Ενδεικτικές προσφορές για τη δέσμευση χωρητικότητας δέχθηκε η εταιρεία του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, στο πλαίσιο του market test που τυπικά ολοκληρώθηκε την 30ή Μαρτίου. Συνολικά κατατέθηκαν έξι προσφορές για περίπου 4 δισ. κυβικά μέτρα αερίου τον χρόνο, ενώ στην κανονική λήξη της διαδικασίας στις 29 Φεβρουαρίου δεν είχε κατατεθεί καμία προσφορά.
Έτσι θα αναμένονται τα αποτελέσματα της δεύτερης φάσης του market test που θα ξεκινήσει μέχρι το τέλος Ιουνίου, προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για το πραγματικό ενδιαφέρον, καθώς σε αυτή τη δεύτερη φάση θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές, οι οποίες και θα καθορίσουν το κατά πόσο το σχέδιο του αγωγού είναι βιώσιμο οικονομικά.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με δηλώσεις της Βουλγάρας υπουργού Ενέργειας Temenuzhka Petkova, στη διαδικασία του market test που είναι απαραίτητη για να επιτρέψει η Ε. Επιτροπή εξαίρεση από την υποχρέωση συμμόρφωσης στις ενεργειακές οδηγίες (ρυθμιζόμενη πρόσβαση χρηστών στον αγωγό, ρυθμιζόμενα τέλη χρήσης), έλαβαν μέρος έξι εταιρείες.
Αυτές είναι: η κρατική βουλγαρική Bulgargaz, η ελληνική ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison, οι οποίες και οι τρεις, συμμετέχουν στην εταιρεία που θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται τον αγωγό.
Επίσης ενδεικτικές προσφορές κατέθεσαν η αζέρικη Socar, η οποία έχει ήδη υπογράψει καταρχήν συμφωνία πώλησης φυσικού αερίου στη Βουλγαρία, η αμερικανική Noble, η οποία είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας που ελέγχει τα υποθαλάσσια κοιτάσματα Λεβιάθαν και Νταλίντ στην ανατολική Μεσόγειο, όπως και η ελληνική Gastrade του ομίλου Κοπελούζου, η οποία έχει λάβει την άδεια του πλωτού τερματικού υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης.
Ας σημειωθεί ότι το σχέδιο αυτό προωθείται ως υποδομή τροφοδοσίας της περιοχής με αμερικανικό υγροποιημένο αέριο μέσω της Cheniere, ενώ προσφάτως πρόθεση συμμετοχής στο σχέδιο έχει εκφράσει και η βουλγαρική κυβέρνηση μέσω κρατικών εταιρειών, σύμφωνα με δηλώσεις της κ. Petkova.
Τέλος, να σημειωθεί ότι το σχέδιο του αγωγού αυτού συζητείται εδώ και μια οκταετία, με πρωτοβουλία της ελληνικής ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison, οι οποίες έχουν συστήσει την κοινοπρακτική εταιρεία Poseidon. Ωστόσο μέχρι στιγμής το ενδιαφέρον για χρήση του αγωγού είναι πολύ περιορισμένο. Kαι το περιορισμένο ενδιαφέρον έρχεται σε αντίφαση με την ιδιαίτερη στήριξη, πολιτική και οικονομική, που προσφέρει η ΕΕ αλλά και οι ΗΠΑ, καθώς μέσω αυτού θα γίνει δυνατή η τροφοδοσία της Βουλγαρίας αλλά και χωρών όπως η Σερβία, η Ρουμανία και η Ουγγαρία, με ποσότητες αζέρικου ή υγροποιημένου αερίου, αφού ο IGB θα συνδέεται με το ελληνικό εθνικό δίκτυο φυσικού αερίου και με τον αγωγό ΤΑΡ.