Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τελευταίο σπριντ με στόχο 2,8 δισ. ευρώ

Με εκκρεμότητες που σχετίζονται με δύο προαπαιτούμενα θα κατατεθεί στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο, με στόχο να ψηφιστεί αρχές της επόμενης εβδομάδας. Το «αγκάθι» του υπερταμείου και τα σενάρια εκταμίευσης της υποδόσης σε... δόσεις.

Τελευταίο σπριντ με στόχο 2,8 δισ. ευρώ

Η αναμενόμενη για αύριο (αντί σήμερα που ήθελαν οι σχετικές πληροφορίες) κατάθεση του νομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα αποτελεί ένα ακόμα βήμα προς την κατεύθυνση της εκταμίευσης της υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ.

Το οικονομικό επιτελείο εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι το χρονοδιάγραμμα δεν αλλάζει και όλα θα έχουν κλείσει στις 29 Σεπτεμβρίου, οπότε συνεδριάζει το EwG, πλην όμως πηγές αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο η διαδικασία πλήρους ικανοποίησης των προαπαιτούμενων να απαιτήσει λίγες ημέρες ακόμα, καθώς το νομοσχέδιο δεν θα καλύπτει δύο ανοικτά ακόμα προαπαιτούμενα. Το πόσες, θα φανεί.

Ήδη από την περασμένη εβδομάδα, τραπεζικοί κύκλοι ανέφεραν ότι για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αλλαγών στις διοικήσεις των τραπεζών θα απαιτηθούν και κάποιες ημέρες του Οκτωβρίου (άγνωστο πόσες), ενώ η στελέχωση του υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων δεν έχει ακόμα συμφωνηθεί. Το θέμα είναι εξόχως πολιτικό και συζητείται, αναφέρουν πληροφορίες σε ανώτερο επίπεδο.

Υπ' αυτό το πρίσμα, μια συμφωνία (με υπαναχωρήσεις) μπορεί να προκύψει ανά πάσα χρονική στιγμή. Τις εκκρεμότητες, χωρίς να τις προσδιορίσει, επιβεβαίωσε χθες υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι η εκπλήρωση όλων των προαπαιτούμενων είναι θέμα ημερών και δεν διαταράσσεται ο στόχος έγκρισης από το EwG στις 29 του μήνα και εντολής εκταμίευσης της δόσης στις 10 Οκτωβρίου από το Eurogroup.

Άλλη πηγή χθες κρατούσε μικρότερο καλάθι αναφορικά με την ακριβή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, επισημαίνοντας ότι η δόση είναι διαθέσιμη έως τις 31 Οκτωβρίου.

Αν υπάρξουν ουσιαστικές καθυστερήσεις μάλιστα -τις οποίες το οικονομικό επιτελείο όχι μόνο απεύχεται αλλά και διαψεύδει ως ενδεχόμενο-, ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι θα μπορούσε η υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ να εγκριθεί με δόσεις. Ούτως ή άλλως, από τα 2,8 δισ. ευρώ, το 1,7 δισ. ευρώ σχετίζεται με την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών και το 1,1 δισ. ευρώ με την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.

Στο νομοσχέδιο αναμένεται να περιληφθούν διατάξεις σχετικά με εκκρεμούσες αλλαγές στο ασφαλιστικό, στην απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα αλλά και στο δεύτερο πακέτο των ΔΕΚΟ που θα μεταφερθούν στο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων.

Στα ανοικτά θέματα στον χώρο των ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνεται η επιλογή των προσώπων που θα στελεχώσουν το Εποπτικό Συμβούλιο του υπερταμείου, η σύσταση των εταιρειών που προβλέπονται στο πλαίσιο του τελευταίου και οι ρυθμίσεις για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ώστε να ολοκληρωθεί η συμφωνία παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα υπό τη Fraport. Στο ΤΑΙΠΕΔ υποστήριζαν μέχρι πρόσφατα πως εντός του μήνα θα προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, που αποτελεί επίσης προαπαιτούμενο (σ.σ. το νομοσχέδιο για το Ελληνικό που ήταν στις εκκρεμότητες ψηφίστηκε χθες). 

Πληροφορίες αναφέρουν ότι από τον κατάλογο του β' πακέτου ΔΕΚΟ έχει εξαιρεθεί η ΕΑΒ (η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να ενταχθεί, δεδομένου ότι πρόκειται για επιχείρηση η οποία συνδέεται με την εθνική ασφάλεια της χώρας), ενώ αντίθετα αναμένεται να περιλαμβάνονται οι ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, Αττικό Μετρό, Κτηματικές Υπηρεσίες, ΕΛΒΟ και ΑΔΜΗΕ.

Τα ενεργειακά 

Το κείμενο για τον σχεδιασμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο πλαίσιο της υποχρέωσης εφαρμογής του ευρωπαϊκού μοντέλου-target model θα περιληφθεί, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα. Το σχέδιο αυτό έδωσε σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την περασμένη εβδομάδα και αποτελεί την τελευταία νομοθετική παρέμβαση για την κάλυψη των υποχρεώσεων της χώρας στα θέματα ενέργειας. 

Με βάση το target model, καταργείται η υποχρεωτική ημερήσια αγορά (pool), η οποία ισχύει σήμερα, η αγορά "προϊόντων" γίνεται στο πλαίσιο τεσσάρων αγορών οι οποίες θα ιδρυθούν και θα λειτουργούν. Των αγορών: Χονδρικής Προθεσμιακών Προϊόντων, Ενδοημερήσιας, Αγοράς της Επόμενης Ημέρας και Αγοράς Εξισορρόπησης. Επιπλέον το target model δίνει τη δυνατότητα σύναψης διμερών συμβάσεων μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών, εκτός της χονδρικής αγοράς.

Οι ασφαλιστικές διατάξεις

* Ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων σε περιοχές με κάτω από 2.000 κατοίκους θα κληθούν να πληρώσουν για κύρια ασφάλιση και υγεία εισφορές 26,95% επί του καθαρού φορολογητέου εισοδήματός τους.

* Αυξάνουν οι εισφορές υγείας για όλους τους αγρότες αλλά και τους νέους επιστήμονες για τους οποίους ο νόμος Κατρούγκαλου είχε προβλέψει εκπτώσεις. Συγκεκριμένα, ο νόμος προέβλεπε πως οι αγρότες θα πλήρωναν το 2017 το 4,73% του εισοδήματός τους για εισφορές υγείας. Το 2018 οι εισφορές θα αυξάνονταν στο 5,84%, για να φτάσουν το 2019 στο 6,95%, όπως ισχύει για όλους τους υπόλοιπους αυτοαπασχολούμενους.

Αντίστοιχα για τους νέους επιστήμονες είχε προβλεφθεί 5ετής μεταβατική περίοδος από την έναρξη της επαγγελματικής δραστηριότητας, ώστε να πληρώνουν 4,87% του εισοδήματός τους τα 2 πρώτα χρόνια και 5,91% τα επόμενα 3 χρόνια. Πλέον, από την 1η Ιανουαρίου 2017 η εισφορά θα καθοριστεί στο 6,95% επί του εισοδήματός τους.

* Με μια τρίτη διάταξη θα μειωθεί η έκπτωση 15% που προβλέφθηκε στον πρόσφατο νόμο για όσους εξαγοράζουν εφάπαξ, πλασματικά έτη ασφάλισης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v