Στο e-εμπόριο μεταφέρεται η μάχη του λιανεμπορίου τροφίμων

Πέντε αλυσίδες λιανεμπορίου θα παραμείνουν στην ελληνική αγορά, εκ των οποίων οι δύο ηλεκτρονικές, προβλέπει ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Delhaize. Μεγάλες οι προοπτικές του κλάδου. Υπερτριπλάσια η μέση απόδειξη στα e-shops σε σχέση με τα παραδοσιακά καταστήματα!

Στο e-εμπόριο μεταφέρεται η μάχη του λιανεμπορίου τροφίμων

Το 2019 ο τζίρος του e-εμπορίου θα έχει διπλασιαστεί σε σχέση με το 2015 και θα αντιπροσωπεύει το 12% των συνολικών παγκόσμιων πωλήσεων του λιανεμπορίου (πηγή eMarketer). Εκτίμηση η οποία εδράζεται στις online πωλήσεις που πραγματοποιούνται ήδη, αλλά και από έρευνες όπως η τελευταία της Nielsen, το βασικό μήνυμα της οποίας είναι ότι οι καταναλωτές σήμερα δεν πάνε στο κοντινότερο κατάστημα, αλλά "αρπάζουν" την κοντινότερη ηλεκτρονική συσκευή για να κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά.

Η "επανάσταση" που συντελείται στο παγκόσμιο λιανεμπόριο, όπου "παίκτες" όπως η Amazon fresh, η Ocado, Hello Fresh, Google και η Fresh Direct, δεν μετεξελίσει απλά την "εμπειρία" στο λιανεμπόριο τροφίμων ακόμη και με τη χρήση... drones, αλλά ασκεί ισχυρές πιέσεις σε παραδοσιακούς λιανεμπόρους όπως π.χ. η Walmart. Για τον λόγο αυτό άλλωστε γνωστά ονόματα του παγκόσμιου λιανεμπορίου σχεδιάζουν την απάντησή τους σε αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων όπως π.χ. η Lidl, η οποία εξαγόρασε την Kochzauber προκειμένου να ενισχύσει την παρουσία της στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Αν αυτή η παγκόσμια e-πραγματικότητα ακούγεται σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας για τα ελληνικά δεδομένα, απλά κρατήστε μικρό καλάθι. Μόλις χθες ο Κώστας Μαχαίρας, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Delhaize και διευθύνων σύμβουλος για τις δραστηριότητες της Delhaize στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, από το βήμα του συνεδρίου «CEO Forum 2016» που διοργάνωσε το κλαδικό περιοδικό Σελφ Σέρβις, προέβλεψε ότι στην ελληνική αγορά θα μείνουν 5 αλυσίδες.

Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Μαχαίρας προβαίνει σε αυτή την εκτίμηση, περί συγκέντρωσης του εγχώριου λιανεμπορίου στα χέρια λιγότερων παικτών, άλλωστε το βλέπουμε, απλά χθες ανέφερε ότι δύο από τις πέντε αλυσίδες θα δραστηριοποιηθούν στον κλάδο όχι με την παραδοσιακή μορφή. Κάτι που είχε πει και προ ημερών κατά τη διάρκεια εκδήλωσης του ECR, όπου είχε αναφέρει πως τα επόμενα χρόνια θα δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα ηλεκτρονικές πλατφόρμες λιανεμπορίου, όπως συμβαίνει π.χ. σε ΗΠΑ και Βρετανία.

Σήμερα το e-εμπόριο στην Ελλάδα τζιράρει 4,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μόλις 20 εκατ. ευρώ προέρχονται από e-πωλήσεις προϊόντων σούπερ μάρκετ. Ωστόσο η είσοδος εντός του έτους ενός ακόμη παίκτη, του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ e-fresh.gr, ο οποίος έχει βάλει ως στόχο με το καλημέρα να πιάσει τζίρους περί τα 20 εκατ. ευρώ, όσο και ο τζίρος που κάνουν οι υπόλοιποι τέσσερις, δίνει την τάση.

Την ίδια στιγμή, πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν πως εκ των παραδοσιακότερων λιανεμπόρων της χώρας κατά το παρελθόν είχε "σκανάρει" αυτή την αγορά και όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πληροφορίες, δεν αποκλείεται να κάνει κάποια κίνηση ακόμη και εντός του έτους.

Σύμφωνα με εκτίμηση της Convert Group e-Business Consulting, συμβουλευτικής εταιρείας που ειδικεύεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στο ηλεκτρονικό επιχειρείν, το 2020 η αξία των πωλήσεων ειδών σούπερ μάρκετ μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων μπορεί να αγγίξει τα 383 εκατ. ευρώ. Αν οι προβλέψεις επιβεβαιωθούν, τότε οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ θα αποτελούν το 3,6% του συνόλου του κλάδου και το 2,9% επί των συνολικών ηλεκτρονικών πωλήσεων.

Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι όμως το ποσό που δαπανά ο μέσος καταναλωτής για αγορές online σε σύγκριση με τα χρήματα που δαπανά επισκεπτόμενος ένα φυσικό κατάστημα. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η μέση απόδειξη των e-αγορών προϊόντων σούπερ μάρκετ είναι υπερτριπλάσια από τη μέση απόδειξη σε ένα φυσικό δίκτυο. Συγκεκριμένα, ανέρχεται στα 80 ευρώ ανά παραγγελία, από 25 ευρώ που είναι το μέσο καλάθι στα φυσικά δίκτυα. Εξίσου ενδιαφέρον είναι τι ψωνίζουν οι Έλληνες καταναλωτές. Πρώτο προϊόν στη λίστα των αγορών είναι οι μπανάνες και ακολουθούν οι πάνες, τα χαρτικά, οι μπίρες κ.ά. Δηλαδή προϊόντα με μεγάλο όγκο και βάρος.

Και ο "πόλεμος" στα παραδοσιακά δίκτυα

Βέβαια το "μεγάλο" καλάθι παραμένει στο παραδοσιακό δίκτυο. Δηλαδή στα φυσικά καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, τα οποία τζιράρουν περί τα 9,5 δισ. ευρώ. Αγορά η οποία βρίσκεται σε φάση ανακατατάξεων οι οποίες, όπως εκτιμούν όλοι ανεξαιρέτως οι παίκτες, θα συνεχιστούν.

Σε αυτό το ξαναμοίρασμα της "τράπουλας" μέσω της συγκέντρωσης αναφέρθηκε χθες από το βήμα της ίδιας εκδήλωσης, ο Φρανς Μίλερ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Βελγικού ομίλου Delhaize, ο οποίος στην Ελλάδα δραστηριοποιείται μέσω της ΑΒ Βασιλόπουλος. Ο ίδιος, απαντώντας σε ερώτηση αν η Delhaize σκοπεύει να προχωρήσει στην εξαγορά κάποιας μεγάλης ελληνικής αλυσίδας εντός του 2016, απάντησε: «Θα συμμετέχουμε στη διαδικασία συγκέντρωσης που υπάρχει στην ελληνική αγορά. Δεν μπορώ να πω περισσότερα, διότι είμαστε μια εισηγμένη εταιρεία».

Από την πλευρά του, ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Μetro, είπε χαρακτηριστικά: «Ηρθε η στιγμή που επιταχύνθηκαν οι εξελίξεις οι οποίες εκκολάπτονταν επί χρόνια. Βεβαίως, το μέγεθος από μόνο του δεν αρκεί για να εξασφαλίσει την επιτυχία. Ή έχεις λόγο ύπαρξης, ή βγαίνεις από την αγορά».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v