Πολλαπλές «αναταράξεις» στην Κρήτη αλλά και στον ελληνικό τουρισμό στο σύνολό του προκαλεί ήδη η απόφαση της ισχυρότερης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους της Ευρώπης Ryanair να καταργήσει τη βάση της στα Χανιά για τους πέντε μήνες του χειμερινού προγράμματος δρομολογίων 2017/2018.
Το χειμερινό «λουκέτο» στη βάση της στα Χανιά συνδυάστηκε ταυτόχρονα με περικοπές δρομολογίων και από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Αεροδρόμιο που αποτελεί τη «ναυαρχίδα» των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται πλέον η Fraport Greece και στο οποίο η Ryanair λειτουργούσε τη δεύτερη ισχυρότερη βάση της στην Ελλάδα, μετά από εκείνη στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας. Στη Θεσ/νίκη, πάντως, το «ψαλίδι» στις πτήσεις συνδέεται και με έργα που έχουν προγραμματιστεί στον διάδρομο του συγκεκριμένου αερολιμένα.
Η ιρλανδική εταιρεία ακυρώνει για το διάστημα από Νοέμβριο μέχρι και Μάρτιο τα δρομολόγιά της από Χανιά προς Αθήνα, Θεσ/νίκη και Πάφο. Πρόκειται για το σύνολο των δρομολογίων που πραγματοποιούσε η Ryanair από τη βάση της στα Χανιά, με το μοναδικό αεροπλάνο της που στάθμευε στο νησί.
Η ευρύτερη περιοχή των Χανίων βάσισε σε μεγάλο βαθμό την αλματώδη τουριστική ανάπτυξη των τελευταίων χρόνων στην παρουσία της ιρλανδικής εταιρείας. Είναι χαρακτηριστικό πως η Ryanair πέταξε για πρώτη φορά στα Χανιά το 2011, με μόλις δύο πτήσεις την εβδομάδα από Φρανκφούρτη και Μιλάνο (Μπέργκαμο), ενώ το φετινό καλοκαίρι έφτασε τις 140 πτήσεις την εβδομάδα. Γι’ αυτό και το πεντάμηνο «λουκέτο» στη βάση πυροδοτεί ποικίλες αντιδράσεις.
Για «οικονομική και κοινωνική καταστροφή» στην ευρύτερη περιοχή των Χανίων και όχι μόνο κάνει λόγο, μιλώντας στο Euro2day.gr, ο Χρήστος Μυλωνάκης, αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων.
Σε 90.000 ταξιδιώτες εκτιμά ο Χρ. Μυλωνάκης την πιθανή απώλεια επισκεπτών για την περιοχή, σύμφωνα και με τα περυσινά στοιχεία κίνησης στο αεροδρόμιο των Χανίων από τη Ryanair για το πεντάμηνο Νοεμβρίου-Μαρτίου που δεν θα πραγματοποιούνται δρομολόγια.
Επισκέπτες οι οποίοι συντηρούσαν, σύμφωνα με τοπικούς παράγοντες, από ιδιοκτήτες κατοικιών που παραχωρούσαν τα σπίτια τους σε τουρίστες μέσω της Airbnb μέχρι τα μπουτίκ ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφέ και μπαρ που ξεφύτρωσαν τα τελευταία χρόνια στην παλιά πόλη και τώρα κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς πελατεία.
Την ίδια στιγμή, στελέχη της τοπικής αγοράς αερομεταφορών εκτιμούν ότι οι συνέπειες θα αγγίξουν και τους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο, όπου, σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις, ενδέχεται να κινδυνεύσουν τουλάχιστον 100 θέσεις απασχόλησης σε εταιρείες που συνδέονται με υπηρεσίες που θα χρησιμοποιούσε η Ryanair τον χειμώνα.
Τουριστικοί επιχειρηματίες του νησιού επισημαίνουν με νόημα το γεγονός πως η ιρλανδική εταιρεία επέλεξε να αφαιρέσει από την Ελλάδα 2 από τα 8 αεροπλάνα της, που στάθμευαν εδώ, σε σύνολο 25 που δεν θα πετάξουν το φετινό χειμώνα.
Οι ίδιες πηγές εξέφραζαν ερωτήματα μιλώντας στο Euro2day.gr, για το γεγονός πως «τιμωρούνται» τα Χανιά για τα οποία δεν θα υπάρχει ούτε ένα δρομολόγιο της Ryanair τον χειμώνα! «Ούτε καν αυτό με την Αθήνα», αναφέρουν χαρακτηριστικά, το οποίο θα μπορούσε να πραγματοποιείται από αεροπλάνο που σταθμεύει στη βάση της Αθήνας.
Στον προβληματισμό για τη σκοπιμότητα των αποφάσεων της Ryanair, στελέχη του χώρου εκφράζουν την απορία πώς είναι δυνατόν να μη διατηρείται ούτε καν η σύνδεση Αθήνας-Χανίων, να «εξαφανίζεται» το μοναδικό αεροπλάνο της εταιρείας στα Χανιά, να μειώνεται αντίστοιχα η παρουσία της στη Θεσ/νίκη, ενώ την ίδια στιγμή ενισχύει από δύο σε τρία τα αεροπλάνα της βάσης της στην Πάφο της Κύπρου.
Μηνύματα προς κυβέρνηση-Fraport
Τουριστικοί παράγοντες και στελέχη της ελληνικής αεροπορικής αγοράς ερμηνεύουν την απόφαση της Ryanair ως «μηνύματα» με αποδέκτες την κυβέρνηση, τη νέα διαχειρίστρια των 14 περιφερειακών αεροδρομίων Fraport, αλλά και τους τοπικούς επιχειρηματίες στους δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς όπου πετάει.
Οι ίδιοι παράγοντες, ωστόσο, επισημαίνουν πως οι κινήσεις της Ryanair δεν αποτελούν «κεραυνό εν αιθρία» αφού έχει προαναγγείλει την πρόθεσή της να πετά μόνο εποχικά στην Ελλάδα (τους θερινούς μήνες υψηλής κίνησης) καθώς, όπως υποστηρίζει, έπεσαν στο κενό οι αλλεπάλληλες προσπάθειές της να πείσει τις ελληνικές κυβερνήσεις να μειώσουν τα κόστη στα αεροδρόμια, προκειμένου να αυξηθεί συνολικά η τουριστική κίνηση προς την Ελλάδα.
Παράγοντας των Χανίων ανέφερε χαρακτηριστικά με νόημα πως φέτος ο ταξιδιωτικός όμιλος TUI έχει εξασφαλίσει ποσό 1,7 εκατ. ευρώ από τις επίσημες ελληνικές αρχές ως συμμετοχή σε προγράμματα συνδιαφήμισης, όταν την ίδια στιγμή οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους EasyJet και Ryanair αποσπούσαν 45.000 ευρώ και 80.000 ευρώ αντίστοιχα.
Το κενό που αφήνει τον φετινό χειμώνα στα Χανιά η Ryanair προεξοφλείται από παράγοντες του χώρου πως θα καλύψουν, εξ ολοκλήρου ή εν μέρει, άλλες εταιρείες. Όπως σημείωναν, όμως, στο Euro2day.gr Κρητικοί παράγοντες, αυτό που «καίει» το νησί είναι τα επίπεδα τιμών στα οποία θα διαμορφωθούν τα εισιτήρια. Προεξοφλούν, μάλιστα, πως οι τιμές θα κινηθούν ανοδικά και πιθανότητα θα ισχύσει ο παλιός χρυσός κανόνας «ό,τι πάρεις 100». Εννοώντας ναύλους της τάξης των 100 ευρώ για απλή μετάβαση. Απομένει να φανεί αν επαληθευτούν οι εν λόγω προβλέψεις.
Η Ryanair, από την πλευρά της, αποδίδει τις ακυρώσεις χειμερινών δρομολογίων στην απόφασή της να μειώσει στο 3% αντί για 9% την ανάπτυξή της για το 2018. Αυτό, όπως αναφέρει, θα έχει ως συνέπεια να πετά με 26 λιγότερα αεροπλάνα από το σύνολο των 400 του στόλου της στο χειμερινό πρόγραμμα και με 10 λιγότερα αεροσκάφη (από το σύνολο των 445 του στόλου της) στο θερινό πρόγραμμα δρομολογίων που ξεκινά από τον Απρίλιο.
Στο επίκεντρο των αποφάσεων της Ryanair φέρονται να βρέθηκαν οι πιλότοι, καθώς η εταιρεία εμφανίστηκε να αδυνατεί να εξασφαλίσει σε όλους τις απαιτούμενες άδειες, χωρίς να προκύψουν κενά στα δρομολόγια που είχαν προγραμματιστεί αρχικά.
Πιλότοι, ωστόσο, με τους οποίους επικοινώνησε το Euro2day.gr εκτιμούν πως οι κινήσεις της Ryanair δεν είναι άσχετες με την κόντρα που έχει ξεσπάσει μεταξύ της διοίκησης της ιρλανδικής εταιρείας και των πιλότων, οι οποίοι φέρονται να αρνούνται, μέχρι στιγμής, να αποδεχθούν όσα τους προτείνει το μάνατζμεντ της εταιρείας.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως, ταυτόχρονα, η Ryanair καταγράφει διαρροές πιλότων προς ανταγωνιστές της, οι οποίες δεν είναι εύκολο να υποκατασταθούν από τη μια στιγμή στην άλλη. Παρότι η Ryanair υποστηρίζει πως διατηρεί λίστα αναμονής 2.500 πιλότων που θέλουν να δουλέψουν σ’ αυτήν, ενώ έχει προσλάβει 650 οι οποίοι θα αναλάβουν υπηρεσία έως τον Μάιο του 2018. Σύμφωνα με άλλες πηγές, ωστόσο, οι φετινές «διαρροές» πιλότων της Ryanair προς ανταγωνιστές της ενδέχεται να φθάνουν τους 700-800.