Τα περιθώρια των συμβιβασμών επί των εκκρεμοτήτων που έχουν απομείνει για την τελική διαμόρφωση του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων θα αναζητήσουν στο επερχόμενο ραντεβού το διαπραγματευτικό επιτελείο της κυβέρνησης και οι επικεφαλής των δανειστών.
Η εξεύρεση λύσης λαμβάνει τον χαρακτήρα του επείγοντος, καθώς τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει δραματικά, τόσο για το τραπεζικό σύστημα όσο και για τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, διότι ο μηχανισμός θα έπρεπε να είχε τεθεί σε εφαρμογή προ διμήνου. Γι' αυτό άλλωστε, χθες, οι τραπεζίτες ζήτησαν στη διάρκεια της συνάντησης από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα την επιτάχυνση των διαδικασιών.
Αν και οι διαφορές που χωρίζουν τις δύο πλευρές καταμετρώνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, εντούτοις θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια, καθώς ένα εκ των θεμάτων που παραμένουν ακόμη ανοικτά εμφανίζεται να χαρακτηρίζεται εκατέρωθεν ως «κόκκινη γραμμή».
Συγκεκριμένα, πρόκειται για το ζήτημα της δυνατότητας διαγραφής στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης των επιχειρηματικών οφειλών των παρακρατούμενων φόρων και συγκεκριμένα του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) και του Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών (ΦΜΥ).
Από την έναρξη των διαπραγματεύσεων, δηλαδή από το περασμένο καλοκαίρι, οι δύο πλευρές δεν έχουν βρει κοινό τόπο στο εν λόγω θέμα, καθώς οι θέσεις τους είναι διαμετρικά αντίθετες. Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, η κυβέρνηση δεν πρόκειται να εισαγάγει ρύθμιση με την οποία θα επιτρέπεται η διαγραφή οφειλών που έχουν προέλθει από τη μη απόδοση ΦΠΑ και ΦΜΥ. Αντίθετα, οι δανειστές ζητούν μετ' επιτάσεως να παρέχεται και νομοθετικά αυτή η δυνατότητα.
Παρά το γεγονός ότι μετά την προηγούμενη επίσκεψη των δανειστών τον Νοέμβριο, οι συζητήσεις για το συγκεκριμένο θέμα συνεχίστηκαν σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων έως και χθες το βράδυ, ωστόσο δεν κατέστη εφικτό να βρεθεί λύση. Γι' αυτό και αφέθηκε στα χέρια των επικεφαλής των διαπραγματευτικών ομάδων.
Ωστόσο, πριν η εκκρεμότητα λυθεί, το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης προχώρησε ένα βήμα εμπρός, δίνοντας σε διαβούλευση το νομοσχέδιο στο οποίο απαγορεύεται η διαγραφή οφειλών από ΦΠΑ και ΦΜΥ. Βέβαια, η κίνηση αυτή δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως μονομερής ενέργεια.
Όπως αναφέρουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου, η εμμονή των θεσμών με το θέμα αυτό είναι ακατανόητη καθώς στην πράξη, σε καμία συμφωνία αναδιάρθρωσης των οφειλών δεν θα χρειαστεί τόσο «κούρεμα» ώστε σ' αυτό να πρέπει να περιληφθεί ο ΦΠΑ και ο ΦΜΥ. Πάντως απ' ό,τι φαίνεται, μέση λύση δεν υπάρχει και η υπέρβαση θα πρέπει να γίνει με την οριστική υποχώρηση του ενός στις θέσεις του άλλου.
Το ύψος των οφειλών
Μία ακόμη σημαντική εκκρεμότητα είναι το ελάχιστο ύψος των οφειλών (κατώφλι) που θα πρέπει να έχει μια επιχείρηση ώστε να δικαιούται να υπαχθεί στον μηχανισμό. Η κυβερνητική πρόταση και η οποία ενσωματώθηκε στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ορίζει το κατώφλι στις 20.000 ευρώ, εν αντιθέσει με τους δανειστές που ζητούν να διαμορφωθεί στις 50.000 ευρώ. Στο θέμα αυτό, θα μπορούσε να επέλθει μια συμφωνία με το «μοίρασμα» της διαφοράς.
Πληροφορίες του Euro2day.gr αναφέρουν ότι με το κουαρτέτο συντάσσονται και οι τράπεζες, που ζητούν να εντάσσονται στη ρύθμιση επιχειρήσεις με συνολικές οφειλές 50.000 ευρώ και άνω και όχι 20.000 ευρώ όπως προβλέπει το σχέδιο νόμου που βρίσκεται σε διαβούλευση.
Μάλιστα, οι τράπεζες υποστηρίζουν ότι για όσους χρωστούν από 20.000 έως 50.000 ευρώ θα εφαρμόζονται ρυθμίσεις εκτός εξωδικαστικού, κατά τα πρότυπα που αυτές διαθέτουν.
Το βασικό επιχείρημα των τραπεζών στο αίτημα για ρύθμιση χρεών άνω των 50.000 ευρώ είναι το γεγονός πως περιορίζεται ο αριθμός των επιχειρήσεων που θα μπορούσαν να ρυθμίζουν τα χρέη τους και θα ήταν πιο εύκολο το εγχείρημα. Επιχείρημα, το οποίο σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, βρίσκει ευήκοα ώτα στα κλιμάκια και στους επικεφαλής της τρόικας.
Ο χρόνος βεβαίωσης των οφειλών
Ο χρόνος βεβαίωσης των οφειλών αποτελεί κι αυτός ανοικτό θέμα. Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης δεν υπάγονται οφειλές του οφειλέτη που έχουν γεννηθεί μετά την 31η Δεκεμβρίου 2016. Επί του συγκεκριμένου, οι δανειστές προτείνουν να υπάγονται στο νόμο οι οφειλές που έχουν βεβαιωθεί το αργότερο έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2016.
Η ισχύς του νόμου
Τέλος, στα ανοικτά θέματα περιλαμβάνεται και η διάρκεια ισχύος του νόμου. Αρχικά, δηλαδή τον περασμένο Σεπτέμβριο, η κυβέρνηση πρότεινε ο νόμος να ισχύει έως το τέλος του 2018 και οι δανειστές έως τα μέσα του 2018. Το νομοσχέδιο ορίζει την ισχύ του έως τις 31 Δεκεμβρίου 2018.
Ωστόσο, είναι προφανές ότι η εν λόγω εκκρεμότητα, με την καθυστέρηση που έχει καταγραφεί, είναι πλέον διαδικαστική και λόγω έλλειψης χρόνου, το λογικό θα ήταν να «κλείσει» με την αποδοχή της ελληνικής πρότασης.