Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο μικροσκόπιο κρατικά στελέχη για σκάνδαλα απαλλοτριώσεων

Η έρευνα που διεξάγεται αφορά υπαλλήλους κρατικών φορέων οι οποίοι δεν υπέβαλλαν δηλώσεις πόθεν έσχες. Ενίοτε κατέθεταν και στα δικαστήρια υπέρ ιδιοκτητών που έλαβαν αποζημιώσεις. Εκατοντάδες εκατομμύρια η ζημιά του Δημοσίου.

Στο μικροσκόπιο κρατικά στελέχη για σκάνδαλα απαλλοτριώσεων

Στο στόχαστρο εκτενούς έρευνας βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, στελέχη κρατικών υπηρεσιών που ασχολούνται με τα δημόσια έργα και τα τελευταία χρόνια ενεπλάκησαν σε περιπτώσεις απίστευτων απαλλοτριώσεων στους οδικούς άξονες και στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Πρόκειται για στελέχη ορισμένα από τα οποία δεν είχαν υποβάλει δηλώσεις πόθεν έσχες, παρά το γεγονός πως είχαν τη σχετική υποχρέωση, ενώ ενίοτε κατέθεταν στα δικαστήρια υπέρ των αετονύχηδων ιδιοκτητών που διεκδίκησαν και έλαβαν προκλητικά υψηλές απαλλοτριώσεις με δικαστικές αποφάσεις.

Εξαιτίας των παράλογων διεκδικήσεων για αποζημιώσεις και των πολυετών διενέξεων στα δικαστήρια, το δημόσιο επιβαρύνθηκε με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στην περίπτωση των οδικών αξόνων. Αντίστοιχα υψηλή ήταν η επιβάρυνση και για σιδηροδρομικά έργα στην περιοχή της Πελοποννήσου αφού μόνο για το τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη καταβλήθηκαν περί τα 400 εκατ. ευρώ σε απαλλοτριώσεις από την ΕΡΓΟΣΕ.

Μάλιστα αρκετοί ιδιοκτήτες έχουν κληθεί από το 2013 να επιστρέψουν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό δημόσιο.

Την απόφαση της κυβέρνησης να διερευνήσει τη φάμπρικα των απαλλοτριώσεων είχε επισημοποιήσει προ εβδομάδων στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Ο κ. Σπίρτζης είχε υποστηρίξει πως ο φάκελος θα σταλεί προς εξέταση στην πρόεδρο του Αρείου Πάγου Βασιλική Θάνου. Ο υπουργός Υποδομών είχε τότε ξεσπαθώσει, με αφορμή την καθυστέρηση ολοκλήρωσης της Ιονίας Οδού, όπου δεν παραδόθηκε στα τέλη Μαρτίου τμήμα 20 χιλιομέτρων, επειδή καθυστέρησαν απαλλοτριώσεις σε τρία χιλιόμετρα του οδικού άξονα.

Είχε, μάλιστα, αναφερθεί στην περίπτωση ιδιοκτήτη ο οποίος έπειτα από πολυετή δικαστική διαμάχη αποζημιώθηκε, αλλά στη συνέχεια «έχτισε καινούργιο σπίτι στο ίδιο οικόπεδο, πήρε και ένα αυτοκίνητο και δεν επέτρεπε να μπουν μέσα στο απαλλοτριωμένο ακίνητο για να δουλέψουν τα συνεργεία. Ο εισαγγελέας της περιοχής για ένα χρόνο ανεχόταν αυτή την κατάσταση, δεν κοινοποίησε ούτε την απόφαση ούτε τίποτα».

Αποκορύφωμα της φάμπρικας που στήθηκε με τις απαλλοτριώσεις ήταν το γεγονός πως στην Πελοπόννησο και για την ίδια περιοχή, οι ιδιοκτήτες που παραχώρησαν ακίνητα για το σιδηροδρομικό δίκτυο αποζημιώθηκαν με πενταπλάσια τιμή ανά στρέμμα σε σχέση με όσους τα παραχώρησαν για τους οδικούς άξονες! Με βάση στοιχεία του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών, το Εφετείο επιδίκασε αποζημιώσεις για τις απαλλοτριώσεις που ήταν κατά 50% χαμηλότερες των αρχικών, γι’ αυτό και πολλοί ιδιοκτήτες έχουν κληθεί να επιστρέψουν δεκάδες εκατομμύρια στο δημόσιο.

Όπως αποκαλύπτεται, οι αρμόδιες υπηρεσίες όχι μόνο δεν παρίσταντο στα δικαστήρια προκειμένου να περιοριστεί η δράση των επιτήδειων, αλλά ορισμένα στελέχη τους κατέθεταν και υπέρ των ιδιοκτητών!

Εκτός από το εξαιρετικά υψηλό κόστος, στην περίπτωση των οδικών αξόνων φτάσαμε στο σημείο να ολοκληρώνονται τα έργα που προκηρύχθηκαν προ 10 ετών και να μην έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις!

Οι αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα και στον σχεδιασμό των έργων είχαν πρόσθετο κόστος για το ελληνικό δημόσιο καθώς καταβλήθηκαν αποζημιώσεις στους εργολάβους. Υπενθυμίζεται πως οι συμβάσεις παραχώρησης προέβλεπαν ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων εντός εξαμήνου ή ενός έτους!

Ο κ. Σπίρτζης είχε υποστηρίξει στη Βουλή πως εντοπίστηκαν ακόμα και περιπτώσεις όπου άλλαξε ο σχεδιασμός των έργων και μετακινήθηκαν ολόκληροι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), ώστε να λάβουν παχυλές αποζημιώσεις για απαλλοτριώσεις συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες.

Τώρα φαίνεται πως τα στελέχη των κρατικών υπηρεσιών, που ξέχασαν και τις δηλώσεις πόθεν έσχες, θα κληθούν να δώσουν εξηγήσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v