Τη σκληρή «αερομαχία» που διεξάγεται κάθε καλοκαίρι στους ελληνικούς ουρανούς μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και αερομεταφορέων που ελέγχονται από τους μεγάλους τουρ οπερέιτορ αποτυπώνουν ανάγλυφα τα στοιχεία προγραμματισμού πτήσεων της θερινής περιόδου 2017.
Αναδεικνύεται, ταυτόχρονα, το γεγονός πως η χρυσοφόρα αγορά διακίνησης τουριστών προς την Ελλάδα κατά το επτάμηνο Απριλίου-Οκτωβρίου ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό από «παίκτες» που μετρούνται στα δάχτυλα των δύο χεριών. Αποτυπώνοντας με αυτό τον τρόπο και την έντονη εξάρτηση του ελληνικού τουρισμού από συγκεκριμένους ομίλους.
Τα στοιχεία προέρχονται από την Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων (ΕΑΣΠ) και αφορούν στον προγραμματισμό θέσεων των αεροπορικών εταιρειών για πτήσεις προς 23 αεροδρόμια της Ελλάδας (πλην του «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας) τη φετινή θερινή περίοδο. Προγραμματισμός ο οποίος ενδέχεται να διαφοροποιηθεί σε ένα βαθμό καθώς συχνά οι εταιρείες κάνουν προσθαφαιρέσεις πτήσεων κατά τη διάρκεια της περιόδου.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα σχετικά διαθέσιμα στοιχεία, πέντε αεροπορικές (Aegean/Olympic Air, Ryanair, Easyjet, Smart Wings και Transavia) και τέσσερις τουρ οπερέιτορ (TUI, Thomas Cook, Jet2.com και Mouzenidis) ελέγχουν περισσότερες από τις μισές (10,5 εκατ. θέσεις) από το σύνολο των 20,1 εκατ. θέσεων που είχαν προγραμματιστεί για το φετινό καλοκαίρι.
Ο έλεγχος της διακίνησης τουριστών, ωστόσο, βρίσκεται σε μεγάλο βαθμό στα χέρια μόλις πέντε «παικτών», οι οποίοι αντιπροσωπεύουν σχεδόν 9 από τα 20 εκατ. προγραμματισμένων θέσεων. Πρόκειται για τις τρεις αεροπορικές (Aegean/Olympic Air, Ryanair, Easyjet), οι οποίες αντιπροσωπεύουν 5 εκατ. θέσεις, και τους δύο ισχυρότερους τουρ οπερέιτορ (TUI, Thomas Cook), οι οποίοι «μετράνε» 3,4 εκατ. θέσεις.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, ο όμιλος Aegean (Aegean Airlines και Olympic Air) είναι ο ηγέτης της αγοράς με 3,3 εκατ. προγραμματισμένες θέσεις (2,3 εκατ. θέσεις μέσω της Olympic Air και 1,06 εκατ. θέσεις μέσω της Aegean). Οι 2,3 εκατ. θέσεις, ωστόσο, της Olympic Air αφορούν δρομολόγια εσωτερικού.
Με αυτά τα δεδομένα, για πτήσεις εξωτερικού προς τα 23 αεροδρόμια της χώρας (πλην της Αθήνας) για το φετινό καλοκαίρι, ισχυρότερος αερομεταφορέας στην ελληνική αγορά εμφανίζεται να είναι η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair, με 1,4 εκατ. προγραμματισμένες θέσεις.
Στην πραγματικότητα, όμως, η διακίνηση των περισσότερων επισκεπτών που φθάνουν το καλοκαίρι στα περιφερειακά αεροδρόμια όλης της χώρας γίνεται από τους δύο κορυφαίους τουρ οπερέιτορ.
Είναι χαρακτηριστικό πως ο όμιλος TUI έχει προγραμματίσει για το φετινό καλοκαίρι (σύμφωνα πάντα με τα διαθέσιμα στοιχεία) συνολικά περίπου 1,8 εκατ. θέσεις μέσω των τριών βασικών του αεροπορικών εταιρειών (Thomson Fly, TUI fly, JetAirFly).
Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται ο τουρ οπερέιτορ Thomas Cook, ο οποίος έχει προγραμματίσει 1,5 εκατ. θέσεις μέσω των αερομεταφορέων Thomas Cook και Condor που ελέγχει.
Από τη σχετική άτυπη κατάταξη των βασικών παικτών της αγοράς προκύπτει πως Aegean και Easyjet διεκδικούν ισομεγέθη μερίδια της αγοράς καθώς έχουν προγραμματίσει από 1 εκατ. θέσεις για προορισμούς σε όλη τη χώρα (πλην Αθήνας πάντα).
Πολύ κοντά τους (0,84 εκατ. θέσεις) έχει αναρριχηθεί η αεροπορική εταιρεία Smart Wings της Τσεχίας, η οποία ανήκει στον αεροπορικό όμιλο Travel Services a.s. και πραγματοποιεί δρομολόγια από την Πράγα, το Μπρνο και την Οστράβα.
Από μισό εκατ. θέσεις έχουν προγραμματίσει για φέτος η εταιρεία τσάρτερ Transavia και η Ellinair που ανήκει στον ταξιδιωτικό όμιλο Μουζενίδη, ο οποίος ελέγχει τη διακίνηση σχεδόν του 40% των Ρώσων που ταξιδεύουν κάθε χρόνο προς την Ελλάδα.
Στους παίκτες της πρώτης δεκάδας για το 2017 κατατάσσεται από φέτος και ο τουρ οπερέιτορ Jet2.com, ο οποίος έχει προγραμματίσει 350 χιλιάδες θέσεις για το φετινό καλοκαίρι, ενισχύοντας σημαντικά την παρουσία του στην ελληνική αγορά.