Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τον Ιούλιο ο διαγωνισμός για το Καστέλι

Οι αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού, ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις της Eurostat και η διστακτικότητα των τραπεζών, οδηγούν σε απανωτές παρατάσεις τον διαγωνισμό. Τον Ιούλιο λένε στο υπουργείο, από φθινόπωρο το βλέπει η αγορά.

Τον Ιούλιο ο διαγωνισμός για το Καστέλι

«Στις 27 Ιουνίου θα έχουμε τελειώσει», δήλωνε προ μηνός στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης για τον διαγωνισμό χρηματοδότησης, κατασκευής και εκμετάλλευσης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου.

Εντός των ημερών θα δημοσιευθεί, όμως, η απόφαση του υπουργού για νέα παράταση καθώς το μοντέλο που προωθούσε σκόνταψε στις ειδικές απαιτήσεις της Eurostat, ώστε να μην επιβαρύνουν το χρέος και το έλλειμμα οι συμβάσεις παραχώρησης, όπως είχε αποκαλύψει προ μηνών το Euro2day.gr. 

Ηδη ο κ. Σπίρτζης ενημέρωσε βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ από την Κρήτη πως οι προσφορές για το νέο αεροδρόμιο δεν θα υποβληθούν στις 27 Ιουνίου αλλά θα υπάρξει «παράταση 25 ημερών». Αλλά και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας υποστήριξε χθες το βράδυ πως θα προκηρυχθεί εντός του Ιουλίου. Στην αγορά κατασκευών περιμένουν πάντως πως οι δεσμευτικές προσφορές πάνε για το φθινόπωρο καθώς είναι άγνωστο το εύρος των αλλαγών που θα χρειαστούν στα τεύχη δημοπράτησης, ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις της Eurostat.

Ο ίδιος είχε υποστηρίξει στη Βουλή πως ενδιαφέρον για το νέο αεροδρόμιο είχαν εκδηλώσει έξι σχήματα και πως τα πέντε εξ αυτών συμμετείχαν και στη διαβούλευση. Σε αιτήματα των ενδιαφερομένων αποδίδει το υπουργείο τις συνεχείς παρατάσεις του διαγωνισμού, αλλά στην αγορά γνωρίζουν πως έχει βάλει το χέρι της και η Eurostat…

Σοβαρό ζήτημα εξακολουθεί να αποτελεί και η στάση των τραπεζών, οι οποίες θα κληθούν να συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του μεγάλου έργου.

Μεταξύ των διεκδικητών του νέου αεροδρομίου εμφανίζονται η κοινοπραξία του κινεζικού κολοσσού China State Construction Engineering Co. (ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους στον κόσμο) με την Archirodon Group και την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Ζυρίχης και οι κοινοπραξίες του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ με τη γαλλική Vinci, του ομίλου J&P ΑΒΑΞ με την επίσης γαλλική Bouygues, ενώ ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ φημολογείται πως θα συνεργαστεί με τον ισπανικό όμιλο ACS.

Οι αλλαγές πριν τις νέες αλλαγές!

Στα μέσα Μαΐου ο κ. Σπίρτζης είχε παρουσιάσει αναλυτικά στη Βουλή τις αλλαγές στις οποίες προχώρησε η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Βέβαια, τις τελευταίες εβδομάδες προωθούνται αλλαγές επί των αλλαγών!

Όπως είχε υποστηρίξει τότε ο υπουργός Υποδομών:

«Το πρώτο, λοιπόν, που κάναμε ήταν να αλλάξουμε τελείως αρκετούς όρους των τευχών δημοπράτησης σε μια άλλη λογική, σε μια άλλη κατεύθυνση. Ποιοι είναι αυτοί; Αλλάξαμε το ποσό των αντισταθμιστικών οφελών στην τοπική κοινωνία και από 1% έγινε 2,5%. Πιστεύω ότι αυτό είναι σε πολύ θετική κατεύθυνση. Αλλάξαμε το ότι προβλέπεται μέσα στον χώρο του αεροδρομίου να υπάρχει χώρος που θα κατασκευαστεί εκθεσιακό κέντρο, το οποίο θα το διαχειρίζεται το Ελληνικό Δημόσιο και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, τοπικά δηλαδή, για την έκθεση και την προβολή τοπικών προϊόντων της Κρήτης.

Δεσμευθήκαμε -και ισχύει αυτή η δέσμευση, γι’ αυτό και την καταθέτω στη Βουλή- ότι στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας που θα δημιουργηθεί για τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα θα μετέχει ο εκάστοτε δήμαρχος του δήμου που θα φιλοξενεί αυτές τις εγκαταστάσεις. Δεσμευθήκαμε, επίσης, ότι θα υπάρχει χρηματοδότηση, ώστε να βγει μια μελέτη για έναν συνολικό χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της περιοχής, για να μην έχουμε άναρχη δόμηση και άναρχη ανάπτυξη δραστηριοτήτων γύρω από το νέο αεροδρόμιο.

Τα υπόλοιπα που αλλάξαμε είναι τεχνικά θέματα που έχουν να κάνουν με την αρχιτεκτονική του κτηρίου και τις επιτροπές που έπρεπε να γίνουν, ώστε να διασφαλίσουμε και να μην υπάρχει καθυστέρηση, αλλά να σεβόμαστε και την αρχιτεκτονική της Κρήτης, επίσης θέματα με την εξοικονόμηση ενέργειας και την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου και πολλά άλλα.

Βέβαια, το πιο σημαντικό είναι τα θέματα βαθμολογίας για τον διαγωνισμό, δηλαδή τα κριτήρια με τα οποία θα επιλεγεί το ανάδοχο σχήμα για τη σύμπραξη. Το σημαντικότερο, κατά τη γνώμη μου, από αυτά είναι ότι τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου μπορεί να την προσφέρει το ανάδοχο σχήμα. Βγάλαμε σε διαβούλευση τα τεύχη δημοπράτησης και για να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία δεχθήκαμε τις παρατηρήσεις».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v