Με καθυστέρηση εξοφλείται το 87% των τιμολογίων στην Ελλάδα

Το 87% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα δηλώνουν ότι οι επιχειρήσεις - πελάτες τους εξοφλούν τα τιμολόγια με καθυστέρηση λόγω προβλημάτων ρευστότητας. Κόβονται περαιτέρω οι πωλήσεις με πίστωση. Στις 44 μέρες η μέση... αναμονή.

Με καθυστέρηση εξοφλείται το 87% των τιμολογίων στην Ελλάδα

Η ρευστότητα και η είσπραξη ανεξόφλητων απαιτήσεων παραμένουν οι μεγαλύτερες προκλήσεις για την κερδοφορία των επιχειρήσεων και το 2016 στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της εταιρίας αντασφάλισης πιστώσεων Attradius.

Σύμφωνα με αυτήν, ένα 87% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα (σε αντίθεση με μόλις 57,9% στη Δυτική Ευρώπη), δηλώνουν ότι οι εγχώριοι Β2Β πελάτες τους εξοφλούν τα τιμολόγια με καθυστέρηση λόγω προβλημάτων ρευστότητας

Το 30% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα (με αντίστοιχο ποσοστό 18,8% στη Δυτική Ευρώπη), δήλωσαν απώλεια εσόδων λόγω της καθυστερημένης πληρωμής των τιμολογίων από τους B2B πελάτες τους

3 στους 5 ερωτηθέντες στην Ελλάδα (ποσοστό 61%) αναμένουν σημαντική επιδείνωση σε ό,τι αφορά στις πρακτικές πληρωμών των B2B πελατών που δραστηριοποιούνται στη βιομηχανία τροφίμων κατά τους επόμενους 12 μήνες

Σημαντική μείωση των πωλήσεων με πίστωση

Οπως αναφέρει η έρευνα, θεωρείται περισσότερο πιθανό οι Έλληνες ερωτηθέντες να ζητήσουν μεθόδους πληρωμής από τους B2B πελάτες που δεν τους εκθέτουν σε κινδύνους πληρωμής. Κάτι τέτοιο δεν αποτελεί έκπληξη για μια χώρα όπου προβλέπεται περαιτέρω αύξηση κατά 5% σε χρεωκοπίες επιχειρήσεων για το τρέχον έτος. Αποδεικτικά στοιχεία αυτής της -βασισμένης στην αποφυγή του ρίσκου- συμπεριφοράς των Ελλήνων ερωτηθέντων μπορεί να δει κανείς στη σημαντική μείωση του ποσοστού των B2B επί πιστώσει πωλήσεων κατά το παρελθόν έτος. Το εν λόγω ποσοστό μειώθηκε, κατά μέσο όρο, σε 56,5% επί της συνολικής αξίας των B2B πωλήσεων (μέσος όρος για τη Δυτική Ευρώπη 41,2%), από 65,1% που ήταν ένα χρόνο πριν.

Τα εκπρόθεσμα τιμολόγια 

Σχεδόν το 63% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα αντιμετώπισε περιστατικά καθυστέρησης πληρωμής τιμολογίων από τους B2B πελάτες κατά το παρελθόν έτος (αντίστοιχο ποσοστό ερωτηθέντων στη Δυτική Ευρώπη: 88%). Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα, κατά μέσο όρο, ένα περίπου 32% επί της συνολικής αξίας των εγχώριων και ξένων B2B απαιτήσεων να παραμένουν απλήρωτες πέραν της ημερομηνίας εκπνοής της προθεσμίας πληρωμής τους (μέσος όρος για τη Δυτική Ευρώπη: σχεδόν 40%).

Το ποσοστό αθέτησης πληρωμών που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα είναι σημαντικά χαμηλότερο από το μέσο όρο για τη Δυτική Ευρώπη. Αυτό μπορεί να οφείλεται στη σημαντικά χαμηλότερη αναλογία απλήρωτων τιμολογίων που αφορούν πελάτες εξωτερικού (14%) σε σύγκριση με εγχώριους πελάτες (49,1% της συνολικής αξίας των επί πιστώσει Β2Β πωλήσεων). Κάτι τέτοιο αντανακλά το κατά πολύ υψηλότερο επίπεδο πτωχεύσεων στην Ελλάδα από ό, τι στην πλειονότητα των χωρών της Δυτικής Ευρώπης. Κατά το παρελθόν έτος, επιπροσθέτως, τα ποσοστά αθέτησης εγχώριων πληρωμών στην Ελλάδα, ήταν διπλάσια από εκείνα των ξένων πελατών.

Μη εισπράξιμοι λογαριασμοί

Το ποσοστό των B2B απαιτήσεων , το οποίο αναφέρεται από τους Έλληνες ερωτηθέντες ως ανείσπρακτο , είναι - κατά μέσο όρο - τρεις φορές υψηλότερο από ό,τι σε περιφερειακό επίπεδο (3,6 % της συνολικής αξίας των B2B επί πιστώσει πωλήσεων, έναντι ποσοστού 1,3 % στη Δυτική Ευρώπη) . Οι μη εισπράξιμες εγχώριες Β2Β απαιτήσεις, σχεδόν εξ ολοκλήρου, αποτελούνται από εγχώριες διαγραφές και προέρχονται , στην πλειονότητα των περιπτώσεων, από τους τομείς των διαρκών καταναλωτικών αγαθών και της βιομηχανίας τροφίμων .

Για μακράν περισσότερους Έλληνες ερωτηθέντες ( 51,2 % ) σε σχέση με Δυτική Ευρώπη εν συνόλω (28,6 %), οι B2B απαιτήσεις παρέμεναν ανεξόφλητες κυρίως λόγω της αποτυχίας των προσπαθειών είσπραξης . Ποσοστό 26,3 % των ερωτηθέντων στην Ελλάδα (19,7 % στη Δυτική Ευρώπη) διέγραψε τις ανείσπρακτες απαιτήσεις , κατά κύριο λόγο, επειδή δεν μπορούσε να εντοπίσει τον πελάτη .

Διάρκεια αποπληρωμής (μέσος όρος ημερών)

Οι όροι πληρωμής που έχουν χορηγηθεί σε B2B πελάτες, βάσει των στοιχείων που διέθεσαν οι Έλληνες ερωτηθέντες, κυμαίνονται -κατά μέσο όρο- σε διάστημα περίπου 44 ημερών από την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου και σαφώς υπερβαίνουν το μέσο όρο για τη Δυτική Ευρώπη (31 ημέρες). Οι εγχώριοι πελάτες απολαμβάνουν τους πιο χαλαρούς όρους πληρωμής στη Δυτική Ευρώπη. Οι πελάτες του εξωτερικού καλούνται να εξοφλούν τα τιμολόγια -κατά μέσο όρο- ένα μήνα νωρίτερα από ό,τι οι εγχώριοι πελάτες. Αυτό μπορεί να υποδεικνύει το γεγονός πως οι Έλληνες ερωτηθέντες αντισταθμίζουν το υψηλό επίπεδο αθέτησης πληρωμών των εγχώριων πελατών με τις ταχύτερες πληρωμές των πελατών εξωτερικού. Ωστόσο, κατά το παρελθόν έτος ο μέσος όρος πληρωμής τόσο των εγχώριων όσο και των ξένων πελατών, έχει μειωθεί κατά (μέσο όρο) εννέα ημέρες. Αυτό μπορεί να αναγνωστεί ως προσπάθεια των ελληνικών επιχειρήσεων να εξισορροπήσουν τους σφιχτούς οικονομικούς όρους που διέπουν την αγορά.

Οι B2B πελάτες των Ελλήνων ερωτηθέντων εξοφλούν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές εξωτερικού κατά μέσο όρο σε 5 ημέρες από την ημερομηνία λήξης του τιμολογίου και τις αντίστοιχες εγχώριες σε 36. Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες ερωτηθέντες μετατρέπουν τις σε καθυστέρηση εγχώριες απαιτήσεις σε μετρητά, κατά μέσο όρο, σχεδόν 100 ημέρες από την τιμολόγηση (μέσος όρος της έρευνας: 53 ημέρες). Αυτή η διαδικασία διαρκεί περίπου δύο μήνες λιγότερο στα τιμολόγια εξωτερικού. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει την υπόθεση ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις επωφελούνται από τις ταχύτερες πρακτικές πληρωμής των ξένων πελατών. 

Μη εισπράξιμοι λογαριασμοί

Το ποσοστό των B2B απαιτήσεων , το οποίο αναφέρεται από τους  Έλληνες ερωτηθέντες ως ανείσπρακτο , είναι  - κατά μέσο όρο - τρεις φορές υψηλότερο από ό,τι σε περιφερειακό επίπεδο (3,6 % της συνολικής αξίας των B2B επί πιστώσει πωλήσεων, έναντι ποσοστού  1,3 % στη Δυτική Ευρώπη) . Οι μη εισπράξιμες εγχώριες Β2Β απαιτήσεις,  σχεδόν εξ ολοκλήρου, αποτελούνται από εγχώριες διαγραφές και προέρχονται , στην πλειονότητα των περιπτώσεων, από τους τομείς των διαρκών καταναλωτικών αγαθών και της βιομηχανίας τροφίμων .

Για μακράν περισσότερους Έλληνες ερωτηθέντες ( 51,2 % ) σε σχέση με Δυτική Ευρώπη εν συνόλω (28,6 %), οι B2B απαιτήσεις παρέμεναν ανεξόφλητες κυρίως λόγω της αποτυχίας των προσπαθειών είσπραξης .  Ποσοστό 26,3 % των ερωτηθέντων στην Ελλάδα (19,7 % στη Δυτική Ευρώπη) διέγραψε τις ανείσπρακτες απαιτήσεις , κατά κύριο λόγο, επειδή δεν μπορούσε να εντοπίσει τον πελάτη .

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v