Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εικόνα χάους στον διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό

Στο ΤΑΙΠΕΔ μιλούν για διαγωνισμό παραχώρησης εντός του εξαμήνου, όταν εκκρεμεί ακόμα και το μοντέλο των διοδίων, ενώ παραμένει στον αέρα η υπόθεση με το δάνειο της Εγνατία Οδός ΑΕ και το κόστος συντήρησης. Ολα δείχνουν... παράταση.

Εικόνα χάους στον διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό

«Από 2018 και βλέπουμε» πάει ο διαγωνισμός για την πολυετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, σύμφωνα με στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς που παρακολουθούν τη σχετική διαδικασία του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).

Όπως επισημαίνουν τα ίδια στελέχη, η δήθεν εκκίνηση του διαγωνισμού, χωρίς να υπάρχουν οι στοιχειώδεις προβλέψεις για τα διόδια, τα δάνεια της Εγνατία Οδός ΑΕ κ.λπ., έγινε προκειμένου να καλυφθούν προαπαιτούμενα του μνημονίου.

Γι’ αυτό τον λόγο, όπως τονίζουν, «ελάχιστοι από αυτούς που ενδιαφέρονται πραγματικά εμφανίστηκαν σ’ αυτή τη φάση της διαδικασίας».

Για να προχωρήσει ο διαγωνισμός παραχώρησης του οδικού άξονα των 680 χιλιομέτρων, πρέπει να λυθεί το μπάχαλο με το πόσοι σταθμοί διοδίων θα υπάρξουν, ποια μορφής διόδια θα εφαρμοστούν κ.λπ. Σήμερα υπάρχουν δύο διαφορετικές αποφάσεις από δύο διαφορετικούς υπουργούς Υποδομών (Μιχ. Χρυσοχοΐδη και Χρ. Σπίρτζη) για τα διόδια της Εγνατίας και των υπόλοιπων οδικών αξόνων.

Όπως επισημαίνουν τα στελέχη των τεχνικών εταιρειών, πρέπει να βρεθεί κοινή συνισταμένη ώστε να γνωρίζει η αγορά πώς θα προχωρήσει ο διαγωνισμός. Επιπλέον, δεν έχουν παραδοθεί στοιχεία για τα κυκλοφοριακά δεδομένα της Εγνατίας από τον σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ. Σήμερα, ακριβή στοιχεία για τα κυκλοφοριακά δεδομένα έχουν μόνο οι Αττικές Διαδρομές (που διαχειρίζονται τους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού).

Σε εκκρεμότητα παραμένει επίσης και η τύχη του δανείου που είχε πάρει στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας η Εγνατία Οδός και το οποίο έχει ως εγγύηση τα έσοδα από τα διόδια. Παρά τις πολυετείς διαπραγματεύσεις δεν έχει βρεθεί φόρμουλα, υποστηρίζει ο ίδιος κατασκευαστής που ενδιαφέρεται για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Προσθέτει πως την ίδια στιγμή που αναζητείται φόρμουλα για το δάνειο, με υπόλοιπο περί τα 85 εκατ. ευρώ, υπάρχει σε εξέλιξη δικαστική διαμάχη με την ΑΤΤΙΚΑΤ.

Η συγκεκριμένη διαμάχη μπορεί να οδηγήσει σε κατάπτωση εγγυητικών ύψους 70 εκατ. ευρώ και σε σημαντική ζημία για την ίδια τράπεζα με την οποία αναζητείται συμβιβαστική λύση για το δάνειο!

Στην κατασκευαστική αγορά υποστηρίζουν πως ουδείς γνωρίζει την πραγματική κατάσταση του οδοστρώματος και των άλλων υποδομών στον οδικό άξονα, κάτι που ανησυχεί τους υποψήφιους. Το κόστος συντήρησης, καθώς και το κόστος αποκατάστασης των προβλημάτων που θα αναλάβει ο παραχωρησιούχος θεωρείται κρίσιμο μέγεθος για τον διαγωνισμό.

Όπως φαίνεται, το μπάχαλο με τα διόδια δεν είναι η μοναδική εκκρεμότητα/ασάφεια, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός και ας υποστηρίζουν στο ΤΑΙΠΕΔ πως θα «βγει στον αέρα» μέσα στο πρώτο εξάμηνο.

Υπενθυμίζεται πως με βάση την αρχική υπουργική απόφαση του Μιχ. Χρυσοχοΐδη έπρεπε να λειτουργούν αναλογικά διόδια (με χρέωση ανά χιλιόμετρο διέλευσης των οδηγών) από 1η Ιανουαρίου 2017! Προ εβδομάδων ο πρόεδρος της Εγνατία Οδός ΑΕ είχε κάνει λόγο για σχέδιο λειτουργίας 38 νέων σταθμών διοδίων (!) από τους οποίους οι 18 θα είναι μετωπικοί και άλλοι 20 θα κατασκευαστούν σε κάποιους από τους κόμβους. Σήμερα στην Εγνατία Οδό λειτουργούν επτά μετωπικοί σταθμοί στον κύριο άξονα και ένας στον κάθετο άξονα Λαγκαδά-Προμαχώνα.

Υπενθυμίζεται πως μέσω απεργιακών κινητοποιήσεων οι εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδός ΑΕ οδηγούν σε συνεχείς αναβολές τους διαγωνισμούς για την κατασκευή των νέων σταθμών διοδίων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v