Το «πράσινο φως» προς τον ESM (Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας) «έδειξε» το EuroWorking Group που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας σε ό,τι αφορά την εκταμίευση του συνόλου των 2,8 δισ. ευρώ.
Οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της Ευρωζώνης εξέτασαν τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου που απέστειλε η ελληνική πλευρά για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, και ενέκριναν την εκταμίευση και των υπόλοιπων 1,7 δισ., πέρα από τη δόση των 1,1 δισ., που έχει ήδη πάρει την έγκριση του Eurogroup από τη συνεδρίαση της 9ης Οκτωβρίου.
Το συμβούλιο των Διευθυντών του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, το οποίο συνεδριάζει την Τρίτη το πρωί στις Βρυξέλλες, αναμένεται να εγκρίνει και τυπικά την εκταμίευση του συνόλου των 2,8 δισ. ευρώ.
Προσοχή στις ιδιωτικοποιήσεις στην ενέργεια
Εν τω μεταξύ την έκθεση συμμόρφωσης στα 15 προαπαιτούμενα που ξεκλειδώνουν τη δόση του 1,1 δισ. ευρώ έδωσε στη δημοσιότητα ο ESM.
Στο λεγόμενο compliance report που φέρει ημερομηνία 8 Οκτωβρίου και το οποίο επικυρώθηκε στο Eurogroup καταγράφονται οι 15 προαπαιτούμενες δράσεις οι οποίες όλες φέρουν στο τέλος τη σημείωση «done» (έγινε).
Ωστόσο οι Θεσμοί στην έκθεσή τους σημειώνουν ότι πέρα από τα προαπαιτούμενα είναι σημαντικό να προχωρήσει ο διορισμός των μελών του Δ.Σ. του Υπερταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και αυτό να στελεχωθεί από ανοικτή και διαφανή διαδικασία (σ.σ. έχει αποφασιστεί να προσληφθεί σύμβουλος που θα τρέξει τον διεθνή διαγωνισμό) και να χρησιμοποιεί τις βέλτιστες πρακτικές εταιρικής διακυβέρνησης.
Σε ότι αφορά τα ενεργειακά σημειώνεται ότι τα προαπαιτούμενα είναι σημαντικό να αποτελέσουν μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής που θα δημιουργήσει «αποτελεσματικές» αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου. Σε αυτό το πλαίσιο κρίνονται σημαντικές σχετικές δράσεις που δεν περιλαμβάνονται στα milestones, όπως οι διαγωνισμοί ιδιωτικοποίησης και οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ που όπως αναφέρεται πρέπει να εφαρμοστούν πλήρως στη βάση των δεσμεύσεων που περιλαμβάνει το MoU.
Παράλληλα, παρότι το νομοσχέδιο για την ΥΠΑ ψηφίστηκε στη Βουλή ήδη προωθούνται «τεχνικές διορθώσεις» που όπως αναφέρεται στο κείμενο έχουν συμφωνηθεί με την Κομισιόν και θα γίνουν ως τα τέλη Οκτωβρίου στο πλαίσιο της β’ αξιολόγησης.
Σε αυτές περιλαμβάνονται: α) περιορισμοί στην εθνικότητα του διοικητή εκτός αν αυτές μπορούν να δικαιολογηθούν με βάση το εθνικό ή το διεθνές δίκαιο β) πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία ο διοικητής ασκεί τα καθήκοντά του σε συμφωνία με υπουργικές αποφάσεις και όχι αποκλειστικά από τις αποφάσεις του Δ.Σ. γ) κατάλογο των αρμοδιοτήτων από τα τοπικά γραφεία που δείχνουν μια πολύ αποκεντρωμένη προσέγγιση, η οποία θα μπορούσε αδικαιολόγητα να παρεμποδίσει την ομαλή λειτουργία των ιδιωτικά διαχειριζόμενων αεροδρομίων δ) μια μεταβατική διάταξη σύμφωνα με την οποία ο υφιστάμενος διοικητής θα συνεχίσει να επιβλέπει τους δύο νέους θεσμούς μέχρι το διορισμό του νέου Διοικητή του Επόπτη και ε) διάταξη που απαιτεί Προεδρικό Διάταγμα για τον διορισμό του νέου διοικητή, κάτι που θα καθυστερήσει αδικαιολόγητα τη διαδικασία.
* Το compliance report δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη «Συνοδευτικό Υλικό»