Το… συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται πως περιμένουν στην κυβέρνηση προκειμένου να κλείσουν τέσσερις σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις, με στόχο την είσπραξη εντός του έτους περί του 1,5 δισ. ευρώ από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και να προχωρήσουν νέοι διαγωνισμοί, όπως η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Τους τελευταίους μήνες, παρά τις θετικές εξελίξεις όπως η κύρωση της πώλησης του Ελληνικού από τη Βουλή, το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων σκοντάφτει σε συνεχείς αναβολές.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί ο διαγωνισμός για τον ΟΛΘ, με την ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών να μεταφέρεται συνεχώς προς τα πίσω. Την ίδια τύχη έχουν, εξαιτίας γραφειοκρατικών και άλλων εμποδίων, και άλλοι διαγωνισμοί, από τις παραχωρήσεις μαρίνων μέχρι τις πωλήσεις ακινήτων.
Στο μεσοδιάστημα, στελέχη της κυβέρνησης και η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ κάνουν περιοδεία ανά την Ελλάδα μοιράζοντας σε δημοτικές αρχές ακίνητα (παραλιακά, λιμενικά κ.λπ.), προκειμένου να εξασφαλίσουν συναίνεση σε άλλες παραχωρήσεις. Κυρίως, όμως, επειδή όταν μεταβιβαστούν τα κρατικά ακίνητα στο Υπερταμείο, θα είναι αδύνατη η παραχώρηση σε δήμους κ.λπ., τουλάχιστον σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο.
Αν, πάντως, ολοκληρωθούν οι συμφωνίες που βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να εισπράξει 1,5 δισ. στο οποίο αν προστεθούν τα 280 εκατ. ευρώ από την πώληση του ΟΛΠ στην κινεζική Cosco, επιτυγχάνεται ο στόχος των δύο δισ. για το σύνολο του έτους. Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2017 αναφέρεται, όμως, πως τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις θα κινηθούν κοντά στο 1,1 δισ. ευρώ για το 2016.
Τα πιο πολλά έσοδα έρχονται από την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου (που θα καταβάλει 1,23 δισ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ), καθώς και τη μεταβίβαση του Αστέρα Βουλιαγμένης στο αραβο-τουρκικό επενδυτικό σχήμα (το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει περί τα 100 εκατ. από τα 400 εκατ. ευρώ).
Για την παράδοση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα υπό τη Fraport εκκρεμεί το σχέδιο νόμου αναδιοργάνωσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Για το συγκεκριμένο θέμα, ο υπουργός Υποδομών φαίνεται πως παίζει κρυφτό με τους συνδικαλιστές, οι οποίοι προκηρύσσουν απεργίες και τις παίρνουν πίσω πανηγυρίζοντας, προκειμένου μετά από λίγες εβδομάδες να ανακοινώσουν νέες απεργίες, τις οποίες επίσης ανακαλούν κ.ο.κ. Το σχέδιο νόμου είναι πάντως προαπαιτούμενο για την είσπραξη των 2,8 δισ. ευρώ και αναμένεται πως θα δημοσιοποιηθεί εντός των ημερών.
Στο τελικό στάδιο είναι και οι διαπραγματεύσεις με την καναδική PSP για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», χωρίς να υπάρχουν πληροφορίες για το τίμημα. Ούτως ή άλλως, δύσκολα θα εισπραχθεί εντός του έτους, ενώ σε δεύτερη φάση θα πωληθεί και το 30% της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών (ΔΑΑ) που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ.
«Ψίχουλα», μόλις 40 εκατ. ευρώ, μπαίνουν στο ταμείο από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie dello Stato SpA, αλλά το δημόσιο απαλλάσσεται από τη δαμόκλειο σπάθη 700 εκατ. ευρώ που θα έπρεπε να επιστρέψει η εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών.
Για τον επόμενο χρόνο πάνε, όμως, εξαιτίας των γνωστών αργών ρυθμών του κρατικού μηχανισμού, τα 900 εκατ. ευρώ για το Ελληνικό καθώς και τα μικρότερα έσοδα από διαγωνισμούς ακινήτων οι οποίοι μεταφέρονται συνεχώς προς τα πίσω. Στον αέρα βρίσκονται και τα περίπου 180 εκατ. ευρώ που θα εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ αν ολοκληρωθεί η συμφωνία πώλησης του ΔΕΣΦΑ στη Socar από το Αζερμπαϊτζάν, καθώς και τα 220 εκατ. που περίμεναν να εισπράξουν τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) από την ίδια συναλλαγή.
Η Socar προχώρησε προ ημερών σε παράταση της εγγυητικής επιστολής μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, ώστε να αναζητηθεί λύση με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το θέμα με τα τέλη διέλευσης. Ως γνωστόν, οι Αζέροι, αν υπάρξει συμφωνία, θα αποκτήσουν το 49% του ΔΕΣΦΑ, ενώ για το υπόλοιπο 17% (από το 66% που είχε τεθεί προς πώλησης) ενδιαφέρεται η ιταλική Snam.
Το μεγάλο παιχνίδι στις ιδιωτικοποιήσεις φαίνεται πάντως πως μετατίθεται συνεχώς προς τα πίσω, όταν και θα ιδρυθεί το Υπερταμείο. Είναι εμφανές από τις καθυστερήσεις των τελευταίων μηνών πως η κυβέρνηση θέλει να ξεκινήσει ο νέος γύρος πωλήσεων κρατικών περιουσιακών στοιχείων μετά το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ.
Ούτως ή άλλως, οι μεγάλες ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις, κατά τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, προγραμματίζονταν για το 2017. Τότε θα γνωρίζουμε και την τύχη κρίσιμων κρατικών ομίλων, από τα ΕΛΠΕ μέχρι τη ΔΕΠΑ.