Την ενίσχυση της θέσης του ομίλου Κοπελούζου στο εγχώριο επιχειρηματικό σκηνικό και την προσθήκη ενός ακόμα ομφάλιου λώρου που συνδέει την ελληνική οικονομία με ισχυρούς γερμανικούς ομίλους, σηματοδότησε και επίσημα η ανάληψη της διαχείρισης των 14 κυριότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας από τη Fraport Greece.
Η παράδοση της σκυτάλης στη Fraport Greece από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) άρχισε λίγα λεπτά μετά τα μεσάνυχτα της Δευτέρας 10 Απριλίου και ολοκληρώθηκε με απόλυτα ομαλό τρόπο, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Fraport A.G Dr. Stefan Schulte, το βράδυ της 11ης προς 12η Απριλίου.
Η εποχή Fraport στα ελληνικά αεροδρόμια, ωστόσο, ξεκίνησε σε μια διεθνή συγκυρία όπου δεν περίσσευαν οι ευνοϊκοί οιωνοί. Είναι χαρακτηριστικό πως την ημέρα (Τρίτη) που η Fraport Greece (Fraport A.G 73,4%, όμιλος Κοπελούζου 26,6%) κατέβαλε στο ΤΑΙΠΕΔ το τίμημα του 1,234 δισ. ευρώ (προβλέπεται, επιπλέον, ετήσιο σταθερό τίμημα 22,9 εκατ. ευρώ και μεταβλητό ετήσιο τίμημα 28,5% επί των λειτουργικών κερδών), η περιρρέουσα ατμόσφαιρα δεν ήταν ιδανική.
Τρεις βομβιστικές επιθέσεις καταγράφονταν επί γερμανικού εδάφους (με στόχο το πούλμαν της ποδοσφαιρικής ομάδας Ντόρτμουντ), ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας ανέβαζε λίγο περισσότερο τη θερμοκρασία στις τεταμένες σχέσεις Γερμανίας-Τουρκίας κάνοντας λόγο για επικείμενη εγκαθίδρυση δικτατορίας στη γείτονα, ενώ ο Αμερικανός πρόεδρος Ντ. Τραμπ ανεβάζει σε επίπεδα ανάφλεξης τη θερμοκρασία στα «μέτωπα» της Συρίας και της Βορ. Κορέας.
Ίσως γι’αυτό χθες ο πρόεδρος της Fraport A.G Dr. S. Schulte, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο γεύμα που παρέθεσε η Fraport Greece, επέλεξε να τονίσει με έμφαση πως η συγκεκριμένη επένδυση συνιστά μήνυμα προς τη διεθνή επενδυτική κοινότητα να επενδύσουν στην Ελλάδα.
Συγκυριακό ή όχι, λίγες ώρες αργότερα, οι πωλητές αποχωρούσαν από την ελληνική χρηματιστηριακή αγορά και ο Γενικός Δείκτης του Χ.Α έκλεινε σε νέα υψηλά επίπεδα 17 μηνών, παρά το επιφυλακτικό κλίμα που διαμορφωνόταν την ίδια στιγμή στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων.
Ο πρόεδρος του ομώνυμου ομίλου Δ. Κοπελούζος (φωτ.) προχώρησε ένα βήμα περισσότερο, αναφέροντας πως με την επένδυση της Fraport Greece «η Ελλάδα βγήκε και πάλι στις χρηματαγορές». Δεδομένου, εξήγησε, πως η επένδυσή μας χρηματοδοτείται με 968 εκατ. ευρώ από διεθνείς τράπεζες, «είμαστε αυτοί που ανοίγουμε την πόρτα για να έρθουν και πάλι οι χρηματοδοτήσεις στην Ελλάδα»
Η αλήθεια, ωστόσο, είναι πως ο μεγαλύτερος χρηματοδότης της Fraport Greece στο δάνειο των 968 εκατ. ευρώ είναι μια ελληνική τράπεζα (Alpha Bank), η οποία εισέφερε 284,7 εκατ. ευρώ. Δεύτερος βασικός χρηματοδότης είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (280,4 εκατ. ευρώ), ενώ το κοινοπρακτικό σχήμα συμπληρώνουν η European Bank for Reconstruction and Development (186,7 εκατ. ευρώ), ο κλάδος της Παγκόσμιας Τράπεζας International Finance Corporation (154,1 εκατ. ευρώ) και η Παρευξείνια Τράπεζα (62,5 εκατ. ευρώ). Ούτε 1 ευρώ του δανείου δεν προήλθε από τράπεζα της mutter (μητέρας) Γερμανίας, γενέθλια γη του ομίλου Fraport.
Ο Δ. Κοπελούζος αναφέρθηκε, ταυτόχρονα, στις επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ (100 εκατ. ευρώ ανά έτος) που θα υλοποιήσει η εταιρεία την επόμενη τετραετία, οι οποίες θα φθάσουν το 1,4 δισ. ευρώ στο σύνολο της 40ετίας. Σημειώνοντας με έμφαση ότι η εταιρεία υλοποιεί την επένδυση χωρίς να εισπράξει ούτε ένα ευρώ έσοδα από το Δημόσιο.
Από τη σύμβαση παραχώρησης, ωστόσο, προβλέπεται (και επικυρώθηκε με πρόσφατη τροπολογία) πως η Fraport Greece θα εισπράττει το σύνολο (100%) του τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων (ΤΕΑΑ) που εισέπραττε μέχρι σήμερα το Δημόσιο για λογαριασμό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και το οποίο ορίστηκε σε 12 ευρώ για κάθε επιβάτη που αναχωρεί από ελληνικό αεροδρόμιο.
Συνυπολογίζοντας πως η επιβατική κίνηση (αναχωρήσεις) στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται πλέον η Fraport Greece ξεπέρασε τα 12 εκατ. ταξιδιώτες το 2016, η εταιρεία θα εισπράττει μόνο από το συγκεκριμένο τέλος περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Ταυτόχρονα, θα εισπράττει για κάθε επιβάτη 13 ευρώ από τέλη προσγείωσης, τροχοδρόμησης και στάθμευσης και 1,5 ευρώ ανά επιβάτη ως τέλος ασφάλειας. Συνολικά 14,5 ευρώ ανά επιβάτη, που μεταφράζονται σε περισσότερα από 170 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Μόνο κατά τον πρώτο χρόνο, δηλαδή, η Fraport Greece υπολογίζεται πως θα εισπράξει πάνω από 320 εκατ. ευρώ. Έσοδα που θα επαναλαμβάνονται σε ετήσια βάση, χωρίς να συνυπολογίζεται η δυναμική αύξηση της κίνησης, η οποία κινείται με ρυθμό +8% έως +10% τα τελευταία χρόνια και το ίδιο αναμένεται να συμβεί και φέτος.
Επί της ουσίας, δηλαδή, μόλις κατά τον πρώτο χρόνο διαχείρισης των 14 αεροδρομίων η Fraport Greece εκτιμάται πως θα εισπράξει ένα ποσό που πλησιάζει το συνολικό ποσό των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσει την επόμενη τετραετία (400 εκατ. ευρώ). Στο σύνολο της οποίας υπολογίζεται ότι θα έχει εισπράξει περί το 1,3 δισ. ευρώ. Σε μόλις μία τετραετία, δηλαδή, θα έχει, επί της ουσίας, αποσβέσει το τίμημα του 1,234 δισ. ευρώ που κατέβαλε για να αναλάβει την εκμετάλλευση των 14 κύριων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Η εποχή Fraport Greece στα ελληνικά αεροδρόμια σηματοδοτεί ταυτόχρονα τον ρόλο που αναλαμβάνει ο όμιλος Κοπελούζου σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας όπως οι αερομεταφορές και ο τουρισμός.
Σημειώνεται πως, εκτός της Fraport Greece, ο όμιλος Κοπελούζου κατέχει ποσοστό 5% στην εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Υπενθυμίζεται πως επίκειται η οριστικοποίηση της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου αλλά και η παραχώρηση του 30% της εταιρείας που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Οι 14 «πύλες» εισόδου τουριστών που ελέγχει πλέον η Fraport Greece την αναβαθμίζουν σε ρόλο ντε φάκτο «πυλωρού» του ελληνικού τουρισμού και βασικού συνομιλητή των ελληνικών κυβερνήσεων για τη χάραξη στρατηγικής στον χώρο των αερομεταφορών και του τουρισμού.