Με βάση την προσέγγιση της Κομισιόν, το πρόγραμμα το οποίο θα αξιολογηθεί στο σημερινό Eurogroup βρίσκεται σε γενικές γραμμές «σε καλό δρόμο».
Έτσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να εισηγείται την εκταμίευση δόσης επαρκούς για την κάλυψη των αναγκών εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους και εξόφλησης μέρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου έως την ολοκλήρωση της επόμενης αξιολόγησης. Αυτό προκύπτει από την έκθεση συμμόρφωσης επί της πρώτης αξιολόγησης (compliance report of the 1st review of the ESM programme), η οποία διέρρευσε χθες και φαίνεται να αποτελεί το καλό σενάριο για την εξέλιξη του σημερινού Eurogroup στις 3 το μεσημέρι, ώρα Βρυξελλών.
Νωρίτερα, θα προηγηθεί συνεδρίαση του EuroWorking Group με τη συμμετοχή του Γιώργου Χουλιαράκη, στην οποία αναμένεται η ελληνική πλευρά να λάβει μια πρόγευση για το εάν το σημερινό Eurogroup θα σηματοδοτήσει φυγή προς τα εμπρός ή... μία από τα ίδια.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, υπάρχει καταρχήν συμφωνία με τα περιεχόμενα της αξιολόγησης, από το Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων και τα κόκκινα δάνεια έως το ασφαλιστικό, το φορολογικό και τους έμμεσους φόρους.
«Αγκάθι» παραμένει ο μηχανισμός αυτόματης διόρθωσης, για τον οποίο η θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι ξεκάθαρη (καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να περάσει μέτρα 9 δισ. ευρώ από τη Βουλή, έγραψε στους ομολόγους του ο Ευκλείδης Τσακαλώτος), όσο όμως και η αντίστοιχη θέση του ΔΝΤ. Από την επιστολή της Κριστίν Λαγκάρντ προς τους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης προκύπτει με σαφήνεια ότι το ΔΝΤ απορρίπτει σενάρια αυτόματων μηχανισμών.
«Μια ντουζίνα ανάλογων μηχανισμών που θέσπισε η Ελλάδα στο παρελθόν απέτυχαν», έγραψε η κ. Λαγκάρντ ζητώντας ουσιαστική διευθέτηση του δημόσιου χρέους και μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα από 3,5% του ΑΕΠ το 2018 σε 1,5%.
Στο σημείο αυτό όμως, μπαίνει η σφήνα της Γερμανίας και των δορυφόρων της, η οποία ναι μεν απαιτεί το ΔΝΤ να μπει στο πρόγραμμα, αλλά τουλάχιστον δύσκολα θα έλεγε ναι στην άμεση λήψη μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, που απαιτεί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Το παιχνίδι παίζεται σε πολλά επίπεδα, τα συμφέροντα είναι αντικρουόμενα, η ελληνική κυβέρνηση προσδοκά άμεσες αποφάσεις για το χρέος αλλά επί του παρόντος, το μόνο που έχει κατοχυρώσει είναι η ψήφιση ενός σκληρού νομοσχεδίου για το ασφαλιστικό και το φορολογικό και μια νέα άμεση κοινοβουλευτική δοκιμασία για το έξτρα πακέτο των έμμεσων φόρων. Προς ποια πλευρά θα γείρει η ζυγαριά, θα φανεί σήμερα. Το τι περιμένει τους φορολογούμενους, πάντως, στο αμέσως προσεχές διάστημα είναι προδιαγεγραμμένο.
Περιγράφεται στην επικαιροποίηση του Μνημονίου, η οποία διέρρευσε χθες και η οποία μένει να φανεί σήμερα αν θα σφραγίσει την ολοκλήρωση της αξιολόγησης τουλάχιστον με το ευρωπαϊκό σκέλος των δανειστών.
Τα μέτρα που έρχονται, φτάνουν σωρευτικά το 2018 το 1,719 δισ. ευρώ.
Το επόμενο πακέτο
Αργά ή γρήγορα, ένα νέο πακέτο θα δοκιμάσει την κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή. Θα αρχίσει να ξετυλίγεται από τον ερχόμενο Ιούνιο, είναι εμπροσθοβαρές και δεν αφήνει σχεδόν κανέναν έμμεσο φόρο στο απυρόβλητο. Από ΦΠΑ, καύσιμα, τσιγάρα, ποτά, διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια έως τον καφέ, το ίντερνετ, τη συνδρομητική τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Φόρος σε ό,τι... κινείται.
Το πακέτο προβλέπει έξτρα μέτρα με στόχο απόδοση εσόδων 575 εκατ. ευρώ το 2016, που αυξάνονται σε 1,553 δισ. ευρώ το 2017 και 1,719 δισ. ευρώ το 2018, τα οποία είναι:
1. Αύξηση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24% από την 1η Ιουλίου 2016. (450 εκατ. ευρώ)
2. Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σε βενζίνη, ντίζελ κίνησης και θέρμανσης, κηροζίνη, φυσικό αέριο και υγραέριο. (Ιούνιος 2016)
3. Αλλαγές στη φορολογία των Ι.Χ. με αναθεώρηση των χρεώσεων στη βάση της αξίας, κατάργηση του φόρου πολυτελείας στην αγορά και αναμόρφωση του συστήματος έκπτωσης φόρου από το ατομικό εισόδημα για τα εταιρικά αυτοκίνητα. (Ιούνιος 2016)
4. Αύξηση των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ και κατάργηση απαλλαγών ώστε να καλυφθούν οι απώλειες από τη μείωση των αντικειμενικών αξιών. (Ιούνιος 2016)
5. Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην μπίρα και κατάργηση της έκπτωσης (50%) που ισχύει για τον φόρο στα αλκοολούχα ποτά στα Δωδεκάνησα. (Ιούνιος 2016)
6. Αύξηση φόρων σε τσιγάρα και καπνό. (Ιούνιος 2016)
7. Επιβολή ειδικού φόρου στα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τον καφέ. (1η Ιανουαρίου 2017)
8. Επιβολή φόρου διανυκτέρευσης σε ξενοδοχεία άνω των δύο αστέρων και ενοικιαζόμενων δωματίων άνω των δύο κλειδιών. (1η Ιανουαρίου του 2017)
9. Επιβολή φόρου με συντελεστή 5% στους λογαριασμούς ίντερνετ και 10% στη συνδρομητική τηλεόραση. (Ιούλιος 2016)
10. Αύξηση φόρου στα επενδυτικά οχήματα (UCITS funds, εταιρείες Real Estate και Portfolio Management Companies. (Ιούλιος 2016)
Η περιπέτεια συνεχίζεται
Μεγάλες προσδοκίες για αύξηση των εσόδων του δημοσίου -με ό,τι αυτό σημαίνει σε περίπτωση αποτυχίας- ενσωματώνονται και από συμπληρωματικές παρεμβάσεις στον τομέα της φορολογίας.
Η πλήρως αυτονομημένη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων από την 1η Ιανουαρίου 2017 συνιστά μεγάλη πρόκληση ενώ στην έκθεση φωτογραφίζονται κατάργηση φοροαπαλλαγών για τις επιχειρήσεις, μαύρες λίστες για φοροφυγάδες, απλοποίηση του ΦΠΑ, επανεξέταση των εξαιρέσεων για τη ναυτιλιακή κοινότητα και επέκταση της εθελοντικής εισφοράς έως το 2018, αναμόρφωση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων για τις κατασχέσεις και διευκόλυνση των πλειστηριασμών περιουσιακών στοιχείων οφειλετών...