Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ξαναμοιράζεται η τράπουλα στην αγορά «Rent a car»

Νέα δεδομένα διαμορφώνονται στην ελληνική αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων, με αφορμή την επικείμενη πώληση της Avis και την επέκταση της Autohellas/Hertz. Η στρατηγική των δύο βασικών παικτών και τα μερίδια αγοράς.

Ξαναμοιράζεται η τράπουλα στην αγορά «Rent a car»

Νέο σκηνικό διαμορφώνεται στην ελληνική αγορά ενοικιάσεων αυτοκινήτων, με αφορμή την επικείμενη πώληση της Avis από τον όμιλο της Τράπεζας Πειραιώς και τη δυναμική ανάπτυξη της Autohellas/Hertz το 2016, εντός και εκτός συνόρων.

Τον τόνο στις εξελίξεις δίνουν, αναπόφευκτα, οι δύο βασικοί «παίκτες» της ελληνικής αγοράς Avis/Olympic (θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς) και Autohellas/Hertz (του ομίλου Θ. Βασιλάκη). Κοινό τους στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι οι δύο όμιλοι προέρχονται από διαδικασίες συγχωνεύσεων ενώ αναπτύσσονται δυναμικά και στις δύο επιμέρους αγορές του κλάδου, τις βραχυχρόνιες (Rent a Car) και μακροχρόνιες μισθώσεις αυτοκινήτων (operating leasing).

Η μεν Avis προέρχεται από διαδικασία συγχώνευσης των εταιρειών «OLYMPIC-Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις Α.Ε» και «OLYMPIA Enterprises S.A Ανώνυμος Εταιρεία Εμπορίου και Τουρισμού» (διακριτικός τίτλος «VISA Rent a Car»), μέσω απορρόφησης της δεύτερης από την πρώτη.

Η δε Hertz/Autohellas προέρχεται από την απορρόφηση των δραστηριοτήτων εισαγωγής/διανομής αυτοκινήτων SEAT (πρώην «Τεχνοκάρ») και της δραστηριότητας λιανικής πώλησης αυτοκινήτων (πρώην «Βελμάρ») από τον Δεκέμβριο του 2015.

Η Avis αντιπροσωπεύει το «θερμό» μέτωπο της αγοράς στην παρούσα φάση, με αφορμή τον διαγωνισμό πώλησής της από την Τράπεζα Πειραιώς. Στο θέμα αναμένονται εξελίξεις καθώς σήμερα λήγει η προθεσμία κατάθεσης μη δεσμευτικών προτάσεων από τα ενδιαφερόμενα σχήματα.

Για το πόσο «θερμό» είναι το μέτωπο της Avis αυτή την περίοδο προϊδέασε ο πρόεδρος της εταιρείας Απ. Ταμβακάκης, κάνοντας λόγο για 24 ενδιαφερόμενους, «κυρίως διεθνείς» ομίλους.

Ανεπίσημες πληροφορίες αναφέρουν πως μεταξύ των ενδιαφερόμενων συγκαταλέγονται ισχυρά διεθνή επενδυτικά funds, εγχώριοι «παίκτες» της αγοράς αυτοκινήτου, ακόμα και η Avis Τουρκίας, η οποία ελέγχεται από τον Τούρκο μεγαλοεπιχειρηματία Koc.

Σήμερα, ωστόσο, θα φανεί πόσοι από τους 24 κατ’ αρχάς ενδιαφερόμενους θα κάνουν το επόμενο βήμα, καταθέτοντας μη δεσμευτικές προσφορές.

Avis και Autohellas/Hertz βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης, η οποία αποτυπώνεται και στα οικονομικά τους αποτελέσματα. Η μεν Avis επέστρεψε στην κερδοφορία την τελευταία διετία έχοντας στο τιμόνι ως δ/ντα σύμβουλο τον Ανδρέα Ταπραντζή. Η Autohellas/Hertz, από την πλευρά της, επεκτείνεται δυναμικά στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, όπου (εκτός της Ελλάδας) έχει πλέον παρουσία σε Κύπρο, Κροατία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουκρανία.

Ενδεικτικό της φάσης ανάπτυξης την οποία διανύει ο όμιλος είναι το γεγονός ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2016 ενίσχυσε τον στόλο του με 6.200 καινούργια αυτοκίνητα, επένδυση η οποία ανήλθε σε 81 εκατ. ευρώ. Στο α’ εξάμηνο του 2016, ο όμιλος εμφάνισε κύκλο εργασιών από βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες μισθώσεις ύψους 4,6,87 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 7,8% σε σύγκριση με το πρώτο μισό του 2015. Στο ίδιο διάστημα του 2016, εμφάνισε αύξηση 14,9% (16,3 εκατ. ευρώ) του κύκλου εργασιών βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων μισθώσεων στις χώρες εξωτερικού όπου δραστηριοποιείται.

Η ελληνική αγορά Rent a Car

Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων (ΣΤΕΕΑ) υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο πραγματοποιούνται στην Ελλάδα 3,5 εκατ. μισθώσεις αυτοκινήτων και ο ετήσιος τζίρος που πραγματοποιείται φθάνει τα 340 εκατ. ευρώ σε βραχυχρόνιες και 400 εκατ. ευρώ σε μακροχρόνιες μισθώσεις.

Σύμφωνα με τον ΣΤΕΕΑ, ο συνολικός στόλος που διαχειρίζονται οι επιχειρήσεις του κλάδου ανέρχεται σε 150.000 αυτοκίνητα, από τα οποία 60.000 απασχολούνται σε βραχυχρόνιες μισθώσεις (κυρίως τουριστικές) και 90.000 σε μακροχρόνιες.

Στην κλάδο δραστηριοποιούνται, σύμφωνα με τον ΣΤΕΑΑ, περί τις 2.300 επιχειρήσεις, από τις οποίες οι «παίκτες» με ευδιάκριτο μερίδιο δεν ξεπερνούν τους 20. Το 53% της αγοράς, ωστόσο, εμφανίζεται να ελέγχεται από μικρές εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς σε όλη τη χώρα.

Σύμφωνα με στοιχεία του 2015, στον χώρο των βραχυχρόνιων μισθώσεων (Rent a Car) που αφορά κυρίως μισθώσεις από ταξιδιώτες, η Autohellas/Hertz φέρεται να καταλαμβάνει την πρώτη θέση της αγοράς με μερίδιο της τάξης του 16%. Σε απόσταση αναπνοής βρίσκεται δεύτερη η Avis, η οποία φέρεται να αποσπά μερίδιο κοντά στο 16%, από το οποίο το 13% αφορά κύκλο εργασιών από ιδιόκτητα γραφεία και το υπόλοιπο από συνεργαζόμενες εταιρείες.

Ακολουθούν στην κατάταξη η Interprice, με μερίδιο που υπολογίζεται στο 6%, η Sixt, με μερίδιο μεταξύ 5% και 6% και η Avance, με 2%.

Διαφορετική είναι η εικόνα στον χώρο των μακροχρόνιων μισθώσεων, όπου η Avis κατατάσσεται στην κορυφή με μερίδιο της τάξης του 28%. Δεύτερη στην κατάταξη εμφανίζεται να είναι η Lease Plan, η οποία αποσπά μερίδιο της τάξης του 21%, ενώ η Autohellas/Hertz καταλαμβάνει την τρίτη θέση με μερίδιο 18%.

Ακολουθούν η Executive Lease με μερίδιο 10%, η Εθνική Leasing με 8%, η ALD με μερίδιο 5% και η Arval με 2%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v