Ολες οι ανατροπές που ήρθαν με... τροπολογίες

Αποφάσεις και ισοδύναμα μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου καλείται να βρει η κυβέρνηση για τα ειδικά μισθολόγια. Αυστηρότερος γίνεται ο κόφτης. Νέο χαράτσι έρχεται για τις ΑΕΕΑΠ. Οι αλλαγές για εταιρίες διαχείρισης κόκκινων δανείων και το παζάρι για τα δάνεια με εγγύηση δημοσίου.

Ολες οι ανατροπές που ήρθαν με... τροπολογίες

Με ένα μπαράζ τροπολογιών, χθες το βράδυ και σήμερα το πρωί, η κυβέρνηση επιχειρεί να κλείσει όλες τις εκκρεμότητες για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης.

Κυβερνητική πηγή με άριστη γνώση των διαπραγματεύσεων προαναγγέλλει αίσιο τέλος, υποστηρίζοντας πως «σχεδόν κλείσαμε τα πάντα», επισημαίνοντας μάλιστα ότι τηρήθηκαν οι κόκκινες γραμμές τις οποίες έθεσε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος στους δανειστές με την επιστολή η οποία εστάλη την περασμένη Πέμπτη, λίγο πριν τη συνέντευξη Τύπου αναφορικά με τις αποφάσεις του Eurogroup.

Το «σχεδόν κλείσαμε» απέχει βέβαια ακόμα από το «κλείσαμε». Το θέμα το οποίο παραμένει ανοιχτό αλλά εκφράζεται η κυβερνητική πεποίθηση ότι θα διευθετηθεί σήμερα αφορά στα κόκκινα δάνεια με την εγγύηση του δημοσίου. Για το θέμα αυτό έγιναν χθες τηλεδιασκέψεις σε τεχνικό επίπεδο.

Στη δέσμη των τροπολογιών λαμβάνονται μέτρα για:

1. ΕΚΑΣ. Από 1η Ιουνίου και όχι από 1η Ιανουαρίου εφαρμόζονται τα νέα εισοδηματικά κριτήρια του ΕΚΑΣ, που οδηγούν σε περικοπή του επιδόματος για περίπου 80.000 χαμηλοσυνταξιούχους, σύμφωνα με την τροπολογία του υπουργείου Εργασίας που κατατέθηκε στη Βουλή (Δείτε εδώ την τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή).

Αναλυτικά, η τροπολογία ορίζει ότι η εφαρμογή των νέων κριτηρίων του Ε.Κ.Α.Σ. που εισάγονται με το ν. 4387/2016 αρχίζει από 1.6.2016. Παράλληλα, αποσαφηνίζεται ότι, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, εκδιδόμενη σε ετήσια βάση, αναπροσαρμόζονται τα ποσά που αναφέρονται στα εισοδηματικά κριτήρια της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού, καθώς και τα ποσά του επιδόματος.

Η σωρευτική εξοικονόμηση στον προϋπολογισμό του Ε.Φ.Κ.Α., για την αιτία αυτή, από το έτος 2016 έως και το έτος 2017 θα ανέλθει σε 570 εκατ ευρώ, από το έτος 2016 έως και το έτος 2018 σε 808 εκατ. ευρώ και από το έτος 2016 έως και το έτος 2019 σε 853 εκατ. ευρώ. Από 1.1.2020 η παροχή αυτή καταργείται. Στην πράξη, το ποσό εξοικονόμησης μεταξύ 2016 και 2017 παραμένει το ίδιο, γεγονός που σημαίνει ότι το 2017 θα κοπούν περισσότερα ποσά, και συνεπώς θα χάσουν το επίδομα περισσότεροι δικαιούχοι.

Η έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης και ο έλεγχος των εισοδηματικών κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος για κάθε έτος λαμβάνουν χώρα το αργότερο μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους, έτσι ώστε από 1η Ιανουαρίου κάθε έτους να μη χορηγείται Ε.Κ.Α.Σ. σε μη δικαιούχους. 

2. Ειδικά μισθολόγια. Αγώνα δρόμου το κατακαλόκαιρο καλείται να κάνει η κυβέρνηση για να βρει τα ισοδύναμα που θα αποτρέψουν το πάγωμα από 1.1.2017 μέχρι 31.12.2018 κάθε μισθολογικής ωρίμανσης και μισθολογικής προαγωγής των λειτουργών και υπαλλήλων που αμείβονται με ειδικά μισθολόγια (ένστολοι, δικαστικοί κ.τλ.).

Πρόκειται για θέμα που σήκωσε ψηλά η κυβέρνηση κατά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου, καθώς προκάλεσε τη σφοδρή αντίδραση του Πάνου Καμμένου. Ο υπουργός Αμυνας μάλιστα είχε δηλώσει πως έχει ήδη εντοπίσει κωδικούς του προϋπολογισμού που θα εξασφαλίσουν ότι δεν θα χρειαστεί να παγώσουν οι ωριμάνσεις.

Στη σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή (δείτε εδώ την τροπολογία) προβλέπεται ότι «η ως άνω διάταξη δεν εφαρμόζεται σε περίπτωση που τα εμπλεκόμενα υπουργεία προσδιορίσουν δημοσιονομικές παρεμβάσεις ισοδύναμης καθαρής εξοικονόμησης δαπανών μόνιμου χαρακτήρα, οι οποίες θα εξειδικευθούν και νομοθετηθούν μέχρι 30.9.2016 και θα τεθούν σε εφαρμογή από την 1.1.2017».

3. Αυτόματος κόφτης. Σε μια από τις νομοτεχνικές βελτιώσεις στις τροπολογίες αναφέρεται πως η κυβέρνηση θα πρέπει να έρθει σε συμφωνία με τους θεσμούς σε περιπτώσεις που υπάρχει απόκλιση αλλά αυτή οφείλεται σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή ανωτέρας βίας κατά τη διάρκεια του προηγούμενου οικονομικού έτους, με δημοσιονομική επίπτωση που ξεπερνάει το 0,5% του ΑΕΠ. Ετσι, το «ύστερα από ειδική διαβούλευση με τους θεσμούς που εμπλέκονται στην υλοποίηση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής», αντικαθίσταται από το... «κατόπιν συμφωνίας με τους θεσμούς».

Ορίζεται παράλληλα ότι στην έκθεση του υπουργού Οικονομικών καθορίζεται ότι περιέχονται το ποσοστό επί του ΑΕΠ και το ποσό των δημοσιονομικών μέτρων προσαρμογής σε καθαρή βάση, δηλαδή μετά την αφαίρεση της δημοσιονομικής επίπτωσης επί των εσόδων του προϋπολογισμού γενικής κυβέρνησης, σύμφωνα με το εκάστοτε τεχνικό μνημόνιο συνεργασίας (ΤMU). Με την προηγούμενη ρύθμιση, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους), το ποσό και το ποσοστό επί του ΑΕΠ της δημοσιονομικής επίδρασης των μέτρων προσαρμογής που θα ληφθούν επί των εσόδων του προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης. (δείτε εδώ την τροπολογία).

4. Εταιρείες ακινήτων. Καταργείται, για λόγους ισότιμης αντιμετώπισης του συνόλου των εταιρειών, η επιβολή μειωμένου συντελεστή συμπληρωματικού φόρου 3,5 τοις χιλίοις για τα μη ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των Ανωνύμων Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (Α.Ε.Ε.Α.Π.). Ετσι, ο συντελεστής του συμπληρωματικού φόρου για τα μη ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των Ανωνύμων Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (Α.Ε.Ε.Α.Π.) είναι 5,5 τοις χιλίοις. Ο λογαριασμός είναι 6,5 εκατ. ευρώ. (δείτε εδώ την τροπολογία)

5. Εγνατία. Στη σχετική τροπολογία ορίζεται ότι οι ρυθμίσεις αναφορικά με τον καθορισμό τελών διοδίων και τη χωροθέτηση νέων μετωπικών σταθμών διοδίων εφαρμόζονται με την επιφύλαξη της ισχύουσας νομοθεσίας για την Εγνατία Οδό και τους κάθετους άξονες αυτής.

6. Ελληνικό. Οι ζυμώσεις έως και αργά χθες το βράδυ συνεχίζονταν στο Μέγαρο Μαξίμου, ώστε να υπογραφούν άμεσα οι απαιτούμενες συμβάσεις και να ξεμπλοκάρει η διαδικασία. «Γίνεται ένας αγώνας δρόμου», ανέφερε χαρακτηριστικά κυβερνητική πηγή.

7. Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Οι διατάξεις οι οποίες προωθούνται χαρακτηρίζονται «διαδικαστικού χαρακτήρα χωρίς πολιτική σημασία». Μένει να φανεί στις τελικές διατυπώσεις καθώς μεταξύ άλλων θα αφορούν στη νομική κάλυψη του Δ.Σ. του νέου υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων.

Αλλαγές για τις εταιρίες διαχείρισης κόκκινων δανείων

Εκτός των τροπολογιών που κατατέθηκαν χθες, έμεινε η διευθέτηση του θέματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων που έχουν την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η σχετική τροπολογία θα κατατεθεί σήμερα το πρωί.

Αντίθετα, με σχετική τροπολογία επήλθαν νομοτεχνικές βελτιώσεις για τις εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων ως προς την καταβολή του κεφαλαίου ίδρυσης, ο τρόπος λειτουργίας τους και οι λόγοι μεταβολής του επιτοκίου εξυπηρετούμενων δανείων.

Ειδικότερα, με την τροπολογία, τροποποιείται η προϋπόθεση καταβολής σε μετρητά και μάλιστα σε λογαριασμό ελληνικού πιστωτικού ιδρύματος του ποσού των 4,5 εκατ. ευρώ ως ελάχιστου ποσού για την ίδρυση εταιρειών διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων και να λαμβάνουν άδεια για να χορηγούν νέα δάνεια και πιστώσεις. Για τον λόγο αυτό, οι εταιρείες που εδρεύουν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ) και έχουν εγκατασταθεί μέσω υποκαταστήματος στην Ελλάδα, η καταβολή του παραπάνω ποσού μπορεί να γίνεται σε οποιοδήποτε πιστωτικό ίδρυμα των χωρών του ΕΟΧ.

Σύμφωνα με άλλο άρθρο της τροπολογίας, για τις εταιρείες διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων θα ισχύουν οι ίδιοι όροι επικοινωνίας και συμπεριφοράς με αυτούς που διέπουν τις εταιρίες ενημέρωσης για ληξιπρόθεσμες οφειλές (εισπρακτικές).

Επίσης, υπάρχει η πρόβλεψη για την καταβολή παγίου 20 ευρώ για κάθε καταχώριση ή εγγραφή, ή σημείωση σε οποιοδήποτε δημόσιο βιβλίο ή μητρώο για τη μεταβολή του δικαιούχου υποθήκης.

Τέλος, ορίζεται ότι σε περίπτωση μεταβίβασης εξυπηρετούμενου δανείου με κυμαινόμενο επιτόκιο, ο εκδοχέας δεν επιτρέπεται να προσδιορίσει περιθώριο, επιπλέον του επιτοκίου αναφοράς υψηλότερου εκείνου που είχε προσδιορίσει το πιστωτικό ίδρυμα κατά τον χρόνο καταχώρισης της μεταβίβασης, εκτός αν οι όροι που περιλαμβάνονται ή ενσωματώνονται στη δανειακή σύμβαση προσδιορίζουν με ακρίβεια συγκεκριμένα και αντικειμενικά κριτήρια για τη μεταβολή του περιθωρίου.

Οι στόχοι της κυβέρνησης  

Σε ό,τι αφορά στα κόκκινα δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου, στόχος της κυβέρνησης είναι η «διάσωση» (να μην πουληθούν σε funds) όσων έχουν δοθεί σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων φυσικών καταστροφών (πυρόπληκτα, σεισμόπληκτα κ.ο.κ), συνολικού ύψους 1,638 δισ. ευρώ.

Με βάση τις εκτιμήσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το 80% των δανείων αυτών είναι «κόκκινα».

Σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο θα επιδιώξει πάση θυσία την εξαίρεση των δανείων αυτών από την πώληση σε funds, καθώς μια διαφορετική εξέλιξη θα δημιουργούσε μείζον θέμα για το προφίλ της κυβέρνησης.

Η διάσωση των δανείων αυτών προβλέπεται σε σχετική τροπολογία που έχει συντάξει το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και η οποία, λόγω της απουσίας του Γιώργου Σταθάκη (βρίσκεται στο Παρίσι), έχει δοθεί στον Ευκλείδη Τσακαλώτο να την καταθέσει στη Βουλή. Σημειώνεται ότι υπάρχει και καλύτερη εκδοχή της τροπολογίας αυτής, στην οποία περιλαμβάνονται και ειδικές κατηγορίες δανείων σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις των παραμεθόριων περιοχών. Το αν κατατεθεί αυτή η εκδοχή θα εξαρτηθεί από την αντίδραση των θεσμών.

Σε ό,τι αφορά στις υπόλοιπες κατηγορίες κόκκινων δανείων (σε ΟΤΑ, ΔΕΚΟ, ιδιωτικές επιχειρήσεις), η κυβέρνηση αποδέχεται την απαίτηση των δανειστών για την άμεση και πλήρη απελευθέρωσή τους, εκτιμώντας ότι δεν θα υπάρξει σοβαρό δημοσιονομικό κόστος ή αν υπάρξει, θα είναι διαχειρίσιμο.

Μάλιστα ως προς τα δάνεια σε ΟΤΑ και ΔΕΚΟ, κύκλοι του οικονομικού επιτελείου επισημαίνουν ότι δεν υπάρχει λόγος για μετωπική αντιπαράθεση, διότι μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να ανοίξει τον φάκελο των δανείων αυτών, τα οποία, όπως αναφέρουν, «δεν έχουν δοθεί και με τις πλέον διαφανείς διαδικασίες»...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v