ παραπάνω από τα 400 εκατ. ευρώ που κατέβαλε η Socar, με δεδομένες τις ανακτήσεις εσόδων που έχει να λαμβάνει ο ΔΕΣΦΑ και είναι της τάξης των 300 εκατ. ευρώ αλλά και των assets του Διαχειριστή. Ένα από αυτά είναι η ολοκλήρωση της δεύτερης αναβάθμισης του σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα. Αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του καλοκαιριού του 2018. Επίσης ο Διαχειριστής έχει σειρά επενδυτικών σχεδίων μπροστά του, που αφορούν κυρίως σε αγωγούς διεθνών διασυνδέσεων. Όπως ο ρόλος που αποκτά ο ΔΕΣΦΑ με την ολοκλήρωση του TAP, αλλά και τα έργα της διασύνδεσης με τη Βουλγαρία (αγωγός IGB) καθώς και εκείνος με τη γειτονική FYROM.
ΔΕΣΦΑ vs Λεονίντ Λεμπέντεφ
Σε ό,τι αφορά στο έργο του αγωγού μεταφοράς αερίου Ελλάδας - FYROM, ο ΔΕΣΦΑ είχε υπογράψει πέρυσι τέτοια εποχή μνημόνιο συνεργασίας με την αντίστοιχη κρατική εταιρία MER.
Αυτό προβλέπει την κατασκευή αγωγού από τη Ν. Μεσημβρία της Θεσσαλονίκης προς τα γειτονικά Σκόπια. Πληροφορίες θέλουν ο σχεδιαζόμενος αγωγός να εφοδιάζεται με αέριο τόσο από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου όσο και από τον TAP. Επίσης, οι ίδιες πηγές θέλουν ο ΔΕΣΦΑ να έχει συζητήσει με τη MER και την επέκταση του δικτύου των Σκοπίων και στη Σερβία.
Σφήνα, όμως, σε αυτό το σχέδιο έχει μπει εταιρία του Ρώσου μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ. Όπως είχε αποκαλύψει το Euro2day.gr στις 14 Μαΐου, η εταιρία WindowsInternational Hellas, συμφερόντων του μεγαλομέτοχου της Sintez, είχε υποβάλει αίτηση για σχετική άδεια στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Ο ΔΕΣΦΑ, αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, κατέθεσε ένσταση κατά του project, το οποίο έχει ωςν σκοπό τη μεταφορά φυσικού αερίου, προκειμένου να εφοδιαστούν μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που ετοιμάζεται να κατασκευάσει. Ήδη η άλλη εταιρία του Sintez έχει κατασκευάσει μία μονάδα ηλεκτροπαραγωγής 220 MW στα Σκόπια.
Η ΡΑΕ ακόμη δεν έχει εκδώσει εγκριτική ή απορριπτική απόφαση κατά της άδειας που υπέβαλε η Windows International Hellas.